Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Stilpolitiet - fersk på landeveien

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Armand] #1132285 18/03/2011 14:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Armand
Sitat: Albo
Den første kommentaren som slenges til mange nye på landeveien er gjerne ventilhettene. De avslører deg veldig fort.

Der ble jeg avslørt ja, kan en gjøre feil med ventilhettene?
Skal de være Continental-gule nå om dagen? Eller er det plassering i forhold til dekalene på dekksiden?

De skal rett og slett ikke være der.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: ptb] #1132295 18/03/2011 14:55
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ptb
Sitat: femte_gir
Jeg er glad jeg ikke kjører racer.

Glad jeg dri... i hele stil-tullet, men andre skal da få lov til å både fjonge seg og barbere seg både foran og bak for min del.
På pur f... så hadde det vært moro å montert et rødt sete (kanskje m/spiralfjærer også) på syklen, som forøvrig er hvit, carbon, blå (Saxo design).
Og - så tror jeg at BilTema har gul styretape.

...bare kjøp rødt sete du. Blir poppis det :-)

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: ptb] #1132331 18/03/2011 15:39
Dan Offline
More than words
More than words
På pur f... så hadde det vært moro å[...]

Noen dager før jeg skal ut på byen barberer jeg kun barten, kjemmer alt håret forover, klær meg i gummistøvler og grilldress og så går jeg med litt svai i beina. Den tror jeg sitter for de som er opptatt av mote og utseende. Har de ikke skjønt hvor teite deres moteregler er etter at de har sett meg slik så skjønner de det aldri...

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dan] #1132400 18/03/2011 17:31
bullet Offline
Besatt
Besatt
yes

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dan] #1132413 18/03/2011 17:45
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
På pur f... så hadde det vært moro å[...]

Noen dager før jeg skal ut på byen barberer jeg kun barten, kjemmer alt håret forover, klær meg i gummistøvler og grilldress og så går jeg med litt svai i beina. Den tror jeg sitter for de som er opptatt av mote og utseende. Har de ikke skjønt hvor teite deres moteregler er etter at de har sett meg slik så skjønner de det aldri...

Herlig poengtert. Love it!

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: P_H_] #1132668 19/03/2011 07:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: P_H_
Jeg skal sykle noen ritt i år, og har meldt meg inn i klubb. Men jeg har nå forstått at på landeveien er man mer jålete enn i skauen. Jeg tenkte f eks at jeg skulle bruke samme hjelm som i skauen for å spare penger, men antar da at jeg da driter meg skikkelig ut????
Har noen landeveisrøvere noen stil-tips, det vil si, det jeg trenger er noen veterantips for å se litt mindre fersk ut, og ikke minst unngå de verste blemmene! jeanclaude

Det eneste jeg egentlig bryr meg om når det gjelder stilpolitiet/euro er solskillene. Men de er gratis å få til og kommer helt uten at man anstrenger seg annet enn å faktisk sykle i solskinn.

Sitat Dag Otto Lauritzen i "På hjul med Dag Otto": "Det er jo for nerder". (som replikk til Kristian Ødegårds "tale" om euro cyclist).

Redigert av Raskall; 19/03/2011 07:46.
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: sykkeloyvind] #1132872 19/03/2011 17:23
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Armand
Sitat: Albo
Den første kommentaren som slenges til mange nye på landeveien er gjerne ventilhettene. De avslører deg veldig fort.

Der ble jeg avslørt ja, kan en gjøre feil med ventilhettene?
Skal de være Continental-gule nå om dagen? Eller er det plassering i forhold til dekalene på dekksiden?

De skal rett og slett ikke være der.

Litt off-topic, men hva med ventilhetter på terrengsykler? Er det riktig/lov å ha dem der da?
Kommer det an på ventiltype? (litt uheldig med for mye sand i/rundt ventilen...)

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: P_H_] #1132945 19/03/2011 18:50
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: P_H_

Har noen landeveisrøvere noen stil-tips, det vil si, det jeg trenger er noen veterantips for å se litt mindre fersk ut, og ikke minst unngå de verste blemmene!
Alternativt kan man ha selvtillit nok til å sykle med det ustyret man har og ikke bry seg så mye om hva andre mener. Et godt tips er å ikke lese om stil-regler, dermed kan man lykkelig uvitende bryte dem. Selv driver jeg litt med triatlon - triatleter har lov til å se ut som stil-katastrofer uten at noen bryr seg noe særlig. Vi sykler rundt med bare skuldre, knestrømper, ventilhetter og dekk med skrift på feil steder og har det greit med det.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Erlend L] #1133013 19/03/2011 20:02
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Erlend L
Alternativt kan man ha selvtillit nok til å sykle med det ustyret man har og ikke bry seg så mye om hva andre mener.

Men når det er sagt så har jo en god del av reglene en funksjonell bakgrunn, så kanskje man faktisk lærer noe nyttig av å lære reglene. Hvis man synes de er funksjonelle så følger man dem, hvis ikke så lar man være. Og selvfølgelig har man lov å bryte alle regler, men kun hvis man kjenner til reglene. Brudd på et antall regler kan enkelt veies opp ved å følge en obskur regel som kun de mest innsatte legger merke til.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dan] #1133084 19/03/2011 22:06
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Men når det er sagt så har jo en god del av reglene en funksjonell bakgrunn, så kanskje man faktisk lærer noe nyttig av å lære reglene. Hvis man synes de er funksjonelle så følger man dem, hvis ikke så lar man være.
Et godt prinsipp.

Et eksempel på en regel jeg følger: Det er funksjonelt å kjøre uten ventilhetter på Presta-ventiler fordi den har innebygget "hette" i metall. På Schrader-ventiler for terrengsykler er det neppe funksjonelt, fordi man kan få partikler inn i ventilen.

Et eksempel på en regel jeg ikke følger: Det er ikke funksjonelt for meg å kjøre med brillearmene utenpå hjelmreimene (jeg tror det er en stilregel?) - en kamerat gjorde det, fikk en veps under hjelmen så han rev den av i panikk, brillene (til kr1000+) fløy veggimellom og ble knust. Jeg legger hjelmreimene over brillearmene, så kan hjelmen (og brillene) lett komme av og på uten krøll.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Erlend L] #1133126 20/03/2011 00:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Erlend L
Et eksempel på en regel jeg ikke følger: Det er ikke funksjonelt for meg å kjøre med brillearmene utenpå hjelmreimene (jeg tror det er en stilregel?) - en kamerat gjorde det, fikk en veps under hjelmen så han rev den av i panikk, brillene (til kr1000+) fløy veggimellom og ble knust. Jeg legger hjelmreimene over brillearmene, så kan hjelmen (og brillene) lett komme av og på uten krøll.

Jeg kjører også med brillene utenpå hjelmreimene. Jeg er så distre at hvis jeg har dem utenpå så spretter brillene avgårde hver eneste gang jeg tar av hjelmen. I tillegg bruker jeg ikke sykkelbriller men vanlige med styrke, og da sitter de litt bedre på plass når hjelmreimene får presset dem litt. Funksjon foran regel altså.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dan] #1133224 20/03/2011 11:42
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjører også med brillene utenpå hjelmreimene. Jeg er så distre at hvis jeg har dem utenpå så spretter brillene avgårde hver eneste gang jeg tar av hjelmen. I tillegg bruker jeg ikke sykkelbriller men vanlige med styrke, og da sitter de litt bedre på plass når hjelmreimene får presset dem litt. Funksjon foran regel altså.

Er det omvendt-dagen i dag, Dan? ICON_WINK

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: RoyE] #1133226 20/03/2011 11:46
D
Diallo Offline
Fersking
Fersking
D
Syklet 1 1/2 time på veien i isted med rød Bjørn Dæhlie langrennsjakke :-)

Står ikke i loven at det er forbudt eller ?

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Diallo] #1133239 20/03/2011 12:21
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Diallo: Liker det!

Kanskje jeg skal begynne å sykle i vadmelsnikkers og strømper i ren protest mot stilhysteriet :-)

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: TashkentTerror] #1133244 20/03/2011 12:33
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Greit at folk kan jåle seg så mye de vil, jeg er vel en av de som følger stilpolitiet litt, men ikke til punkt å prikke. Men det blir for dumt at f.eks de største jålepersonene skal se "ned" på de som overhodet ikke følger stilreglene. Folk gjør som de vil, og det skal respekteres av begge parter. Vil ikke at landeveissyklistene skal få stempel på seg som noen sosser, samt at de nye innen landevei ikke må bli avskremt.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: RoyE] #1133255 20/03/2011 12:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Compom

Er det omvendt-dagen i dag, Dan? ICON_WINK

Nevnte jeg at jeg er distre? ICON_SMILE Forseint å rette. De som ønsker det kan ta litt Tipp-ex på skjermen over ordet "utenpå" og skrive "innenfor" isteden.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dloh] #1133320 20/03/2011 15:59
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dloh
Greit at folk kan jåle seg så mye de vil, jeg er vel en av de som følger stilpolitiet litt, men ikke til punkt å prikke. Men det blir for dumt at f.eks de største jålepersonene skal se "ned" på de som overhodet ikke følger stilreglene. Folk gjør som de vil, og det skal respekteres av begge parter. Vil ikke at landeveissyklistene skal få stempel på seg som noen sosser, samt at de nye innen landevei ikke må bli avskremt.

Godt sagt. Tenk forøvrig over at de personene som virkelig er gode til å sykle, ofte er de som ser forbausende "korrekt" ut. Ikke fordi de er jålete, men fordi de har vært veldig lenge i et miljø, der høye hvite sokker og briller utenfor hjelmstroppen er normalen; for dem er det bare blitt "second nature".

De gutta som hyler og skriker høyest om å se sånn og sånn ut er stort sett de som hyler og skriker når farten går opp i et ritt. Alltid triveligere med folk som ser ut som en dass men oser av sykkelglede, kontra velkledde rasshøl med dårlige ben.

Henrik

Redigert av Alpers; 20/03/2011 16:04.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dan] #1133323 20/03/2011 15:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg kjører med brillene utenpå hjelmen for hjelmen har jeg på hele tiden mens jeg sykler, men brillene går av og på ganske ofte. Gjennom tunneler, når de blir for varme opp lange fjell eller de blir fulle av regn osv.
Sjansen for at noe skitner til brillene er ganske så mye større enn at en veps forviller seg inn i hjelmen uten å finne veien ut igjen.

Øyvind Aas
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: sykkeloyvind] #1133340 20/03/2011 16:27
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs sikkert hva slags hjelm/ briller/ hoderform du har, men jeg har sjelden hatt problemer med å ta på meg brillene på på innsiden av reima med hjelmen på hodet. Skal du ha de utenpå, så må du jo bruke begge hendene, men hvis du har de på innsida så kan du jo bare bruke ene hånda og skyve brillene bakover hodet. Dette kan jo være en fordel hvis det er litt utfordrende terreng og du vil ha ei hånd på styret. Det samme hvis du ligger i felt på landeveien, og du ønsker å ha kontroll på brems og styring hvis det skulle skje noe. Eller er jeg på bærtur?

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: -Jan] #1133346 20/03/2011 16:32
TashkentTerror Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ingen problemer med å bruke én hånd til å ta av og på briller med stengene utenpå hjelmstroppene. Oakley Jawbone og Salice 006. Det er bare å øve seg litt. Hilsen gutt 26, tilnærmet normal hodeform.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: sykkeloyvind] #1133348 20/03/2011 16:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg kjører med brillene utenpå hjelmen for hjelmen har jeg på hele tiden mens jeg sykler, men brillene går av og på ganske ofte. Gjennom tunneler, når de blir for varme opp lange fjell eller de blir fulle av regn osv.
Sjansen for at noe skitner til brillene er ganske så mye større enn at en veps forviller seg inn i hjelmen uten å finne veien ut igjen.

Jeg har også på meg hjelmen hele tiden mens jeg sykler, men ved kafé-stopp eller hjemkomst risikerer jeg brillesprettert hvis jeg har brillene utenpå reimene.

Brillene er derimot på omtrent hele tiden fordi jeg kjører med styrke (i brillene). Hvis jeg kommer inn i en tunnel så trekker jeg bare solbrillene litt ned på nesen så jeg kan kikke over dem.

Her ser vi altså et soleklart eksempel på en regel med unntak. Funksjonen er forskjellig fra person til person og dermed vil også regelen måtte være fleksibel. Ventilhetters funksjon (på Presta) er derimot kun å beskytte slangen når den ligger i lomma. Ventilhettene har ingen funksjon for noen etter at slangen sitter på sykkelen. Den regelen er dermed absolutt og ufravikelig. ICON_SMILE

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: -Jan] #1133350 20/03/2011 16:38
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
En ting er hva jålebukker som nettopp har kjøpt seg racersykkkel sier og mener, men vi som er syklister med lang erfaring (og styrke) gjør det som er mest praktisk - er ingen som bryr seg om hvordan naboen tar på brillene.
Matching av farger overlater vi til Jan Thomas og likesinnede - men vi har en såpass garderobe sykkeltøy at det ikke er nødvendig å bruke upraktisk tøy laget for andre idretter på sykkelen.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: -Jan] #1133374 20/03/2011 17:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Det spørs sikkert hva slags hjelm/ briller/ hoderform du har, men jeg har sjelden hatt problemer med å ta på meg brillene på på innsiden av reima med hjelmen på hodet. Skal du ha de utenpå, så må du jo bruke begge hendene, men hvis du har de på innsida så kan du jo bare bruke ene hånda og skyve brillene bakover hodet.

Det er jo nettopp fordi det er lettere å gjøre det med en hånd at jeg har brillene på utsiden. Med Oakleys briller, (sikkert andre også) er det bare å legge en av stengene an mot den ene tiningen og så bøye brillene på plass på den andre siden. Med en hånd.

Tilsvarende gjør man når man plasserer brillene i egnede hull på hjelmen, eller i bakhodet når man ikke ønsker dem foran øynene.

På kafe tar jeg også oftere av meg brillene enn hjelmen.
Men som Dan påpeker dette handler om hva som er det viktigste plagget av hjelm og briller og om man husker at brillene sitter utenpå hjelmen, eller ikke.
At hjelmen ser ryddigere ut når stroppene holdes inne ved hodet og ikke blåser og blafrer rundt utenfor brillestengene er et annet aspekt.

Øyvind Aas
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: sykkeloyvind] #1133404 20/03/2011 18:03
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Man gjør det man liker og føler seg komfortabel med, og ikke slik som reglene sier det. Om det er å ha brillene utpå eller under hjelmstroppene, eller ta av seg hjelm/briller på Kafè.

Jeg merker selv at nå som jeg så si bytter ut det meste til denne sesongen(sykkel, briller, hjelm og sko) så vil jeg prøve å matche det mest mulig innenfor de grensene jeg liker. Ikke for å følge stilreglene eller for å være jålete, men fordi jeg liker det, og intresserer meg så mye for sporten at jeg vil stase det litt opp.

Har en nabo som sykler i samme klubb som har vært med 2 år på Rogaland Grand Prix(som er UCI 2.2 ritt). Hadde du sett han på en treningstur eller i et felt på et turritt så skulle man tro han var førsteårs landeveisyklist, på stilen. Så ikke alle som er gode med lang erfaring(ofte de litt eldre) bryr seg fint lite om stilen.

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Dloh] #1133557 20/03/2011 21:03
K
Kulzv Offline
Medlem
Medlem
K
"High Mileage = High Stylage"

Redigert av Kulzv; 20/03/2011 21:04. Rediger grunn: Skal du drite i
Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Kulzv] #1133560 20/03/2011 21:11
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kulzv
"High Mileage = High Stylage"

+1

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Armand] #1134387 21/03/2011 21:53
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Er det ikke stilpolitiet som blir spurt om råd? Har jeg godt og fryktet stilpolitiet, mens jeg samtidig burde vært redd for funksjonalitetspolitiet?
Det er ekstremt forvirrende alt i hop. Jeg vil gjerne ha et sett lette tubularhjul fordi det ser fint ut, men også fordi jeg vil sykle litt fortere uten å trene for det. Er det sånn man skal kle seg og sin sykkel ifølge bygdedyrets asfaltgampende bror?

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: NAVN?] #1134487 22/03/2011 08:12
kjull Offline
Besatt
Besatt
....and in comes Rettskrivingspolitiet? HJÆLP!!!!

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: kjull] #1134501 22/03/2011 08:26
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig

Med det brune setet ser det ut som hun......Nei glem det forresten...

Re: Stilpolitiet - fersk på landeveien [Re: Fast gjest] #1134505 22/03/2011 08:28
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Righty?

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino