Det er litt viktig, men mange har hatt fin suksess med f.eks. Gizmo (ego) eller KCNC ift. giring. Mitt eneste problem var at lageret på det øverste (Gizmo) slo seg, og et ekstra hardt tråkk rev istykker trinsehjulet - med medfølgende mangel på rotasjonsevne og røket girøre.
Dette med keramiske lager på sykkel må være "the final frontier" for det glade vanvidd. Hvilke påståtte fordeler er det ved keramiske lager i trinshjul, fremfor vanlige lager?
Det med at de snurrer lettere i praksis har jeg liten tro på. I følge en fagmann innen kulelager er kermaiske lager designet for å tåle ekstreme hastigheter og demed høy varme. På en sykkel kommer man aldri opp i slike omdreiningshastighter, selv ikke han fyren i avataren din ;-)
Jeg skulle likt å se en labtest som sammenlignet kermaiske kulelager mot vanlige kulelager i rustfritt stål, og hva dette har å si på en sykkel. Godt mulig jeg tar feil, men resultatet ville uansett vært interessant.
Det er mindre motstand, men hvor stor kraft det er i praksis er nok neglisjerbart. Tror nok det må byttes til keramiske lagre i kjedet, hjul, krank og pedaler før du begynner å merke noe. Og så må kassett og klinger være i super-smoothe materialer så man ikke får for mye friksjon der heller.
men så kan man jo tenke seg at kanskje det er endel mennesker som liker slike smådetaljer som keramiske lagre eller skruer i titan? bare for å spare litt vekt og gi en bedre indre følelse ?
men så kan man jo tenke seg at kanskje det er endel mennesker som liker slike smådetaljer som keramiske lagre eller skruer i titan? bare for å spare litt vekt og gi en bedre indre følelse ?
Nei det har jeg ikke sett...
Ser forresten det er tilbud på Shimano Yumeya-trinser hos sykkelkomponenter.no
En enkel test;spinn en trinse med de to forskjellige lagrene og se hvor lenge de spinner!
En slik test vil ikke bevise mye. Ei trinse med kulelager i stål vil antagelig spinne lengre enn ei trinse med lette keramikklager, p.g.a. større masse. Forøvrig er så har vel XTR-trinsene keramiske glidelager, ikke kulelager.
Jeg har selvfølgelig kjent på både keramiske trinser og kranklager og det er i praksis ingen forskjell. Det jeg har observert er at viskositeten til fettet i lageret har laangt mer å si. Lager med lite/tynt fett spinner superlett.
MEN blingfaktoren skal man aldri undervurdere. Jeg er fan av små detaljer som skaper det lille ekstra.
KCNC-trinsene snurrer svært lett, har lang levetid og gir svært presis giring - anbefales. - Om det er noen merkbar innsparelse i praksis, det er jeg i stor tvil om - men de er pene :-)
Kvaliteten på lageret har vel antagelig mer å si enn om det er stål eller keramisk.
En test ville vel uansett være helt urealistisk da friksjon fra kjede, olje og ymse skitt antagelig vil overgå en ev. gevinst fra et keramisk drivverk.
Fullblods keramiske lagere har en fordel med at de ikke er utsatt for korrosjon(rust). Men dette vil jo også være bortkastet hvis man sliter ut lagrene før de kunne ha tatt skade av korrosjon.
Hvor de typisk gjør nytte for seg er i tannlegens torturredskap.
En enkel test;spinn en trinse med de to forskjellige lagrene og se hvor lenge de spinner!
En slik test vil ikke bevise mye. Ei trinse med kulelager i stål vil antagelig spinne lengre enn ei trinse med lette keramikklager, p.g.a. større masse. Forøvrig er så har vel XTR-trinsene keramiske glidelager, ikke kulelager.
Friksjonen vil overgå? friksjonen er en sum av alt.
Du har selvfølglig rett, la meg omformulere
Tanken var at friksjonen fra trinsehjulene nærmest blir neglisjerbar i forhold til andre friksjonskilder.
Nå er jo disse keramiske trinsehjulene ganske bling, skal ikke nekte for det. Jeg har da selv deler som ikke har noen reell effekt på min ytelse annet enn på papiret. Så egentlig burde jeg vel holde kjeft!
Jeg har selvfølgelig kjent på både keramiske trinser og kranklager og det er i praksis ingen forskjell. Det jeg har observert er at viskositeten til fettet i lageret har laangt mer å si. Lager med lite/tynt fett spinner superlett.
Jeg er nok helt utdatert. Jeg peller opp nye lagre og stapper dem fulle av Superweb fra Rock'n Roll først. De spinner ikke like lett, men det holder i alle fall gørra ute og trinsehjulene fungerer smooth lengre. Tror jeg i alle fall etter å ha kjent og sett på lagre som ikke har fått samme behandling.
Jeg er nok helt utdatert. Jeg peller opp nye lagre og stapper dem fulle av Superweb fra Rock'n Roll først. De spinner ikke like lett, men det holder i alle fall gørra ute og trinsehjulene fungerer smooth lengre. Tror jeg i alle fall etter å ha kjent og sett på lagre som ikke har fått samme behandling.
Go for it! Kulelager holder lenger med godt fett.
At trinsehjulfriksjon er et diskusjonstema må være verdens beste tegn på at det har vært en lang vinter. Sykkelsesong nå!
Blåser liv i denne for å spørre om et par trinsehjul.
Jeg har en Scott spark 910, og lurer på om Shimano RD-5700 trinsehjul vil passe til min spark? Alle komponenter er originalt fra kjøpet, altså Shimano XT-gruppe hvor giret er 10x2.