Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor fort mister man kondisjonen ved skade?

Hvor fort mister man kondisjonen ved skade? #1127419 10/03/2011 14:33
mrcock Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg fikk påvist ett tretthetsbrudd i foten september. Per da var jeg i meget god form kondisjonsmessig.

Trappet ned en måned med kun styrketrening på overkropp men måtte inn i en Walker (avtagbar gips) fra midten av oktober som ble sittende på i 3 måneder hvor jeg brukte krykker store deler av tiden. I denne perioden fortsatte jeg med styrketrening på overkropp 3 ganger i uken hvor snittpulsen lå på ca 70% i løpet av økta. Altså lite trening for å opprettholde O2 opptaket og øktene var på ca 1 time.

Siden midten av januar har jeg gradvis begynt å gå litt på ski og føler egentlig at kondisjonen er ganske ok tatt i betraktning at jeg har hatt tilnærmet null trening med høy puls. Har kjørt en del intervaller siste 3 uker og det føles overraskene bra til å ha vært i "gips" i 3 måneder.

Jeg føler meg også ganske ok kondisjonsmessig på korte skiøkter (1-1,5 time) og vurderer nå om jeg skal hive meg med på Birkebeinerrennet neste helg. Men så er jeg litt usikker på hvordan kroppen vil reagere når jeg belaster den med høy intensistet i 3.5-4 timer. Spesialt lår og legger har ligget mye i dvale og jeg frykter da spesialt kramper i musklatur.

Hvor mye taper man seg på en slik periode (4-5 måneder) uten noe høyintensiv trening? Styrketreningen har sikkert forminsket forfallet men jeg er usikker på om jeg vil bli helt utslitt i musklatur når jeg passerer 2-2.5 time og vil gå på en smell mot slutten.

Noen erfaringer?

Re: Hvor fort mister man kondisjonen ved skade? [Re: mrcock] #1128752 13/03/2011 11:26
H
hagen1978 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Tror om man er på et gerit mosonist nivå, så kommer man ganske fort opp i form igjen. Så det er vel bare og gi gass

Re: Hvor fort mister man kondisjonen ved skade? [Re: hagen1978] #1128781 13/03/2011 12:46
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du taper masse men det kommer velig fort tilbake hvis du var i brukbar form når skaden oppsto. JEg vil tippe at jo bedre form i utgangspunktet jo større forfall men også jo hurtigere come back. Selv opererte jeg skulderen i slutten av oktober 2007 - hadde 0 trening (ikke utholdenhet, ikke styrke, ingenting) i 2 måneder, deretter 1 måned med visping før jge kunne gå igang. Jeg syklet Cape Epic i slutten av mars 2007 og hang med med feltet i NC landevei i en ganske tøff løype i Grenland i slutten av April. 2007 er fortsatt en av mine aller beste sesonger!

Re: Hvor fort mister man kondisjonen ved skade? [Re: sigmund1] #1130675 16/03/2011 08:43
mrcock Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ok. Det blir spennende å teste. Har nå kjøpt meg billett til rennet og får smake denne erfaringen selv til lørdagen. Men tror det kan bli tøft å henge med pulje 5 over fjellet.

Re: Hvor fort mister man kondisjonen ved skade? [Re: mrcock] #1135497 23/03/2011 11:09
mrcock Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Kan oppsummere med at det gikk strålende i 1.5 time før jeg gikk tom i både lår og pust. Derfra og inn måtte tempo settes betraktlig ned og kom inn på 4:05. Allikevel godt fornøyd med det etter vinterens skademareritt :-)

Moderator  support