Noen som veier delene?
|
Noen som veier delene?
#1130073
15/03/2011 07:51
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32
Anders 1979
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32 |
Trenger hjelp til å forstå dette med hjulsett! Har en Zaskar expert 2005 mod med V brems,sykkelen fungerer utrolig og jeg er kjempefornøyd. Nå har jeg lyst til å bytte til skivebrems selv om V bremsene fungerer flott for min del. Framfelgen har fått seg en kink så den har litt kast men 80% av grunnen til at jeg vil ha skivebrems er "looken" selvfølgelig. PROBLEM: Hvor dyre felger må jeg kjøpe for at de ikke skal bli dårligere enn de jeg har?? Vil ikke gjøre sykkelen dårligere kun for utseendet! Sykkelen har LX deore utstyr og det gjelder også Nav men felgene står det ikke mye på,WTB something something. LØSE PROBLEM VED Å VEIE! Veide hjulene på bakevekta til kona(sjekket med vektskiver om den stemte noenlunde 1.)og fant ut at framfelgen veide uten hurtigkopling mellom 750 og 800 gram. Problemet kom da jeg veide framfelgen på min GT Avalanche 3.0 2004 mod til kun 20 gram tyngre...ca 10 000kr forskjell i pris på disse syklene...? Leser og leser om hjulsett og ser de må være ned mot 1500gram paret for å være godkjent "lett" PROBLEM 2: Du får hjulsett på 1600 gram for 2500kr(XT) og hjulsett på 1600 gram til 8000kr...Hvorfor?? DRØFTEOPPGAVE: Hvis jeg kjøper en ny sykkel til 10 000kr,hvordan kvalitet vil det da være på det hjulsettet? Ser XT settet på sykler til 40 000kr eller er det jeg som ikke forstår alle betegnelsene og XT er ikke bare XT. Til slutt: frykter en mye tyngre sykkel ved oppgradering til skivebremser,stemmer det? Håper noen orker å lese mitt 1.innlegg på forumet 
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130084
15/03/2011 08:15
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Vekt er lett å forholde seg til og en størrelse alle kjenner Dette utnyttes selvfølgelig til det ytterste.
I mine øyne er vekt IKKE et kvalitetskriterium, kun en bonus.
Hva vil du karakterisere som den viktigste egenskapen på en bil? Toppfarten?
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130118
15/03/2011 08:46
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Velkommen! Spørsmålet er vel hva du synes er viktig for deg selv. Om du skal kjempe i toppen av terrengrittene med mye stigning er vekt veldig viktig, men ellers er det bare en av mange egenskaper. Prøv å finne en balanse mellom vekt og holdbarhet/stivhet. Dette kan du stort sett lese deg til for de forskjellige modellene. Søk enten på dette forumet eller mtbr.com. 1600g er ganske lett for et hjul som tåler endel, noe XT-hjulene stort sett gjør. Du kan selvsagt betale mer, men da må du være på utkikk etter andre egenskaper som utseende, karbon, større stivhet, mer robuste, bredere felg, annet nav etc. Skivebremser er noen hundre gram tyngre enn felgbrems, sånn generelt sett.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: simenf]
#1130137
15/03/2011 09:15
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Velkommen!
Spørsmålet er vel hva du synes er viktig for deg selv. Om du skal kjempe i toppen av terrengrittene med mye stigning er vekt veldig viktig, men ellers er det bare en av mange egenskaper. Vekt er minst like mye bare en av mange egenskaper også i toppen. Å komme til mål med en fungerende sykkel er fortsatt mye viktigere enn å ha en sykkel som veier 200 gram mindre enn konkurrentens. Vekt har en del å si inntil en grense der det etter hvert blir så lite forskjell at det ikke har noe å si lenger. Forskjellen på en sykkel på 8,5 kilo og 10 kilo kan bety en del. Forskjelle på en sykkel på 8,3 og 8,5 betyr svært lite, men krever ofte svært mye å få til, samtidig at sjansen er større for at besparelsen har gått utover holdbarheten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: sykkeloyvind]
#1130144
15/03/2011 09:19
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Exactly my point. Men litt utydligere skrevet, tydeligvis.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: simenf]
#1130158
15/03/2011 09:37
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 349
knutlu
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 349 |
XT-hjulene er vel også tubeless-forberedt, så i kombinasjon med fx Specialized Renegade eller Notubes Raven montert slangeløst kommer du ned i en brukbar vekt på hjulene.
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: simenf]
#1130161
15/03/2011 09:41
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32
Anders 1979
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32 |
Dette var hyggelig! Takker for svar:)
Om sykkelen er 10 eller 12 kg har ikke så mye å si,jeg sykler for å trene (men også 4-5 ritt i året)
Poenget var vel at jeg frykter for å gjøre en helt grei sykkel mye dårligere ved å prøve å gjøre sykkelen "kulere" da jeg ikke har anelse hva jeg har og hva jeg får. Tror jeg prøver meg på et hjulsett rundt 1500-2500kr og et bremsesett til 2000kr,blir det helt feil så får vintersykkelen få det:)
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130232
15/03/2011 11:26
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Kmc 10sølvkjede 235 gram KMC 10 gull 240 Dura ace cn 7701 5 cm lengre 272 Kmc 9gull 251 Xo bakgir 196 Twistere 171 (par) Ritchey setepinne+ Selle italia slr 120 gram 341 Easton ec 90 samt selle 135 gram 348 Seteklemme standard 35 gr Seteklemme xlite 12 XTR triggere 221 gram XTR 972 bakgir m KCNC 179 Storck barends 93 gram Extralite styrerør plugg 5 gram Hr styrerørplugg 17 Xtr bb 94 Hope Keramisk bb 110 Drevsett xtr 970 fremre 159 Qrotors drevsett138 Bolter drevsett xtr 13 gram 4 bolter til xtr triggere 12 gram 4 Titan til overstående 4 gram Front felg med Furious Fred : 1283 m/RaceKing :1465 Bakfelg komplett m/FF :1555 med RK : 1770 Furious Fred 298 Rirchey Carbon Seatpost 187 gram (kuttet) Selle Italia SLR flow :128 gram Originale QR for par 54 gram 160 m.m avid skive114 140 m.m avid skive 93 6 bolter til skive 7 gram Fremhjul Olympic netto inklusive bånd 685 Bakhjul netto ink bånd 760 Komplett vinterhjul 2 stykker 4900 Bakhjul Netto ZTR podium652 Fremhjul Netto ZTR podium543 Kenda slange 126 Michelin lightweight slange 155 Eclipse slange 57 Bakhjul inklusive kassett,kenda slange og hurtigkobbling og Raceking ,innolite skive 1580 Fremhjul som over men med michelin 1251 Maniotou R seven mrd 80 kappet til 22 1363 DT swiss 100 xrc kappet til 22 1253 Styrelager. Nedre kopp 10 gram Fremhjul Podium netto 549 Bakhjul Podium netto 659 7/9-10 Syntace styrefremspring f99 med skruer 103 Syntace duraflite 9 grader 127 gram Axlightness 5 grader 89 gram Ritchey skumholker 38 gram Avid Ultimate forran med brakett/skrue til styre 212 Avid Ultimate bak samme 225 Formula R1 front ukappet 170 Formula R1 Bak Ukappet 185 Boltesett a/ 4 Titanium samt skiver til bremseåk 16 gram Boltesett orig 27 Dtswiss XRC 100 2011 uncut uten remote 1152 Dt kuttet til 200 mm 1137 Remote til dt swiss 48 Styre locknut Høidahl 24 Styrelocknutt Extralite 7 Styrerør cap m/bolt Extralite 4 Styrelocknut dtswiss original m/cap 45 Selle Italia Monolink flow 145 Selle Italia monolink seat pin m/ skruer og div 212
Bianchi komplett ramme med bremser og gir og flaskeholder 5570 Token Bakhjul med kassett ,dekk osv: 1390 Token frem samme + 940 = 2330
Campa fremme m/dekk 1660 Campa bak med dekk og kassett +1810=3470 FSA + Fizik 513
Veier? ja ehh nei. Skapveier heter det kanskje? Og med dette er jeg kommet ut av skapet
Redigert av jan erik; 15/03/2011 11:27.
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130238
15/03/2011 11:31
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Dette var hyggelig! Takker for svar:)
Om sykkelen er 10 eller 12 kg har ikke så mye å si,jeg sykler for å trene (men også 4-5 ritt i året)
Poenget var vel at jeg frykter for å gjøre en helt grei sykkel mye dårligere ved å prøve å gjøre sykkelen "kulere" da jeg ikke har anelse hva jeg har og hva jeg får. Tror jeg prøver meg på et hjulsett rundt 1500-2500kr og et bremsesett til 2000kr,blir det helt feil så får vintersykkelen få det:) Du gjør ingen feil ved å velge XT-settet, det er godt. Det finnes gode kjøp og dårlige kjøp i de fleste pris og vektkategorier. XT er et fint og sterkt hjulsett, rimelig også, og passe lett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130317
15/03/2011 13:34
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560 |
Dette var hyggelig! Takker for svar:)
Om sykkelen er 10 eller 12 kg har ikke så mye å si,jeg sykler for å trene (men også 4-5 ritt i året)
Hvis det virkelig kun er treningseffekten du er ute etter, er det bedre og billigere å løpe. Hvis du synes det er morsomt å sykle, er det som regel enda morsommere på en lett sykkel.
pedalistisk !
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: parkprest]
#1130322
15/03/2011 13:41
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Er vekta proporsjonell med hvor moro det er? Min blir veiende 13kg ca, og er dritmorro. Jeg garanterer at jeg ikke hadde hatt det like gøy på noe på 10kg :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: parkprest]
#1130343
15/03/2011 14:17
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32
Anders 1979
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 32 |
Dette var hyggelig! Takker for svar:)
Om sykkelen er 10 eller 12 kg har ikke så mye å si,jeg sykler for å trene (men også 4-5 ritt i året)
Hvis det virkelig kun er treningseffekten du er ute etter, er det bedre og billigere å løpe. Hvis du synes det er morsomt å sykle, er det som regel enda morsommere på en lett sykkel. Beklager feil ordlegging der da,var ikke meningen å virke som jeg ikke bryr meg om vekt. Gjør nok det men betaler ikke hva som helst for noen gram. Løper så ofte jeg kan og er nok mye mere effektivt. De rittene jeg deltar i har også en løpe og skidel så det holder nok ikke å bare løpe:) Kjører også motocross=90kg og fortsatt fryktelig morro! Takker igjen for mange svar,sparer timesvis med surfing her:D
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: Anders 1979]
#1130443
15/03/2011 17:38
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198 |
Eneste jeg har veid er de 4 lovpålagte refleksene som jeg - så fort jeg kom hjem fra LBS - plukket av den splitter nye sykkelen min her om dagen. Veide 70 gram.
Og flaskestativet jeg fikk til jul. 23 gram.
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: EiW]
#1130682
16/03/2011 08:47
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Jeg veide framhjul med slange og piggdekk i går. med skive: 2,5 kilo...nok det Bakhjul med kasset blir vel ca 2,8kilo da tenker jeg...
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Noen som veier delene?
[Re: ]
#1130785
16/03/2011 10:59
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Jeg veide framhjul med slange og piggdekk i går. med skive: 2,5 kilo...nok det Bakhjul med kasset blir vel ca 2,8kilo da tenker jeg...  Det er jo nesten like tungt som DH-hjulene mine. Hvor mye veier piggdekkene alene da? De glemte jeg og veie, men kjentes mye tyngre ut enn f.eks Maxxis Crossmark som veier rett under 600 gram tror jeg.... Skal veie hjula når jeg plukker av piggdekka igjen. hvis lotton slår inn en dag blir det nytt hjulsett ja.. hehe. Det er WTB Dual Duty med deore nav, så ingen heftige hjul, men de funker bra og ruller overraskende lett med Crossmark. Samt solide virker det som
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
|
|