Har kjøpt meg brukt ryggsekk som ble sendt i posten, helt supert, bortsett fra en liten ting, den stinker røyk. Man skulle nesten tro den har vært bolig for en liten røykegnom som har sittet og kjederøyka i den siden kvelden før tidenes morgen.
Jeg har hatt den liggende en stund i pose og tenkte at lukta går av i vask, men nei. Vaska den i maskin forrige uke, Omo Colour, 40 grader, kan ikke si den lukter så mye bedre nå.
Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt lukta? Jeg orker ikke å gå rundt og stinke røykegnom når jeg er på tur.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Fjerner vaniljesukkeret lukta permanent? Slik at lukta ikke kommer snikende tilbake når jeg vasker/rister av vaniljesukkeret, eller sekken blir våt?
Har ikke tro på at jeg kan lufte bort schtinken, da hadde den nok gått av i vask. Ikke har jeg noe sted å henge den ute heller, venter med å gi den bort til nabobarna til jeg evt har gitt opp å få bort lukta.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Å sette ut skåler med eddik er jo et kjent knep for å få vekk røyklukt i huset. Sofaen min var skikkelig innrøyka da jeg satte den opp i stua. Jeg sprayet den med en eddikløsning og tørket godt av, og deretter lot jeg en skål med eddik stå under den i en ukes tid. Den er fremdeles frisk og fin etter enda noen års bruk.
Stemmer på eddik. Det hjelper mot det meste fra snue til stinkende sykkelsko. Superundertøy som lukter bevergjel og grevling blir ofte som nytt med eddik i vaskemaskina.
Som Silje var inne på så er det utrolig hva frisk luft kan utrette. Heng den ut i et par døgn før du gjør noe mere ut av det.
Det hender jeg røyker litt når jeg får meg et par på pæra. Holder på å spy av lukten dagen så jeg hiver alt til vask ink sengetøyet. Problemet mitt er jakka som må renses men etter et par døgn ute i vinden under tak er lukten borte.
Vanish, det stoffet i den rosa boksen det reklameres for, gjør rent som lovet og tar nesten alltid bort lukt i samme renna. Det holder ofte bare å la det ligge i varmt vann med stoffet i noen timer eller vaske det på 40/60 grader. Har fjernet kattepisslukt og møkk fra samme dyr med dette.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
Som Silje var inne på så er det utrolig hva frisk luft kan utrette. Heng den ut i et par døgn før du gjør noe mere ut av det.
Tviler på at vinden fjerner lukt mer enn en runde i vaskemaskinen allerede har gjort, i tilfelle skal jeg alltid holde meg inn heretter. Ikke har jeg lyst å henge sekken ut til de kleptomane barna i nabolaget heller.
Tror jeg satser på en kombinasjon av eddiktrikset og Vanish.
Roy
Vanish, det stoffet i den rosa boksen det reklameres for, gjør rent som lovet og tar nesten alltid bort lukt i samme renna. Det holder ofte bare å la det ligge i varmt vann med stoffet i noen timer eller vaske det på 40/60 grader. Har fjernet kattepisslukt og møkk fra samme dyr med dette.
Vanish er et helt utrolig stoff. Fikk anbefalt å vaske treningstøyet med en strøken tesje med Vanish i tilleg til omo colour. Tøyet lukter langt friskere.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Da er sekken vaska med Vanish Oxy Action og eddik som skyllemiddel, brukte nesten 2dl av sistnevnte, og en god skje Vanish.
Det lukter mindre røyk av den nå, nå er det mer på geitefjøsnivå. Håper den lukter enda litt mindre når den har tørka, jeg tror i alle fall jeg skal klare å leve med den nå.
Roy