|
|
Noen ferskingspørsmål på langrennsfronten
|
Noen ferskingspørsmål på langrennsfronten
16/03/2011 21:24
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Etter å ha kjørt utelukkende på fete planker og kilosvis med stæsj på beina med fast og løs hæl de siste 13 årene har jeg begynt å tenke litt på å handle meg langrennsutstyr igjen. Bruksområde er trening og tur i preppa løyper i godt vær, så et par greie treningsski var liksom tanken. Men, i motsetning til da jeg sist handlet meg ski, den gangen jeg var rundt 165 høy og veide betraktelig mindre, er det blitt litt å velge i  Ser produsentene fortsatt lager kombiutstyr, der du får støvler som både har skøytestøtte og samtidig skal funke til å gå klassisk med. Dette var det jeg brukte da jeg sist gikk, og jeg hadde da et par salomonstøvler jeg bare klipset av en ankelstøtte på, før jeg tok skiene som også var av en kombitype med bort i lysløypa og skøytet den ene kvelden og gikk med feste den neste. Er det dumt å gå for en slik løsning igjen, er det mye kompromisser man evt inngår ved å handle noe slikt? http://www.fischerskis.com/en/products_ski.php5?show=detail&id_product=19346&id_boot=18931 Spørsmålet er vel om jeg vil få mer glede igjen ved å handle et par greie klassiskski og støvler nå, for så å heller supplere med skøyteutstyr senere.
Per B.
|
|
|
Re: Noen ferskingspørsmål på langrennsfronten
[Re: perbl]
16/03/2011 21:29
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg brukte kombisko en del mens jeg gikk "aktivt" da jeg var mindre, å få spesialisert utstyr var en enorm forskjell. Jeg har lite tro på at kombiløsninger er noe å satse på.
|
|
|
17/03/2011 15:02
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde også kombi da jeg var yngre. Har ikke hatt det på flere år, men alle jeg kjenner eller snakker med som bedriver begge deler har ett av hvert. Har ikke møtt noen med kombiutstyr på lang lang tid. Legg mest penger ned i det som skal brukes mest (sikkert klassisk) så du får ski som passer din vekt. Vil råde deg å gå til noen som måler hver ski skikkelig og gir deg to gode ski, fremfor den gamle "stå oppe på dette arket så skal vi se hvor det stopper trikset" jeg har sett de bruker på XXL. Da ender du fort opp med litt dårlig smøresone, men om det bare er ski for trening og tur bruk så duger jo de skiene man får på XXL absolutt. Rimelig mye billigere er det også.
Men kjøp sko for klassisk og sko for skylting, og absolutt kjøp forskjellige ski!
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
17/03/2011 16:22
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg har skøyteski, klassiskski og kombistøvler. Min mening er at hvis man ikke har prøvd ordentlige skøytesko, vil man heller ikke savne det. Men å gå fra skøytesko til kombisko må være som å gå fra stisykkel til løpehjul ned Renna i E-marka.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
17/03/2011 17:15
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har skøyteski, klassiskski og kombistøvler. Min mening er at hvis man ikke har prøvd ordentlige skøytesko, vil man heller ikke savne det. Men å gå fra skøytesko til kombisko må være som å gå fra stisykkel til løpehjul ned Renna i E-marka. Litt på samme måte som jeg ikke savnet skivebremser på gamlesykkelen? Det betyr ikke at bremsene på den nye ikke kjennes ekstremt mye bedre.
|
|
|
[Re: FHanserud]
17/03/2011 17:30
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Hehe, rimelig unisone tilbakemeldinger, i grunnen som jeg forventet  Da har jeg hvertfall mer motivasjon til å se om jeg finner meg et bra sensesongstilbud på gode ski, selv om det kanskje kan bli litt ufordrende å finne de beste skia for en tungvekter ut mot våren 
Per B.
|
|
|
17/03/2011 17:38
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Hvilke støvler er det eliten benytter når de går renn med skibytte? Kan aldri tenke meg at det er dårlige "alt-i-ett"-støvler for en mosjonist?
|
|
|
[Re: Tgabriel]
17/03/2011 18:32
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Per B.
|
|
|
17/03/2011 18:36
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg har skøyteski, klassiskski og kombistøvler. Min mening er at hvis man ikke har prøvd ordentlige skøytesko, vil man heller ikke savne det. Men å gå fra skøytesko til kombisko må være som å gå fra stisykkel til løpehjul ned Renna i E-marka. Litt på samme måte som jeg ikke savnet skivebremser på gamlesykkelen? Det betyr ikke at bremsene på den nye ikke kjennes ekstremt mye bedre. På mange måter ja, selv om jeg faktisk helt ærlig mener det er tull å kjøpe spesialisert utstyr les: det Northug bruker) for det perbl skisserer i første posten sin: Bruksområde er trening og tur i preppa løyper i godt vær, så et par greie treningsski var liksom tanken.
Derimot ville jeg stilt meg spørsmålet om jeg tror jeg hadde skøytet eller gått klassisk på mine turer. Kombiski er nemlig etter min mening bare tull. Personlig ville jeg kjøpt klassiskski med klassiskstøvel eller skøyteski med kombistøvel til slikt bruk.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
17/03/2011 18:54
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Prøver du å si at man ikke skal bruke et halvår på internettnerding før man løper og kjøper det råeste stæsjet som finnes der ute som ikke samsvarer til ferdighetene i det hele tatt?
Mind=Blown!
Per B.
|
|
|
17/03/2011 18:55
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jupp. 
|
|
|
17/03/2011 22:41
|
hennir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vil råde deg å gå til noen som måler hver ski skikkelig og gir deg to gode ski, fremfor den gamle "stå oppe på dette arket så skal vi se hvor det stopper trikset" jeg har sett de bruker på XXL. Da ender du fort opp med litt dårlig smøresone, men om det bare er ski for trening og tur bruk så duger jo de skiene man får på XXL absolutt. Rimelig mye billigere er det også. Denne metoden på planken benyttes i all hovedsak på tur- / markaski fordi de har lite sluttspenn og da funker denne metoden helt o.k. Vi på XXL, og andre butikker selvsagt, har også andre spennmålere, såkalte veggmålere, som er gjeldene når det gjelder konkurranse- treningsski. Nisjebutikker bruker gjerne skiselektorer som måler spennet i hver enkelt ski, noe som i teorien er mest riktig, men krever en kalibrert maskin og en som vet hva han gjør bak knappene. Jeg har solgt et hopetalls kombisko, og de aller fleste er veldig godt fornøyd, men dette tror jeg er som hæ? sier at man rett og slett ikke vet bedre..
LTVL Captain
|
|
|
[Re: Tgabriel]
18/03/2011 08:34
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke støvler er det eliten benytter når de går renn med skibytte? Kan aldri tenke meg at det er dårlige "alt-i-ett"-støvler for en mosjonist? Thomas Alsgaard snakket om dette under VM. Han sa at de gikk med vanlige "kombi" støvler, men at dette var langt fra optimalt og ble kun brukt under skibytte øvelsen.
Redigert av BeefCake; 18/03/2011 08:35.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: hennir]
18/03/2011 08:50
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Vil råde deg å gå til noen som måler hver ski skikkelig og gir deg to gode ski, fremfor den gamle "stå oppe på dette arket så skal vi se hvor det stopper trikset" jeg har sett de bruker på XXL. Da ender du fort opp med litt dårlig smøresone, men om det bare er ski for trening og tur bruk så duger jo de skiene man får på XXL absolutt. Rimelig mye billigere er det også. Denne metoden på planken benyttes i all hovedsak på tur- / markaski fordi de har lite sluttspenn og da funker denne metoden helt o.k. Vi på XXL, og andre butikker selvsagt, har også andre spennmålere, såkalte veggmålere, som er gjeldene når det gjelder konkurranse- treningsski. Nisjebutikker bruker gjerne skiselektorer som måler spennet i hver enkelt ski, noe som i teorien er mest riktig, men krever en kalibrert maskin og en som vet hva han gjør bak knappene. Jeg har solgt et hopetalls kombisko, og de aller fleste er veldig godt fornøyd, men dette tror jeg er som hæ? sier at man rett og slett ikke vet bedre.. Ja, det er jeg helt klar over. Var ikke ment som kritikk mot XXL  Men var ganske overraskende å se hvor stor spennforskjell det var i skiene i hvert skipar da jeg kjøpte meg nye ski i fjor på Milslukern. Tror han var gjennom totalt 8-9 par fra Fischer og Madshus som han mente det var for stor spennforskjell fra ski til ski for at de kunne selges og måtte derfor sendes tilbake. Men man betaler jo ekstra for slik service, og om man trenger det når man kun skal ha trenings- og turski kan jo diskuteres. Men å legge ned ekstra penger i utstyr som man kanskje ikke MÅ ha er vel de fleste her inne kjent med  Men til trådstarter, legg pengene i klassisk-delen. Er dessverre ikke så mange fine lange skøytetrasseer enda, så regner med det blir mest klassisk på deg (hvertfall slik det er for meg). Og på skøyting har man ofte så mye å gå på teknikkmessig uansett at her er det ofte ikke utstyret som holder tilbake. Men utrolig deilig å slippe smøremas, for å ikke snakke om smøring utover hansker, skiposer, bagasjerom osv osv. Prøv kombistøvler, men vil råde deg til å ikke gå for dette...
|
|
|
24/03/2011 20:05
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Steike, var vanskelig å finne noe gitt. Trasket meg en tur gjennom byen og kikka i dag, men var få steder som hadde særlig utvalg av klassiskski for klumper i min vektklasse  Hank hadde ett par, men fant ikke noen sko som passa helt perfekt i størrelsen min, så ble til at jeg utsatte det inntil jeg vet hva slags bindingssystem jeg skal gå for. Ble nesten litt lei meg for at jeg ikke kunne handle etter å ha fått god hjelp her  Blir muligens en tur innom Sportsbua og Axel Bruun i morgen, ble ganske kjappe turer innom der i dag, men syntes hvertfall Sportsbua bar preg av å hovedsaklig ha litt dyrere ski enn det jeg sikter meg inn mot i denne omgang, toppracingski tror jeg er litt for ambisiøst foreløpig. En telefon til Sportshuset på Melhus kan sikkert også være aktuelt, det er vel grei gangavstand fra togstasjonen der for en eventuell ekspedisjon over helga. Forøvrig, apropos de som kritiserer store kjedebutikker, så syntes jeg nå jeg fikk knallservice på Intersport Gigant på Lade Arena, selv om han ikke fant noen par med spenn som egna seg for meg. Kjørte nå hvertfall skiene rett på ski selector og fikk ut fine grafer som ikke passa vekta. Men de hadde et par kurante Völkl-ski på 50%-rabatt, så frista nesten å plukke med seg et par Kuroer 
Redigert av perbl; 24/03/2011 20:07.
Per B.
|
|
|
24/03/2011 22:03
|
hennir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja, det er jeg helt klar over. Var ikke ment som kritikk mot XXL Tok det ikke som kritikk heller med følte det kanskje var på plass med en liten presisering  Tror han var gjennom totalt 8-9 par fra Fischer og Madshus som han mente det var for stor spennforskjell fra ski til ski for at de kunne selges og måtte derfor sendes tilbake.
Akkurat dette er også litt overdrevent i de fleste tilfeller. Ole Einar Bjørndalen benytter seg kun av en spennmåler på veggen når han plukker ut ski. Han er kanskje den utøveren i verden som er mest kresen når det kommer til utstyret sitt så hvis veggmåler er godt nok for han så er det godt nok for oss dødelige. Men skal ikke være for bastant her da jeg ikke har spesielt mye erfaring med skiselektorer..
Redigert av hennir; 24/03/2011 22:04.
LTVL Captain
|
|
|
24/03/2011 22:17
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Må unnskylde at jeg ikke spurte betjeningen da jeg var innom XXL i dag, men den langrennsveggen deres var begynt å bli tynn  Om dere mot formodning har noen treningsplanker (tenker vi starter med wax-ski) for klassisk som passer fint for 100kg med rusten teknikk så får du skrike ut 
Per B.
|
|
|
24/03/2011 22:17
|
StianL
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du skal ha ski som passer deg, utvalgt fra en av de store butikkene som f.eks Milslukern, vill jeg heller gått dit til høsten igjen, når de får inn ski igjen. Så sent i sesongen er det et ganske lite utvalg, og vanskelig å finne noen bra ski. Når det kommer til støvler,ville jeg kjøpt klassisk først, også heller gått til innkjøp av skøyteutstyr etterpå. Kombiløsninger er ikke mye gøy, og dreper mye av gleden. Jeg driver selv aktivt med langrenn, og vi bruker kun kombisko noen få ganger i året, fordi det er et helvete å gå klassisk på. Eneste forskjellen på kombistøvlene og skøytestøvlene (ihvertfall toppmodellen i alpina) er at sålen er mykere. Det lønner seg og å kjøpe staver som er høyere enn klassiskstavene når du skal skøyte.
Milslukern er ihvertfall en butikk jeg har gode erfaringer med!
ps. handler du på milslukern burde du be de slipe skiene i samme slengen, fabrikkslipene er veldig sjeldent noe særlig.
|
|
|
[Re: StianL]
24/03/2011 22:23
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Den lå hvor langt fra Trondheim sentrum sa du? Litt av motivasjonen til å hastehandle nå var at jeg får besøk av noen langrennsjenter og trekkhund i helga, så tenkte kanskje å se om jeg fikk testet litt moro i sporet. Men ser absolutt poenget med å heller handle tidligere i sesongen. Har også tenkt litt på å heller handle skøyteutstyr nå, og heller supplere med klassisk til høsten. Får se hva jeg finner ut i morgen, hvis ikke avventer jeg nok innkjøpet og handler meg noe totalt unyttig i stedet.
Per B.
|
|
|
24/03/2011 22:59
|
lasr
Entusiast
|
Entusiast
Velg sko som passer først, deretter bindinger som passer skoene. Ikke la bindingsvalg være styrende; forskjellen på NNN(Rottefella) og SNS(Salomon) i praktisk bruk er ikke merkbar (så lenge du ikke prøver deg på Salomon pilot classic). Forøvrig kan det være lurt å sjekke sportsbutikken på Malvik Senter, enkelte der har god peiling på ski og de har tilbud nå. I tillegg ville jeg ha sjekket med Intersport på Hell(Stjørdal), de har også flinke folk og bra utvalg. Om prisene er nå vet jeg ikke, men som de fleste andre har dem vel 30-50% nå om dagen. PS! Om ikke toget stopper rett utenfor butikken så gjør Time-expressen det
|
|
|
[Re: lasr]
24/03/2011 23:01
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for gode forslag, får se om jeg får tid til å ta en liten telefonrunde i morgen.
Per B.
|
|
|
27/03/2011 22:59
|
hennir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må unnskylde at jeg ikke spurte betjeningen da jeg var innom XXL i dag, men den langrennsveggen deres var begynt å bli tynn  Om dere mot formodning har noen treningsplanker (tenker vi starter med wax-ski) for klassisk som passer fint for 100kg med rusten teknikk så får du skrike ut Det går helt fint! Og du så riktig, skiveggen begynner å bli veldig tynn, ihvertfall vi på Lade har kun treningsski i >70 kg desverre.
LTVL Captain
|
|
|
21/04/2011 16:52
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Skulle du sett, i Oppdal hadde de igjen passende ski, så nå er jeg den stolte eier av et par råe Madshus Nanosonic-planker jeg kommer til å se skikkelig teit ut på når jeg skal ut og vise fram den rustne teknikken min  Har fortsatt ikke skaffet sko og bindinger, får se om jeg finner noe på lørdagen, evt om jeg venter til høsten.
Per B.
|
|
|
22/04/2011 19:54
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Sånn, da var resten i boks etter litt prøving av sko. Et par Madshus Nanosonic Carbon Classic Cold, Salomon SLAB Classic, Salomon SNS Propulse RC2 og et par Swix Carbon CT3 til rundt 4000 synes jeg ikke var noe spesielt ille pris.  Da var det bare å håpe på kort sommer så jeg får testa stæsjet 
Per B.
|
|
|
22/04/2011 19:57
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Eller ta en stitur i morgen på sykkel til Skistua (på asfalt - resten er fullt av ekkel snø) og bytte til Nanosonic på toppen for en solfylt tur i marka med karbonplank og karbonpinner. 
|
|
|
22/04/2011 20:04
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
|
|
|
22/04/2011 20:04
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Det kan jo kanskje også funke, men henger i Oppdal for øyeblikket, så får se om jeg får tid til å teste en tur i Gjevilvassdalen her før jeg drar igjen.
Hvordan er egentlig snø- og sporforhold for tiden?
Per B.
|
|
|
23/04/2011 15:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag hade en tur i oppdal idag. Åkte sør sidan från skarvannet, solsida løypan och den långa løypan runt. Finna førhåld på førsta halvan men kan snart bli svårt att passera en liten "elv" då det redan rasat där det verkar som att spåret gick igår. Sista halvan (efter vänding) innan man kom fram till vannet igjen hade dårlig snö och en hel del ställen där man behövde åka runt i skogen för att snön var borta där spåren brukar gå.
På fjället var det väldigt fint och helt ok före då det fortfarande var lite hårt på grund av nattfrost.
Så nog ska du kunna få dig en tur om du bara vill. Väst sidan av skarvannet kan kanske vara det bästa av det jag har åkt om du är ovan på racer ski och inte vill ha så branta backar.
Bymarka är jag skeptiskt till. Var där i onsdags och tror att det har smält så mycket nu att man åtmindstonde måste ta av sig skidorna ett par gånger in till elgseterhyttan.
|
|
|
[Re: fredriks]
23/04/2011 17:07
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Ble dessverre ikke tid til noen tur i dag, ble opptatt av å sosialisere med gamle kjente over en burger i sentrum og solkos. I morgen skal jeg på en navnefest, så spørs om det går skeis med skigåing i påska. Får satse på en kort sommer, har seriøst lyst til å komme meg ut og se hvordan langrennsteknikken sitter etter alle disse åra 
Per B.
|
|
|
25/04/2011 21:37
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat det der opplevde jeg faktisk også, men rakk ikke å filme det. Og det lemenet fortsatte også ferden i god behold etterpå, men etter det som ellers kunne observeres var sjansen for å overleve rypenes matjakt heller middels...
|
|
|
|
|