Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Karbonramme til VELDIG tung rytter!?!

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132171 18/03/2011 11:40
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FeitMann
Første punkt er i allefall hjul/dekk. hjulene er merket med max 1,95 bredde, og jeg ønsker meg 2,1, muligens 2,2 dekk. Ramma er såpass smal bak at jeg faktisk tror at 2,2 hvertfall blir umulig.

Jeg trenger hvertfall dekk/slanger med godt volum og som tåler bra lufttrykk. Jeg har ikke målt hvilket trykk jeg bruker i dag, men det er hvertfall godt over anbefalt.

Jo bedre de ruller, jo bedre er det selvsagt så gode nav vil jeg ha.

Girskifterene er jeg heller ikke fornøyd med. Spes. den lengste spaken er veldig tung å trykke inn. Jeg kunne ønske noen kjappe og presise girskiftere jeg slapp å måtte bruke så mye press på for å bytte gir.

Demperen fungerer greit nok, men jeg ønsker meg remote lockout. Det ville gjøre ting litt enklere for meg. Nå driver jeg å bøyer meg ned når jeg sykler for å slå de av og på, og da mister jeg både fart og moment.

Vekt er selvsagt alltid en ting. Kunne selvsagt som alle andre ønske meg en lettere sykkel, men ikke dersom det fører til at ting stadig går i stykker. Men noe lavere vekt burde hvertfall være mulig. "skrudde"-holker hadde også vært greit.

Det er de tingene jeg med min kunnskap legger godt merke til og/eller som irriterer meg. Men det er muligens andre ting jeg hadde satt pris på som jeg ikke er klar over også?

Jeg glemte at du skal ned i vekt. Da går det fint med luftgaffel.

Mitt nye forslag er å kjøpe hyllevaresykkel og så eventuelt bytte deler som ikke passer med tanke på ryttervekt, funksjonalitet eller vekt av delene.

Først er det viktig å finne en sykkel med middels lett ramme (1600-1900g) som har plass for brede dekk. På plass nummer 2 er sterke hjul, nummer 3 er solid luftgaffel (RS Recon eller Reba) mens nummer 4 er gode bremser.

Da foreslår jeg følgende sykler:

1. Specialized Rockhopper SL Pro 2010

Dette er en overligger fra ifjor som etter avslag ikke bør koste mer enn 9000-10000 kr.

God geometri, plass for brede dekk, veldig god Reba-gaffel som er ca. 200g lettere enn Recon, OK Avid Elixir 4 bremser men litt for smale felger (kun 18mm innvendig). Rammen veier 1800g mens total vekt er 11.24 kg i str. 17".

Deler som bør byttes: hjul, slanger og dekk.

2. Kona Kula 2011

Kulas geometri gir enda mer oppreist sittestilling og tryghet nedover. Sykkelen er allerede utstyrt med hjul for tunge ryttere, god Recon luftgaffel og Avid Elixir 5 bremser. Den veier 12.2 kg med pedaler. Jeg tror rammen sluker lett 2.4"-dekk men dette må sjekkes!

Deler som bør byttes: slanger og dekk.

3. White XC Pro

Geometrien gir utstrakt sittestilling. Bratt styrevinkel som gjør klatringer lettere men gjør en nybegynner nervøs i nedkjøringer. Dette kan fikses med bredt styre med høy rise og (kortere) stem med større vinkel. Plusser er Reba-gaffel og sterke SLX-bremser. Vekt og plass for brede dekk må sjekkes i butikken.

Deler som bør byttes på White: hjul, styre, stem, slanger og dekk.

Av dekk og slanger foreslår jeg Schwalbe Racing Ralph 2.4" og Continental 1.75"-2.5".

Redigert av femte_gir; 18/03/2011 12:05.
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: femte_gir] #1132219 18/03/2011 12:52
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk takk femte gir. Det der syntes jeg var et veldig matnyttig innlegg.

Jeg har koket det ned til at jeg kjøper en ferdigsykkel som jeg evnt. bytter deler på.

Det som jeg finner mest interessant til nå er Kona Kula som du nevner her, eller Trek 8000 Disc.

Kan kommer med forslag hva jeg bør gjøre med Trek'en?

Trek'en har fordelen med at jeg har en lokal forhandler å reklamere til om noe ikke holder, og som samtidig kan bytte ut de delene jeg ikke trenger slik at jeg ikke blir sittende med deler til overs. og evnt. betaler for deler jeg ender opp med å stue vekk når de er byttet ut.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132222 18/03/2011 12:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kona har tidligere slitt med myke rammer på hardtailene sine. Trek sine alu-rammer har på sin side vært bombesikre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132232 18/03/2011 13:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Så kjøp treken da vel. Det er jo det du har hatt lyst til hele tida. Så sparer du opp til det du sliter ut etter hvert.

Lykke til
LarsB

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: larsb] #1132235 18/03/2011 13:11
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Treken ser kjempefin ut!

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132249 18/03/2011 13:36
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trek 8000 er en fin sykkel,har syklet på en slik(2009 modell).

Butikken burde hjelpe deg å tilpasse sykkelen,kan hende at du sitter bedre med ett annet stem og styre enn det som leveres originalt.

Sete kan jo hende ikke passer deg,men det finner du også fort ut.
Nye holker hvis du ikke liker de som sitter på ,osv.

Ellers så ville jeg kjøpt noen ekstra dekk,ikke sikkert at de som følger med fungerer på norsk skogsbunn(?).

Men du vet ikke om det er rette sykkelen før du har prøvd,så prøv først.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: sykkeloyvind] #1132261 18/03/2011 13:52
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: sykkeloyvind
Kona har tidligere slitt med myke rammer på hardtailene sine. Trek sine alu-rammer har på sin side vært bombesikre.

Meget god info som gjør ting litt enklere.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132269 18/03/2011 14:00
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Redigert av Red Devils; 18/03/2011 14:01. Rediger grunn: Link til test
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: Red Devils] #1132275 18/03/2011 14:19
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Du skulle kommet med advarsel for oss med dårlig hjerte. brokenheart

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: femte_gir] #1132309 18/03/2011 15:19
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Haha!

Men tips om hva som bør byttes ut på TREK'en mottas med takk. Hjul/dekk, nav som triller topp og om demperen er grei.

Må jeg ha 2.4 dekk, eller kan jeg klare meg med 2,2?

Virker som om jeg går for Trek'en og bytter ut det jeg trenger der.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132338 18/03/2011 15:45
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Send mail til produsenten med spørsmål om hjulene tåler 140kg og om innvendig bredde på Bontrager SSR-felgene. Husk å oppgi vekt i lbs.

Fox Alps gaffel er i mine øyner i Recon-klassen så den er mer enn god nok. Mer om den her og her.

Du må ikke ha 2.4" dekk men de anbefales for tunge ryttere. Selv veier jeg 112 kg +-2 og bruker kun voluminøse dekk.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132356 18/03/2011 16:29
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: FeitMann
Haha!

Men tips om hva som bør byttes ut på TREK'en mottas med takk. Hjul/dekk, nav som triller topp og om demperen er grei.

Må jeg ha 2.4 dekk, eller kan jeg klare meg med 2,2?

Virker som om jeg går for Trek'en og bytter ut det jeg trenger der.
Spør selger hva han anbefaler at du oppgraderer grunnet vektbegrensning. Jeg tipper hjulene bærer deg helt ok. Så da står vi igjen med at du kan bytte dekk hvis du vil. De Bontragerdekkene er ikke alltid like gode, selv om jeg ikke har spesifike erfaringer med akkurat denne modellen selv. Det som ev. bryter sammen som følge av totakekvipasjens tyngde klager du til selger om siden du har avklart på forhånd hva som anbefales byttet ut.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: femte_gir] #1132785 19/03/2011 14:11
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
For å være helt ærlig begynner jeg å bli litt lei hele greia.

Var hos sykkelforhandleren i dag. og før vi i det heletatt kom i gang med samtalen om Trek'en drar han meg rett bort til Kellys Mystery sykkelen igjen og sier han ikke er enig i at Trek'en er en bedre sykkel for meg, både hva gjelder utstyr og krone for krone.

Han skulle få inn Trek sykler til uka, og jeg ba han sjekke om de også fikk inn min rammestørrelse fordi jeg var intr. i få meg en sykkel så fort som mulig. Svaret jeg fikk var det kunne vi heller se på til uka og heller evnt. etterbestille.

I stedet ville han at jeg skulle se syklene ved siden av hverandre osv. også skulle vi sammenlikne del for del. Han kunne vel egentlig like gjerne sagt at at han helst ville overtale meg til å velge Kellys sykkelen.

Fyren er kjempehyggelig og kjempeblid, og selger i skikkelig halleluja-predikant-stil som snakker med så stor overbevis at selv jeg som er relativt imun mot selgere og salgsteknikker begynner å vakle. Og det bunner jo i grunn litt at jeg er på dypt vann hva gjelder kunnskap.

Og uansett hva jeg kommer med av kunnskap jeg har forsøkt å tilegne meg fra forumet og nettsider så virker det som om ALT jeg tror er feil.

Neida, ikke noe problem med karbonramme, mer en stiv nok. 2.4 dekk var visst HELT idiotisk. Det var kun for downhill sykler. Om jeg satt på 2.4 dekk vill sykkelen bli UFATTELIG tung å sykle på. Noe mer enn 2.1 var ikke noe vits i overhodet.

Han sa forøvrig også en komentar om at tynnere/smalere dekk var rytteren var tung.

Tror jeg skal lage en tråd om hva folk mener om forhandleren, og hvis de har veldig godt rykte får jeg rett og slett prøve begge syklene å se hva jeg liker best. Og få en garanti på at de fikser det de evnt. underdimensjonerer i forhold til min vekt på kort tid så jeg ikke blir stående der.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132791 19/03/2011 14:18
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En selger er jo nettopp en selger...
Jeg vet om tilfeller der folk har blitt anbefalt sykler som er alt for store,eller alt for små.

De pusher jo stort sett det som de har inne,dessuten er det vel flere butikker å velge mellom.

Drit i hva selgeren sier foreløpig er mitt tips.

Vil du ha en Trek 8000,ja så kjøper du en.

Du har vel muligheten å dra til en annen Trek forhandler:

Finn en annen forhandler her.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: SimonS] #1132796 19/03/2011 14:39
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville vært meget skeptisk til nevnte selger, det bunner i at han virker mer interessert i å selge den en spesiell sykkel enn å finne riktig sykkel til deg.

Kellys-saken er i mine øyne totalt overpriset, utstyrsnivået ligger på linje med hva du får på sykler til 10k hos f.eks XXL og G-/Intersport. Hadde prisforskjellen ligget i en god ramme med en spesielt godt egnet geometri eller andre egenskaper hadde kanskje saken stilt seg annerledes, men her er jeg redd for at prisen kun bidrar til selgerens fortjeneste. Det er kanskje derfor han er så keen på å selge deg akkurat denne sykkelen?

At det er vanlig med brede dekk på utforsykler betyr ikke at de er kun egnet til utforsykling. Rådet om brede dekk er gitt fordi de vil gi deg muligheten til å sykle med lavere trykk i dekkene som igjen øker komforten og faktisk minsker rullemotstanden, særlig på ujevnt underlag. Nye studier, bla. referert til i tyske Bike, viser at lavt dekktrykk reduserer rullemostanden, selv om det kan virke litt kontraintuitivt.

Jeg er fristet til å råde deg til å gå et annet sted og ville i hvert fall ikke valgt Kellysen. Det er sikkert en helt fin sykkel, men i mine øyne gir den ikke mye for pengene.

Tidligere i tråden snakket jeg varmt om stålramme, men hvilken som helst ramme vil nok duge om den er kraftig nok bygget. Det kan bare produsenten svare på, så jeg ville spurt dem direkte.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: larsb] #1132826 19/03/2011 15:54
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg har en karbonramme til 3-4000kr som jeg bruker til sprint. I svingene veier jeg rundt 220kg og trår sån ca 12-1400 watt. Funker det.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1132955 19/03/2011 19:01
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min anbefaling: Ikke bruk mer energi og gruff på valget av sykkel: gå for Trek, - bestill den i den rammestr som du/selgeren mener er riktig,- men krev å få prøve den før du sier endelig ja. Trek er en god sykkel, men dog overpriset som det meste annet av sykler som selges i Norge.
Og kom deg på sykkelen og nyt livet ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1133711 21/03/2011 08:51
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Ser at Kellys Mystery selges med Rocket Ron 2.1" dekk. Du må spørre selgeren din om Rocket Ron i 2.4" er et downhill dekk. Hva med Racing Ralph eller Continental X-King RaceSport i samme størrelse, er de også for downhill sykler!

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: femte_gir] #1142537 01/04/2011 21:40
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Etter en del venting har jeg nå fått sykkelen. Det ble Trek 8000 med 19.5" ramme.

Det var et lite sjansespill ettersom jeg aldri har sittet på denne sykkelen før, men har sett på målene på rammen etc, og sammenliknet med egen sykkel, så regnet med det skulle være bra.. men man kan jo aldri vite...

Sykkelen passet med som et skudd. Styret i høyeste posisjon (alle ringene under) og med stem'et som fulgte med. Litt ekstra luft i demperene (tror jeg fikk litt for mye) og alt var på plass. Skal vente til jeg får testa litt i terrenget (fortsatt snø) og slippe ut litt luft av demperen om jeg føler det fortsatt er for mye.

Må jo spes. nevne girene og skifterene i forhold til min tidligere sykkel. Ble nesten støl i tommelene av å gire på den gamle, og selv når de var topp justerte gikk ikke girskifte i nærheten av så raskt og glatt som på TREK'en.

Når jeg begynte å sykle var jeg spent på hvor mye forskjell jeg kom til å kjenne fra den gamle sykkelen, og om det kunne forsvare prisforskjellen.

Selv om jeg syklet kun en kort tur (40 min) på asfalt er dommen klar. Jeg merket faktisk større forskjell enn jeg hadde trodd, og sykkelen er penere enn på bildet.

Jeg vil takke alle her så mye for tips og alt. De tipsene jeg ikke brukte kommer jeg til å ta vare på, og huske på til senere.

Kjører foreløpig på mine bontrager 2.1" dekk, men kommer til å bytte de ut med 2.2-2.3 i løpet av noen mnd tror jeg. Da kommer jeg sikkert til å spøre dere om råd igjen ICON_SMILE

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1142556 01/04/2011 22:03
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gratulerer med ny doning.

Synes Trek 8000 ser meget bra ut,og i morgen skal jeg se på en live.

Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: FeitMann] #1142715 02/04/2011 13:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grattis med ny doning, og flott at du fikk en bra følelse p åførste turen med den. Da er det bare å glede seg til våren, og kanskje noen sykkelritt utover også ?

Hilsen ex-sarping

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Karbonramme til VELDIG tung rytter!?! [Re: HeavyDude] #1142724 02/04/2011 13:29
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for gratulasjoner!

Tok meg en kort tur i dag også. Litt yr og vind under å ha funnet stor nok vindjakke eller regntøy, men det gikk greit alikevel. I morgen er det ut igjen med Team Gravity. Deilig at man kan sykle igjen ICON_LAUGH

Jeg har ikke planlagt noen ritt før Grenserittet. Men det skal jeg være klar for ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support