Dette er jo ingen nyhet, men jeg som er interessert i teknikk og maskiner kan ikke unngå å bli litt imponert. Fikk XX-kassetten i posten i går og kunne ikke unngå å studere detaljene nærmere. Dette er jo et smykke av en komponent!
Når man ser nærmere på maskineringen er den ikke perfekt (enkelte grader og merker her og der), men alt er da maskinert ut av en enkelt blokk med stål. Denne operasjonen tar åtte-ni timer. Når den er ferdig og før det største tannhjulet i aluminium blir montert er strukturen kun som et skjørt edderkoppnett av tynt stål. Se produksjons-stegene HER
Kanskje det mest interessante er de utrolig store hullene for å bli kvitt søle, og at forbindelsene mellom hvert tannhjul som bare er en serie tynne broer av metall. All kraft går gjennom disse. En ytteligere interessant detalj er at all kraften blir sendt gjennom det største tannhjulet i alu og ned i bosset, da dette er det eneste (bortsett fra 11T-hjulet som er løst) som er i kontakt med utsparringene i bosset. Og det holder tydeligvis bra. Kontrollveiet til 210g.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: En skulptur innen sykkelkomponenter!
[Re: simenf]
#112617308/03/201114:03
Pent! Takk for flott beskrivelse og bilder. Må bare si meg enig, og dersom utvikleren leser dette så blir nok vedkommende glad for at folk ser detaljene bak funksjonen.
Med på kjøpet fikk du vel også en 80-90 gram lettere sykkel. Venter på at du plinger i bjellen og roper 11,5!
Jepp, pen og funksjonell. Den trenger noen timers innkjøring før den funker optimalt.
Men det er ikke snakk om at det tar 8-9 timer å CNC-maskinere den der. En time maks. Kanskje 8-9 timer fra man starter med rå blokk til ferdig kassett med fornikling, stempling, lasergravering, montering etc pakket i pappesken.
[Re: Ole]
#112629908/03/201119:10
Men det er ikke snakk om at det tar 8-9 timer å CNC-maskinere den der. En time maks. Kanskje 8-9 timer fra man starter med rå blokk til ferdig kassett med fornikling, stempling, lasergravering, montering etc pakket i pappesken.
hvor har du det fra? Husk at det går treigere å maskinere hardt stål enn mykt aluminium.
Jepp, pen og funksjonell. Den trenger noen timers innkjøring før den funker optimalt.
Jeg har stått og sett på maskinen som freser disse kassettene og den bruker en del timer ja. I tillegg files gradene for hånd etterpå.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: Ole]
#112631108/03/201119:24
er vel delvis enig med Ole her, maskinerings kostnaden er ganske lik over hele verden, og 8-9 timer med cnc maskinering, tror jeg ikke på, den er ikke så dyr i det store utland
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
[Re: Statham]
#112632308/03/201119:42
Forøvrig må jeg nevne en annen aluminiumsbit som i mine øyne er et kunstverk, selv om det kanskje ikke er like åpenbart ved første øyekast.
Extralite UltraStem UL3. Her er det analysert og fjernet omtrent alt overflødig metall, både innvendig og utvendig. Har dessverre ikke bilder som yter det rettferdighet.
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#112632608/03/201119:45
Det tok visst lenger tid i begynnelsen da disse kassettene ble utviklet i Tyskland på mer primitivt maskineri. Maskinene i fabrikken i/på Taiwan freser nok fortere.
Med et godt innkjørt CNC-program, gode jigger og optimalt skjæreverktøy tipper jeg det går rimelig fort. Jeg tror at gradinga blir gjort i trommel. Ingen grader så jevnt og pent for hånd.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
[size:8pt]Et tredje unntak utgjør de fleste øyer, øygrupper og øystater:
på Bokn, på Cuba, på Filippinene, på Fyn, på Færøyene, på Grønland, på Hawaii, på Hitra, på Island, på Jeløya, på Kanariøyene, på Lanzarote, på Madeira, på Malta, på Moster, på Ny-Zealand (eller New Zealand), på Orknøyene, på Rodos, på Runde, på Sardinia, på Senja, på Sjælland, på Smøla, på Sri Lanka, på Sumatra, på Taiwan, på Vikna, på Øst-Timor, på Åland
Det heter likevel: i Indonesia, i Irland, i Japan, i Lofoten, i Storbritannia.
Fordi dette er tunet til DynaSYS, og kanskje vil virke suboptimalt. Jeg ville heller kjøpt KMC eller SRAM for å være på den sikre siden funksjonelt og monetært
Fordi dette er tunet til DynaSYS, og kanskje vil virke suboptimalt. Jeg ville heller kjøpt KMC eller SRAM for å være på den sikre siden funksjonelt og monetært
Finnes det en kilde som kan underbygge dette?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
[Re: cvrokka]
#112677409/03/201114:58
Nei, egentlig ikke, kun e-synsing og på den sikre siden-orientert tankegang. Dynasys-kjedene er i hvert fall nykonstruerte med spesielle inner- og ytterplater.
Denne xx-kasetten.. Det er altså bare innerste og ytterste drevet som står i sporene i bosset? Da bør man vel være rimelig nøye med moment på låseringen , sånn at man ikke klemmer kasetten sammen..
O.J.
[Re: O.J.]
#112689609/03/201118:25
Denne xx-kasetten.. Det er altså bare innerste og ytterste drevet som står i sporene i bosset? Da bør man vel være rimelig nøye med moment på låseringen , sånn at man ikke klemmer kasetten sammen..
O.J.
Nope, det er en alu hylse i senter av kassetten
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
#112690609/03/201118:35