har lyst til å bytte til justerbart styrestem slik at jeg kommer litt høyere opp, har bare hatt en langtur på den nye sykkeln min og merker at jeg bruker mye fingertuppene når jeg sykler for og avlaste handbaken.. er ikke sikker på hvilken str jeg har på det styrestemet dere ser på bildet (kanskje dere ser str) men det må vel finnes et som kan hjelpe meg, har dere noen forslag?
ok.har ikke lyst på riserstyre hvis jeg kan slippe, liker utseendet på det styret jeg har nå..men det justerbare du la ut kan vel hjelpe meg? vil jo ha det både høyere og nærmere egentlig:)
Kjære mi har samme problemet, men fant ut at geometrien stemde ikke med kroppen hennes. For lange bein og relativt kort overkropp/armer. Vi har byttet stemmen (til justerbart) og setepinne. Det er bedre, men ikke optimalt. Største problemet er fakta at ho kjører på herreramme...
Som andre har vært inne på, så høres det ut som om du har en litt for lang ramme og ikke nødvendigvis for høyt drop mellom styre og sete. Ser på bildet av sykkelen din at du har endel set-back på setepinnen din, altså at den er vinklet bakover i forhold til vinkelen på seterøret til rammen. Før du kjøper nytt stem bør du prøve en setepinne uten set-back, samt å justere sete så langt fram som mulig. Dette vil muligens gi deg riktigere posisjon på kneet i forhold til pedalene også. Men du må teste det ut, søk gjerne hjelp hos noen som kan det. feks der du kjøpte sykkelen din.
Så vidt jeg skjønner, så er også sykkelen din helt ny og mange sykkelbutikker har bytte av stem/setepinne inkludert i prisen som en del av sykkeltilpasningen. Sjekk med butikken. Eventuelt bytt til en mindre ramme.
Et godt riser-styre gir som regel bedre komfort pga mer vinkel i alle retninger.
Uansett, kan du jo prøve stem først.
Husk at jo mer grader oppover, jo mindre bygger stemmet i lengden.
100mm 0 grader og 100mm 30 grader er det enorm forskjel på. Du trenger mao ikke lete etter en stem som både er kort og bratt. Bratte stemmer er korte i lengderetningen.
Husk også at hvis du kommer for langt opp og bak, kan du miste trykk på forhjulet, som kan gi uforutsugbar styring.
Som en tommelfingerregel, skal det være en rett linje fra øyet ditt, gjennom styre/stem og til senter av navet på forhjulet.
Skal se om jeg finner en illustrasjon av det siste her.
Jeg har også en excel-ark, som viser hvor "final hand position" blir når du endrer stem, styre eller spacere under syret.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Så vidt jeg skjønner, så er også sykkelen din helt ny og mange sykkelbutikker har bytte av stem/setepinne inkludert i prisen som en del av sykkeltilpasningen. Sjekk med butikken. Eventuelt bytt til en mindre ramme.
Helt enig, det høres ut at det er noe å gjøre med geometrien og spesiell lengde på rammen. Men det er ansvaret til butikken å selge rette sykkelen til rette personen. Hvis du holder problemene etterpå er det kanskje lurt å la deg måle opp. www.bikefitting.com
Et godt riser-styre gir som regel bedre komfort pga mer vinkel i alle retninger.
Uansett, kan du jo prøve stem først.
Husk at jo mer grader oppover, jo mindre bygger stemmet i lengden.
100mm 0 grader og 100mm 30 grader er det enorm forskjel på. Du trenger mao ikke lete etter en stem som både er kort og bratt. Bratte stemmer er korte i lengderetningen.
Husk også at hvis du kommer for langt opp og bak, kan du miste trykk på forhjulet, som kan gi uforutsugbar styring.
Som en tommelfingerregel, skal det være en rett linje fra øyet ditt, gjennom styre/stem og til senter av navet på forhjulet.
Skal se om jeg finner en illustrasjon av det siste her.
Jeg har også en excel-ark, som viser hvor "final hand position" blir når du endrer stem, styre eller spacere under syret.
Har du mulighet til å legge ut et bilde av sykkelen din (ikke lenk til produsenten, men din egen sykkel)? Da blir det lettere så sammenhengen mellom geometri, styre og sete. Som andre har pekt på, det er mer som avgjør sittestillingen din enn styret.
Bare så det er sagt så er justerbart stem på en terrengsykkel litt som å ha hengerfeste på en racerbil. Men det kan evt brukes til å enkelt eksprimentere med forskjellige høyder før du kjøper ett fast stem med rise. Det er godt mulig de har ett utvalg av litt diverse du kan prøve der du kjøpte sykkelen, litt avhenging av hvor store/seriøse de er.
De fleste sportsbutikker med sykler har vel ett justerbart BBB stem eller lignende som gjør jobben fint på grusturer til testing, så tror ikke det er noen store kvalitetsforskjeller ute å går der.
Som nevnt noen ganger over er det mer enn bare styrehøyde som påvirker komfort, så en litt mer grundig overgang av sittestillingen kan være en god idé.
Den tommelfingerregelen til Bern Hansen er jeg sterkt uenig i! På terrengsykkel er det mye individualitet, og å begynne å se på øyne i forhold til forhjul er fåfengt.
Uansett, til terrengsykling ville jeg ikke hatt justerbart styrefremspring. Det kan medføre metall i fleisen hvis stemmen løsner i en teknisk nedoverkjøring.
Selvsagt er ikke dette nøkkelen for alt og alle, men det er en god indikasjon på vektfordeling på sykkelen, som er meget viktig for gode allround-egenskaper.
Fortell oss gjerne hvorfor du mener du er sterkt uenig!
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Veldig mange jenter har seter som ikke lar dem rulle hoften fremover, fordi setet gjør vondt i skrittet. Med hoften rullet bakover for å hindre kontakt med fronten av setet, havner overkroppen mye lengre bakover enn det den skal, og et typisk tegn på dette er at rytteren holder i styret med fingertuppene. Kjøp et skikkelig damesete!
Høyere styre hjelper oftest ingenting, men kortere stem, derimot.
Jeg har snart 20 års erfaring i å få madammen til å sitte godt på sykkelen.
takk for svar dere Han jeg kjøpte sykkelen av er veldig kundevennlig og vil nok gjøre det meste for at jeg skal bli fornøyd. De har det meste i den butikken og jeg vil sikkert finne det dere anbefaler der. ...Angående sete så har jeg et damesete med større fordypning og som er litt bredere, men ble anbefalt og prøve det setet som fulgte med for og se om jeg likte å sykle med det da det visstnok skal være bra. Prøvde og watre setet mitt selv i dag..men er usikker på hvordan jeg gjør det riktig..setet har jo en fordypning fra midten og bakover..hvordan watrer jeg det for å få det mest riktig..kanskje jeg bør ha et annet water også..huff er så klønete med slikt på bildet av sykkeln min ser det ikke ut som om jeg har klart å få det i water i hvertfall..
Etter at jeg fikk denne sykkelen så har jeg blitt litt snål slik at plutselig så har 'utseendet litt og si også..hvis jeg får meg et risertyre mister ikke sykkeln min litt av det 'tøffere' utseendet, eller er jeg helt på bærtur nå??
Var sinnsyk sliten i armene/skuldrene på sykkelturen min i dag at jeg neste helt glemte at jeg må ta det pent med knærne(pga.overbelastning) fordi jeg ville fort hjem og avslutte torturen'..så det er helt klart noe galt som ikke er riktig ja!
Det er ingen grunn til panikk.. -) det er en grei regel at setet er i vater.. Forøvrig er hovedsaken at du rekker godt til hendlene og ikke føler du blir for framoverlent.. Du skal kunne trekke deg tilbake til bak setet i situasjoner som krever det, om du skal ned en bratt kneik f.eks.. Da må du ha god kontakt med bremser og styre. Det er ikke mer komplisert enn det.. Prøv å simulere situasjoner som kan oppstå ved terrengsykling og stol på egen dømmekraft, det bruker å gå bra..-)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Etter at jeg fikk denne sykkelen så har jeg blitt litt snål slik at plutselig så har 'utseendet litt og si også..hvis jeg får meg et risertyre mister ikke sykkeln min litt av det 'tøffere' utseendet, eller er jeg helt på bærtur nå??
Var sinnsyk sliten i armene/skuldrene på sykkelturen min i dag at jeg neste helt glemte at jeg må ta det pent med knærne(pga.overbelastning) fordi jeg ville fort hjem og avslutte torturen'..så det er helt klart noe galt som ikke er riktig ja!
Sykkel med flatt, smalt styre er ikke tøff! Riserstyre er tøft. Det er et faktum
Når jeg ser på plasseringen av styret ditt i forhold til setet, ville jeg IKKE kjøpt en stem som gjør at du kommer høyere, men derimot en som er kortere.
Hvilken bruk er sykkelen til? Er den til teknisk sti, kan en på 60-70mm brukes (anbefaler ikke kortere), mens til grus er 90-100mm ok lengder (anbefaler ikke lenger). Må du utenfor disse lengdene, har du dessverre gal størrelse på sykkelen.. På denne sykkelen ser det ut til at det er lengden på overrøret som er problemet, ikke høyden.
har lyst til å bytte til justerbart styrestem slik at jeg kommer litt høyere opp, har bare hatt en langtur på den nye sykkeln min og merker at jeg bruker mye fingertuppene når jeg sykler for og avlaste handbaken..
Har noen rett og slett solgt deg en sykkel som er for stor? Hvor høy er du, og hvor langt er overrøret målt i rett luftlinje fra senter av styrerøret på toppen av dette (rett under styreframspringet) til senter setepinne?
Nå veit ikke jeg hvor vant du er med å sykle i riktig sittestilling, men ønsket ditt kan også skyldes at du er lite vant med sittestillinga. Det henger ofte i sin tur sammen med litt lite styrke i støttemuskulatur i rygg og buk, noe som gjerne forplanter seg til skuldre og nakke hos jenter spesielt. Beklager hvis jeg tar feil...
På helfigurbildet ser den sykkelen ut som en typisk 18-19 tommer eller large. Da bør vel du være 180++, Men det er mulig bildet lyver. Om du ikke får målt overrørslengde som gauter sier, hvilken størrelse er det og hvor høy er du?
Selv om målingene dine ikke er helt etter boken, så ser det ut til at du har kjøpt en for stor ramme, burde for dine 170 cm kanskje være så mye som 5-10 cm kortere. Tror jeg.
Vil bare komme innom tråden og si at jeg hadde nøyaktig samme problem som deg på Free B. Etter å ha syklet noen uker på den fikk jeg fryktelig vondt i skuldrene. Så jeg stilte også nøyaktig samme spørsmål på forumet fordi jeg trodde riser-styre ikke ville være noe kult.
Etter hvert ble jeg overbevist og gikk til anskaffelse av et riser-styre. Sykkelen ser fremdeles dødskul ut og smertene mine er forsvunnet. De forsvant faktisk i løpet av 2 dager etter at jeg hadde fått riktig sittestilling.
Det jeg gjorde før jeg byttet styre var å gå gjennom en bike fitting-kalkulator på nettet og justerte alt i henhold til den. Det var da jeg fant ut at styret var feil og den sannsynlige årsaken til smertene.
Her er forøvrig bilder av sykkelen med rett styre og riser-styre. Du kan jo selv bedømme om sykkelen ble mindre kul.
Javel, nå tror jeg ikke at den skulle være 5-10cm kortere... Ser en for eksempel på Simplon Razorblade, så finner en et overrørlangde (horisontalt) på 58cm på en 44cm (altså 17") ramme. En slik geometri er vel ikke veldig uvanlig? Så den ser ikke nødvendighvis så veldig mye for lang ut?
Biky'girl, har du kanskje muligheten til å legge ut et bilde hvor du sitter på sykkeln?