Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over?

Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? #1131408 17/03/2011 08:35
alfen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sikkert et spørsmål som krever befaring før godt svar, men jeg tar gjerne imot erfaringer. Tapetet har mye struktur, og er overmalt. Tenker hvitmaling til slutt.

Fordeler med å fjerne tapet som jeg ser det:
-kan gjøres av meg
-unngår elektrikerarbeid (tid og penger)
-unngår mye av listarbeidet (tid og penger)

Ulemper:
-kan bli mye jobb med tapetrester som må skrapes/vaskes av

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: alfen] #1131410 17/03/2011 08:40
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
hvist du har tilgang til en damp maskin så kan det hjelpe på å kansje få løsnet litt av tapet fra veggen. men er også kansje litt farlig iforhold til sponplaten. kan jo alltids spakle over hele veggen men det tar jo litt tid.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Livestrong] #1131420 17/03/2011 08:50
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Vi brukte noe Jotun kaller rullesparkel som de nylig har kommet med på markedet på barnerommene våre i vinter. Du ruller ut sparkelen på hele veggen med en rull før du drar over med en bred sparkel (ca 40cm) og pusser ned med pussebrett. Blir litt støv, men om du så legger litt tykk, glatt fiberduk på det blir veggen helt slett og klar for maling uten behov for videre grunning. Litt søl, men langt rimeligere enn gipsplater og ganske tilsvarende resultat. I leiligheta vi solgte for ett år siden gjorde vi det enda enklere med at vi også brukte tykk, glatt fiberduk (eller strie eller hva det nå er, de vet det på Maxbo, Byggmakker osv. hva jeg mener. Fikk god hjelp på Maxbo Alna) uten noe under. Hadde da typisk fiskebensfiberduk under. La på litt godt med tapetlim og hadde på den glatte duken uten å stryke for hardt. Veggene ble veldig bra så sant man var forsiktig med hvor hardt man strøk på. Er nok den metoden jeg ville gått for om jeg skulle gjort det en tredje gang.

Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Livestrong] #1131426 17/03/2011 08:59
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Fjern tapet. Ingen tvil, maleren din gjør det alltid.

Er det tapet (litt avhengig av typen) er det bare å rive av det du får av med håndkraft, sparkelspade, svamp og vann. så grunner du hele greia med oljebasert heftgrunn. Da vil du få provosert fram alt av eventuelle bobler. Disse skjærer du ut.

Da er du klar til å begynne med det "morsomme". Flekksparkl boblene du har skjært ut, så helsparkl, slip, grunn, tapetser (eller hva du har tenkt til etterpå).

Hvis det blir mye sparkling, og du har mer penger enn tid, kan du få en Giraff (veggslipemaskin) fra Flugger for en 1800 kroner, som korter ned tiden du trenger å bruke på å slipe helsparklingen vesentlig

Det er en myte at ALT av tapeten må av, kun forsiden av tapeten må av (den er satt sammen av to deler). Baksiden må du få fremprovosert all bobling på, da den bobler når du begynner å sparke og male på den.

Du skriver tapet, så jeg har tatt utgangspunkt i det. Erfaringsmessig kaller man gjerne alt tapet, men faktisk snakker om glassfiberstrie, miljøtapet, vinyltapet, m.fl

Husk at hvis du velger å gipse rommet, så skal du (etter boka), sparkle skjøter, helsparkle, og helst ha opp en duk eller glassfiberstrie, så det er omtrent like mye arbeid. Eneste gangene det er en fordel å gipse opp alt er når det er ørten lag med tapet under

Redigert av Albo; 17/03/2011 09:05.
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Albo] #1131499 17/03/2011 10:16
R
rifi Offline
Medlem
Medlem
R
Enklest: Bruk noe som kalles "veggfornyer". Er en tykk tapet som i kombinasjon med en tykk lim fjerner gammel struktur e.l. Enkelt å henge opp og en får ny vegg uten for mye stress...Kan males på direkte eller tapetseres oppå.

Edit: er nok samme som beskrives i innlegg 3..

Redigert av rifi; 17/03/2011 10:17.
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: rifi] #1131510 17/03/2011 10:34
Sobril Offline
Medlem
Medlem
Hva med å prøve en tapetfjerner:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513343

Ikke testet selv men har planer om en slik når hytta skal pusses opp til sommern.

Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Sobril] #1131585 17/03/2011 11:53
T
Tazzegutten Offline
Fersking
Fersking
T
Har prøvd slik veggfornyer men resultatet ble ikke bra syntes jeg, veggen ble ikke helt slett.
Nå sist jeg skulle ha av tapeten fikk jeg et tips av en maler om å ha salo i vannet før jeg sprutet på veggen, og har alldri skapt av tapet så raskt.
Har også prøvd slik tapetfjerner men syntes det tok lang tid, så vil nok bruke salo og vann heretter.

Redigert av Tazzegutten; 17/03/2011 11:54.
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Tazzegutten] #1131622 17/03/2011 12:35
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 på siste taler. Veggfornyer er noe herk.
Jeg fjernet ALT av tapet, for å ikke risikere bobler under noen omstendigheter. Helsparkling/murpuss der store sår gjorde det nødvendig. Pussing, malerstrie og 3 strøk maling. Strøkent resultat.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fjerne tapet fra sponplater, eller gipse over? [Re: Tazzegutten] #1131625 17/03/2011 12:36
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Veggfornyer er jevnt over slitsomt (ikke meningen å evt rakke ned på noen, det er en viss grad av subjektivitet her uansett). De dekker fint ujevheter som går innover (pga spenn) men fordeler bare kuler og strukturer over et større område. At de er tunge og jobbe med og veldig lette å få knekker i hjelper heller ikke. En grei løsning, men litt for stor risiko for at det ikke blir et perfekt resultat. 40-50 kr/kvm hvis jeg ikke husker helt feil.

Er den nåværende tapeten relativt slett kan den selvfølgelig vurderes, men dette fører fort til glipping pga mye vekt

Moderator  support