Da har jeg havnet på sykkelkjøret igjen, 6 sykler på 4 år er kanskje i meste laget? Men vi lever bare en gang! Likte spesielt noe jeg leste for en stund siden her inne:
"..Antall sykler en trenger er alltid n + 1, der n er antall sykler du allerede eier.."
Så tilbake til sykkelen, en 2008 modell Commencal Meta 4 er den aktuelle rammen. Kjøpt brukt her på forumet, og kun kjærlig omtale på verdensweben, er jeg spent på hvordan denne blir i skogen.
Delene som skal på rammen er i utgangspunktet deler jeg har fra før av, for å unngå å ruinere meg selv, men noen nyervervelser blir det.
Foreløpig specliste:
Ramme: Commencal Meta 4
demper: Fox RP2
Gaffel: Manitou R7 Super 100mm
Krank: Her blir det noe nytt, har foreløpig en XT 760 med slitte rotor klinger
Krans: Sram PG990, her blir det også nytt samtidig med krank
Kjede: Shimano HG93, byttes samtidig med krans og krank
Bremser: Hayes Stroker Trail 160 bak og 180 foran
Bakgir: Sram X0
Framgir: Shimano XTR
Girvelgere: Sram X9 Triggere
Kabelsett: Jagwire
Styre: Trigon Carbon Rizer 660mm
Stem: Ritchey Pro
Setepinne: denne mangler jeg faktisk, noen som har forslag? 31,6
Holker: LizardSkinz
Hjul: Hjemmelagde, foran: Sun Ringle Equlizer 23mm, DT eiker og nipler og C4 nav. Bak: Sun Ringle Equlizer 23mm, DT eiker og nipler, SLX nav.
Dekk: Her trenger jeg litt innspill, våte røtter og berg er ikke helt uvanlig er i området, forslag?
Noe jeg har glemt da?
Planen fremover er å bytte ut gaffelen med en 120mm, litt mer vandring passer nok denne bra, finnes det noen her med 15 eller 20 mm thru axel. På hjulsiden blir det nok et nytt sett med breiere felger og thruaxle nav. Hadde i utgangspunktet et 12mm thruaxel nav som passet ekstrakittet til bakramma, men dette var gåent, forslag? Samme gjelder foran her må det bli noe som passer med gaffelen som er planlagt, 15mm thruaxel er ønsket her.
I selve byggingen har jeg montert gir + bremser, styre og gaffel samt kranken. Hjulene er bygget så det er ikke mye igjen. Bytte dropoutene bak, trekke kabler, og bare gjøre de siste små justeringene før det blir en skikkelig stitur!
Foreløpig kun noen dårlige mobilbilder, men alt kan jo ikke skje på en gang