Min Nye brukt sykkel har ankommet. En Specialized Enduro comp 2010 modell. På den står standard gaffelen: RockShox Lyrik 20mm Maxle thru-axle fork med tapered steer.
I følge
dette bilde veier den rett i underkant av 2200gram.
På min gamle sykkel, en Specialized Pitch Pro står det en Fox Talas 36 -08 modell, denne veier vist nok rett over 100gram mer og den har 1.1/8 styrerør.
Så kommer dilemmaet. Burde jeg flytte over min gamle Talas til Enduroen. Er en 2år eldre gaffel som veier noe mer et bedre valg på enduroen enn en nesten ny RockShox gaffel. Og hvordan er det da med styrelager. Er det bare å flytte dette over også, vil RockShox gaffelen med dens tapered styrerør gli rett inn i Pitch Pro ramma? Eller er dette noe jeg må ha hjelp av mer kyndige, slik som en sykkelbutikk.
Pluss, jeg tipper at talas gaffelen vil presse prisen på Pitch Pro sykkelen noe opp, mens vice versa for RockShox gaffelen. Så dette må tas med i betrakningen. Eller bommer jeg litt på markedet her?
Hva tenker forumet om dette. Jeg er ganske så fersk, som mitt innlegg sikkert også bærer preg av, men derfor spør jeg dere kloke hoder etter svar.