|
|
Fanget i tidsklemma; hvordan trene mest effektivt?
|
Fanget i tidsklemma; hvordan trene mest effektivt?
27/02/2011 20:32
|
straightliner
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Som relativt fersk småbarnspappa har jeg innsett at det ikke lenger er mulig å sette egne ønsker å behov knyttet til trening øverst på agendaen når de tilmålte 24 timene i døgnet skal fordeles.
Like fullt har jeg fått merke på kroppen hvor energitom man blir av å ikke klemme inn litt jevn trening når man egentlig er vant til å trene. Jeg tar for gitt at jeg er langt fra alene i min situasjon og vender meg derfor til dere erfarne multitaskere; hvordan bør jeg prioritere treningen min for å få mest mulig ut av tiden jeg har til rådighet? Har som klar ambisjon å få gjennomført tre økter i uken, alt utover dette er bonus (og bonus får man jo i ny og ne). Jeg har ikke rulle, men er vant til å kjøre eget løp bakerst i hjørnet på spinningtimer.
Målet for sesongen er å ha det gøy på min nyinnkjøpte 29er og få med med i alle fall Farrisrunden, Grenserittet og Birken(helst Ultrabirken, men her må jeg nok vente til siste uken før rittet med avklaring..). Mulig også Geilo24 og Terrengsykkelrittet(om formen er der tidsnok).
Så spørsmålet er enkelt, hvordan får jeg mest ut av tre økter i uken? Hva bør jeg prioritere?
Alle innspill mottas med ydmyk takknemlighet.
Bigger wheels, BIGGER fun!
|
|
|
Re: Fanget i tidsklemma; hvordan trene mest effektivt?
[Re: straightliner]
27/02/2011 20:45
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
28/02/2011 08:33
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Prøve å ha det meste mulig morro og ikke stresse så fryktelig med om det er optimalt? Hvis ungen er helt ny så blir det enklere å få trent til neste år, så i år ville jeg ikke stresset for mye med å optimalisere noe som helst. Men det er jo meg da.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: ]
28/02/2011 09:32
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Mine tips. Jeg har tre barn, full jobb og får trent 10-12 timer i uken uten problemer.
- Sykle til/fra jobb om det lar seg gjøre, og legge inn ekstrasløyfer hjem fra jobb når dette er mulig.
- Trene med utgangspunkt i hjemmet, og IKKE bruke tid på å kjøre til/fra treningssentre etc. Egen spinningsykkel om du har plass til dette, løpeturer, sykkelturer (med pigg om vinteren). Alt dette gjør at du effektivt får utnyttet all tid du er borte fra hjemmet.
- Løpe ut en tur når f.eks. kona ser på yndlingsseriene sine på TV og ungene har lagt seg, og ellers gripe mulighetene som byr seg. Skal dere på besøk til svigerforeldrene, tar du med treningsklær og løper hjem.
Det er meningsløst å bruke 2-3 timer på å først pakke tøy, kjøre til et treningssenter, parkere, vente på at spinningstime skal begynne, etc. Bruk heller de 2-3 timene på å trene med utgangspunkt i hjemmet om du er i tidsklemma.
|
|
|
28/02/2011 09:53
|
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har god erfaring med å oppfordre til at også kona bruker tid på hobbyer / trening, slik at det ikke bare er min sykling som spiser av tidspotten.
|
|
|
[Re: Christian_a]
28/02/2011 10:13
|
straightliner
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for gode og fornuftige innspill.
Å ta utgangspunkt i hjemmet og nærområdet er helt klart mye av nøkkelen slik jeg også ser det. Når det gjelder disponibel tid til trening så kan jeg nok bruke opp mot to timer på hver økt, det blir bare mindre TV-tid med kona, hvilket strengt tatt bare er til det bedre. Er dessverre avhengig av bil i jobben, ellers hadde jeg nok syklet i de "tørre" månedene.
anonymous13 sine tanker får i alle fall opp treningsmotivasjonen, ingen tvil om det! Og det er ikke som om jeg skal vinne Birken, treningsgleden er viktigere.
Forstår jeg innspillene riktig så er å prioritere intervaller, feks 4x4, mer hensiktsmessig en lengre styrketråkk-økter og rolig sone 1?
|
|
|
28/02/2011 10:55
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Med 3 økter i uka er det fullt mulig å kjøre alle hardt. Så kan du kjøre bonustreningene rolig.
4x4 synes jeg er greie økter å gjennomføre og gir merkbar framgang. Varier intervalløktene etter hva som gir deg motivasjon.
|
|
|
[Re: Kruser]
28/02/2011 12:22
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Var medlem i treningsenter tidligere, men ble mindre og mindre brukt etter at barn kom til verden. Bestemte meg for å melde meg ut og heller kjøpe en rulle for de pengene det kosta å være medlem et år. Du får en rulle til ca 1600kr som dekker de fleste behov. Trener aldri mer enn ca 1t på rulle - går lei, men man kan få gjennomført en finfin intervalløkt på denne tida. Ellers blir det endel trening på sene kvelder. Ellers støtter jeg poenget med å ha hjemmet som utgangspunkt, sparer masse tid til dette.
Redigert av Tjuvtrener; 28/02/2011 12:23.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
28/02/2011 12:57
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Kjøp ny sykkel! Noe av det morsomste som ikke virker, annet enn på motivasjonen  Bj
|
|
|
[Re: BjornS]
28/02/2011 13:23
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At man klarer ti timer/uka med små barn tar jeg av meg hatten for. Nå synes jeg kanskje det var enklere når ungene var veldig små, nå er det fritidsaktiviteter 4 ganger i uka jeg må følge opp. Da blir det veeeeldig tungt å komme seg ut og trene når roen senker seg i stua og det ideelt sett er 1 time til Ole Lukkøye kommer.
|
|
|
[Re: P_H_]
28/02/2011 13:48
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Merk at mange treningssenter har utmerket barneparkering - plutselig er det småungene som maser "Pappa, skal du ikke trene igjen snart?"
Ellers ville jeg variert de 3 øktene; alle kan kjøres hardt - kjør for ex. en med kortintervall, en med terskel og en med langtur/styrketråkk.
|
|
|
[Re: BjornS]
28/02/2011 14:00
|
straightliner
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Kjøp ny sykkel! Noe av det morsomste som ikke virker, annet enn på motivasjonen  Bj Dette er allerede gjort...
|
|
|
[Re: alfred]
28/02/2011 14:06
|
straightliner
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Merk at mange treningssenter har utmerket barneparkering - plutselig er det småungene som maser "Pappa, skal du ikke trene igjen snart?"
Ellers ville jeg variert de 3 øktene; alle kan kjøres hardt - kjør for ex. en med kortintervall, en med terskel og en med langtur/styrketråkk. Ser virkelig frem til at jr kan flørte med jentene på barnepassen på Elixia mens pappa trener. Men det skjer nok ikke før om et par år er jeg redd.
|
|
|
28/02/2011 20:14
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Følg torinb sitt forslag om det er mulig.
keo
|
|
|
[Re: keo]
28/02/2011 20:22
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
Med ca 6 timer i uka, så kan du ha mye morro  bare å klemma på med det du har lyst til av intensive økter. Fartslek, sone 3 intervaller, all-out, etc. Trenger ikke stresse med å holde deg nede i puls i hvertfall. Overtrening bør ikke være noen fare. Større sjangs for overtenning  = 16 kan du selvfølgelig og kjøre. Men de øktene ville jeg spart til økter hvor du har minimalt med tid.
|
|
|
[Re: Cesc]
28/02/2011 20:34
|
straightliner
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Overtenning er helt klart en fare, for viljen til å trene er mye høyere enn tiden jeg har til rådighet. Men det får stå sin prøve. Takk for mange gode innspill, godt å se at det er håp og det finnes mange veier til Rom.
|
|
|
01/03/2011 08:47
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Følg torinb sitt forslag om det er mulig. Du er kongen av effektiv trening keo ! :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
02/03/2011 10:59
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
At man klarer ti timer/uka med små barn tar jeg av meg hatten for. Nå synes jeg kanskje det var enklere når ungene var veldig små, nå er det fritidsaktiviteter 4 ganger i uka jeg må følge opp. Da blir det veeeeldig tungt å komme seg ut og trene når roen senker seg i stua og det ideelt sett er 1 time til Ole Lukkøye kommer. Dette er på ingen måte et spark til de som klarer å trene 10-12 timer i uka, men om man har barn så lurer jeg på hvordan det er mulig. Har man mulighet til å sykle til/fra jobb er man nok godt på veg. Men, jeg tror mange fedre trener mye og mener det er ingen problem og så oppdager senere i livet at de tok seg for lite tid til de små. Har flere kollegaer (som er veldig ivrige på langrenn, trener mye og er i veldig god form til å være 50+) som sier at nå som jeg har to små unger (2 år og 2 mnd) er det tida for å glemme trening, være glad for alt man får trent og heller prøve å trene aktivt på et senere stadie igjen. En gjennomgående tone er at de angrer på at de tenkte for mye på seg selv og for lite på ungene og på den måten føler de har gått glipp av en del av oppveksten til ungene. Tar derfor ikke av meg hatten på generelt grunnlag  (ei heller er dette ment som kritikk)
|
|
|
[Re: Larsemannen]
02/03/2011 11:38
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Heisann! Mye enig med deg. Da ungene var små (opp til 2,5 år), syns jeg det ble meningsløst å trene mye. Ungene trenger hjelp til det meste og søvn blir det lite av. Nå som de er blitt litt større (4,5 og 7) går det greiere. De klarer seg mer selv (kler på seg, leker og står på), og vi får mer søvn. Vi bruker å gjøre det som dette her hjemme hos oss: Trener tidlig på morran (ut kl 8 i helgene), for da slapper ungene av uansett. Har da hele dagen fra kl 11 med ungene. Trener på rulla etter at ungene er lagt og da går det ikke ut over dem. Jeg og fruen bytter litt på, slik at vi får trent litt tidlig på kvelden også, men da er det snakk om 1-2 ganger per uke. Prøver å snike inn en økt i lunsjen innimellom også. Da får begge voksne trent 5-8t per uke uten at det går ut over så mye annet enn tapt sløving i sofaen, og det føler jeg ikke er så stort tap. J 
|
|
|
[Re: Joar71]
02/03/2011 11:55
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
samme som Joar71 her og barn på tilsvarende alder. To ganger i uke står jeg opp 0530, sykler til jobb og tar 30 minutt overkroppsstyrke før jeg er ferdig dusjet og klar på kontoret 0700 (er heldig og har styrkerom på jobben). Står noen ganger opp kl 0600/0700 i helgen og er på sykkel eller skitur og tilbake til når ungene spiser frokost eller ser på barnetv. Trener ellers to kvelder i uke fra når barna ser på barnetv eller når de har lagt seg. De sover bra, så da er det lettere å stå tidlig opp for å trent. Samtidig vært mye sammen med barna. Aketur m/kakao i helgen som var, pluss at eldstemann faktisk maste på meg om vi kunne ta en løpetur  Så det siste er jo også et tips for litt mer trening samtidig som man stimulerer barna til idrett og man er med.
|
|
|
[Re: Joar71]
02/03/2011 12:00
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Jeg må si meg enig med dem som snakker om rulle og det å bruke transport til trening.
Har jobb, to små barn og hus under oppussing. For å få tid til trening løper jeg til jobb hver dag. Om sommeren bytter jeg på løping og sykling. Løping er mest effektivt men det er mer morro med racer. Men da må jeg kjøre en ekstra sløyfe til jobb for å få lang nok vei og dette stjeler noe tid.
Rulla er genial. Har jeg ledig tid hjemme, setter jeg meg på rulla og kjører en intervalløkt eller en rulletour etappe. Enten sone 3 eller sone 4. Jeg får til 2-3 økter i uka på kveldstid etter at ungene har lagt seg.
Hvis jeg klarer å få til en langtur i helgen lander jeg på rundt 9-10 timer i uka, uten at dette går nevneverdig ut over familien. (med unntak av langturen som jeg forsøker å få unna så tidlig som mulig). Hvis vi skal ut på tur i helgene, for eksempel til svigerforeldre, hender det at jeg sykler og de andre kjører bil. Jeg drar da en time før og kommer frem en time etter resten av familien. Ved enkelte anledninger har jeg syklet med ungene i henger på slike turer. Det syns de er stor stas.
Jeg syns dette funker veldig bra for meg, men jeg har ikke noe å sammenligne med, da jeg ikke trente nevneverdig tidligere. Ulempen er at det blir mange korte økter.
|
|
|
[Re: tobiast]
02/03/2011 12:08
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Er også i samme situasjon som Joar71 og thomasengen, og trener mye fra kl. 20:00 på kvelden på rulla. Har som mål og sykle til jobben mer enn i fjor og da må jeg opp i 05:30 tiden. Det får bli når det blir litt varmere i været.
Trener ca 4-5 timer i uka på denne tiden av året, men da bare intervaller. Går glipp av litt stayer kapasitet tror jeg, men får prøve å hente meg inn når våren kommer. Vil i perioder kunne komme opp i 10 timer pr uke, men sparer opp litt goodwill ved å bruke minst mulig familetid på trening på denne tiden av året. Da fungerer intervallregime bra.
Redigert av Frode RJ; 02/03/2011 12:09.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Larsemannen]
02/03/2011 12:10
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hatten går kun av dersom det ene ikke går ut over det andre...For samvær med barna betyr mye. At man klarer ti timer/uka med små barn tar jeg av meg hatten for. Nå synes jeg kanskje det var enklere når ungene var veldig små, nå er det fritidsaktiviteter 4 ganger i uka jeg må følge opp. Da blir det veeeeldig tungt å komme seg ut og trene når roen senker seg i stua og det ideelt sett er 1 time til Ole Lukkøye kommer. Dette er på ingen måte et spark til de som klarer å trene 10-12 timer i uka, men om man har barn så lurer jeg på hvordan det er mulig. Har man mulighet til å sykle til/fra jobb er man nok godt på veg. Men, jeg tror mange fedre trener mye og mener det er ingen problem og så oppdager senere i livet at de tok seg for lite tid til de små. Har flere kollegaer (som er veldig ivrige på langrenn, trener mye og er i veldig god form til å være 50+) som sier at nå som jeg har to små unger (2 år og 2 mnd) er det tida for å glemme trening, være glad for alt man får trent og heller prøve å trene aktivt på et senere stadie igjen. En gjennomgående tone er at de angrer på at de tenkte for mye på seg selv og for lite på ungene og på den måten føler de har gått glipp av en del av oppveksten til ungene. Tar derfor ikke av meg hatten på generelt grunnlag  (ei heller er dette ment som kritikk)
|
|
|
[Re: tobiast]
02/03/2011 12:10
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ulempen er at det blir mange korte økter. Jeg kan ikke se at dette er en ulempe sålenge de er effektive. Når barna kom gikk ble treningstiden halvert og intensiteten fordoblet.
Anonym5
|
|
|
02/03/2011 12:12
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For samvær med barna betyr mye. Eller utvid det til familiesamvær. Ikke alle samboere/koner/menn/kjærester som er like fornøyde med at partner hopper på en rulle rett etter barnas leggetid, eller priotiterer trening foran kosetid om morgen...
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
02/03/2011 12:32
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Selv trur jeg mange bruker barna som undskyldning for ikke trene, eller gjøre annet. Selv har jeg vært alene med 2 barn siden de var 4 og 20 mnd gammle. Ta med ungene i akebakken, ak ned og spring opp med ungene på kjelken/akebrettet knalltøff intervalltrening, langtur på ski med ungene i pulk eller vogn bak sykkel flott trening med masse fint sammvær med ungene sammtidig. Finn ett jorde og spring sammtidig som du drar ungene etter deg. Egentlig bare fantasien som setter grenser for sammvær med ungene sammtidog som man trener.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: anonym5]
02/03/2011 13:34
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hehe, nei. Men bedre unnskyldning skal man lete lenge etter? For samvær med barna betyr mye. Eller utvid det til familiesamvær. Ikke alle samboere/koner/menn/kjærester som er like fornøyde med at partner hopper på en rulle rett etter barnas leggetid, eller priotiterer trening foran kosetid om morgen...
|
|
|
02/03/2011 13:44
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Tror det blir vanskellig å få tid til trening, barn og TV . Tror ikke det er noen automatikk i at de som bruker mye tid på trening bruker lite tid på ungene?
keo
|
|
|
02/03/2011 14:22
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Jeg har 3 barn selv (4,6 og 9 år), og har hatt mange år i dvale på treningsfronten. Juni 2010 startet jeg med sykling og har trent systematisk i vinter. Det går med ca 4-5t til trening i uka, og det gir foreløpig en god fremgang. Denne mengden stjeler minimalt av familietiden, dessuten er en positiv effekt av treningen er at jeg har mer energi og overskudd til lek med barn og alt det andre man driver med i hverdagen. Jeg kjører en miks av 4x4 min intervaller og 2x20 min eller tilsvarende på 90-95% av estimert terskel watt. All sykkel relatert trening skjer på Tacx flow rulle med watt måling.
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
[Re: Horgen]
02/03/2011 14:52
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Treningen går fort på bekostning av familien om man skal delta på organisert trening på ettermiddagen. Men for min del er det stort sett bare TV-tid på kvelden det går ut over, bortsett fra evt langturer i helgene.
|
|
|
|
|