Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

2011 FuelEX...

Re: 2011 FuelEX... [Re: Larsemannen] #1181786 26/05/2011 08:07
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Ryggplate og albuebeskyttere til FuelEX-sykling?!?!


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2011 FuelEX... [Re: baronKanon] #1181820 26/05/2011 08:38
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Gjør vel like vondt uansett sykkel?


Big wheels keep on turning
Re: 2011 FuelEX... [Re: Kjartandaddy] #1181856 26/05/2011 09:23
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jo, men det er forskjell på hvor hardt sykkelen lar deg sykle.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2011 FuelEX... [Re: baronKanon] #1182033 26/05/2011 11:49
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: baronKanon
Jo, men det er forskjell på hvor hardt sykkelen lar deg sykle.

Tror det er få som sykler såpass at det er sykkelen som setter begrensningen gitt.
Jeg sykler så godt som like fort ned Fagervann på XC-sykkel som på Remedy. Et tryn vil nok gjøre like vondt uansett sykkel.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 2011 FuelEX... [Re: sykkeloyvind] #1182056 26/05/2011 12:15
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 699
Kjeserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 699
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: baronKanon
Jo, men det er forskjell på hvor hardt sykkelen lar deg sykle.

Tror det er få som sykler såpass at det er sykkelen som setter begrensningen gitt.
Jeg sykler så godt som like fort ned Fagervann på XC-sykkel som på Remedy. Et tryn vil nok gjøre like vondt uansett sykkel.

Nja. Jeg sykler fortere nedover på min Fuel EX enn jeg gjør på en hardtail. Om det har mest å gjøre med min tillit til sykkelen, sykkelen i seg selv eller min kunnskap bak sykkelstyret å gjøre er jo en diskusjon så klart, men vil ikke påstå at alle gjør som deg Øyvind, og sykler like fort nedover på en XC som på en stisykkel.


Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: 2011 FuelEX... [Re: Kjeserud] #1182172 26/05/2011 14:35
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Vel, behovet for SKIKKELIG sykkelshorts, litt diggere hjelm og pedaler var nå gjeldende med litt grommere sykkelpark og 400% forhøyet sykkelaktivitetsnivå enn hva som har vært de to siste årene. Når CRC da har snillpriser på 661 deler er det bare å plukke med seg og ha for sikkerhets skyld til eventuelle andre utflukter med leid sykkel f.eks.

Kristian: selv om jeg har motorsportsgodkjent racinghjelm har jeg ikke sportsbil av den grunn! ICON_LAUGH

Inntrykket på EXen er at det er passe smått i ramma med 19,5" for en på 190, altså et bra valg som en tilleggssykkel for litt mer lek. Nå har jeg brukt den på asfalt/meget fin sti for å finne ut av dekksubbet, og maskerte opp med elektriker tape for å se problemområdene. Skal prøve å få hentet frameskins i kveld, må bare signere for ny leieleilighet ved Ringstabekk først. ICON_SMILE

Så med andre ord bør det ligge godt an til litt mer testing til helgen! OG DET BLIR JÆVLA DIGG! Spørs om ikke Schwalbe dekkene går på før den tid for å redusere risikoen for mer gnukk.

Redigert av EyeLid; 26/05/2011 14:43.

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1183834 28/05/2011 16:11
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
En bøtte vann, en hårføner og noen timer senere...
Fått kledd opp sykkelen i frameskin.com sitt foliekit, og må si meg tålelig fornøyd med passform og montasjevennligheten. Et lite tiltak som jeg tror gjør mye, selv om jeg ser mye DRITT i lakkeringsjobben til Trek også.

Husker ikke om jeg har skrevet det før, men XR4 dekkene er 2.20 mens Hans Dampf er 2.35. Spøker vel litt for at DET kommer til å gå...


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1184128 28/05/2011 21:56
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
2,20 og 2,35 er to RELATIVT sprikende dimensjoner. Sjekk ETRTO-dimensjonen. Hans Dampf er vel 60-559, og det kan jo være at XR4 er mindre.

Uansett, vil det nok holde med 2,25" Fat Albert, som vil gjøre samme nytten til lavere pris enn Hans Dampf. Evt. kjøp billige, men meget gode Maxxis Minion DHF hos www.babracing.no (eller dra på Løkka for hyggelig over disk-handel).


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2011 FuelEX... [Re: baronKanon] #1184178 29/05/2011 06:45
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
MHH Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
Hans Dampf står på min 2009 FUel EX 9.9.:-)
God klaring alle veier. En god del mindre enn BBGG, både i høyde og bredde

Re: 2011 FuelEX... [Re: baronKanon] #1184609 29/05/2011 18:45
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Sitat: baronKanon
2,20 og 2,35 er to RELATIVT sprikende dimensjoner. Sjekk ETRTO-dimensjonen. Hans Dampf er vel 60-559, og det kan jo være at XR4 er mindre.

Saken er jeg allerede HAR Hans Dampf, så man kan jo se hvordan det blir.

Er vel ikke bare i bilverdenen at det er forskjell i effektiv forskjell på dekk med tanke oppgitt dimensjon.

Er også litt usikker på RP23en, kan ikke si jeg alltid merker så stor forskjell på av/på funksjonen, og "3ern" er alltid litt pain in the ass å få på plass. Larsemannen: noen input her fra din?

Redigert av EyeLid; 29/05/2011 18:47.

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1184633 29/05/2011 19:15
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
MHH Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
Aha, leste ikke fra start.

Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1184909 30/05/2011 07:16
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Sitat: EyeLid

Er også litt usikker på RP23en, kan ikke si jeg alltid merker så stor forskjell på av/på funksjonen, og "3ern" er alltid litt pain in the ass å få på plass. Larsemannen: noen input her fra din?

Slik jeg har forstått det er det mindre svingarm på Evo-linken på FuelEX enn Remedy så av/på burde være mer merkbart på din enn min. Merker god forskjell på av/på på RP23. Med 3ern, mener du da de 1-2-3 kneppene på RP23? Kjører også på 3 i såfall. Men, selv om det er godt merkbar forskjell er den ikke på langt nær helt låst i påslått modus.

Re: 2011 FuelEX... [Re: Larsemannen] #1185105 30/05/2011 10:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
La PP være av, Ola. Så slipper du å tenke på om det er forskjell eller ikke ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2011 FuelEX... [Re: MHH] #1185146 30/05/2011 11:29
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Sitat: MHH
Aha, leste ikke fra start.

Var mest myntet til baronKanon ICON_SMILE

Sykkelen står enda på Bontrager dekkene, men jeg har Hans Dampf i mitt eie - og jeg vurderer å prøve dem.


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: Larsemannen] #1185151 30/05/2011 11:33
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Sitat: Larsemannen
Slik jeg har forstått det er det mindre svingarm på Evo-linken på FuelEX enn Remedy så av/på burde være mer merkbart på din enn min. Merker god forskjell på av/på på RP23. Med 3ern, mener du da de 1-2-3 kneppene på RP23? Kjører også på 3 i såfall. Men, selv om det er godt merkbar forskjell er den ikke på langt nær helt låst i påslått modus.

Nettopp. Med min vekt og utstyr så er det endel trykk i demperen, men allikevel...
For meg virker det som Pro Pedal noen få ganger biter, og å få satt setting 3 er vrient da den ofte "hopper over" klikket. 1 og 2 er mye enklere å få på plass, og for disse føles det mer ut som Pro Pedal funksjonen kobler inn.


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1185257 30/05/2011 13:30
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: EyeLid
Sykkelen står enda på Bontrager dekkene, men jeg har Hans Dampf i mitt eie - og jeg vurderer å prøve dem.
Ikke vurder, prøv. Runkepelling på svakt e-synsegrunnlag når du har fysiske testobjekter ved siden av deg, og når MHH sier de passer, så passer Hans Dampf. Når man får plass til BB, får man plass til "alt" ICON_WINK

Er du over snittet (70-80 kg), kan det være en idé å sende demperen til Cyklon for tuning til din vekt, da demperoppsettet også må følge vekten på rytteren.

Når du sier "biter" om PP. Er det hvis du ser på den og den beveger seg et par mm (normalt) eller hvis du faktisk ser på stien og føler at det gynger veldig. Det er vanlig for førstereisgutter på fulldemper å bli "misfornøyd" med propedal fordi det ikke føles like stramt som en HT. Helt normalt og man vokser gjerne (heldigvis) fra det.

Det er stor forskjell på hvordan dempere til forskjellige sykler er satt opp, da det gjerne er forskjellige omsetningsforhold på vippeledd, osv. Det er også forskjell på hvordan PP er satt opp ofte også. Å spørre en med Remedy om hvordan hans virker når du har en FuelEX, er ikke nødvendigvis sammenlignbart. Nye RP23 har 3 parametre som kan settes opp ift. forskjellige rammer (og som er valgt av fabrikk basert på en helt middels og konsevativ innfallsvinkel); kompresjon, retur og boost valve. Alle disse 3 er sammen med på å påvirke opplevelsen av demperen.

Kan ikke vi bare ta en tur i morgen, så kan vi se litt på det, Ola.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2011 FuelEX... [Re: baronKanon] #1185304 30/05/2011 15:08
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Ja fikk nasket med meg dekkspaker på gårsdagens utflukt, så det skader jo ikke å gi de et forsøk nå.

Tur kan vel kanskje la seg gjøre, men la meg se/tenke på det - er i greit flyttemodus om dagen, og mangler sykkelfeste (urut).

Med PP og biting, så tenker jeg ikke på demperens oppførsel kontra hardtail osv, men hvorvidt det virker som demperens innstilling faktisk slår seg på/treffer/har lyst til å samarbeide. ICON_LAUGH


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1185935 31/05/2011 09:58
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Sitat: EyeLid

Nettopp. Med min vekt og utstyr så er det endel trykk i demperen, men allikevel...
For meg virker det som Pro Pedal noen få ganger biter, og å få satt setting 3 er vrient da den ofte "hopper over" klikket. 1 og 2 er mye enklere å få på plass, og for disse føles det mer ut som Pro Pedal funksjonen kobler inn.


Det hørtes merkelig ut. Du har slått på propedal når du prøver å velge mellom 1, 2 og 3 også? Ingen forskjell på å velge 1, 2 eller 3 hos meg.

Re: 2011 FuelEX... [Re: Larsemannen] #1186879 01/06/2011 09:50
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Stemmer Lars. Det står jo i instruksjonen til Fox også, at hendelen skal stå i Pro Pedal ved justering av Pro Pedal karakteristikk. Antar du mener du ikke merker forskjell på fysiske vekslingen mellom 1, 2 og 3 på Remedyen?

Jeg klarer ikke helt slå meg til ro med at RP23en fungerer som den skal...


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1195442 12/06/2011 14:30
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Hans Dampf, litt mer avrundene dekk enn Bontrager sine, dog rubbing på flatmark med påtråkk.

Målt bittelitt på sykkelen i dag, og ser at ytterkant av dekkmønsteret på Bontrager-dekkene har ca 3 1/4 mm klaring til staget på kjedesiden, mens det er rundt 8mm klaring til staget på siden uten kjede.

Forbanna irriterende å ha rubbing når man sitter og tråkker osv.
Dere andre med Full Float som har noe ca formening om klaringsforskjeller? Det kan jo hende fabrikasjonen av mitt baktriangel er gjort for smalt..?


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: 2011 FuelEX... [Re: EyeLid] #1198648 16/06/2011 20:38
Registrert: May 2011
Innlegg: 21
T
tomRune Offline
Fersking
Offline
Fersking
T
Registrert: May 2011
Innlegg: 21
Jeg har Fat Albert 2.4 på min EX 9 18,5". Sliter også med subbing. Ser ut for meg som jeg har 2,3mm klaring på kjede siden, og 6,5mm på staget uten kjede.

Jeg må nok ned på FA 2,25 bak tenker jeg. Har du fått fjernet subbinga di?

Hvilket bakdekk har du endt opp med?

Re: 2011 FuelEX... [Re: tomRune] #1202536 22/06/2011 16:59
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
EyeLid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 388
Jeg testet kort Hans Dampf som sagt, men satt tilbake Bontrager 2.2 dekket.

Driver og flytter og styrer enda, men skal nok få denne til førstegangsservice og litt konferering i butikken. For kjipt med subbing...

Takk for feedbacken forresten!


mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support