Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Complete drivetrain change...

Complete drivetrain change... #1125125 06/03/2011 17:47
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
A
akvilas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Min 2 år gamle sykkel ble forrige uke klargjort for en ny sesong i sykkelbutikken min. Den fikk kjørt seg relativt hardt første året, men lite i fjor. I år blir det en god del igjen.

Av en eller annen grunn så har ikke sykkelreperatøren min skjønt hvordan de tjener penger; fikse alt! Derfor får jeg, for andre gang (første gang måtte jeg tilbake etter 10 dager for å bytte kranklageret 15 timer før birkenstart), sykkelen min igjen fra service med liste over service jeg trenger...

"chain, kassette and chainrings are worn out so bike needs a complete drivetrain change. wheel bearing are worn out front+back."

Fordi jeg måtte rekke ski-vm hadde jeg ikke tid til en lengre prat om hva dette ville koste, så da spør jeg her:
1. Hvordan vil jeg merke dette på sykkelen?
2. Hva må jeg regne med å bruke av penger på å fikse dette?
3. Er dette vanskelig å fikse selv? (er det lett å gjøre feil og måtte krype til service og kjøpe nye deler + betale for jobben)

Re: Complete drivetrain change... [Re: akvilas] #1125143 06/03/2011 18:45
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,265
thewizard Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,265
Kjede,kassett og tannjul bytter du selv hvis du har riktig verktøy. Hjullager har aldri jeg bytta, men sikkert ikke vanskelig det heller hvis man vet hvordan man gjør. Man ryker sikkert fort på en tusing hvis et verksted skal gjøre dette+ deler.


_________________________

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo






Re: Complete drivetrain change... [Re: thewizard] #1125146 06/03/2011 18:53
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Sitat: thewizard
Kjede,kassett og tannjul bytter du selv hvis du har riktig verktøy. Hjullager har aldri jeg bytta, men sikkert ikke vanskelig det heller hvis man vet hvordan man gjør. Man ryker sikkert fort på en tusing hvis et verksted skal gjøre dette+ deler.


Kan ikke si meg mer enig. Biltema har verktøy for de fleste jobbene som duger for eget bruk. Kassett-avdrager, kjedepisk og krankavdrager får du til under 200 kroner. Med de verktøyene er jobben med å bytte drivverket enkel.

Det å bytte hjullager er nok heller ikke store jobben bare man er motivert for det.

Re: Complete drivetrain change... [Re: Raskall] #1125208 06/03/2011 20:44
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 275
R
råger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 275
hjullager bør du ikke borti hvis du ikke har gjort det før. å bytte på hjul med maskinlager er egentlig ingen sak, men på vanlig konuslager skal du ha prøvd det før ellers kan det jo bli dyrere enn nødvendlig..

Re: Complete drivetrain change... [Re: akvilas] #1125213 06/03/2011 20:45
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Dette blir dyrt, om du lar verkstedet fikse det.

Sannsynelig at du ikke trenger å gjøre alt heller. Get a second opinion.

PS: hva betyr "service", hva gjør de egentlig på noe slikt?

Re: Complete drivetrain change... [Re: råger] #1125224 06/03/2011 21:09
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
sam Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
Sitat: råger
hjullager bør du ikke borti hvis du ikke har gjort det før. å bytte på hjul med maskinlager er egentlig ingen sak, men på vanlig konuslager skal du ha prøvd det før ellers kan det jo bli dyrere enn nødvendlig..


Med andre ord kan ingen gjøre det noen gang?! Hvordan kan du ha gjort det før hvis du ikke kan gjøre det uten å ha gjort det før?


CK Fix
Re: Complete drivetrain change... [Re: sam] #1125236 06/03/2011 21:24
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 918
J
jørgm Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
J
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 918
Sitat: sam
Sitat: råger
hjullager bør du ikke borti hvis du ikke har gjort det før. å bytte på hjul med maskinlager er egentlig ingen sak, men på vanlig konuslager skal du ha prøvd det før ellers kan det jo bli dyrere enn nødvendlig..


Med andre ord kan ingen gjøre det noen gang?! Hvordan kan du ha gjort det før hvis du ikke kan gjøre det uten å ha gjort det før?


Lære det av noen som kan det? Tipper han som fant opp de lagerene kunne det. Så lærte han det bort til en kompis, som lærte det bort til et par kompiser til ...

Ellers så er jo internett din venn. Tipper parktool har en side om sånt.

Re: Complete drivetrain change... [Re: jørgm] #1125254 06/03/2011 21:40
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
sam Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
Det er vel det som er poenget mitt, hvorfor kan han ikke bare lære seg det nå og gjøre det for første gang. Hvis du skal ha gjort alt før du gjør det første gangen, får man aldri gjort noe. Så vanskelig kan det ikke være, det er jo en sykkel. Det er ikke akkurat noen romferge han skal bygge.


CK Fix
Re: Complete drivetrain change... [Re: akvilas] #1125261 06/03/2011 21:49
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
SimonS Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
Jeg kan jo tippe alternativkostnadene for deg.
Verksted:
Deler : 1500-2000kr?
Arbeid 700ish.
Hente sykkelen når den er ferdig.

Gjør det selv ved hjelp av bikeshop.no sine tilbud :

Kassett: Shimano Deore: 175kr
Kjede:KMC X9-73 eller Shimano HG-53 130 kr
Klinger: 400kr for alle 3,evt. kun de som er slitt.
Kjedepisk:64 kr
Kassetavdrager fra biltema: 60 kr

Lager til hjul fås kjøpt løst på nett,noen produsenter selger ferdige kit: Eksempel
Jeg har klart det enkelt med hjelp av mekkeboka til parktool,tok meg 20 minutter å bytte et lager.

Lære seg å mekke er ihvertfall penger spart for meg. Jeg er rimelig sikker på at de delene jeg har listet opp her koster opptil 3-4 ganger så mye hos LBS.

*Har gått ut ifra at du har en vanlig 27 girs terrengsykkel.
______________________________
Mekking er gøy!

Re: Complete drivetrain change... [Re: SimonS] #1125278 06/03/2011 22:17
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
A
akvilas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Takk for tips! Har vel godt av å forbedre meg på mekking, så dette er vel en mulighet!

Men; på hvilken måte vil jeg merke at hjullageret er gåent?

Re: Complete drivetrain change... [Re: mtbmaniac] #1125279 06/03/2011 22:20
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
A
akvilas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Sitat: mtbmaniac
Dette blir dyrt, om du lar verkstedet fikse det.

Sannsynelig at du ikke trenger å gjøre alt heller. Get a second opinion.

PS: hva betyr "service", hva gjør de egentlig på noe slikt?


På "service" går de over sykkelen og strammer/ oljer/ fyller på etc. Egentlig alt mulig shit som jeg en gang i blant ikke prioriterer tidsmessig (og fikk grei pris på servicen) fordi mekkeselvtilliten er på bunn og pågangsmotet ikke helt på topp. Og så gir de tilbakemelding på alt som ikke er helt tipp topp.

Men når jeg får en bunch av ting å fikse, så blir det jo fristende å sette i gang selv litt og da...Slutte å være så forbaska avhengig av servicefolk.

Kjede m.m. er ikke noe sjokk at jeg må bytte. Hjullager derimot skulle jeg gjerne visst litt om på hvilken måte jeg merker at det er dårlig.

Re: Complete drivetrain change... [Re: akvilas] #1125335 07/03/2011 08:28
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Dårlige hjullager merker du enklest når du tar hjult ut av sykkelen og dreier akslingen med fingrene. Er det en gnidrete følelse er lagrene dårlige (eller dårlig justert) Før du tar ut hjulene tar du tak i toppen og rugger. Da kjenner du lett om det er slark. Både gnidring og slark er dårlige tegn

Har du maskinlagre er det kurrant å bytte lager, har du konuslagre er det utrolig hvor mye bedre de kan bli av en ovehaling. Om du har maskinlagre eller ikke finner forumet lett ut av ved hjelp av bilde eller spesifikasjon på hjulene.

Lykke til.
LarsB

Re: Complete drivetrain change... [Re: larsb] #1125349 07/03/2011 08:45
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
Maskinlager trenger ikke å være enkelt å bytte. Raske sykler klarte ikke å bytte på dt hugi compact nav.


Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Complete drivetrain change... [Re: akvilas] #1125354 07/03/2011 08:53
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Hold "senter av navet" (kom ikke på en bedre beskrivelse, altså de flatene som ligger an mot ramma) i fingrene og snurr på hjulet mens du holder det opp. Da kjenner du fort om hjulet ruller lett eller om det lugger og går ujevnt. Jeg har prøvd meg på et par Bontrager-hjul og et par Shimano XT-hjul der jeg har rensket og smurt opp igjen vanlige lager og det har ikke vært vanskelig i det hele tatt. Bare pass på å ikke stram for hardt etterpå. Hvilke hjul har du? Ofte finnes splittegninger på nett som kan være veldig nyttige å ha sett på i forkant. Sykler man på grus og i terreng er det en veldig stor gevinst (og glede synes jeg) å prøve seg fram litt og skru selv. Har ikke prøvd meg på dempere enda, men det meste andre har jeg fikla på og det meste er veldig kurant å skru selv. Skjønner ikke at folk vil ha fremmede til å skru på sykkelen sin for den minste ting ICON_WINK

Re: Complete drivetrain change... [Re: Larsemannen] #1125562 07/03/2011 14:05
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367
alltid_motvind Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 367
Som novice kan jeg anbefale å starte skru selv.
Jeg har Mekkeboka til Leiro liggende i nærheten og passer på å holde orden slik at jeg ikke glemmer hvordsan ting settes sammen igjen.
Det er svært tilfredsstillende å vite hvordan sykkelen er sammensatt, man kan shoppe deler hvor det er billigst og man sparer verkstedsutgiftene. Spesialverktøyet sparer man inn igjen.


Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Complete drivetrain change... [Re: alltid_motvind] #1155240 20/04/2011 20:33
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
A
akvilas Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Hepp,
Etter langt om lenge (noe sykling på en sykkel som fungerer, dog ikke perfekt), må jeg få bestilt disse delene og begynt å skru.

Og da melder spørsmålet seg: Er det viktig å bestille samme klinger som jeg har nå, altså samme antall tenner? Så vidt jeg kan telle har jeg 48-36-24. Bør jeg da kjøpe det samme; alternativt - hva bør jeg velge/ hvordan velger jeg?


Re: Complete drivetrain change... [Re: larsb] #1155258 20/04/2011 21:07
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
sam Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 504
Sitat: larsb
Dårlige hjullager merker du enklest når du tar hjult ut av sykkelen og dreier akslingen med fingrene. Er det en gnidrete følelse er lagrene dårlige (eller dårlig justert) Før du tar ut hjulene tar du tak i toppen og rugger. Da kjenner du lett om det er slark. Både gnidring og slark er dårlige tegn

Har du maskinlagre er det kurrant å bytte lager, har du konuslagre er det utrolig hvor mye bedre de kan bli av en ovehaling. Om du har maskinlagre eller ikke finner forumet lett ut av ved hjelp av bilde eller spesifikasjon på hjulene.

Lykke til.
LarsB


Er gnidring tegn på at det er for stramt? Lurer på om jeg har det på et par nye RS80. Snurrer liksom ikke helt jevnt og fint som de andre hjulene mine.


CK Fix

Moderator  support