Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel

Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel #1126023 08/03/2011 10:26
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I serien "tilsynematende merkelige dommer" er vi i dag kommet til denne:

Tatt med tre i promille etter kjøretur på E6
[size:14pt]50-åring tilsto i retten, slipper å sone
[/size]

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4053344.ece

Kjørte på E6 med en promille på 3.
Han ble altså tatt på fersk gjerning, og valgte å tilstå ...

"Normalt ville bilkjøring med så høy promille gitt ubetinget fengsel, men det slapp 50-åringen, både fordi han tilsto, fordi han har tatt tak i sitt alkoholproblem og er med i et behandlingsprogram mot ruspåvirket kjøring."

Tilstå, ta "tak i ditt alkoholproblem" og du slipper fengsel.

På meg virker dette merkelig.

Re: Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel [Re: Tex] #1126028 08/03/2011 10:30
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Høl i huet! På "Kongsvingersk".....

Re: Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel [Re: Andrehua] #1126052 08/03/2011 11:11
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Du skal være passe idiot for å IKKE tilstå når du måler 3 i promille.

Men, kan være mer til saken enn det som står på aftenposten. Om mannen har et alkoholproblem han prøver å kvitte seg med er det ikke sikkert fengselsstraff er hensiktsmessig.

Re: Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel [Re: Mmar] #1126086 08/03/2011 11:52
Tex Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: marley
Om mannen har et alkoholproblem han prøver å kvitte seg med er det ikke sikkert fengselsstraff er hensiktsmessig.

... fordi det er så mye drekking i fengselet ..?

Neida, man kan alltids diskutere hva slags straff som er hensiktsmessig og hvorfor man skal putte folk i fengsel.
Men når det gjelder fyllekjøring trodde jeg en (kort) fengselsstraff ("spikre paller") var det vanlige, og jeg synes det var rart at denne karen skulle slippe.

Re: Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel [Re: Tex] #1126517 09/03/2011 08:55
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Litt mediaoppblåst og mediaforenklet...

Det er snakk om såkalt promilleprogram med hjemmel i vegtrafikkloven § 31 fjerde ledd:
"Den som ellers ville ha blitt idømt bot og ubetinget fengsel for overtredelse av § 22 første ledd, kan i stedet idømmes bot og betinget fengsel med vilkår om program mot ruspåvirket kjøring som nevnt i straffeloven 6 § 53 nr. 3 bokstav e."

Det er ikke så lett som det høres ut i artikkelen. For det første må man ha et erkjent alkoholproblem, dette må bekreftes av fastlege, Kriminalomsorgen gjennomfører en grundig undersøkelse av personen for å vurdere om han er egnet for promiileprogram osv... Hvis Kriminalomsorgen finner personen egnet vurderes dette av dommeren som da kan idømme betinget fengsel med vilkår om at personen gjennomfører program mot ruspåvirket kjøring.

Hensikten med et slikt program er at personen ikke nødvendigvis skal bli kvitt sine alkoholproblemer, men først og fremst ikke kombinere rus med kjøring av bil. Jeg tror det absolutt ikke er noe dans på roser å være med på et slikt program og det er ganske streng oppfølgning... Gjennomføres ikke programmet er det smikk smakk inn bak gitter.

Jeg synes dette er en straffesanksjon som virker å ha en "helbredende" effekt. Hvis en person blir dømt for å kjøre mens han er rusa vil jeg heller at han skal slutte med dette for all fremtid enn at Norge får 15 nye europaller. For spesielt slike lovbrudd TROR jeg ikke en "kort" fengselsstraff har noe særlig preventiv virkning. Det er og et godt ris bak speilet at dersom en person blir tatt for promillekjøring for andre (eller ørtende) gang vil det som regel idømmes ubetinget fengsel allerede ved 0,5 promille.

Re: Tilsto fyllekjøring, slapp fengsel [Re: kjasmas] #1126936 09/03/2011 19:27
Holsmo Offline
Medlem
Medlem
Rart at han slapp unna. Får ubetinget fengsel hvis man overstiger 1,5 promille og det gir som regel 21 dager i buret(leirskole).

Ghost SE2000
Cannondale Perp 2

Moderator  support