Men da må du jo drasse med deg ekstra batteri! Og nulle ut all ev vektfordel dette systemet har over vire-systemer...
Hvilken vektfordel? Di2 er ikke den letteste gruppa, fordelen er i selve giringen vel?
Jepp, Shimano hevder at Dura Ace er 50 gram lettere enn Di2, utover det er vel Campa sin letteste ennå ca. 60 gram lettere enn DA, men det orker jeg ikke lete etter akkurat nå.
Fordelen ligger i giringen, og ikke minst i at framgiret automatisk justerer posisjon etter hvor kjedet er på kassetten sånn at du ikke vil oppleve at kjedet tar i borti framgirt uansett hvor mye du kryssgirer.
Er det verdt prisen? Ikke i det hele tatt i min verden!
Dette er vel mer en "fordi vi kan"-løsning enn en hensiktsmessig løsning, tror nå jeg. Selv jeg, med sterk dragning mot artige, finurlige tekniske løsninger tenker at dette har ingen fremtid.
Var det ikke forsøk på pneumatisk giring for utforrigger for en del år tilbake? Mener å ha hørt noen skrøne om slikt.
Fordelen ligger i giringen, og ikke minst i at framgiret automatisk justerer posisjon etter hvor kjedet er på kassetten sånn at du ikke vil oppleve at kjedet tar i borti framgirt uansett hvor mye du kryssgirer.
Ukjent problem på terrengsyklene mine de siste 14årene
Sram har jo løst det problemet for lenge siden med twist-shiftere (OK det var vell egentlig Sachs som var opprinnelsen) Myyye billigere også
Men klart, det ser jo skikkelig kult ut! Men ser ikke helt pointet og behovet for elektriske gir...Gir de høyere presisjon over vire basserte gir?
Jepp, Shimano hevder at Dura Ace er 50 gram lettere enn Di2, utover det er vel Campa sin letteste ennå ca. 60 gram lettere enn DA, men det orker jeg ikke lete etter akkurat nå.
Og Sram sin letteste?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Sram har jo løst det problemet for lenge siden med twist-shiftere (OK det var vell egentlig Sachs som var opprinnelsen) Myyye billigere også
Gripshift var SRAM sin oppfinnelse mange år før de kjøpte opp Sachs. Men DiRT (direkte kaberuting på bakgiret, som Shimano har etterlignet på Shadow, kom fra Sachs. For jeg har et av de første DiRT-girene liggende i en skuff - Sachs Plasma. Dette kom ut i 1997-98, og Sachs ble kjøpt opp rett etterpå.
Gripshift var SRAM sin oppfinnelse mange år før de kjøpte opp Sachs. Men DiRT (direkte kaberuting på bakgiret, som Shimano har etterlignet på Shadow, kom fra Sachs. For jeg har et av de første DiRT-girene liggende i en skuff - Sachs Plasma. Dette kom ut i 1997-98, og Sachs ble kjøpt opp rett etterpå.
OK. så SRAM var bare girvelgere de, til de kjøpte Sachs altså