|
|
Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig?
|
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig?
[Re: supernalle]
13/03/2011 17:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å tro at menneskeheten har forandret seg så mye at vi ikke takler gluten og mel er vel også feil. Det er høyt inntak av nevnte produkter i forhold til andre deler av kostholdet som har ført til fedme hvis man har et aktivitetsnivå som ikke er høyt nok. Jag är skeptisk till att den stora boven är gluten och mel i form av bröd för att folk blir tjockare. Jag personligen tror mer på godis, brus, potetgull och pomesstrips.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
13/03/2011 17:41
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette har jeg ikke betvilt og heller ikke sagt. Men vi spiste (høyst sannsynlig) ikke så mye karbohydrater for så lenge siden og derfor er høykarbohydratkosthold et eksperiment (som ikke ser ut til å være særlig vellykket).
Siden vi nå kan forvente å bli 80 år synes jeg kostholdseksperimentet som innebærer ganske mye karbo virker svært vellykket. Eller mener du at de hadde bedre helse mens de levde i steinalderen, jernalderen, bronsealderen, vikingtida osv? Her er vi uenige. Det er nok andre ting enn kostholdet som førte til at de levde kortere enn oss. Det jeg mener er at folk før landbruket ikke spiste så mye karbohydrater som oss. Jeg mener at selv om vi lever til rundt 80 år så har vi helseproblemer i form av herteinfarkt, kreft og diabetes. Mye av dette kan sannsynligvis tillegges høyt inntak av karbohydrater.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: fredriks]
13/03/2011 17:47
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å tro at menneskeheten har forandret seg så mye at vi ikke takler gluten og mel er vel også feil. Det er høyt inntak av nevnte produkter i forhold til andre deler av kostholdet som har ført til fedme hvis man har et aktivitetsnivå som ikke er høyt nok. Jag är skeptisk till att den stora boven är gluten och mel i form av bröd för att folk blir tjockare. Jag personligen tror mer på godis, brus, potetgull och pomesstrips. It all adds up..... det er den totale mengden. Cola randt heller ikke i bekkene på steinalderen. Poenget er at menneskeheten har ikke forandret seg siden steinalderen og brød var heller ikke "naturlig" da.
- Voltaire
|
|
|
13/03/2011 17:52
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare så det er sagt så er ikke jeg tilhenger av enkle svar her. Grunnene til at "folk" er tjukke kan være sammensatte. Det er blant annet satt et søkelys på all plasten "vi får i oss". Det finnes det forskere som ser en sterk sammenheng her. Olympiatoppen sitter nok ikke på alle svar.
- Voltaire
|
|
|
13/03/2011 18:02
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget er at menneskeheten har ikke forandret seg siden steinalderen og brød var heller ikke "naturlig" da. Kanskje det har forandret seg litt? Dette skriver Poleszynski: "Etter jordbruksrevolusjonen kan det ha skjedd genetiske endringer i folkegrupper der det allerede var en genetisk variasjon til stede blant individene i lokalbefolkningen før og idet kostholdet endret seg. Visse folkegrupper kan av klimatiske og geografiske årsaker ha vært avhengige av bestemte matvarer for å overleve, og de som tålte dem best, reproduserte bedre. Dermed økte forekomsten av disse egenskapene i befolkningen. Europeiske bønder tålte gradvis hvete og andre kornsorter bedre (3), og risdyrkere antas å tåle ris bedre enn andre. Globalt finnes det lommer av folk med laktosetoleranse." http://tidsskriftet.no/?seks_id=1014409
|
|
|
13/03/2011 18:03
|
olechr
More than words
|
More than words
I 2006 kostet fedme Usa 600 miliarder helsekroner årlig. Så bare bra er vel ikke kostholdet vi fører.
At vi lever lengre har vel mye med medisin studiene å gjøre også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: -Jan]
13/03/2011 18:21
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget er at menneskeheten har ikke forandret seg siden steinalderen og brød var heller ikke "naturlig" da. Kanskje det har forandret seg litt? Dette skriver Poleszynski: "Etter jordbruksrevolusjonen kan det ha skjedd genetiske endringer i folkegrupper der det allerede var en genetisk variasjon til stede blant individene i lokalbefolkningen før og idet kostholdet endret seg. Visse folkegrupper kan av klimatiske og geografiske årsaker ha vært avhengige av bestemte matvarer for å overleve, og de som tålte dem best, reproduserte bedre. Dermed økte forekomsten av disse egenskapene i befolkningen. Europeiske bønder tålte gradvis hvete og andre kornsorter bedre (3), og risdyrkere antas å tåle ris bedre enn andre. Globalt finnes det lommer av folk med laktosetoleranse." http://tidsskriftet.no/?seks_id=1014409 Poleszynski er jo veldig omstridt, men han har sikkert rett i dette. Det er jo derfor jeg mener at vi må fortsette å drikke alkohol. Når vi har holdt på så lenge så vil vi tåle det til slutt.
Redigert av supernalle; 13/03/2011 18:33. Rediger grunn: Joke
- Voltaire
|
|
|
[Re: olechr]
13/03/2011 18:22
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I 2006 kostet fedme Usa 600 miliarder helsekroner årlig. Så bare bra er vel ikke kostholdet vi fører.
At vi lever lengre har vel mye med medisin studiene å gjøre også. Skjønner ikke at dette er et svar på et av mine innlegg. Det er jo sykkeloyvind som mener at det går så det suser.
- Voltaire
|
|
|
13/03/2011 18:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ikke svar på ditt. Kun Kjapt svar. Så da kom det sikkert navnet ditt. Er vel egentlig til Øyvind ja.
|
|
|
13/03/2011 18:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
It all adds up..... det er den totale mengden. Cola randt heller ikke i bekkene på steinalderen. Poenget er at menneskeheten har ikke forandret seg siden steinalderen og brød var heller ikke "naturlig" da. Men är det så oppenbart att det som är "naturligt" är det bästa. Jag är bara väldigt skeptiskt att bas varer som bröd, pasta, ris och poteter får skylden för "fedma epedemier" då det finnes många fler andra matvaror som nog bättre karakteriserar de som är överviktiga. I 2006 kostet fedme Usa 600 miliarder helsekroner årlig. Så bare bra er vel ikke kostholdet vi fører.
At vi lever lengre har vel mye med medisin studiene å gjøre også. Alla spiser ju inte samma saker heller så det är nog svårt att dra någon generel slutsats.
|
|
|
13/03/2011 19:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er nok mer den ubegrensede tilgangen på mat og den begrensede aktiveten mange bedriver som er skyld i fedmen. Altså ikke hva som blir spist, men hvor mye. At vi dør av hjerte og karsykdomer nå skyldes vel like mye at vi faktisk blir gamle nok til å dø av det, fordi vi ikke dør av underernæring, lungebetennelse, tyfus, skjørbuk, beriberi, struma og andre sykdomer folk daua av i gamle dager.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: fredriks]
13/03/2011 19:29
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Så Aune01, vad är din relevanta utdanning?
Det ligger ju endå något i det sykkeloyvind skriver. Dette lurer jeg på, også.
|
|
|
13/03/2011 19:58
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er nok mer den ubegrensede tilgangen på mat og den begrensede aktiveten mange bedriver som er skyld i fedmen. Altså ikke hva som blir spist, men hvor mye. Betviler du at man blir mer sulten av å spise "vanlige" karbohydrater enn å spise protein? Jeg skal på den annen side ikke betvile at man kan være sunn og frisk hvis man har 500+ terningstimer på sykkel samtidig som man har høyt korbo-inntak.
- Voltaire
|
|
|
13/03/2011 20:27
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Følelse av sult er nok ganske komplisert. Den er i hvert fall en kombinasjon av magefyll, magesekkstørrelse, energinivå og energiforbruk, men også en mye mer komplisert psykisk respons som sansynligvis er trigget av tilgang vel så mye som av insulinrespons.
Man får lyst på kake av å se kake.
Det er også klart at hvis man fyller magen med kalorifattig mat som tørr kyllingfilet, salatblader, sopp o.l så vil man kunne føle seg mett. Betviler du at man får mer energi fra vanlige enn fra protein? Ditt spørsmål antar samme mengde av hver matvare selvfølgelig. 100 gram tofu eller 100 gram brød?
|
|
|
13/03/2011 20:35
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
100 gram tofu eller 100 gram brød?
Nope, sultfølelse i forhold til energiinnhold, eller rettere sagt energiopptak.
- Voltaire
|
|
|
13/03/2011 20:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er vel ikke noe entydig svar på dette. Er man mett når magen sprenger, eller er man mett når man har dekket energibehovet?
|
|
|
13/03/2011 21:09
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Siden vi nå kan forvente å bli 80 år synes jeg kostholdseksperimentet som innebærer ganske mye karbo virker svært vellykket. Eller mener du at de hadde bedre helse mens de levde i steinalderen, jernalderen, bronsealderen, vikingtida osv?
Det er overhodet ikke mulig å sammenligne dette. Tenk hvilken hard hverdag de levde uten legemidler, strøm og med mye farlig jakting. Og hvor stor barnedøden var. Hvis to tvillinger blir født likt, den ene dør når han er 80 og den andre dør av fødsel eller krybbedød, da får du lav snittalder da.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
13/03/2011 21:13
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nettopp. Det er like meningsløst som å si at vi har dårligere helse nå enn før på grunn av hvitt mel. Før daua de av mangelsykdommer vi ikke en gang vet navnet på nå, i tillegg til at mange sykdommer ikke lot seg diagnosere. At vi nå får krefttyper som de ikke fikk for 600 år siden skyldes like mye at vi nå oftere når en alder der denne krefttypen blir aktuell som at vi utsetter oss for rødt kjøtt, hvitt mel eller kunstig sukker.
|
|
|
13/03/2011 21:22
|
johnny_e
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeeezesss!
Takk skal dere ha for at dere misbruker tråden min til å krangle dere imellom. Jeg er så drita lei av å lese forum der tråden munner ut i usakligheter og avsporing på grunn av sterke personligheter som står på sitt!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ...
|
|
|
13/03/2011 21:26
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Mye fett og lite sukker = bra. Lite fett og lite sukker = bra, så lenge man får i seg nok kalorier. Mye fett og mye sukker = dårlig. Lite fett og mye sukker = dårlig. Så spørs det hvordan man definerer sukker. Noen sier at alle karbohydrater egentlig er sukker, mens andre sier at det kun er sukker som er sukker  Jeg tror alle er enige om at loff er ikke like bra som skikkelig grovt brød. Det er komplekse karbohydrater vi vil ha, mengden får man nesten finne ut av, for det er individuelt. Poenget er: Skal du ned i vekt, følg en av de to som gir resultat = bra over. Så plusser du på med protein for å bli mett, men ikke for mye. Skal du bli skikkelig god til å sykle, så spiser du litt mer av alt, men ikke så mye at du legger på deg. Også kan du dynge på med litt sukker under og etter økta, samt at du passer på å fylle på med protein etterpå.
|
|
|
[Re: johnny_e]
13/03/2011 21:41
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Jeeezesss!
Takk skal dere ha for at dere misbruker tråden min til å krangle dere imellom. Jeg er så drita lei av å lese forum der tråden munner ut i usakligheter og avsporing på grunn av sterke personligheter som står på sitt!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ... Har du kranglet med kona i dag? Dette er i høyeste grad relevant, da noen mener at det kostholdet du har fått foreslått, dvs strikt paleo/steinalderskost, vil gi dårligere energi til treningen (indirekte). Dette er et diskusjonsforum, det er ingenting som er mitt eller ditt, bortsett fra Øyvind da, som eier "heile driden"  Dette er ikke facebook; du får ikke notifications hver gang noen poster på tråden din. Dette er en diskusjon som holder høyt faglig nivå, og kanskje har tråden avsporet litt, men debatten handler om hvilket kosthold som er best for den optimale prestasjon (evt. minst/mest helsefarlig). Popp en bolle potetkorn/spis peanøtter/drikk proteinpulver/spis brød og les, det skader ikke å høre hva andre har å si!
|
|
|
13/03/2011 21:50
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeeezesss!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ... Det er helt vanlig at tråder sporer av på dette forumet. De aller fleste syns det er greit, og redaksjonen godtar det. Hvis du er uenig i at det er sånn, så er det jo greit å si fra. Men kanskje med litt færre utropstegn, for dette var virkelig ikke mye til avsporing eller veldig usaklig. Det er forskjell på en opphetet diskusjon og krangel.
|
|
|
13/03/2011 21:52
|
gotman
Entusiast
|
Entusiast
Jeeezesss!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ... He he, dritbra kommentar! Jeg er likevel redd for at tråden din er kuppa. Jeg benytter anledningen til å smette inn som selvoppnevnt dommer og kåre en vinner i oppgjøret mellom Sykkeloyvind og Aune01: Vinneren er Aune01! (Applaus høres i bakgrunnen) Juryens begrunnelse: Aune01 er reflektert og analytisk og later til å ha god oversikt over aktuell forskning på området. Videre berømmes evnen til å benytte humor på en balansert måte for å underbygge påstandene. Kunne vi få høre litt om den faglige bakgrunnen din, pliis? Den vanligvis så reflekterte Sykkeloyvind begår i denne tråden en lei tabbe. I kraft av vanligvis å ha god kunnskap om temaer som dukker opp i forumet her, lar han seg rive med og kaster seg inn i en diskusjon hvor han egentlig ikke har forstått problemstillingen. Det gjør at han noe klossete forsøker å parere alle slag og spark fortløpende, uten egentlig vite hvorfor. Er du egentlig villig å sette troverdigheten din på prøvefor å forsvare inntak av brød, pasta og ris? Helt ærlig, du kan vel egentlig ingenting om ernæringsfysiologi, kan du?
|
|
|
[Re: gotman]
13/03/2011 21:59
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
I en diskusjon er det ingen vinnere, bare forskjellige meninger. At Aune kan mye er det ingen tvil om, og jeg har spurt han om diverse kostholdsråd som har blitt tatt til følge. At jeg har større tro på hva Aune01 har å si enn Øyvind, går mer på min mening om saken.
Folk har vunnet uten treningsprogram, wattmåler, proteinpulver og clip-on pedaler. Alt kan funke, men den optimale sammensetningen; den tror jeg vi fortsatt må lete en stund etter. Selv om OLT anbefaler mye melkeprodukter kan du ikke sette en japansk maratonløper på melkediett, da disse er laktoseintolerante. På samme måte funket det dårlig for inuitter når de ble satt på et karboeksperiment.
Verden går fremover; det som var bra i går er ikke bra nok i dag. Kjenner man seg tom og sliten av OLTs kostholdsråd (ref. Aslak Mørstad), bør man se andre veier. Hvis man ikke takler sultfølelsen man har i 3 uker ved omlegging til paleo, ja da er ikke steinalderskost noe for deg. Easypeasy piece of cake.
|
|
|
14/03/2011 05:12
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Jeeezesss!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ... He he, dritbra kommentar! Jeg er likevel redd for at tråden din er kuppa. Jeg benytter anledningen til å smette inn som selvoppnevnt dommer og kåre en vinner i oppgjøret mellom Sykkeloyvind og Aune01: Vinneren er Aune01! (Applaus høres i bakgrunnen) Juryens begrunnelse: Aune01 er reflektert og analytisk og later til å ha god oversikt over aktuell forskning på området. Videre berømmes evnen til å benytte humor på en balansert måte for å underbygge påstandene. Kunne vi få høre litt om den faglige bakgrunnen din, pliis? Den vanligvis så reflekterte Sykkeloyvind begår i denne tråden en lei tabbe. I kraft av vanligvis å ha god kunnskap om temaer som dukker opp i forumet her, lar han seg rive med og kaster seg inn i en diskusjon hvor han egentlig ikke har forstått problemstillingen. Det gjør at han noe klossete forsøker å parere alle slag og spark fortløpende, uten egentlig vite hvorfor. Er du egentlig villig å sette troverdigheten din på prøvefor å forsvare inntak av brød, pasta og ris? Helt ærlig, du kan vel egentlig ingenting om ernæringsfysiologi, kan du? Skjønner ikke hvorfor så mange er mot brød,pasta og ris. Spiser kjempemasse av det jeg og legger ikke på meg noe hvis jeg ikke spiser mere enn jeg forbruker. Selv ernæringsfyiologer krangler jo om hva som er "riktig" Det som passer for meg bør ikke passe for alle andre og motsatt.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
14/03/2011 05:36
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeeezesss!
Lag deres egen tråd og fortsett gnålinga der. Jeg for min del er ferdig med denne ... He he, dritbra kommentar! Jeg er likevel redd for at tråden din er kuppa. Jeg benytter anledningen til å smette inn som selvoppnevnt dommer og kåre en vinner i oppgjøret mellom Sykkeloyvind og Aune01: Vinneren er Aune01! (Applaus høres i bakgrunnen) Juryens begrunnelse: Aune01 er reflektert og analytisk og later til å ha god oversikt over aktuell forskning på området. Videre berømmes evnen til å benytte humor på en balansert måte for å underbygge påstandene. Kunne vi få høre litt om den faglige bakgrunnen din, pliis? Den vanligvis så reflekterte Sykkeloyvind begår i denne tråden en lei tabbe. I kraft av vanligvis å ha god kunnskap om temaer som dukker opp i forumet her, lar han seg rive med og kaster seg inn i en diskusjon hvor han egentlig ikke har forstått problemstillingen. Det gjør at han noe klossete forsøker å parere alle slag og spark fortløpende, uten egentlig vite hvorfor. Er du egentlig villig å sette troverdigheten din på prøvefor å forsvare inntak av brød, pasta og ris? Helt ærlig, du kan vel egentlig ingenting om ernæringsfysiologi, kan du? Du kan ingenting om ernæringsfysiologi, kan du? Likevell opptrer du som både jury og dommer. Gratulerer.
|
|
|
[Re: KenR]
14/03/2011 05:47
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Du kan ingenting om ernæringsfysiologi, kan du? Likevell opptrer du som både jury og dommer. Gratulerer.
+1
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
14/03/2011 06:42
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke noe entydig svar på dette. Er man mett når magen sprenger, eller er man mett når man har dekket energibehovet? Man er mett når man har tilfredstilt de 4 store F: Feeding, Fighting, Fleeing, og Reproduction. Disse behovene er koblet sammen og i veldig stor grad påvirker hverandre. De kan slå ut både positivt og negativt. For å ta et enkelt eksempel bare; en kranglefant kan sulte ihjel i sin jakt etter krangel, mens en annen kranglefant kan overspise for å kompensere mangel på krangel.
|
|
|
[Re: ]
14/03/2011 07:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva er det du sier? Stjeler ikke alle svarte. Jeg har lest det i vg. :-P
|
|
|
14/03/2011 08:37
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har i alle fall oppfattet en ting, og det er at eksperter er det nok av. Men jeg er like usikker på om det jeg gjør på trening er "riktig". Sannsynligvis gjør jeg mye feil, men jeg synes allikevel det er gøy å sykle.
|
|
|
|
|