Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Treningsdagbok - føring av timer

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: ] #1125483 07/03/2011 12:02
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: pedaIglipp
Sitat: Torp
Tja, de bruker vel sykkelcomputer som logger treningsøktene..?

Ja, men det blir vel ikke mer kvalitet og kontroll på øktene fordi en sykkelcomputer logger det? Det hjelper jo heller ikke særlig om jeg skriver noe inn i en bok, uten å kunne benytte dataene til annet en anektdotisk moro?

Nei, men en har mulighet til å evaluere treningsopplegget i ettertid.

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: kjerts] #1125484 07/03/2011 12:04
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er typen som liker å trene mest mulig strukturert, setter opp treningsplan og fører treningsdagbok. Jeg liker å se hva jeg gjør sammenlignet med året før, og ser om jeg er foran eller bak forårets formutvikling. Rullewatt av ulike slag og utendørs bakketest noteres i boka. Tid i soner ordner polar helt av seg selv.

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: kjerts] #1125488 07/03/2011 12:07
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var en pussig tråd: at så mange argumenterer mot systematikk i treningsarbeidet ? Og å lære av sin egen treningshistorie ?? Jeg ville tro at jo mindre man trener ( inntil en viss grense selvsagt), jo viktigere vil hver treningstime være, dvs. at å lære seg hva som funker for en selv er desto viktigere ? Men så er det vel kanskje slik at det vel kommer litt personlighetstrekk som slår ut her ? Noen liker kort og godt å ha system & oversikt ( i jobben, privat ..), mens andre er mer på lykke og fromme,- noen er opptatt av læring og utvikling,- for andre er ikke det spesielt viktig, eventuelt på en tilfeldig/usystematisk måte.
Jeg opplever i hvertfall at de få sekundene det tar meg å laste over treningsdata til pc`n, og de kanskej 5 minutter jeg bruker hver måned på å analysere forrige måned + planlegge neste gir meg både motivasjon og treningsmessig effekt.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: HeavyDude] #1125522 07/03/2011 13:12
A
Aune01 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Timer er etter min mening bullshit. Det som er viktig å ha kontroll på er arbeid utført.

Det å logge en 4x4-økt som 2 timer der over 70% av økta bare er visping på lav intensitet er å strø ekstremt mye sukker over hva som egentlig har blitt gjort.

Logging av oppvarming og nedkjøring blir for min del bare en måte å prøve å tyne ekstra timer til antall timer trent per uke.

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Torp] #1125523 07/03/2011 13:15
olechr Offline
More than words
More than words
Tror nok Cologna og Bauer, og for den saks skyld Northug, setter pris på treningsdagboken sin når de skal evaluere hva som gikk riktig og galt denne sesongen;)

De fleste mosjonister bør tenke mindre og trene mere, og treningsdagboken kan sikkert fort bli en distraksjon.
Men for heltidsutøverene som ligger i grenseland når det gjelder treningsmengde og -intensitet, så finner jeg det utrolig at noen argumenterer mot å holde oversikt over treningen. Det må i så fall være unikt for terrengsykkel...

Det blir å finne hva som passer for seg selv. Jeg vet om folk som har OL gull som knapt vet hva treningsbok er. Så blir nok en del hva som passer for en selv. Som sagt det gjelder å gjøre det som passer best for seg selv. For meg er det som sagt en faktor som gjør at jeg kan bli litt "slått ut" psyskisk. Og for å si det slik. Det psykiske i en ritt sammenheng er mye viktigere enn all slags data. Det er faktisk ofte det som gjør om man vinner eller er 10

Når det skal sies så vil jeg at de jeg hjelper/trener fører treningsdagbok.
Det for at de er såpass unge at det er fint å ha en oversikt for å kunne hjelpe.

Jeg trives med det så får de som liker å føre dagbok gjøre det. Lett som en plett.

Men igjen så vet jeg områder der jeg er SYKT nøye i forhold til andre som er sykt nøye på treningsdagbok. Hver sin interesse.

Redigert av olechr; 07/03/2011 13:19.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Aune01] #1125529 07/03/2011 13:21
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Derfor er timer i soner er en grei målestokk, slik som feks. Polar dagbøkene gir.
Noen har tro på at timene i sone-1 gir deg noe (ut over tid med økt forbrenning), andre mener de stjeler tid fra restitusjonsbudsjettet.
Dette kan evt. en sone-dagbok fortelle deg noe om, dersom det er ført.
Derimot løse begrep som "du trenger 10 eller 20 timer i uka med trening for å komme på et visst nivå", er derfor "bulshit" som du uttrykker det.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Øystein Rustad] #1125541 07/03/2011 13:38
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Rustad sier "Noen har tro på at timene i sone 1 gir deg noe". Det har jeg også nevnt før. Mange tyske jeg vet om, som trener kun sone 1 på vinteren... Ikke noe intervaller.

...Joshua...
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: olechr] #1125546 07/03/2011 13:41
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: olechr
Jeg trives med det så får de som liker å føre dagbok gjøre det. Lett som en plett.

Slik mener du: ICON_WINK
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1091203#Post1091203

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Torp] #1125548 07/03/2011 13:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Slik mener du: ICON_WINK
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1091203#Post1091203

Jepp men det er det eneste jeg fører også. Og det er mere fordi jeg får spørsmål om hva jeg gjør fra tid til annen.. For å si det slik så kommer ikke jeg til å se på hva jeg har skrevet der igjen.. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: olechr] #1125567 07/03/2011 14:12
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
jeg driter en lang mars i om herr fagerli eller mr contador fører eller ikke fører treningsdagbok.
for min egen del er en treningsdagbok motiverende og gjør meg mer bevisst på intensitetsstyring og kvalitet på treninga.
en hver normalt oppegående person bør kjenne på kroppen når den trenger pause, men allikevel er det ikke alltid så lett å holde igjen, da er dt greit å bruke dagboken som en påminnelse om siste ukes / mnds hardkjør osv.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Birkebeinern] #1125578 07/03/2011 14:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Treningsdagbøker har vi snakka om før. Her er "Biking Class Hero" utgaven. For de som ikke vil gjøre det for vrient:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=345757#Post345757

LarsB

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: larsb] #1125600 07/03/2011 14:52
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Dette må jo være det nærmeste du kommer en blogg, Lars Birger ...

Martin

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: M@rtin] #1125620 07/03/2011 15:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Pokker, det tenkte jeg ikke på.......

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Torp] #1125642 07/03/2011 15:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
T så finner jeg det utrolig at noen argumenterer mot å holde oversikt over treningen. Det må i så fall være unikt for terrengsykkel...

Oscar Freire, Pierrick Fédrigo, Frederik Wilmann og David Moncoutié er vel ganske klare eksempler på ryttere som ikke engang evner å stave ordet treningsdagbok; og allikevel er sterke.

Tja, de bruker vel sykkelcomputer som logger treningsøktene..?

Disse gutta? Nei. Selv mange proffer bruker bare "kjøre-etter-solen-prinsippet"

(For the record; rent personlig logger jeg timer ja.)

På bildet ser du forresten Freire vinne Paris- Tours i fjor høst. Ingen klokke, watt eller pulsmåler hverken på styret eller hender..

(Crap, får ikke lagt til bilder av en eller annen grunn..)

Redigert av Alpers; 07/03/2011 16:12.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Aune01] #1125653 07/03/2011 16:17
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Aune01
Timer er etter min mening bullshit. Det som er viktig å ha kontroll på er arbeid utført.

Det å logge en 4x4-økt som 2 timer der over 70% av økta bare er visping på lav intensitet er å strø ekstremt mye sukker over hva som egentlig har blitt gjort.

Logging av oppvarming og nedkjøring blir for min del bare en måte å prøve å tyne ekstra timer til antall timer trent per uke.

Dette er grunnen til at flere og flere proffer kjører etter antall kJ brukt i løpet av en økt innen mikro- eller makroperiodisering. På denne måten kan du utføre like mye trening på 1 time som på 3 timer, og kvantifisere dette gjerne gjennom WKO og slikt, hvor man får fine grafer og kose seg med.

Jeg kjører dog etter sola.

Re: Treningsdagbok - føring av timer [Re: Rask] #1125680 07/03/2011 17:31
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Morsomt at jeg så denne tråden.

I dag hadde jeg glemt styrketreningsdagboka mi, og da ble det bare surr. Jeg greier ihvertfall ikke å huske antall kilo jeg skal ha på enhver øvelser fra gang til gang så i styrketrening er det viktig for meg. Ihvertfall siden jeg ikke gidder å surre rundt på måfå, men faktisk ha en plan med progresjon når jeg trener styrke.

Når det gjelder øvrig trening er det ikke en tvingende nødvendighet men jeg liker å oversikten, jeg syntes det er veldig motiverende å bla gjennom og se hva jeg har gjort. Så først og fremst motivasjon for egen del + dette styrketreningsgreiene da.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support