Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Skiptvet-rittet 2011

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1200444 19/06/2011 19:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erling
Veldig bra arrangert. Masse liv langs løypa. Stor kredd. til Skiptvet IL med Olav Unnestad i spissen.

Soleklart kjempearrangement. For folk som meg som mangler trøkk på rettstrekninger blir det enda bedre med litt hvile på sti.
Hadde vært moro å sykle stipartiene under tørre forhold en gang, men jeg storkoste meg i gjørma idag. Ser at jeg fortsatt er på riktig spor uten trening i år.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Tange] #1200454 19/06/2011 19:46
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Flott ritt. Thumb up til alle arrangører og frivillige.
Jeg tror dette rittet har over 1 000 deltakere neste år - det fortjener det.

If it's not broken, fix it until it is
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Glenn_M] #1200529 19/06/2011 20:57
K
kjøttkaka Offline
Fersking
Fersking
K
Det var JÆVL... sølete helt i slutten,men klarte å fullføre mitt første ritt såmfår være fornøyd med det selv om det ikke var noen særlig god opplevelse de første to mila.

Hvordan er Skiptvet i forhold til GR?

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: kjøttkaka] #1200544 19/06/2011 21:10
stosu Offline
Besatt
Besatt
Grattis med fullført, kjøttkaka.. En prestasjon å fullføre sitt første ritt på DET føret..
I utgangspunktet er det ganske likt. Er færre kneiker og litt mindre terreng i GR, men lange partier med asfalt-æsj (unnskyld uttrykket, men er bittelitt fed-up akkkurat nå)

Det begge rittene har til felles er at de har begge masse partier som gir strekk i feltet og det må trås. Starten er ikke så viktig i GR, da det både er master og første 10km er på grei grus.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: stosu] #1200564 19/06/2011 21:45
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Veldig bra ritt, fungerte veldig bra med selv seeding. Håper noen i HA karusellen fikk med seg den løsningen!!

Flott med noe å drikke ved målgang, men det beste var mangelen på kø og kaos.

Stiller neste år.

keo
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1200717 20/06/2011 08:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ikke uenig Erling, morsomt å sykle på sti.
Hadde man klart å legge inn mer av den type sti som er i første sti strekket så hadde rittet blitt enda bedre :-)

Mener vel egentlig bare at man med fordel skal veie alt for og mot slik at man kan bygge videre og beholde noe som kan bli en folkefest i Skiptvet skogene i mange år fremover :-)

Og ja, forholdene i dag gjorde løypa "tøffere" enn under normale forhold. HAr regnet jevnt og trutt i det siste, så selv siste del av lysløypa, UT fra start ble faktisk småtøff for oss i pulje 3 og utover, ble rett og slett farlig glatt for de som ikke hadde skikkelig "sko" på bena :-)

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Lurifax] #1200927 20/06/2011 13:35
K
kjøttkaka Offline
Fersking
Fersking
K
Noen som vet når seedinga er kalkulert i forhold til GR?

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: kjøttkaka] #1200947 20/06/2011 13:58
E
ermo Offline
Entusiast
Entusiast
E
Debuterer i terrengritt i går i Skiptvet-rittet. Startet i pulje 4. Var helt forferdelige glatte, våte og gjørmete forhold, spesielt de første to milene.

Men jeg kom i mål, selv om jeg bruke mye lenger tid enn beregnet. Morsomt ritt, som sikkert er enda bedre opplevelse hvis det er tørrere. Kommer gjerne tilbake neste år. Takk til gjengen bak Skiptvet-Rittet.

Jeg blogger for "Sykle Birken Mot Kreft" på www.modal.no
Du kan også følge prosjektet på Facebook: http://www.facebook.com/syklebirkenmotkreft
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1200958 20/06/2011 14:06
T
TJF Offline
Medlem
Medlem
T
Bra arrangør, kjempebra publikum. Heia rop hele veien gjorde dette rittet uvanlig bra.

Sti, sti og atter sti. Det er gøy å sykle sti! Å gå sti pga kø er ikke gøy (pulje 2). Det er bare kjedelig. Stipartier i ritt er en utfordring for mosjonistene fordi det ofte ikke er plass til å sykle forbi gående. Da må man selv gå, selvom man med letthet hadde klart å sykle om det ikke hadde vært kø. Jeg blir litt "oppgitt" over maset om mer sti i ritt av denne typen fordi singletrack ofte ødlegger "flyten" og opplevelsen for oss som ligger et stykke bak eliten. Vi må gå.

Ellers er jeg enig med en tidligere taler om at rittet ble undersolgt mht stiandel. Jeg stilte med Stans The Raven og det ble helt galt på de glatte traktorveiene mellom jordene. Til de som lurer på en sammenligning med Birken. Birken er vesentlig lettere i regn. Ubetydelige stipartier og traktor-/grusveiene er rene aoutstradaene i forhold.

Uansett syntes jeg rittet var veldig bra, med lav logistikkfaktor.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: TJF] #1201127 20/06/2011 18:47
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: TJF
Bra arrangør, kjempebra publikum. Heia rop hele veien gjorde dette rittet uvanlig bra.

Sti, sti og atter sti. Det er gøy å sykle sti! Å gå sti pga kø er ikke gøy (pulje 2). Det er bare kjedelig. Stipartier i ritt er en utfordring for mosjonistene fordi det ofte ikke er plass til å sykle forbi gående. Da må man selv gå, selvom man med letthet hadde klart å sykle om det ikke hadde vært kø. Jeg blir litt "oppgitt" over maset om mer sti i ritt av denne typen fordi singletrack ofte ødlegger "flyten" og opplevelsen for oss som ligger et stykke bak eliten. Vi må gå.

Ellers er jeg enig med en tidligere taler om at rittet ble undersolgt mht stiandel. Jeg stilte med Stans The Raven og det ble helt galt på de glatte traktorveiene mellom jordene. Til de som lurer på en sammenligning med Birken. Birken er vesentlig lettere i regn. Ubetydelige stipartier og traktor-/grusveiene er rene aoutstradaene i forhold.

Uansett syntes jeg rittet var veldig bra, med lav logistikkfaktor.

Kunne ikke blitt mer enig! Kanskje når jeg selv stiller i eliteklassen en dag at jeg også ønsker mer sti, men igår var det en uhyrlig fordel å sykle først. Regner med at eliten ønsker mindre asfalt og grus fordi det er lettere å henge her? Eller tar jeg feil??

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Dagsven] #1201170 20/06/2011 19:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Vanligvis er jeg langt unna elite-klassen, men stilte i elite i går fordi det var et lite ritt, og det er gøy å starte sammen med de store gutta.
Grunnen til at jeg ønsker mer sti er at det er mer gøy enn asfalt. Prøv å kjør Skiptvet-rittet på tørt føre, så ser du at løypa er moden for mer sti de siste 35 km ICON_WINK
Trenger ikke så lange partier, men et lite parti her og et lite parti der, fordi det er så syyyyykt kjedelig å sitte med brede dekk og dunke på asfaslt

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: stosu] #1201353 21/06/2011 07:32
T
Tor Erik Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg sykla og med litt slitte Raven dekk........ det var glatt ja

Hva slags slangeløse dekk anbefales under slike forhold ??

All honnør til Skiptvet for veldig bra arrangement, med masse folk og liv i løypa ! Dette blir vel snart årets happening i Skiptvet :-)

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Tor Erik] #1201404 21/06/2011 08:18
stosu Offline
Besatt
Besatt
Dekk ala Race King funker som fjell på slike ritt. Som erling skrev tidligere i denne tråden er dette et ritt man velger dekk etter andelen med vei, ikke sti.

Jeg sykla med Race King, og sklei noe jævli på de bløteste stiene, men på føre som vi hadde på søndag sklir alle dekk noe jævli, og man velger fortsatt dekk etter andelen vei.
Race King ruller like bra som Crow/Raven, men har bedre grep i terrenget.
Kjøper du Race Sport i stedet for Supersonic får du dekk som visstnok er lettere å sette opp slangeløst. Jeg sykler med SS og grønn latex-slange

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: stosu] #1201486 21/06/2011 09:47
H
Hjelmers Offline
Medlem
Medlem
H
Gjørmeritt "de luxe# Men duverden for et arrangement. Og for et publikum!! Hadde følelsen av Monte Zoncolan langs asfaltstrekket mot mål. Ble litt forbannet da jeg ankom(som vanlig alt for sein)syntes at det var dårlig skilting og organisering av parkering. Det var nok flere enn meg som måtte benytte private p plasser.Men i fra det øyeblikket jeg gikk inn i banken for å hente startnr og traff en utrolig hyggelig funksjonær var jeg solgt. Dette rittet SKAL inn i kalenderen til neste år, det er helt sikkert! Ser at en del tar til orde for mere sti, jeg er uenig! Mere grus, ja. men ikke sti, for oss som kommer fra pulje to og utover, skaper mye sti KØ!! Dette gjør at vi ikke får kjørt i forhold til hva vi er gode for. samt at det blir en del uvettig kjøring på kjerrevegene.
Dekka mine var de som alltid sitter på: Geax Barro marathon.
Hadde trygt grep i gjørma og synes at de ruller ok på asfalt og grus, selv om jeg ikke har sammenlignet med f eks Race King osv. Sto en ved siden av meg på start med Maxxis flyweight antar at det ble kraftig sleipt!

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Hjelmers] #1201518 21/06/2011 10:21
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Hjelmers
Gjørmeritt "de luxe# Men duverden for et arrangement. Og for et publikum!! Hadde følelsen av Monte Zoncolan langs asfaltstrekket mot mål. Ble litt forbannet da jeg ankom(som vanlig alt for sein)syntes at det var dårlig skilting og organisering av parkering. Det var nok flere enn meg som måtte benytte private p plasser.Men i fra det øyeblikket jeg gikk inn i banken for å hente startnr og traff en utrolig hyggelig funksjonær var jeg solgt. Dette rittet SKAL inn i kalenderen til neste år, det er helt sikkert! Ser at en del tar til orde for mere sti, jeg er uenig! Mere grus, ja. men ikke sti, for oss som kommer fra pulje to og utover, skaper mye sti KØ!! Dette gjør at vi ikke får kjørt i forhold til hva vi er gode for. samt at det blir en del uvettig kjøring på kjerrevegene.
Dekka mine var de som alltid sitter på: Geax Barro marathon.
Hadde trygt grep i gjørma og synes at de ruller ok på asfalt og grus, selv om jeg ikke har sammenlignet med f eks Race King osv. Sto en ved siden av meg på start med Maxxis flyweight antar at det ble kraftig sleipt!
Hvis mye sti skaper problem så må du jo komme deg ut i skogen og sykle masse sti, det er gøy og det er kjempe trening med masse naturlige intervaller.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: særp] #1201534 21/06/2011 10:42
H
Hjelmers Offline
Medlem
Medlem
H
Smale stier og mange deltagere MÅ nødvendigvis skape kø! Umulig å ungå det, derfor er det en fordel å bryte opp med en del grus og asfalt. Vi som kommer lengre bak er ikke nødvendigvis dårligere sti syklister,men det er ikke like fint strekk i våre felt som hos eliten!

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: stosu] #1201550 21/06/2011 11:03
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu

Ble også glad når speaker på premieutdelinga lovte mindre vei neste år ICON_SMILE

Mindre bilvei = færre deltakere. Garantert. Vi nordmenn vil ha "storskivegrus".

Du kan sammenligne med rittet som går noen km lengre syd i slutten av juli. Der er det mere skau og mindre bilvei, og garantert køfritt i terrenget...

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Oystein L] #1201569 21/06/2011 11:19
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror fint Skiptvetrittet tåler litt mere sti uten at folk skygger unna. Men legg gjerne inn litt enkel sti som de fleste mestrer. Jeg tror de aller fleste synes det gjør løypa mer morsom.

At man ikke skal legge inn mere sti av hensyn til de som starter lenger bak finner jeg merkelig. Vi driver da tross alt med terrengsykling. Da kunne man like godt ha kun grus og asfalt da. Hvis det er et problem å mestre stisykling ved sen start så må man trene mere da. Enten bli bedre på sti, eller sykle raskere sliki at man kan starte lenger fram.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1201589 21/06/2011 11:45
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: erling
At man ikke skal legge inn mere sti av hensyn til de som starter lenger bak finner jeg merkelig. Vi driver da tross alt med terrengsykling. Da kunne man like godt ha kun grus og asfalt da. Hvis det er et problem å mestre stisykling ved sen start så må man trene mere da. Enten bli bedre på sti, eller sykle raskere sliki at man kan starte lenger fram.

Eller så kan man snu startlista ICON_WINK Da får de beste bryne seg på både gjørmete sti og diverse bevegelige hindringer. Som i Birken bare verre.

Jeg tar gjerne imot litt mer traktorvei, men ennå mer stier passe ikke helt i ritt av denne typen synes jeg. Det blir bare løping og køgåing av det. Synes fordelingen var fin, men det kunne godt vært litt mer brutt opp på slutten.

Redigert av test; 21/06/2011 11:48.
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1201608 21/06/2011 12:09
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Støtter meg på tidligere talere; et bra arrangement.

Når det gjelder sti-grus debatten så ønsker jeg mer sti velkommen. Jeg tror de som sliter på sti også må se at årets gjennomføring var ekstremt fuktig, og at i tørrere forhold ville nok flyten blitt adskillig bedre.

Til de som mener sti skaper kø; jeg er bare delvis enig. Nå starter jeg (foreløpig ICON_SMILE ) ikke HELT foran med eliten. Jeg havnet litt bakpå i pulje 1 fra start på søndag, men hadde små problemer med å kjøre meg fremover i feltet underveis. Helt risikofritt er det ikke, men det lot seg fint gjøre i denne traseen etter min mening. Bruk stemmen, varsle hvilken side man kommer på der det er trangt og vær på hugget HELE tiden for å smette forbi der det er mulig; sånn er terrengsykling. Jeg forserte mange plasser i terrenget når folk var nede for å smake på lyngen eller sleit med bomgiring ol. Merket meg også at på kjerreveiene med gress i midten dannet det seg et "idealspor" der alle ville ligge; det var fritt frem å legge seg i det andre sporet (med litt høyere risiko) og spise plasseringer.

Selv fremover i feltet var man nødt til å løpe i de verste myrene, dels i kø, men det er fullt mulig å få en respektabel slutttid allikevel. Min erfaring er at det er spesielt enkelt å hente plasseringer akkurat i overgangen når folk går av og på sykkel i løpepartier. Da knotes det ofte mye.

Diskusjonen sti-grus vil nok pågå inn i solnedgangen, men jeg håper at arrangører rundt forbi ikke nødvendigvis legger seg helt flate for alle som ikke ønsker å gå av sykkelen på et terrengritt, men gir rytterene litt utfordringer underveis. Det er jo nok av rene grusritt i Norge.

Shut up legs!
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: test] #1201614 21/06/2011 12:16
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er jo forskjell på sti og sti, da.. Trenger ikke mye mer av den myr-driten vi slet oss gjennom noen km før asfalt-helvetet startet. Kjerrevei funker som fjell det også.

Er enig i at singletrack tidlig i rittet er dårlig butikk i ritt med så få høydemeter som Skiptvet-rittet. Men det er mange gråsoner mellom knot på singletrack og asfaltdunking som det går an å benytte for å få en morsommere avslutning av et ellers utrolig godt gjennomført sykkelritt.

Gleder meg til rittet ditt i slutten av juli, mr. Forbundsmann. Har bare hørt go'ord om det, og stiller i år ICON_SMILE

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: stosu] #1201626 21/06/2011 12:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hyggelig, velkommen skal du være.

Det var for øvrig ikke min hensikt å si noe negativt om Skiptvet-rittet, det er et topp arrangent som jeg dessverre ikke fikk med meg i år (men kommer garantert neste år).
Ville bare påpeke at det også finnes gode ritt med mere skau (Å i Helvete, TS-rittet, Bukkerittet, Norefjell, Sølvstufoss, Helgøya etc) hvor det er lite kø og mye glede, mens menigmann strømmer til grusrittene.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: erling] #1201629 21/06/2011 12:34
H
Hjelmers Offline
Medlem
Medlem
H
Det handler nok ikke først og fremst om å mestre stisykling eller ei. Men derimot om "trekkspilleffekten" DVS når førstemann i ei rekke på 30 må hoppe av øverst i en bakke må bakerste mann trille på flat mark! Dette er jo logisk,se bare på rush trafikken i storbyene. Her handler det også om det samme, nemlig at alle bevegelser forplanter seg bakover. En av grunnene til at jeg syntes Skiptvet rittet var fint, var nettopp det at det var en del sti og kjerreveger. jeg tror at arrangøren er i grenseland allerede mtp deltagerantall og terrengandel for at også de siste skal ha en fin opplevelse. En mulighet er å benytte seg av flere små startpuljer med f,eks 5 min intervaller.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Hjelmers] #1201645 21/06/2011 13:03
K
kjøttkaka Offline
Fersking
Fersking
K
Noen som vet når seedinga er ferdig kalkulert til GR?

Og burde jeg klare GR om jeg fulførte her på en litt dårlig dag?

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: kjøttkaka] #1201653 21/06/2011 13:19
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Tror du kan smøre deg med tålmodighet, ting tar tid.

Sef klarer du Grenserittet. Det er bare spørsmål om å ville det nok, det.

Shut up legs!
Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: G. Freeman] #1201705 21/06/2011 14:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvem brur seg om seedinga til GR (det er jo over 6 uker igjen)?

Bilder vil vi se, og vi venter til resulatene er innlemmet i Bolavs Rittranking.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Tange] #1202528 22/06/2011 16:50
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er like mange meninger som det er folk rundt mer eller mindre terreng. Det er av den grunn jeg mener de skal ta ting i et rolig tempo. Virker som alle synes dette var et fint ritt, ok så er det lite terreng på siste del av rittet, men likefullt er det jo en god del "ute i naturen" deler i selve løypa.

Det vil alltid være noen som må starte bakerst og som da får de desidert værste forholdene. De får en tøffere tur enn de som starter lenger fremme. Når forholdene da er dårlige, vel så blir det enda tøffere for de som er bakerst.

Uansett hvor godt trent man er så er og blir forholdene værre bakerst.. og de fleste begynner jo bakerst på et eller annet tidspunkt :-)

Continental Race King er et meget godt dekk som ikke blir helt feil nesten uansett underlag.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Lurifax] #1202539 22/06/2011 17:07
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Nå er forøvrig seedingkalkulatoren oppdatert på grenserittet.com, så da kan man plotte inn tidene sine. Databasen er ikke oppdatert ennå.

Re: Skiptvet-rittet 2011 [Re: Tange] #1228464 05/08/2011 12:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Hvem brur seg om seedinga til GR (det er jo over 6 uker igjen)?

Bilder vil vi se, og vi venter til resulatene er innlemmet i Bolavs Rittranking.

Her fant jeg i hvertfall et par fine bilder av meg selv:

http://www.skiptvet-rittet.no/Bilder-Skiptvet-rittet-2011.php

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support