|
|
Sarpsborg Sykkelsport - Bra butikk?
|
Sarpsborg Sykkelsport - Bra butikk?
19/03/2011 14:31
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg "jobber" med å få kjøpt meg ny sykkel om dagen i kategori 10-20 000. Min lokale sykkelbutikk er sarpsborg sykkelsport. Har et generellt greit inntrykk, hyggelige folk der osv, men lurer på om de kanskje er litt VEL overivrige etter å selge sine selvimporterte Kellys sykkler? Min sykkeltekniske kunnskap er VELDIG lav, noe jeg ikke har lagt skjul på, men jeg har innhentet en god del råd fra forumet her og bekjente. Selgeren derimot er generellt sett uenig i det meste jeg får av råd, selv om han absolutt er en hyggelig fyr jeg i utgangspunktet får lyst til å kjøpe sykkel av. Så spørsmålet jeg sitter igjen med er jo selvsagt om jeg skal stå på mitt og hva jeg TROR jeg vet fordi det bare er "selger-snakk", eller om fyren har god peil og gir meg fornuftige råd jeg bør lytte til. Stridens kjerne generellt sett består i om jeg med ryttervekt på 140kg bør kjøpe en Kellys Mystery til 18.000 eller en Trek 8000 Disc til 14.000. Begge blir tilpasset noe etter ryttevekt, og ingen av syklene er (ennå) blitt forsøkt prutet på. Valge av syklene er jo en diskusjon i seg selv, men hva slags intrykk har folk her av Sarpsborg Sykkelsport? Jeg skal ned i løpet av neste uke og gjøre et kjøp, og det å vite hva folk mener om butikken vil gjøre ting litt enklere for meg.
Redigert av FeitMann; 19/03/2011 14:32.
|
|
|
Re: Sarpsborg Sykkelsport - Bra butikk?
[Re: FeitMann]
19/03/2011 15:42
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg "jobber" med å få kjøpt meg ny sykkel om dagen i kategori 10-20 000. Min lokale sykkelbutikk er sarpsborg sykkelsport. Har et generellt greit inntrykk, hyggelige folk der osv, men lurer på om de kanskje er litt VEL overivrige etter å selge sine selvimporterte Kellys sykkler? Min sykkeltekniske kunnskap er VELDIG lav, noe jeg ikke har lagt skjul på, men jeg har innhentet en god del råd fra forumet her og bekjente. Selgeren derimot er generellt sett uenig i det meste jeg får av råd, selv om han absolutt er en hyggelig fyr jeg i utgangspunktet får lyst til å kjøpe sykkel av. Så spørsmålet jeg sitter igjen med er jo selvsagt om jeg skal stå på mitt og hva jeg TROR jeg vet fordi det bare er "selger-snakk", eller om fyren har god peil og gir meg fornuftige råd jeg bør lytte til. Stridens kjerne generellt sett består i om jeg med ryttervekt på 140kg bør kjøpe en Kellys Mystery til 18.000 eller en Trek 8000 Disc til 14.000. Begge blir tilpasset noe etter ryttevekt, og ingen av syklene er (ennå) blitt forsøkt prutet på. Valge av syklene er jo en diskusjon i seg selv, men hva slags intrykk har folk her av Sarpsborg Sykkelsport? Jeg skal ned i løpet av neste uke og gjøre et kjøp, og det å vite hva folk mener om butikken vil gjøre ting litt enklere for meg. Jeg har også et greit inntrykk av Sarpsborg Sykkelsport. Men jeg har bare kjøpt smådeler der og har visst nøyaktig hva jeg skulle ha. Fordelen med å handle der er at de har god peiling og vet hva du spør om (kontra de store kjedene). Men grunnen til at jeg svarer deg er for å høre om du vil være interessert i å være med i Team Gravity. Team Gravity er et sykkellag for overvektige og da kraftig overvektige. Vi har plass for både de som er "FeitMann" og "FerdigSlanket". Ideologien bak teamet er å være i et miljø som vet hvordan man har det. Vi har et samarbeid med Frisk-klinikken i Dikeveien og trener styrke der hver uke samt at vi har utvidede samlinger en gang i måneden med forskjellige temaer. Vi jobber også med å få støttespillere på andre fronter som f. eks. bekledning, sykler, penger mm. Vi er på papiret 12 medlemmer men vi er 7 som er aktive i gruppa. De siste 5 har enten "glemt" at de har meldt seg inn eller gitt opp. Noe som dessverre er en del av "lidelsen" man har som kraftig/sykelig overvektig. Vi 7 er påmeldt Grenserittet og det er vårt store mål for sesongen. Nå som sykkelsesongen står for døren skal vi også ha (minst) en fellestur på sykkelen ukentlig, sannsynligvis på søndager (styrketreninga er på torsdager). Det at du eventuelt ikke har fått startnummer i Grenserittet er ikke et problem. Dette får du kjøpt "brukt" den siste måneden før rittet. Deltagelse i ritt er heller ikke en forutsetning for å være med men det er en fordel. Ta kontakt på PM om du har lyst til å være med. Det er en fin måte å få inn et treningsregime på samt at vi får oppfølging fra en klinikk full av profesjonelle på alle områder vi overvektige trenger veiledning på.
|
|
|
[Re: Raskall]
19/03/2011 16:13
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Haha! Vi har kanskje ikke møttes på forumet her før, men nå må du lære deg å kjenner igjen egene medlemmer *ler* Skal ha ny sykkel, ønsker seg en Trek 8000 disc, blant annet solgt den gamle Iphonen sin for å skrape sammen cash... *ler* Håper du dukker opp på neste trening, savnet deg om torsdagen
|
|
|
19/03/2011 16:28
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Raskall:
Hva mener du med "ferdigslanket"? Er det en som har vært overvektig og er nå tynn, eller en som har gitt opp slankinga og forsatt er overvektig? Bare lurer.
Når det kommer til Sarpsborg sykkelsport har jeg et godt intrykk. Sykkelutvalget passer ikke helt meg, men det er smak og behag. Jeg syns jeg får god hjelp der og det føles ut som de er ærlige mot sine kunder, det er pluss i boka mi.
CK Fix
|
|
|
[Re: sam]
19/03/2011 16:43
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Begge deler stemmer forøvrig ang. ferdigslanket, men lar Raskall svare mer utfyllende siden han er "sjefen".
Dette med å være ærlige mot kundene er jo en av de tingene jeg lurte på, så takk for nyttig tilbakemelding.
|
|
|
19/03/2011 16:53
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Jeg har ikke så godt inntrykk av Sarp.sykkel. Er enig i at de prøver å prakke på deg det de selv importerer og er veldig opptatt av å rakke ned på andre merker. Har du feks miksa SRAM gir og Formula bremser så er det bare drit. Der må det være full Shimano pakke hele veien. Kjenner flere som har opplevd det samme. Synes de (lov)priser syklene sine vel høyt. Men et bra delelager har de!
/Audun
|
|
|
19/03/2011 17:10
|
Raskall
More than words
|
More than words
Haha! Vi har kanskje ikke møttes på forumet her før, men nå må du lære deg å kjenner igjen egene medlemmer *ler* Skal ha ny sykkel, ønsker seg en Trek 8000 disc, blant annet solgt den gamle Iphonen sin for å skrape sammen cash... *ler* Håper du dukker opp på neste trening, savnet deg om torsdagen Hadde mine mistanker men man kan jo aldri være sikker.  Men jeg fikk i hvertfall reklamert litt for teamet. Kanskje andre vil være med?
|
|
|
19/03/2011 17:11
|
Raskall
More than words
|
More than words
Begge deler stemmer forøvrig ang. ferdigslanket, men lar Raskall svare mer utfyllende siden han er "sjefen".
Trenger ikke å svare mer utfyllende enn dette.  Men er man i "gitt opp"-kategorien vil nok ikke teamet være noe som er interessant for vedkommende.
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
19/03/2011 17:14
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kan legge til at jeg kun har vært ute etter tilbehør, har ikke sett på sykkel eller levert egen sykkel der. Jeg vet også stort sett hva jeg vil ha og hvilke alternativer jeg vil se på, mulig det påvirker inntrykket.
CK Fix
|
|
|
19/03/2011 17:20
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Raskall:
Så egentlig er det et lag for alle? Slanke og tykke?
CK Fix
|
|
|
19/03/2011 17:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
Raskall:
Så egentlig er det et lag for alle? Slanke og tykke? Nei. Man må ha vært sykelig overvektig. BMI på over 40 eller 35 med følgesykdommer. Så fjasete sagt så er det et team for de som er eller har vært smellfeite.
|
|
|
19/03/2011 19:06
|
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har fått mye god hjelp hos SS. Både i butikken og på verkstedet. Dog har jeg aldri vært der for å kjøpe sykkel, kun deler.
/synsemodus/ Du burde følge magefølelsen, både når det gjelder sykkel og butikk/selger. Og om valget mellom de to syklene er så vanskelig, vil du antagelig bli fornøyd uansett hva du velger. /synsemodus/
Man kommer alltids ned
|
|
|
19/03/2011 21:08
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Raskall:
Så egentlig er det et lag for alle? Slanke og tykke? Nei. Man må ha vært sykelig overvektig. BMI på over 40 eller 35 med følgesykdommer. Så fjasete sagt så er det et team for de som er eller har vært smellfeite. jaha....vektdiskriminering?!:)
CK Fix
|
|
|
19/03/2011 21:10
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Jeg kan legge til at jeg kun har vært ute etter tilbehør, har ikke sett på sykkel eller levert egen sykkel der. Jeg vet også stort sett hva jeg vil ha og hvilke alternativer jeg vil se på, mulig det påvirker inntrykket. Det er det samme som jeg tenker ja. Men jeg liker aldri å handle av noen som er så opptatt av å rakke ned på andre. Da blir jeg misstenksom...
/Audun
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
20/03/2011 00:33
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Får forsøke å følge magefølelsen rett og slett. En selger er en selger, og jobben til en selger er jo først og fremst å gjøre det som er best for arbeidsgiveren. Det å gjøre kunden fornøyd kommer i andre rekker. Kellys sykkelen er jo utrolig pen å se på, men har jo ønsket meg Trek'en i et års tid og mener selv den passer meg best. Dessuten blir jeg litt anti av sliker selgertyper. Ny sykkel skal uansett handles inn til uka, og jeg gleder meg stort
|
|
|
20/03/2011 04:58
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Sykt vanskelig det skulle være og forstå poenget med Team Gravity for enkelte da.... Mtp på lysten av sykkel så var jeg nettopp i samme situasjon FeitMann. Jeg så på en del sykler, men "forelsket" meg i en. Selv om andre sykler gjerner var like gode til en lapp eller to mindre, så ville jeg alltid ha denne sykkelen i tankene. Så når jeg først bruker så mye penger, så vil jeg bruke det på noe jeg virkelig vil ha, ikke kjøpe en sykkel bare fordi den er god på papiret. Men det avhenger selvfølgelig at du har prøvd sykkelen og føler deg tilfreds på den. Vis du ikke liker deg på sykkelen så er jo saken en annen. Lykke til med nyinnkjøp av sykkel 
Redigert av Dloh; 20/03/2011 04:59.
|
|
|
[Re: Dloh]
20/03/2011 10:22
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Sykt vanskelig det skulle være og forstå poenget med Team Gravity for enkelte da....
Jeg har nok forstått poenget med Team Gravity. Du må ikke ta alt så alvorlig Dloh, alle spørsmål er ikke nødvendigvis så seriøse.
CK Fix
|
|
|
20/03/2011 19:37
|
cht
Veteran
|
Veteran
Jeg har handlet ramme, sko og litt småtteri hos SS. Jeg synes servicen er knallbra, også verkstedet har jeg et godt inntrykk av. Det var spørsmål om å bytte ut ramma (brukt) til noe annet og de var mer enn villige til å hjelpe til. Jeg vet som regel hva jeg vil ha/ikke ha så de har ikke pusha på meg noe særlig. Synes også de har bra peiling. At de vil selge sitt merke er kanskje ikke så rart, men negativt prat om andre er ingen bra greie...
|
|
|
[Re: cht]
20/03/2011 19:54
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Det å anbefale egne merker er jo i mange tilfeller for kundens beste. Egne merker er ofte billigere enn kjente merker, med samme utstyrsnivå. Så kan det jo hende de vet mer om sin sykkel, enn f.eks en Cannondale/Merida 
|
|
|
[Re: cht]
20/03/2011 19:56
|
maxbikers
Entusiast
|
Entusiast
Det skrives her at en selger er en selger og at kunden kommer i annen rekke???da vet du ikke hva du prater om!!!en seriøs selger sørger for at kunden blir fornøyd...det må til for at de ska komme tilbake.
9 is a classic...
|
|
|
[Re: maxbikers]
20/03/2011 20:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det skrives her at en selger er en selger og at kunden kommer i annen rekke???da vet du ikke hva du prater om!!!en seriøs selger sørger for at kunden blir fornøyd...det må til for at de ska komme tilbake. FeitMann skal få ta en ekstra runde solo på sirkeltreninga til torsdagen som straff for den fornærmelsen der.  En god selger gjør både arbeidsgiver og kunde fornøyd.
|
|
|
20/03/2011 20:40
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Men så spørs det om det er en god selger da? Eller bare en ungdommelig deltids ansatt.
|
|
|
20/03/2011 22:15
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det skrives her at en selger er en selger og at kunden kommer i annen rekke???da vet du ikke hva du prater om!!!en seriøs selger sørger for at kunden blir fornøyd...det må til for at de ska komme tilbake. FeitMann skal få ta en ekstra runde solo på sirkeltreninga til torsdagen som straff for den fornærmelsen der.  En god selger gjør både arbeidsgiver og kunde fornøyd. Hehe! Da får vi si at den runden allerede er unnagjort siden siden jeg trena sist mens du trakk deg Men fra spøk til alvor så er realiteten at en selger først og fremst jobber for arbeidsgiveren, som betaler selgerens lønn. En selger må derfor først og fremst følge de instrukser som arbeidsgiveren gir, og ivareta arbeidsgiverens interesser. På samme måte som selgerene på elkjøp prøve å pushe produkter de tjener mer på når du kommer inn for å kjøpe en annonserte tilbudsvare med fint liten fortjeneste. Sånn EGENTLIG er dette enkel logikk, og om man ikke skjønner den biten ender man med å bli lurt gang på gang. Selvsagt vil en god selger sørge for at kunden også blir fornøyd og kommer tilbake for å handle mer, men dersom han ikke først og fremst tar vare på arbeidsgiverens interesser kan han kanskje bli nedbemannet eller i verstefall hele butikken opphøre fordi man ikke tjener penger. Det er en fin balansegang dette her, og som regel vil man få til at både arbeidsgiveren og kunden blir gode og fornøyde. I en perfekt verden for oss forbrukere ønsker vi slevsagt at kunden kommer først, men jeg står på at selgerene/butikk-eierne er mest opptatt av å tjene penger. Bare skyt meg, men slik er det dessverre.
Redigert av FeitMann; 20/03/2011 22:16.
|
|
|
21/03/2011 08:11
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Nå lurer jeg veldig på hvor du jobber? Jeg jobber i butikk, og uten fornøyde kunder blir det nedbemanning.... Derfor er pri 1: KUNDENE! Og antagelig skjønner sjefen dette også, så da blir jo han/hun også happy. Jeg syns du skal velge trek'en, med din innstilling til selger kommer du for alltid til å lure på om du ble overkjørt/ manipulert/ lurt av selger om du velger den andre. Men uansett er det jo stas med ny sykkel da  Grattis!
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: hårfin]
21/03/2011 08:46
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hehe, har jobbet i serviceyrket i 13 år. Riktig nok ikke som selger, men har alikevel hatt litt med selgere å gjøre. Har venner som har jobbet på expert og elkjøp og kjenner godt til hvordan det fungerer der. Tenk om arbeidsgiveren setter en fet provisjon på en annen vare enn den kunden ønsker i tillegg til å legge press på at det er denne man skal forsøke selge? Kanskje du er unntaket som bekrefter regelen? Det finnes sikkert fler som deg også. Men mener du virkelig at du hadde valgt å miste jobben enn å gi kunden et LITT dårligere eller dyrere produkt om du fikk kniven på strupen? Det er lett å si ja, men når man først står der? 98% hadde satt arbeidsgiveren og sin egen jobb først når alt hadde kommet til alt. Men ja. Når jeg sender butikken mail ang. Trek, og sier at svaret er komplisert slik at jeg må komme ned i butikken og derfra er fokuset på kellys fra ende til annen.. og jeg ikke engang får vite om de får inn riktig rammestørrelse før jeg har sett syklene ved siden av hverandre slik at vi kan sammelikne sammen.. da hadde jeg alltid lurt på det ja
Redigert av FeitMann; 21/03/2011 08:48.
|
|
|
21/03/2011 08:54
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Send mail heller til produsenten.
|
|
|
21/03/2011 10:49
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Mulig jeg jobber i feil type butikk (dagligvare) men måten vi prøver å "prakke" på kundene egne merkevarer er å gi de mye ekstra kampanjeplass/ plass utenfor hyllene. EMV hos oss er alltid billigere, og selvom vi har bedre brutto på den varen må vi ofte selge flere for å sitte igjen med de samme kronene i bunnlinja. Jeg velger å tro at jeg ikke kommer i den situasjonen at jeg må velge mellom å selge en gitt vare eller miste jobben. Mulig jeg er naiv, men jeg har vanskelig for å tro at det funker sånn på andre butikker? Hadde jeg fått valget som skissert vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Hadde nok først trodd det var en spøk. Deretter regner jeg med at jeg hadde argumentert mot forslaget/ kravet. Så ville jeg tatt kontakt med fagforeninga. Og til syvende og sist så hadde jeg gjort som jeg selv vil anyway  men kanskje like greit å finne seg ny jobb om arbeidsforholdene er sånn?
|
|
|
[Re: hårfin]
21/03/2011 21:08
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er veldig på spissen, men når alt kommer til alt så ligger lojaliteten til de fleste først og fremst hos den som betaler huslånet etc. Elkjop og expert har jo dette som fast taktikk. Anonserer div. varer de selger så billig at de faktisk går med tap, for så å lokke kundene over på en noe dyrere vare når man får de innenfor døra. Selgerene får også spesifik beskjed om at det er dette de skal gjøre. Kunden får jo alltid et bedre eller like bra produkt, men ikke nødvendigvis sett ut fra hva man strengt tatt har behov for. I telebransjen gir man selgerene fokus med økte provisjoner f.eks. på abonnement selskapet vil man skal selge. Man kan f.eks. kalle det "Månedens/ukens fokusprodukt" osv. Så når jeg vet disse tingene hadde jeg ikke vært så overrasket om en selger i en sykkelbutikk hadde fått beskjed om å forsøke å selge inn en gitt type sykler med tilsvarende eller bedre utstyr enn hva kunde ville ha pga. større inntjening på dette merket, eller for tilogmed å få opp salgstallene slik at man kan importere større kvanta og få ENDA bedre pris neste ladning. Men, men.. folk flest har godt inntrykk av Sarpsborg sykkelsport, og jeg synes de er koslige og hyggelige folk. Og jeg har faktisk lyst til å kjøpe sykkel av dem. Og siden jeg kjenner til hvordan ting fungerer blir jeg ikke fornærmet av at de vil selge et annet merke heller... men synes det er litt slitsomt. Jeg har derimot laget meg en backup-plan. En sykkelbutikk som selger Trek i moss har lovet meg å kunne skaffe meg en Trek 8000 Disc på dagen for 200kr lavere pris. Så hvis det ikke blir en snarlig løsning kjøper jeg sykkelen der i stedet Så blir nok ny sykkel til helgen håper jeg
|
|
|
[Re: femte_gir]
21/03/2011 22:28
|
FeitMann
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sendt mail ang. vektbegrensning osv. som anbefalt tidligere. Og har laga meg backup-plan
|
|
|
26/03/2011 17:03
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev