Utstyrshysteri- og jag i utfor?
|
Re: Utstyrshysteri- og jag i utfor?
[Re: ]
23/02/2011 20:55
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Her er et eksempel på at det GÅR an å bruke under 10.000 og likvel ha en fullt brukendes sykkel (og vel så det!) og utstyr. Uten å ha finregnet spesielt på det, har jeg brukt under 8.000 på denne sykkelen. Den har saint bremser, saint gir, 66 rc2x gaffel, roco air wc shock, ex721 felger på nukeproof nav +++ Har vel brukt ca. 2000 på hjelm, briller, hansker, kne/legg, trøye og shorts. Kanskje det ikke er så lett å se gliset mitt på dette bildet, men jeg kan love dere at det er der!  Å bygge opp en sykkel fra bruktkjøp er ikke et reelt alternativ for de fleste, da det krever for mye kunnskap. Tipper også det tok deg litt tid å raske sammen denne pakken?
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/02/2011 23:45
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
+24% norsk moms kommer først etter at du har trukket fra 17% tysk mva. Blir ikke så galent allikevel da. Canyon er etter som jeg forstår godt vandt med salg til utlandet og trekker automatisk dette fra.
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
24/02/2011 01:32
|
jrm
|
-tysk moms +fakt +norsk moms =fortsatt under 17000
Redigert av jrm; 24/02/2011 01:32.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jeth]
24/02/2011 05:29
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Fint og viktig initiativ dette her. Trådstarter kan jo gå foran med et godt eksempel og kutte lenken i signaturen som tar deg til en nettside som selger utforramme til den nette sum av 24 000.- Jeg er ikke perfekt, ikke moralens strenge vokter eller hevet over uhensiktsmessig utstyrsfokus 
|
|
|
[Re: SiljeKH]
24/02/2011 07:11
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Kjøpte Stinky til guttungen (blir 11) rett før sesongslutt i fjor til 6500 kroner, guttungen har aldri smilt bredere. Ny rustning for noen hundrelapper og tilbudsshopping gjennom vinteren gjør ham klar for 2011 for godt under 10.000 - enkelt. Finner han ut at DH ikke er noe for ham har jeg ikke ruinert meg (helt).
|
|
|
24/02/2011 08:45
|
perbl
More than words
|
More than words
Husk å trekke fra 19% i tysk mva i tillegg, og prisen blir ikke så fullgærn. Uten å ta med frakt og forenkla mva-gebyr, skulle man vel handle på rundt 16260 om jeg ikke tar helt feil. EDIT: Av en eller annen grunn klarte jeg å svare uten å legge merke til en haug av andre innlegg som var kommet til siden jeg åpna fana 
Redigert av perbl; 24/02/2011 08:46.
Per B.
|
|
|
24/02/2011 08:51
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg kjøpte komplett sykkel minus fordrev og holker, det var en del flaks involvert da. Oppgraderte den (siden var jævla tung!), med nye hjul, slanger, dekk, shock, styre og litt annet. Vips så var den slanket 2 kg, i tillegg ble den sykt mye bedre med den nye bakdemperen. Har egentlig vært veldig heldig med alle delene.
Akkurat dette illustrere vel det Silje spør om? Hva hadde du "tapt" på å la sykkelen være som den var, og hva var helt nødvendige utskiftninger for å i det hele tatt komme ned en løype med et bredt og ærlig glis om munnen? 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
24/02/2011 09:40
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Utstyrshysterien er en evigvarende diskusjon, men den styrer desverre også en stor del av industrien vi er beroende på; finns det ikke folk som kjøper nye ting har tilverkere mindre incentiv for at bruke penger på R&D. Men det er godt mulig at balansen er feil som det er nå.
En interessant vinkel er jo at folk flest (les: foreldre) kjenner godt til konseptet "sykkel" og en "sån koster jo ikke så mye". Men en hest skjønner folk flest er dyr, den er jo både stor og spiser mye. Å andre siden ser en DH rigg ikke akkurat ut som bestefars sykkel...
Det er litt catch-22 over det hele; flere som sykler/kjøper gjør at det blir billigere at produsere rammer/deler, men samtidigt avskrekker kanskje prisnivåen idag for nye tilkommere.
Tror man kanskje kommer langt med at snakke mindre om deler og oppgraderinger i miljøet, uten at det på noen måte bør bannlyses, og mer om kjøreteknik og personlig forbedring.
|
|
|
[Re: jsdk]
24/02/2011 10:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Men en hest skjønner folk flest er dyr, den er jo både stor og spiser mye. Det finnes jo dyr som er små og spiser lite også, og likevel skjønner folk at de er dyr... Åh, du mente slik...
|
|
|
24/02/2011 13:47
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Så for å prøve meg på en forsiktig konklusjon;
Ja, utstyr og stæsj er viktig i utfor men kanskje ikke så ille som andre idretter det er naturlig å sammenligne oss med. Det kunne vært verre....
Å ha eks. ha en hardtailklasse og fremme sykkelbeherskelse på en HT er en god ting og noe man kan vurdere. Også for å tilgjengeliggjøre det å sykle utfor som en aktivtet for et bredere lag. Man må ikke eie en Trek Session for å være en som sykler utfor, man kan også bedrive det (på et lavere nivå) på enkelt utstyr.
Det som er viktig derimot, er å tilgjengeliggjøre utforsykling generelt gjennom lokale klubber, gjennom lokale enkle rittformater, gjennom flere gode anlegg for utforsykling, gjennom klubbarrangerte loppemarked, gjennom lånesykler etc etc.
Right?
|
|
|
24/02/2011 14:28
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Så for å prøve meg på en forsiktig konklusjon;
Ja, utstyr og stæsj er viktig i utfor men kanskje ikke så ille som andre idretter det er naturlig å sammenligne oss med. Det kunne vært verre....
Å ha eks. ha en hardtailklasse og fremme sykkelbeherskelse på en HT er en god ting og noe man kan vurdere. Også for å tilgjengeliggjøre det å sykle utfor som en aktivtet for et bredere lag. Man må ikke eie en Trek Session for å være en som sykler utfor, man kan også bedrive det (på et lavere nivå) på enkelt utstyr.
Det som er viktig derimot, er å tilgjengeliggjøre utforsykling generelt gjennom lokale klubber, gjennom lokale enkle rittformater, gjennom flere gode anlegg for utforsykling, gjennom klubbarrangerte loppemarked, gjennom lånesykler etc etc.
Right? Jeg er temmelig ny i utfor sammenheng, jeg skjønner ikke hvorfor det ville vært bra med en Hardtail klasse. Er det egentlig mye billigere med en HT som er egnet for utfor sykling ? Og vil ikke 90% av alle som starter med HT første sesongen gå over til fulldemper neste sesong, og måtte handle inn ny sykkel. Jeg tviler på at en som aldri har testet utfor og blir hekta kommer til å sykle HT mere enn 1år. Nesten alle som driver med utfor har fulldemper, blir det ikke da vanskelig å få kjøpt en engnet HT brukt? Vil ikke "utstyrs-hysteri" skape flere rimelige sykler/deler på bruktmarkedet som igjen gjør det lettere for folk som vil starte med utfor sykling. Hva om det hadde vært andre veien, at vi aldri skiftet utstyr og kun skiftet deler når noe ble ødelagt. Da ville jo nye syklister måtte handle helt nye sykler til veil pris.
|
|
|
[Re: kitbay]
24/02/2011 15:07
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
1. Jo, faktisk 100% av de som har smakt på utforsykling og funnet det godt, vil gå over til fulldemper. En eller annen gang, enten når foreldrene blir overbevist om at det er økonomisk forsvarbart eller avisgåinga har gitt nok penger i kassa. 2. En HT klasse vil kanskje åpne for at enda flere enn de 100% nevnt over faktisk begynner å sykle utfor. På en HT. Ergo vil en HT-klasse og det at klubbene låner ut HT til newbees og kanskje har rekruttsamling med HT's bidra til at antallet som bestemmer seg for å kjøpe en FS er høyere enn sånn det er nå. Det er ganske enkelt. Dagens kultur/ordning gir X antall nye rekrutter. Hvis vi putter på HT-faktoren vil det kanskje bli x + y antall nye rekrutter istedenfor. Jeg vil bare ha inn flere jeg. Enkelt og greit. Og postulatet mitt var at utstyrsfokuset er med på å stagge rekruttering til sporten. I seg selv er kjøp-bruk-selg-brukt superbra! Det er ikke det som er skyteskiven her. Bare den skrudde ideen om at man må ha ditt-datt for å i det hele tatt kunne sykle fort nedover på en sti. (ja, jeg vet mange av løypene ikke akkurat er HT-vennlige men dette er jo sparring og idemyldring, så da tenker man ikke begrensende  )
|
|
|
24/02/2011 19:25
|
O.J.
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå kjenner jeg ikke til klubb-systemet i norge , har akkurat begynt å se etter utforsykkel til lek og morro. Jeg er vel ikke akkurat rekrutt heller (par og tredve), men har ett par tanker rundt temaet.
Loppemarked i klubbregi er bra , men jeg ser for meg at faste "mekkekvelder" der seniorer og juniorer hjelper rekruttene med mekking har mye for seg. Da slipper foreldre å se for seg 5-6000 i året for enkelt vedlikehold. Har man samtidig internett-tilgang der så kan man hjelpe rekruttene å finne brukt utstyr til en OK pris.
En fadderordning er også noe jeg tror vil hjelpe nye rekrutter til å komme seg inn i "gamet"..
O.J.
|
|
|
24/02/2011 22:24
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Hva om det opprettes en egen rekruttklasse i litt snillere løyper som ikke favoriserer dyrt/grovt utstyr? Hvis folk kan stille med den sykkelen de har* blir terskelen for deltakelse mye lavere, og har de først stått på rampen og hørt bip-bip-biiip er de hekta  * type dirt-/stisykkel og oppoverHenrik (som håper HT-klasse gjeninnføres i NCDH)
|
|
|
[Re: henrikg]
24/02/2011 22:37
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Siste først Henrik: Da i arrangerte NC i 2009 var det ikke en eneste påmeldt i HT, til tross for at klassen var på programmet. Klandrer ingen for det, å sykle ned løypene i Aron er i alle fall for meg et prosjekt som ikke er forenlig med startnummer. En annen ting er at det for oss som arrangører antakelig blir for mye dersom det må lages egne/snillere løyper for denne klassen. Hekta på DH blir man vel FØR bip-bip-biip  P.S Kommer du 3.juli? 
|
|
|
[Re: JonahHex]
24/02/2011 22:47
|
bob
Ringrev
|
Ringrev
Vi har jo hatt hardtailklasse i NC cupen. Mener å huske at det kom samtidig som Sportsklassen, for å øke rekrutteringen. Men det viste seg vel at det ikke var stor nok interesse, og at det var godt nok med Sportsklasse.
Man kan jo kjøre i sportsklassen med hardtail? Uansett så er vel bruktmarkedet såpass bra, og løypene såpass teknisk at det er like greit at utøverene har riktig utstyr.
Det som heller kunne vært vurdert er jo rekrutteringsritt i enklere løyper?
|
|
|
25/02/2011 15:20
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Håpløs dato da, er jo 2 NC rundbane-ritt i Trondheim den helga  Tviler på at vi kommer nedover til Drammen da dessverre..
|
|
|
[Re: Buoyen]
25/02/2011 19:23
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Har forståelse for den. Håper vi sees på en fjelltopp eller -knaus i løpet av sommeren da 
|
|
|
25/02/2011 22:11
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Ja, men det er vel i Grefsen uka før? Ettersom jeg har sett er det ikke noe spesielt som kræsjer da, så jeg vurderer det vertfall! Og jeg (tror jeg kan snakke for Henrik også) håper selvfølgelig på flere toppturer i sommer! 
|
|
|
[Re: Buoyen]
25/02/2011 22:16
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Fin debatt å ta opp Silje! Selv prøver jeg (litt motvillig og ufrivllig) å jobbe med mitt eget stæsjhysteri og heller fokusere på å få syklet mest mulig. De oppgraderingene jeg gjør skal være en reell funksjonsøkning! Prøver å si til meg selv at innen jeg kjøper ny stisykkel skal jeg ihvertfall ha vært på en sykkelferie med kompiser. Etterpå sitter jeg å googler etter gode tilbud (på sykler). Skal døyve utstyrsyken med å handle litt på BaB i morgen MEN skal kjøpe lite utstyr i 2011 altså. Fokus på lek og morro på sykkelen! Må teste noen nye dekk også.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
28/02/2011 09:10
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med en junior/aldersklasse med kun HT før kan kan bytte til FS? Og lage litt bra premier spesielt i den klassen?
Gamlingene trenger jo boing for å dempe nervene og beinskørheten uansett...
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
04/03/2011 13:51
|
Bjørn Birkeland
Fersking
|
Fersking
Jeg mener at marginalfokuse på utstyr hindrer oss i å få elitesyklister, uansett gren, inkl utfor.
Fokus, i aldersbestemte klasser, bør være godt nok utstyr til å lære teknikk og så ta ut ustyrsfordelen når man begynner å hevde seg, evnt når man er gammel nok til å gjøre det for egen glede og ikke fordi man må.
Jeg skjønner godt foreldres ønske om å ville ha det beste utstyret tilgjengelig for sine håpefulle. Poenget må være å finne ballansen i regelverket slik at flest mulig kan ha tilgang på optimalt utstyr i hht reglene, uten at det oppleves som utdatert eller uhensiktsmessig i forhold til tilgjengelig utstyr.
Og igjen: jeg skriver her om aldersbestemte klasser. Sykler man i seniorklassen i en utstyrssport som sykling ser jeg ingen grunn til å hindre noen i å ha det beste utstyret.
Redigert av Bjørn Birkeland; 04/03/2011 13:54.
|
|
|
|
|