|
|
Vintertrening - langrenn vs sykling
|
Vintertrening - langrenn vs sykling
24/02/2011 14:17
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tar opp et spørsmål jeg tror mange sitter inne med. Kan være interessant å få til en debatt rundt dette. Spørsmålet er som følger:
Hva hvis man setter bort sykkelen etter Birken. Trener så rulleski/elghufs/løping fram til skiføret kommer. Går så kun langrenn gjennom hele vinteren. Trener da altså optimalt for å prestere best mulig på langrenn. Intervaller, hardøkter mv. Altså ingen sykling.
Hvordan vil et slikt opplegg slå ut påfølgende sykkelsesong med tanke på å prestere på sykkel vs. trene mer tradisjonelt med en miks av lagrenn/rulle/spinning/løping gjennom vinteren?
Kjør debatt.
|
|
|
Re: Vintertrening - langrenn vs sykling
[Re: erling]
24/02/2011 14:23
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Formen vil komme senere på året, men hvis Birken er målet tror jeg ikke langrennstrening står tilbake for den tradisjonelle treningsformen. Hvis man skal prestere i norgescup er nok intervaller på sykkel å foretrekke.
|
|
|
[Re: Rask]
24/02/2011 14:25
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Formen vil komme senere på året, men hvis Birken er målet tror jeg ikke langrennstrening står tilbake for den tradisjonelle treningsformen. Hvor mye senere, tror du?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
24/02/2011 14:48
|
Kriztoffer
Entusiast
|
Entusiast
Variasjon i treningen er viktig. At du finner på litt forskjellige ting du liker. F.eks langrenn om vinteren. Jeg går litt langrenn, men det er som regel snørekjøring med Irsksetteren min de første 2-3 mila med ganske stor fart, så knepper jeg han av og går mye selv, det er virkelig herlig trening og godt selskap  Men skal du bli god til å sykle, så tror jeg nok vintersykling, rulle og styrke er det du trenger. Når du får av piggdekka til våren, vil det kjennes ut som å fly!! "Ride lots - Eddy Merckx"
|
|
|
[Re: Kriztoffer]
24/02/2011 14:55
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Min teori er at en vanlig mosjonist har godt å trene overkroppen og alt det andre som følger med ski. For å holde sykkelmuskler i gang satser jeg på styrketrening. Siste mnd før jobbsyklinga starter blir det vel litt 4x4 i trimrommet på jobb. Så får vi se.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
24/02/2011 15:35
|
Dr.Gonzo
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror ikke det er smart å legge vekk sykkelen i 5 måneder, enda man går mye på ski gjennom vinteren (med tanke på sykkelformen til sommern). Har endel venner som er mye bedre enn meg på ski/løping.
Men på sykkel har de ikke sjanse til å holde følge med meg etter at jeg har begynt å sykle rulle om vinteren i tillegg til langturer på ski.
|
|
|
[Re: Dr.Gonzo]
24/02/2011 16:02
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke det er smart å legge vekk sykkelen i 5 måneder +1
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
24/02/2011 16:18
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Kommer vel litt an på da... Kamerat A. Stenbrenden går vel bare langrenn hele vinteren, og gruser de fleste på sykkel til våren (inkludert meg) etter et par turer på sykkelen. Nå er vel han i en annen klasse enn hvermannsen rent kapasitetsmessig da. Han bruker å ligge i toppen av trippelen.
|
|
|
[Re: Joar71]
24/02/2011 17:01
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Det kommer nok litt an på ja.... Folk er forskjellige, men jeg tror heller ikke det er lurt å sette bort sykkelen fullstendig. Jeg er inne i tredje sesongen med skitrening om vinteren nå, og synes det er gøy. Merker at det i hvert fall tar litt tid å komme i gang med syklinga på våren, og det er jo litt synd når Terrengsykkelrittet er ett av årets store mål, men det ble da bra plassering i fjor selv om jeg nok kunne ønske det hadde gått litt fortere.
Har prøvd å være mer bevisst på hva jeg gjør i år, både teknikk- og kondisjonsmessig, og ski er helt klart hovedaktiviteten, men har fra 1-3 sykkeløkter pr uke, typisk 2, og gjerne mandag/tirsdag som restitusjon etter skirenn i helga. Viktig å holde sykkelmuskulaturen i gang, og i vinter er også den forandringen gjort at spinninga er kuttet ned til nesten ingenting, slik at sykkeløktene foregår ute.
Har gått flere turrenn i vinter og også prøvd meg i lysløyperenn og tror ikke det er dumt kapasitetsmessig. Begynte også skitreninga med ukentlige elghufsøkter ganske tidlig på høsten i en bra gjeng som presser hverandre bra. Vi har en i klubben som kjørte elghufsøkter hele sommeren gjennom i fjor med bra resultat.
Etter Birken blir skiene slengt i boden og blir der, og da bør jeg være frisk og rask og forhåpentligvis kjapt restituert slik at jeg kan få en solid mengdeperiode på sykkelen!
Men da får vi se om jeg kan jo gi deg svaret til sommeren, Erling ;-)
|
|
|
[Re: bullet]
24/02/2011 17:16
|
lurts
Nytt medlem
|
Nytt medlem
en stemme til for litt sykling hele vinteren
|
|
|
24/02/2011 17:17
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Kommer vel litt an på da... Kamerat A. Stenbrenden går vel bare langrenn hele vinteren, og gruser de fleste på sykkel til våren (inkludert meg) etter et par turer på sykkelen. Nå er vel han i en annen klasse enn hvermannsen rent kapasitetsmessig da. Han bruker å ligge i toppen av trippelen. Kommer ikke an på tror jeg. Tenk hvor god han hadde vært på sykkelen om han hadde holdt i gang hele vinteren... Selv om noen er gode av ett treningsregime, betyr ikke at de ikke kunne vært bedre med ett annet.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
24/02/2011 17:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Kommer vel litt an på da... Kamerat A. Stenbrenden går vel bare langrenn hele vinteren, og gruser de fleste på sykkel til våren (inkludert meg) etter et par turer på sykkelen. Nå er vel han i en annen klasse enn hvermannsen rent kapasitetsmessig da. Han bruker å ligge i toppen av trippelen. Kommer ikke an på tror jeg. Tenk hvor god han hadde vært på sykkelen om han hadde holdt i gang hele vinteren... Selv om noen er gode av ett treningsregime, betyr ikke at de ikke kunne vært bedre med ett annet. Jeg vet om folk som ikke går på ski i hele tatt og sykler fra han karen. Så slike eksempler får man uansett. Jeg hadde et år hvor jeg gikk mye på ski. Man får bra kondisjon men dårlig trøkk i beina. Legger du bort sykkelen helt i 5 mnd så bruker du fort noen mnd før du er greit igang igjen. Kontra om du hadde holdt beina igang en eller 2 ganger i uka.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
24/02/2011 18:17
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Til et visst nivå klarer du deg bra med generelt bra kapasitet uansett idrett. Personlig heller jeg mot å ikke sette bort sykkelen og kjører 3 sykkeløkter i uka gjennom vinteren. Sper på med langrenn og løping for variasjonens del. Sykkeløktene må nok til for å klare å slå nettopp disse supertalentene som tydeligvis er ganske gode uten så mye sykling gjennom vinteren (da snakker vi ikke norgestoppnivå, men bra aldersklasse). Om han jeg nevnte hadde vært bedre om han bare hadde syklet, så regner jeg med det ja, selv om jeg bare må si meg litt imponert over hvor bra enkelte kan gjøre det uten å sykle så mye om vinteren. J 
|
|
|
25/02/2011 07:47
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
For mange er det gleden av å være aktiv og gjøre "sesongens" aktivitet som er det viktigste og ikke bli best på "en ting". Og ja, mange med stor motor som hevder seg godt i flere idretter og som trener sesongbetont.
Jeg er også imponert :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
25/02/2011 11:56
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
De foregående vintrene har jeg kjørt mest sykkeløkter gjennom vinteren, men med 1-2 skiøkter i uka, mens denne vinteren har jeg snudd på det. Mest ski, men 1-2 intervalløkter på sykkelen hver uke. Nå skal jeg ikke si at dette gjør meg til en bedre syklist enn hvis jeg hadde gjort det omvendt, men jeg er likevel veldig fornøyd med hvordan formen og lårene føles nå når jeg kjører intervaller på rulla. Jeg tror rett og slett det har hjulpet med en lengre periode med mindre ensidig belastning på lårmusklene.
|
|
|
[Re: rasmusic]
28/02/2011 21:48
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Fikk i dag en slags bekreftelse på det du sier, rasmusic.
Kjørte siste dragene i grefsenkollen forrige sesong 8. november, med coclocross med piggdekk. Da syklet jeg to drag på 17.30 og 17.21 fra trikkeskinnene til restauranten. Fra da har jeg trent sånn cirka 60-20-20 med langrenn, sykkel og styrke, kanskje enda litt høyere andel langrenn.
Dro tilbake til grefsenkollen for å prøve mine første bakkedrag for 2011 i dag, med resultatene 15.56 og 15.36.
Husker ikke helt hvordan forholdene var ifjor, men en forbedring på over halvannet minutt tar jeg som en bekreftelse på at noe er gjort riktig i løpet av vinteren. Jeg er sikker på at langrenn er knallbra trening for alle som ikke har mulighet til å sykle utendørs gjennom vinteren (les: syden), selvfølgelig under den forutsetning at man har litt kvalitet på skitreningen.
|
|
|
[Re: Torp]
01/03/2011 06:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Fikk i dag en slags bekreftelse på det du sier, rasmusic.
Kjørte siste dragene i grefsenkollen forrige sesong 8. november, med coclocross med piggdekk. Da syklet jeg to drag på 17.30 og 17.21 fra trikkeskinnene til restauranten. Fra da har jeg trent sånn cirka 60-20-20 med langrenn, sykkel og styrke, kanskje enda litt høyere andel langrenn.
Dro tilbake til grefsenkollen for å prøve mine første bakkedrag for 2011 i dag, med resultatene 15.56 og 15.36.
Husker ikke helt hvordan forholdene var ifjor, men en forbedring på over halvannet minutt tar jeg som en bekreftelse på at noe er gjort riktig i løpet av vinteren. Jeg er sikker på at langrenn er knallbra trening for alle som ikke har mulighet til å sykle utendørs gjennom vinteren (les: syden), selvfølgelig under den forutsetning at man har litt kvalitet på skitreningen. Det tviler jeg ikke på i hele tatt. Mentrådstarterens eksempel var om man hadde satt bort sykkelen rett etter birken. Da hadde du tvilsomt syklet bedre opp bakken. Og selv om du kanskje hadde syklet fortere på en kort intervall så hadde du ikke gjort det i ritt. Men at ski trening er bra kondisjonstrening er det vel ingen tvil om. At også mange syklister burde gått på ski om sommeren også er det vel heller ingen tvil om. (fordi da hadde flere hatt bedre kondisjon)
|
|
|
01/03/2011 08:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
At også mange syklister burde gått på ski om sommeren også er det vel heller ingen tvil om. (fordi da hadde flere hatt bedre kondisjon) Kanskje det blir det nye store; til Mallorca om vinteren for å sykle, og til Juvass om sommeren for å gå på ski 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/03/2011 08:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Eller som Aukland gutta gjør det. Til Mallorca for å gå på ski sommer som vinter :-P
|
|
|
01/03/2011 09:45
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Det tviler jeg ikke på i hele tatt. Mentrådstarterens eksempel var om man hadde satt bort sykkelen rett etter birken. Da hadde du tvilsomt syklet bedre opp bakken. Og selv om du kanskje hadde syklet fortere på en kort intervall så hadde du ikke gjort det i ritt.
Men at ski trening er bra kondisjonstrening er det vel ingen tvil om. At også mange syklister burde gått på ski om sommeren også er det vel heller ingen tvil om. (fordi da hadde flere hatt bedre kondisjon) Tror vi må sette noen forutsetninger her; 1. Man ønsker å bli best mulig på sykkel, og bruker andre former for trening kun som alternativ trening. 2. Man har ikke mulighet til å sykle kontinuerlig ute om vinteren (kulde, snø, mørke osv) For har man muligheten til å reise til gran canaria fra november til april, så er vel alle enige om at det gir absolutt best treningseffekt for en som satsere på sykkel..? Ser nå at trådstarter spør om effekten av kun langrenn vs sykkel, for meg blir det litt konstruert problemstilling for en som primært satser på sykkel. Legger man bort sykkelen helt, vil man garantert mangle punch i beina når våren kommer. Alle som har gått mye langrenn kan sikkert skrive under på det. Samtidig vil gruppen som kun har syklet rulle gjennom vinteren, ganske sikkert mangle en på kapasiteten når våren kommer. Det er nok flere hederlige untak, men jeg tror de aller fleste sliter med å få like høy kvalitet på trening på rulla som de ville fått ute. Følgelig vil noe av treningen være "bortkastet". Spørsmålet er da hva som er lettest å trene opp av punchen eller kapasiteten..? Selv mener jeg at skal være unødvendig å starte på scrath på verken det ene eller det andre. Sandsto; i den grad framgangen er varig, og ikke resultat av medvind og god vs dårlig dag, så vil jeg gi æren til økt intensitet og kvalitet på skitreningen. Punchen var nok bedre i november, vekt uendret.
Redigert av Torp; 01/03/2011 09:50. Rediger grunn: svar til sandsto
|
|
|
[Re: kao]
01/03/2011 10:16
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Har prøvd å være mer bevisst på hva jeg gjør i år, både teknikk- og kondisjonsmessig, og ski er helt klart hovedaktiviteten, men har fra 1-3 sykkeløkter pr uke, typisk 2, og gjerne mandag/tirsdag som restitusjon etter skirenn i helga. Viktig å holde sykkelmuskulaturen i gang, og i vinter er også den forandringen gjort at spinninga er kuttet ned til nesten ingenting, slik at sykkeløktene foregår ute. Du er en fin istapp du, kao. Har du ikke merka at vi har hatt ganske mange dager med 10-20 kuldegrader på hedmarken i vinter?? hehe.. Jeg er overbevist om at dersom man går en del skøyting ila. vinteren vil man ikke tape mer sykkelkapasitetsmessig enn dersom man driver utesykling, og kun får trent rolig, eller korte intensive økter (opp til et visst nivå). Man kan spørre seg hvorfor mange skiskyttere og skøyteløpere trener mye sykkel om sommeren  . Man vil selvfølgelig ha behov for noen uker å sykle seg inn på om våren. Dersom man kun går klassisk, som du gjør, vil man ikke bruke de samme muskelgruppene som ved sykling, og da bør man ha noen sykkelturer i uka.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Torp]
01/03/2011 12:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Ser nå at trådstarter spør om effekten av kun langrenn vs sykkel, for meg blir det litt konstruert problemstilling for en som primært satser på sykkel. Legger man bort sykkelen helt, vil man garantert mangle punch i beina når våren kommer. Alle som har gått mye langrenn kan sikkert skrive under på det.
Jo det er en konstruert problemstilling men samtidig så var det saken i utgangspunktet. Og for flere så er også dette tilfellet at de legger bort sykkelen etter Birken. Så tar den frem igjen på våren og ikke skjønner hvorfor det ikke går fortere på sykkel
|
|
|
01/03/2011 12:28
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eller som Aukland gutta gjør det. Til Mallorca for å gå på ski sommer som vinter :-P Jepp, bedre motstand i asfalten enn snøen så blir vel trøkk til Vasa'n nå etter Fontanellas buffe'n..
|
|
|
[Re: Kriss]
01/03/2011 12:38
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For de som skal bli gode og kjempe i toppen til sommeren så er jeg helt sikker på at man ikke kan parkere sykkelen fra september til etter påske. Da har jeg tro på å sykle så langt utover høsten som mulig, et par-tre turer til syden med sykkel, litt rulle og mye ski om vinteren samt ut med sykkelen igjen så fort som mulig på tidligvåren.
En mosjonist som har stått opp fra sofa'n kan godt bli bedre til neste sommer ved å putte sykkelen i boden etter birken for så å trene kun ski om vinteren, da med mye skirenn. Men da blir formen bedre pga at han har hatt bra trøkk på treningen gjennom vinteren (kanskje har litt flesk forsvunnet og) og kapasiteten har økt. Noen uker med sykling på tidligvåren vekker vel sykkelbena og når motoren er blitt mye bedre i løpet av vinteren går det sikkert fortere enn året før selv om han ikke har syklet.
|
|
|
01/03/2011 16:46
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Hva med ski og funksjonell styrketrening der styrkeøvelsene prøver å simulere sykkelbevegelsene? Altså single leg deadlift osv (alla bikejames) Har noen tro på dette?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
01/03/2011 17:18
|
råger
Entusiast
|
Entusiast
jeg har kun kjørt ski,styrke,jogging,svømming fra 1 nov-1februar. kanskje 5 turer på sykkel mellom. Har merkbar forbedring på sykkelen de første turene, selv om de er rolige så kjenner man det. kanskje er dette lettere for mosjonister enn toppidrett da motivasjon og kondisjonsøkningen av mer trening gir større utbytte når du ikke "er der opp" i nivå.
|
|
|
01/03/2011 17:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med ski og funksjonell styrketrening der styrkeøvelsene prøver å simulere sykkelbevegelsene? Altså single leg deadlift osv (alla bikejames) Har noen tro på dette? Spør du meg så har jeg aldri løftet en vekt så dette vet jeg absolutt ingenting om. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ha så mye muskler heller så konsentrerer meg om å prøve å skaffe mest mulig oksygen til de musklene jeg har og få de til å fungere best mulig ved å sykle mest mulig. Mage/rygg har jeg tro på å trene, men siden jeg heller ikke orker å trene dette liker jeg og tro at jeg får en del gratis mage/rygg trening ved å gå på ski.
|
|
|
02/03/2011 08:51
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Ta en titt på denne.. Det er øvelser som er ment å hjelpe med tråkket. Er veldig interessant og gir mening syns jeg. også er øvelsene så enkle å ta og krever så lite ustyr at man kan ta de i reklamepausen til Frustrerte Fruer http://www.bikejames.com/strength/specia...r-pedal-stroke/
|
|
|
02/03/2011 09:29
|
biiike
Medlem
|
Medlem
Tren på det du skal bli god på! Trener Hushovd mye ski? Men ski er god trening.
|
|
|
[Re: biiike]
02/03/2011 11:43
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Trener ikke boasson hagen mye på ski? Mener jeg har fått med meg det.
|
|
|
|
|