...hvis ikke DHL har latet som de har vært på døra og for så å overlate den til Posten, som skjedde med min samboer nylig....
Litt avhengig av hvilken fraktmetode som er valgt, så er det gjerne Posten som leverer for DHL i Norge. Jeg har iallfall opplevd det flere ganger med bestillinger fra Tyskland.
Og Posten er jo etter hvert kjent for sin "late-som-vi-har-prøvd" taktikk.
Pakker fra Tyskland sendes gjerne med Deutche Post som er hovedaksjonær i DHL og opererer under navnet Deutche Post DHL. Pakker fra Tyskland går gjerne kjapt og greit med god sporbarhet inn til Norge. Her tar Posten over og etter ei uke eller to på vent for fortolling kommer de seg videre... Med Posten på godt og vondt.
Dagens pakke fra CRC kom med Parcelforce og Posten uten gebyrer utover mva. Ikke noe DHL tulliball. Sådetså:)
DHL har funket bra til meg bortsett fra på en pakke her nå der sannsynligvis det var skrevet på feil/lav verdi fra sender. Fikk så brev om at jeg måtte sende dokumentasjon på pakkens innhold eller den ville bli sendt i retur.. Ventet da på at den skulle sendes i retur, det varte og det rakk helt til postmannen stod på døra i dag.. Hva skjer så videre her mon tro? Vanskelig å sende krav og hvis de ikke vet innholdet..
Skjønte ikke helt problemet ditt, men har nylig fått samme praksis selv. Fikk avsender til å ordne en invoice på fem minutter og fikk den på email. Printet den ut, og scannet den direkte fra PIB (Post I Butikk) til avdelingen hvor de tar hånd om pakkene som fortolles. Utrolig hvor enkelt det faktisk er å importere nå til dags! Tollerne åpner og sjekker inneholdet, men de vet ikke hva det er verdt. Du må derfor sende inn bevis på innhold og verdi.
Jeg vet det bare ville vært og sendt de kvittering på kjøp, men så ikke brevet før etter den datoen for retur som stod på så da tenkte jeg den var returnert og tenkte ikke så mye på det og bare ventet på at selger skulle få den tilbake.. Ingen andre problemer med dette enn at det tok litt tid, ser vel heller ut til at det ble et lite kupp for hva skal jeg få krav på når de ikke vet innholdet? Virker som de har gjort en feil og sendt den til meg i stedet for i retur. merkelig
Har fått pakker fra crc 7-8ganger i år, de fleste er sendt med parcel, men også fått fra DHL. Kun betalt moms, det som er sendt med DHL har jeg ikke engang fått moms krav på.
Også bestilt endel ting fra Australia, jerseys, t-shorts og ramme lagre. Fått 2 pakker og ingen måtte jeg betale moms for. Kom bare rett i postkassa eller henta på post.
Kan jeg vente meg noen regninger i posten eller har jeg faktisk vært litt heldig?! Blir fort endel kr om jeg må betale 400ish for hver pakke som er sendt med DHL.
hah! Jeg kan vel ikke bidra med annet i denne tråden enn at jeg hater DHL så totalt og aldri noen sinne kommer til å enten bruke de eller anbefale de - noen sinne. Jeg betalte moms på momsen til en frakt de for sikkerhets skyld hadde doblet verdien av (den var jo tross alt bare sendt via de så det var jo tross alt ikke rart at de ikke visste hva de selv tok i frakt fra england til norge) - og var ikke villige til verken ¨å refundere noe eller forandre fakturaen da de mente jeg måtte snakke med tollvesenet for å gjøre det, noe som er feil da de var de eneste som kunne forandre denne i praksis. Needless to say, det ble rantetråd her inne og jeg kjeftet noe helt innforjævlig på en DHL ansatt via telefon.
Sendte e-post til sales@... i dag og fikk bekreftet at de pt bruker Parcel Force for pakker til Norge, inntil DHL fjerner de hårreisende gebyrene sine (se under).
Godt å se at kunden fortsatt har litt makt i sånne saker. Bra jobba alle dere som har tatt opp saken med CRC!
I am planning on buying goods worth appr. 2000 NOK from chainreactioncycles.com and sending it to my address in Norway, with free shipping. I have read on the internet about customers who have had to pay NOK 469 to DHL as a fee to them to handle the customs taxes when ordering from you. I also have read that this is now changed, and you are using Parcel Force (with "normal" fees) again on free shipping deliveries to Norway. Can you confirm this?
Får kaste meg på tråden jeg også. Først av alt; Jeg fikk en pakke fra CRC for noen uker siden og den var det ikke noe å si på leveringen. Jeg hadde dårlig tid og trengte den raskt så jeg bestilte exp. Fikk sakene på døra i motsetning til tidligere hvor det har dukka opp på posten, men tenkte ikke noe mer på det. Så her for et par uker siden fant jeg ut at jeg skulle ha noe greier og bestiller som vanlig og tar economy siden den ihvertfall kommer på posten så jeg slipper å være tilgjengelig hjemme når jeg egentlig skal være på jobb. Og tenker at ofte så klarer jo UPS å levere før den første helgen selv på economy. Har fått oppdaget smertelig at CRC har bytta til DHL, pakka mi har stått fast i tollen siden forrige fredag, jeg har maila,ringt og styra og ingen verken CRC eller DHL virker noe særlig interessert i å få i gang pakka igjen. Det jeg fant ut i dag var at det manglet en "invoice" og DHL skylder på CRC. Status så langt er at invoicen har kommet, men siden pakka er stoppet i tollen så må den stemples ut av tollmyndighetene, så hvis murphys lov virker så får jeg pokker meg ikke pakka før etter påske. Hva gjorde UPS som ikke DHL får til?
Aaah, dette hadde jeg fortrengt! Disclaimer: Dette har ikke noe med DDP/DDU-problematikken som denne tråden dreier seg om, men om møkka-DHL! I år har jeg hatt to bestillinger fra CRC som har gått med DHL (det virker som om størrelsen på forsendelsen avgjør om det er Parcelforce eller DHL). I begge tilfellene har jeg, klok av tidligere erfaringer med skjiten fulgt med på pakkesporingen, og kastet meg på telefonen med en gang statusen har vært etellerannet jeg ikke har likt. I begge tilfellene har DHL hevdet at det fortollingsgrunnlaget har manglet. Jeg sender dem ordrebekreftelsen fra CRC og resten går så det suser. I begge tilfellene har fakturaen vært klistret på utsiden av esken, på nøyaktig samme vis som når Posten uproblematisk fortoller de forsendelser som går via dem. Hate hele DHL!!!
Mottok en pakke fra CRC i går, med DHL Express-levering, får se når momskravet++ kommer pr. brev om CRC/DHL har retta opp "feilen" (eller hva de kaller det) og om det sagnomsnuste gebyret på 469,- må betales.
Er det noen som vet status her for tiden når det gjelder DHL og dette gebyret på 469nkr? Tilkommer dette på DHL Express også eller er det bare på billigalternativene?
Har dere sjekket mva grunnlaget fra DHL? Bestilte fra CRC med gratis frakt og fikk DHL gebyret på 469,- I tillegg oppdaget jeg at DHL hadde lagt på en antatt fraktkostnad på 325,- som jeg skulle betale mva av. Selv om CRC fakturaen viser free shipping påstår DHL at CRC ikke har fyllt ut terms of delivery korrekt og dermed må de anta at det er mottaker som betaler frakt. Lang epost runde med kundeservice DHL med stort sett svada-svar. Tatt vare på all historikk og ser at endel av svarene kommer på nytt. Skulle tro de var autogenerert. Har meldt at jeg bestrider fakturaen på bakgrunn av feil i mva-avregningen. DHL hevder at jeg kan søke refusjon hos tollvesenet, men etter min mening er det de som har gjort feil, og med de gebyrene de tar så får de ordne opp. Fakturaen kom i mars og vi krangler fortsatt.
469,-gebyret fikk jeg refundert av CRC så nå krangler jeg med DHL om 80,- Men dette har det gått prinsipp i....
Redigert av hpk; 14/05/201121:09.
Klein Attitude Comp m/barnesete Santa Cruz Blur LT
det er bare dhl som kan gjøre om ting, ikke tollvesenet. Søk opp rantet mitt eh Jeg hater dhl with a passion og skrek nesten hull i telefonen min når jeg ringte til de fordi jeg ble så forbannet over holdningene deres. Jeg sender noe via de fra england til moi her i norge. Alt går gjennom de. Likevel beregner de fraktkostnaden til dobbelt så mye som den reelt var når de skulle fortolle ting. Det er jo tross alt vanskelig å vite hva de krever i frakt fra et sted til et annet... når de selv sender ting... eller... faen, jeg hater dhl... virkelig. Jeg oppfordrer herved alle til å krangle så mye de bare kan på alt
Noen som vet om Bike24.net kun sender via DHL, og om man da risikerer samme latterlige krav som er diskutert her i tråden? Finner ingen info om dette på sidene deres, men de har jo et stort bilde av en DHL-bil på "Shipping and Handling"-siden sin, så...
Har aldri handlet hos dem før, men de ser jo ut til å ha bra priser og bra utvalg, så frister litt å prøve dem.
Noen som kan si meg hvor lenge pakken bruker å bli liggende til importbehandling når man bruker gratisfrakten fra crc? I følge sporingen har pakken min ligget i oslo til importbehandling siden 10 juni. Riktignok var pinsa i dette tidsrommet men 1 uke for å få fortolla greia må da vitterlig være i overkant lenge?
Jeg har fått flere pakker fra CRC levert med DHL de siste ukene, der har det ikke vært noen ekstra avgifter. Bestiller alltid raskeste frakt da jeg mener det er verdt noen kroner ekstra. Koster bare litt mer en norsk postfrakt. Og da kommer de i løpet av 20-24 timer fra Belfast.
Noen som kan si meg hvor lenge pakken bruker å bli liggende til importbehandling når man bruker gratisfrakten fra crc? I følge sporingen har pakken min ligget i oslo til importbehandling siden 10 juni. Riktignok var pinsa i dette tidsrommet men 1 uke for å få fortolla greia må da vitterlig være i overkant lenge?
Ring DHL å spør, kanskje må de ha noe info om deg før de kan fortolle.
Noen som kan si meg hvor lenge pakken bruker å bli liggende til importbehandling når man bruker gratisfrakten fra crc? I følge sporingen har pakken min ligget i oslo til importbehandling siden 10 juni. Riktignok var pinsa i dette tidsrommet men 1 uke for å få fortolla greia må da vitterlig være i overkant lenge?
Posten/Bring dette da? Ant. har du fått et brev som du må signere + oppgi fødselsnummer. Du må samtykke at de legger ut moms for deg. Ring dem hvis brevet ikke har kommet.