Big Mountain ser ut til å arrangere en bra tur, og de har også et godt rykte. Helt gratis er det jo ikke, så du kan jo vurdere å heller bruke pengene på å kjøpe en sykkel. Det er så vidt jeg vet vanskelig å få leid en anstendig sykkel til en anstendig pris i Costa Rica.
Jeg har laget en aldri så liten liste over fine turer i Costa Rica, de fleste av dem går riktignok en god del oppover, men lista ligger uansett her, med GPS-spor og bilder:
sabadomasoquismo.blogspot.com Hvis du vil ha nedoverbakker, så er det en fin tur fra ca. 2500 moh. ned til stillehavskysten, 1300 høydemeter oppover og 3600 nedover. Det er dessuten en meget fin tur, og hvis jeg ikke tar feil så er den en del av programmet til Big mountain. Bilder og GPS
her Det finnes også en annen variant av turen som er litt lettere, med ca 900 hm stigning,
her finner du GPS-sporet.
En annen mulighet er å ta seg opp til Volcan Irazu og følge løypa til dag 3 av La Ruta de los Conquistadores ned til Turrialba, her går det til dels bratt nedover fra 3600 til 700 m i løpet av 40 km med noe vanskelig terreng (plutselige steinrøyser) innimellom, også dette er en veldig fin tur, husk varme klær. Bilder/GPS
her Denne turen har også noen fine utforkjøringer, men du bør også være glad i oppoversykling om du skal komme deg levende til kysten. Denne turen skal tilbakelegges 19. mars, og det er mulighet for å være med og spleise på minibuss tilbake til San Jose.
Fra Volcan Poas har du også et par muligheter; den ene innebærer å sykle til høyre med det samme du kommer ut forbi porten, og fortsette til Grecia. Her skal du være ganske god for å holde deg på sykkelen hele veien, sist jeg prøvde spaserte jeg nesten hele veien ned, da det var glatt og steinete og nesten gjenvokst, men nok en gang en fin tur.
Bilder/GPS Den andre muligheten er å følge hovedveien ned fra Poas til Vara Blanca og ta av i retning Sarapiquí. Igjen vil dette være nesten utelukkende nedoverbakke, før det flater ut mot slutten. Dette området ble rasert av et jordskjelv for et par år siden, og veien ble stengt for biltrafikk. Det er dog fullt mulig å komme seg fram med sykkel, stort sett asfalt/grusvei.
Slik så det ut i september 2009, et halvt år etter skjelvet.
Denne turen er også på Big Mountains program, men de kjører så vidt jeg forstår bare den første biten ned til Sta. Eduviges. Hvis du orker å kjøre hele turen så tror jeg du vil sitte igjen med en av de beste sykkeloplevelsene noen sinne, men det er altså snakk om en over gjennomsnittlig drøy tur.
I tillegg er det en del Bikeparks rundt om, her har jeg ikke all verdens oversikt, men det er er en i San jose de la Montaña nær Heredia (på vei opp til Volcan Barva), og denne lovprises av brukerne. Visstnok mye teknisk sti her, og jeg tror prisen er 20 kr. PuroMTB har en annen park ved La Olla utenfor Alajuela, med flere løyper med forskjellige vanskelighetsgrader. I tillegg mener jeg det er en i Pacayas i fjellene utenfor Cartago og en annen i Turrubares-området.
Ellers kjenner jeg til Monte de la Cruz som Chalsus linket til, det er en ganske kort men heftig downhill like utenfor Heredia, sikkert bra for den som har andre sykler enn en 26" HT, som tar ca 20 min å bære ned fra start til mål.
Hvis du er interessert i å sykle langt så anbefaler jeg deg å klikke på facebooklinken i høyre marg på bloggen, og legge igjen en beskjed om at du er norsk og vil på tur. De sykler 50+ km hver lørdag fra Heredia, og tar gledelig imot aspiranter. De vil også kunne hjelpe deg med generell info om det meste.
Du kan også klikke deg inn på
bikecr.com og legge igjen en beskjed der, da vil jeg tro du blir bedt med på tur et sted.
Dersom det utelukkende er downhill som er interessant, så er det en ikke ubetydelig gjeng som driver med slikt, prøv å oppdrive en mann ved navn Sata, han er så vidt jeg forstår en slags guru i miljøet, og en meget ivrig mann som helt sikkert vil kunne hjelpe deg bedre enn hva jeg kan. Jeg
tror det er han som står bak
http://crfreeridedownhill.com/ Det er også et DH-forum på
PuroMTB Håper det ordner seg, god tur.