|
Totalrenovering av bolig, fancy interiørtips...?
|
Totalrenovering av bolig, fancy interiørtips...?
08/03/2011 22:46
|
fastfreddie
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei, holder på å totalrenovere boligen min. I den forbindelse er det fryktelig mye å tenke over og fryktelig lett å glemme små detaljer, som tar seg utrolig bra ut. Så om noen har noen tips, gode ideer på hva som er "så fancy at man bare må ha på kjøkkenet," så rop de ut  Kjører lys moderne stil,både på gulv,tak og vegger. Kjøkken er ennå ikke bestemt, men heller mot hvit høyglans innredning. Om noen har vært i samme båt, evt har bygd ny bolig så vil tips og bilder mottas med stor takk  (Ser ved gjennomlesing av innlegget at det virkelig er på tide med sykkelsesong, eller en uke på Vi menn's manne mannerekrutt)
|
|
|
Re: Totalrenovering av bolig, fancy interiørtips...?
[Re: fastfreddie]
09/03/2011 06:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Her er tråden du søker: Villa Tiller
|
|
|
[Re: Dan]
09/03/2011 08:20
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hvor skal man begynne  Overtok hus i september og er nå snart i mål med å renovere hele boligen innvendig. Har utvida bad, revet vegger, pussa opp kjøkken, bytta ut alt av rør og elektrisk osv. Vanskelig å si hva som kan anbefales. Det er viktig å finne en stil man ønsker og tenke litt helhetlig. Vi fikk hjelp fra interiørarkitekt til å tenke litt farger, møblering osv for å få et best mulig sluttresultat. Er nok litt å banne i kirka hos noen dette, men vi kjøpte benkeskap fra Ikea på kjøkkenet, men brukte heller pengene på litt dyrere vask, hvitevarer, armatur etc som hever kvalitetsinntrykket. Det er fryktelig mye å holde oversikt over som du sier så forhør deg litt med forskjellige fagpersoner for å få en liten plan på det tekniske som skal ligge skjult og som er vanskelig å gjøre noe med i ettertid. Quooker vil nok mange si er veldig fancy å ha på kjøkkenet, men vi tok oss ikke råd til det siden induksjonstoppen koker opp vann på ingen tid. Ellers er jo Elko wireless med kontroll fra iPhonen noe jeg synes er fryktelig kult da  (ble valgt i stua fordi det var mye arbeid å få skjult kablene og jeg er alergisk mot synlige kabler). Sjekk ut viivilla.no og byggebolig.no. Vi har fotograf hjemme i dag for å ta bilder til artikkel om barnerommene i et interiørblad så vi er veldig spente på hvordan det resultatet blir
|
|
|
[Re: Larsemannen]
09/03/2011 12:00
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Vi flyttet inn i fin-fint ferdigoppusset hus, men her er noen ting jeg ville hatt på min liste: - Vannbåren varme, ingen panelovner - Sentralstyring av all oppvarming, som i GeirKs tråd - Dimmere på alle lysbrytere - Masse stikkontakter overalt - Noen "sammenkoblede" stikkontakter: f.eks. fint å skru på alle lampene i stua med én bryter - Legg kabler til nettverk når du først er i gang, CAT-et-eller-annet - Lei inn noen som kan belysning, og kan gi råd. Vinteren er lang.. - To kjøleskap på kjøkkenet og fryseskap i kjelleren har vist seg å være en vinnerkombo Spørs om det har så mye for seg, men det er i hvert fall noen bilder fra da vi kjøpte her.
|
|
|
[Re: Christian]
09/03/2011 12:08
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Nett på tråd, hvis du kan. Husk å ha et par ekstra punkter bak tven.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
09/03/2011 12:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har tenkt endel på hva jeg evt vil prioritere når jeg i eventuell neste bolig skal bygge kjøkken fra scratch, og må si at Quooker ikke er så relevant etter at man fikk induksjonstopper som fikser kokende vann i løpet av noen titalls sekunder. Da ville jeg heller brukt pengene på en større komfyrtopp i stedet. I tillegg er jeg veldig glad i kjøleskapet mitt som gir meg iskaldt vann og isbiter når jeg vil, skulle jeg valgt et annet enn det som sto der når jeg tok over leiligheten ville jeg muligens også kjøpt et med kullsyremuligheter. Kabelgater for ting som skal stå noenlunde permanent montert er noe jeg ville prioritert høyt. Eks HDMI-kabler osv for mediautstyr, strøm for kjøkkenutstyr som står permanent framme (kaffemaskin/blender...). Ellers kan man jo integrere det meste, høyttalere på badet for å synge med i morgendusjen kan jo kanskje være kjekt å ha? 
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
09/03/2011 14:07
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som et alternativ til koking av vann med Quooker/induksjonstopp, vurderer jeg å bytte hele varmtvannsberederen med som varmer vannet øyeblikkelig; Eemax; http://www.eemax.no/Et par innspill fra egen erfaring; - Mange nok stikkontakter, spesielt i stue. Kan anbefale Elko Plus, de bygger minimalt og ser pene ut, men koster litt ekstra. - Store og mange nok kabelrør i veggene/tak. Du kan nesten aldri ha nok.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
09/03/2011 14:45
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sjekk ut http://www.drivved.no/ , kom over linken i kommentarfeltet på en nettavis. Peis/ovn er heller ikke å forakte...
|
|
|
[Re: stiING]
09/03/2011 17:46
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
En kan sitte her å remse opp i flere timer vis man skal ta med alt. Jeg har allerede tenkt mye på hvordan jeg skal ha det i min bolig. Men er ikke sikkert alt passer i din stil.
Men som elektriker så skal jeg ihvertfall elektrifisere min bolig. Anbefaler deg å tenkte stikkontakter, stikkontakter og stikkontakter, man får aldri for lite av dem. Legg opp reserverør i veggen i tilfelle du kommer til å ha noe der i fremtiden. Fyr løs med nettverkskontakter i alle rom, så slipper du de irriterende lange synlige kablene.
Men slike ting leier du vel en elektriker inn til å gjøre, og da vet de som oftest hva som må til. Men det finnes ekstremt mye fancy elektronikk. LED belysning er helt topp, både til belysning og pyntebelysning. Samt radio/høytalere i veggboks.
Du må nesten lese litt i forskjellige boligtråder/byggetråder å se om du finner ideèr du liker.
|
|
|
[Re: Dloh]
09/03/2011 21:23
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Anbefaler deg å tenkte stikkontakter, stikkontakter og stikkontakter, man får aldri for lite av dem. 
|
|
|
|
|