Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan forhindre vonde lår?

Hvordan forhindre vonde lår? #1126063 08/03/2011 11:28
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg sliter med at jeg får vondt i lårene når jeg trener. Tidligere år har jeg sykla til jobb hele året og har ikke hatt problemer, men etter at vi flytta i fjor vinter, fikk små osv. fikk jeg ikke sykla på jobb lengre. Slet spesielt på forsommeren i fjor med at jeg fikk vondt i lårene litt over kneene og litt inn for midten av lårene (inn mot innfesting av muskelen? kan den hete Rectus femoris eller Vastus medialis utifra dette bildet ? ). Har ikke fått trent i høst og vinter, men har nå kommet igang igjen. Trener spinning to ganger i uken og varierer litt mellom terksel, styrke osv. slik at det ikke er det samme to ganger i en uke. Allerede nå kjenner jeg at ubehaget kommer tilbake. Jeg må sykle kanskje en halvtime og bli skikkelig varm før lårene føles gode og det kan sitte i i flere dager etterpå. Kjenner når man går trapper men ikke så mye på flat mark. Jeg prøver å være flink til å sykle meg ned etter endt økt og tøyer godt. Har noen innspill eller anbefalinger jeg kan følge i et forsøk på å prøve å unngå smertene utover våren og sommeren når jeg begynner å sykle igjen? Problemet avtok noe med formøkning utover sommeren i fjor. Begynte også å ta magnesiumtabletter som kanskje bidro noe. Prøver å trene sykling tre ganger i uka i sesongen så sant det ikke går utover familien. Hadde satt utrolig stor pris på innspill.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Larsemannen] #1126101 08/03/2011 12:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Larsemannen
Jeg sliter med at jeg får vondt i lårene når jeg trener.

Det gjelder for de fleste av oss, når vi har hatt en tøff økt ( sone 3, 4 ). Hvis du får vondt i lårene av å trille på sykkelen, eller bare vispe lett på spinningsykkelen, er det noe galt. Men er det lårene det verker i, eller i sener/feste mot knærne ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: HeavyDude] #1126157 08/03/2011 13:44
Hans Kristian Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om du ikke har planer om en karriære innen ballett, ser jeg egentlig ingen grunn til å tøye, er sikkert en tråd med forskjellige meninger om dette , men det er bevist at restitusjonstiden blir lengre og om man tøyer altforfor hardt, kan man ødelegge musklene.. det er mange grunner til vondt i lårene, om det ikke er melkesyre eller krampe, ville jeg gått til en fysioterapaut eller fastlegen din.

-smerte(ikke syre eller krampe) er kroppens måte å si i fra om at "dette er ikke bra, slutt, ellers blir det værre".

Richmond SLC

-Elsker smerte!
Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Hans Kristian] #1126168 08/03/2011 13:55
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er vondt i muskelene omtrent som om jeg må varme opp veldig, veldig mye før jeg får "fart på de". Det som får meg til å undre er at spinning to ganger i uka og sykling tre ganger i uka om sommeren er jo på ingen måte en enorm belastningsmengde. Hadde skjønt det hadde jeg trent mye og hardt. Siden jeg har få treninger per uke prøver jeg jo å satse litt i de treningene jeg har for å få brukt kroppen litt.

Forøvrig så har jeg nok litt kraftige lårmuskler med mine drøye 90kg og etter at jeg tidligere drev en god del med styrketrening (flere år siden, men var bestandig relativt sterk i beina i forhold til treningsmengde).

Skal ha det med tøying litt i bakhodet. Jeg tøyde fint lite tidligere, men siden det er felles opplegg på spinning så er jeg med og tøyer. Ble litt i tvil, men tror kanskje jeg prøvde å være flink å tøye i fjor. Skal prøve å ta det helt pent med tøying. Husker at jeg følte meg stølere etter å ha tøyd den gangen jeg holdt på med styrke også.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Larsemannen] #1126328 08/03/2011 19:57
srs Offline
Avhengig
Avhengig
Du har ikke sete ditt for lavt da? Dette kan gi smerter rett ovenfor kneet.

It`s not the fart that kills, but the smell
-Petter Solberg-

http://rittranking.merida.no/person/64252/view
Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: srs] #1126468 09/03/2011 08:10
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: srs
Du har ikke sete ditt for lavt da? Dette kan gi smerter rett ovenfor kneet.

Det tror jeg ikke. Jeg har setet veldig høyt slik at benet er godt utstrekt når pedalen er i bunn. Hvis ikke stivner jeg helt etter kort tid. Sitter nok også ganske høyt på spinningsykkelen. Er en smule frustrerende altså. Hadde forstått det om det hadde vært en periode på vinteren eller i sesongstarten når man trener mer enn man har gjort den siste tiden, men det slipper så utrolig sent taket utover i sesongen.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Larsemannen] #1126512 09/03/2011 08:49
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er lett å pådra seg smerter på utsiden av låret, over kneet om man sykler med for høyt sete. Prøv å senk det en halv cm.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: KenR] #1126556 09/03/2011 09:36
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: maxminus
Det er lett å pådra seg smerter på utsiden av låret, over kneet om man sykler med for høyt sete. Prøv å senk det en halv cm.

Det var jeg ikke klar over. Det er mer på "innsiden av midten av låret" over kneet jeg har vondt, men det kan jo ha en sammenheng. Det skal testes om jeg rett og slett sitter for høyt.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Larsemannen] #1126575 09/03/2011 09:55
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Så en video om sykkelinnstilling laget av Rune Høydalen, der ble det vist at med hælen på pedalen skulle beinet være helt utstrekt. Da hadde man riktig sete høyde.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Horgen] #1126640 09/03/2011 11:23
særp Offline
Ringrev
Ringrev
Kan jo også være att du har setet for langt frem eller for langt bak også. Hvorfor ikke få en til stille det inn for deg? Er verdt pengene det.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: særp] #1131632 17/03/2011 12:51
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal vurdere tilpassing etter mål.
Kan melde om at etter å ha vært ytterst forsiktig med å tøye lår de siste to ukene er jeg langt bedre. Er oppvokst med at man alltid må tøye mye, så det er litt vanskelig å la være. Men, når jeg tenker meg om hadde det de siste årene (da jeg ikke hadde vondt i lårene) en tendens til å være såpass travelt eller sliten da jeg kom hjem fra tur at jeg var veldig dårlig til å tøye.

Er det noen ulemper med å droppe tøyingen helt?

Re: Hvordan forhindre vonde lår? [Re: Larsemannen] #1131685 17/03/2011 13:53
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ingen ulemper :-)

Har aldri tøyd selv ifbm. sykling, og heller ikke tidligere i livet med 10 år styrketrening.
Har aldri hatt antydning til noen muskel/ledd-plager og har fortsatt normal tøyelighet.

Har man dårlig tøylighet kan man varme opp og kjøre tøying som egen øvelse. Man blir bare støl av å tøye på slitne muskler, og de kan skades om man tøyer for mye/hardt, man forhindrer heller ikke stølhet ved å tøye.
Trener du noe vekter så er det bedre å kjøre øvelser i hele muskelens lengde / utslag for å holde tøylighet oppe.

Dette er min pers. opplevelse/oppfatning som etterhvert også har vist seg i forskningsresultater..

Redigert av Øystein Rustad; 17/03/2011 13:57.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0

Moderator  support