Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vitamintilskudd.

Vitamintilskudd. #1116439 17/02/2011 21:15
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er vanlige multivitaminer man kjøper i matbutikkene godt nok for en som trener mye, eller bør man feks handle vitaminer hos proteinfabrikken?

Feks denne er jo sinnsyk dyr: http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinge...kken-12270.aspx

Har et normalt godt kosthold, så får vel i meg endel av de rette tingene, men lell:)..

CK ELVERUM

Re: Vitamintilskudd. [Re: Otoen] #1116562 18/02/2011 07:55
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er vel ikke proteinfabrikken sine produkter noe bedre enn annet. Ofte motsatt av de jeg har prøvd.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vitamintilskudd. [Re: olechr] #1116574 18/02/2011 08:09
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Tipser om denne artikkelen :
http://www.ledernett.no/id/37805.0

Jeg har siste året kuttet alt av c-vitaminer og antioksidanter, tar heller ikke barer eller pulver som inneholder annet enn rent protein, evt. noe langsomme karbohydrater.

Obs. endel "super-pulver" og "diett-barer" har sneket inn bla. antioksidanter blandt andre vitaminer og mineraler.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Vitamintilskudd. [Re: Øystein Rustad] #1116582 18/02/2011 08:17
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Øystein Rustad
Tipser om denne artikkelen :
http://www.ledernett.no/id/37805.0

Mulig det er rikitg men samtidig slike artikler kommer det på nytt og på nytt. Noen ganger for og noen ganger mot. Og som oftest er; kan, eller kanskje med.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vitamintilskudd. [Re: olechr] #1116591 18/02/2011 08:33
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
ved forsøk på konklusjon i en tidligere artikkel ble det pekt på antioksidantenes effekt, som etter sigende skal beskytte nedbryting/oksidering av celler (om jeg bruker riktig terminologi får stå sin prøve), som altså er en uønsket effekt når det gjelder trening. (Men dog ikke gjennom feks. Tour de France) Da trening (med treningsutbytte) går ut på å bryte ned først, og det er reparasjonen av skaden som er treningseffekten. Spesielt med tanke på oksygen transport / kondisjon, der det snakkes om at celler bombarderes med oksygen som en nedbrytende effekt. En mulig link finnes kanskje?

Jeg har iallefall ikke hatt noen nedadgående kurve ved å kutte alt slikt tilskudd (tillate nedbrytning), og heller fokusert på restitusjonen med Proteiner, B-vitaminer og sink.

Redigert av Øystein Rustad; 18/02/2011 08:37.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Vitamintilskudd. [Re: olechr] #1116594 18/02/2011 08:34
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Når det gjelder antioksidanter i kosttilskudd varierer vel resultatene mellom 0 og negativ effekt.

Antioksidanter i maten har noen positiv effekter, men jeg har ikke sett noen tester som påviser positiv effekt av antioksidanter i kosttilskudd?

Re: Vitamintilskudd. [Re: Otoen] #1116600 18/02/2011 08:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Hva er det som skulle tyde på at vitamin A osv dyrkjøpt hos PF er annereldes enn vitaminene du kjøper på samvirkelaget?

Re: Vitamintilskudd. [Re: KenR] #1116610 18/02/2011 08:53
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
OTOEN:
Prøv Herbalife. Da slipper du å tenke på detaljer om hvilke stoffer du trenger. Bare ta en shake og tilhørende tabletter så får du det du trenger. Spør Henning på Karma :-) om hvordan du skal bruke det i forbindelse med trening.
Jeg brukte det sjøl før i tida og tror jeg skal prøve igjen. Det funker .
Heia J/H

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Vitamintilskudd. [Re: KenR] #1116611 18/02/2011 08:55
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: maxminus
Hva er det som skulle tyde på at vitamin A osv dyrkjøpt hos PF er annereldes enn vitaminene du kjøper på samvirkelaget?

Ja, dette jeg lurer på? Uten å ha sjekket så er det vel kanskje mengden av diverse vitaminer/mineraler hver pille inneholder.. Kanskje de har noen andre vitaminer og mineraler også... Aner ikke:)

Har iallfall trua på at man trenger et vitamintilskudd... Og hva anbefaler folk? Fagerliekspressen, hva er ditt tips?

CK ELVERUM

Re: Vitamintilskudd. [Re: KenR] #1116615 18/02/2011 08:59
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Det eneste jeg har fått høre ang. ulike vitamin-produsenter er at man bør unngå de syntetisk fremstilte vitaminer(billigste?) som ikke inneholder de naturlige kombinasjonene av andre virke/støtte-stoffer/mineraler/sporstoffer. Altså at de skal være utvunnet av ulike planter, røtter blader etc. og ikke kjemist fremstilt, noe som kan gi en unaturlig tilførsel/blanding av enkeltvitaminer/mineraler/sporstoffer.

Jeg stiller meg ikke direkte bak dette, men nevner noe jeg har hørt.

Diamant Pinnacle R1
Marvil Road 2.0
Re: Vitamintilskudd. [Re: Otoen] #1116621 18/02/2011 09:04
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Otoen
Og hva anbefaler folk?

Spør heller hva fagfolk anbefaler ...

Når det gjelder Proteinfabrikkens tilskudd nevnt lenger opp i tråden, har det et nokså lavt innhold av Omega3-fettsyrene EPA og DHA (33 og 22%). Høykonsentrerte preparater som Triomar og Nycoplus ligger på godt over det dobbelte.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Vitamintilskudd. [Re: Otoen] #1116624 18/02/2011 09:13
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Otoen

Ja, dette jeg lurer på? Uten å ha sjekket så er det vel kanskje mengden av diverse vitaminer/mineraler hver pille inneholder.. Kanskje de har noen andre vitaminer og mineraler også... Aner ikke:)

Har iallfall trua på at man trenger et vitamintilskudd... Og hva anbefaler folk? Fagerliekspressen, hva er ditt tips?

Mitt tips er at det for det meste er akkurat de samme greiene, men at merket på boksen avgjør pris. Når det gjelder mengder, så står dette skrevet på vitaminboksen, så det er enkelt å avgjøre og sammenligne. Det står også som regel hva de inneholder i prosent av anbefalt daglig dose (men ikke hos PF).

Husk også at du får i deg mye vitaminer, mineraler og sporstoffer gjennom kosten. For mye vitaminer kan være direkte skadelig. For eksempel så er anbefalt dose vitamin A ca 1 mg, mens PF sin miks inneholder 1500 mg. Dette er antageligvis en trykkfeil, hvis ikke er dette toksisk dose. I tillegg får du Vitamin A gjennom kost og tran.

Nyere forskning (feks i Norge ved Rune Blomhoff) har vist at også antioksidanter er skadelige ved overdreven bruk. Forskning i andre land har videre vist at omega-3 (tran) svekker immunsystemet, som det ikke snakkes høyt om i tran-landet Norge.

Summasummarum: Alt med måte.

Redigert av maxminus; 18/02/2011 09:13.
Re: Vitamintilskudd. [Re: KenR] #1116644 18/02/2011 09:31
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Forskning i andre land har videre vist at omega-3 (tran) svekker immunsystemet, som det ikke snakkes høyt om i tran-landet Norge.

In vivo-studier? Meg bekjent er dette bare vist i petriskåler foreløpig.
A/D-vitamin (som det er mye av i tran) er vel heller ikke helt uskyldige i immunsuppressiv sammenheng.

Forøvrig har du rett. Alt med måte.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Vitamintilskudd. [Re: Lenny] #1116659 18/02/2011 09:45
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg mener ( og har lært) at det aller viktigste er å få i seg alle de viktigste aminosyrer,altså proteiner. Deretter å få i seg de vitaminer og mineraler som trengs for å ta opp næring og beskytte kroppen( antioksidanter). Kroppen mistrives sterkt uten de 11 viktigste aminosyrene, uten at jeg husker navnet på alle sammen da... Tar man en proteinshake med disse nevnte og i tillegg spiser mye frukt og grønt kommer man langt, også med mye trening.
Min erfaring er at hvis jeg skal spise nok vanlig mat og trene hardt så går jeg opp i vekt!! Derfor lurt med en shake som inneholder mindre kalorier, men masse næringsstoffer.

Det skal svi litt.
Re: Vitamintilskudd. [Re: Lenny] #1116661 18/02/2011 09:46
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Lenny
Forskning i andre land har videre vist at omega-3 (tran) svekker immunsystemet, som det ikke snakkes høyt om i tran-landet Norge.

In vivo-studier? Meg bekjent er dette bare vist i petriskåler foreløpig.
A/D-vitamin (som det er mye av i tran) er vel heller ikke helt uskyldige i immunsuppressiv sammenheng.

Forøvrig har du rett. Alt med måte.

Muligens bare in vitro-studier, er ikke så godt inne i feltet. Det er også indikasjoner på at DHA og EPA (omega-3) hemmmer dentrittiske celler, altså ikke bare vitamin A/D-problematikk.

Re: Vitamintilskudd. [Re: KenR] #1116744 18/02/2011 11:27
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jag har också slutat med allt vitamintillskott. Den oxidativa stressen på muskel cellen vid aerob träning är en del i nedbrytningen och leder till ökad superkompensation.

Re: Vitamintilskudd. [Re: MadDoc] #1116762 18/02/2011 12:00
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: MadDoc
Jag har också slutat med allt vitamintillskott. Den oxidativa stressen på muskel cellen vid aerob träning är en del i nedbrytningen och leder till ökad superkompensation.

Hva betyr det på vanlig lek-språk egentlig? Skjønner litt,men ikke alt hva du mener med det.

Det skal svi litt.
Re: Vitamintilskudd. [Re: Thomasx75] #1116783 18/02/2011 12:25
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg TROR at de som trener og svetter mye ofte kan ha mangel på endel mineraler. Mineralene magnesium, sink, kalsium og et par andre som jeg ikke kommer på i farten kan ofte være greit å tilføre kroppen for raskere restitusjon.

Kalsium er kanskje en av de viktigste, selv om mange tror man får mye kalsium av melk er det en del som tyder på at fosforen som er i melk binder opp kalsium slik at det ikke er tilfelle. Det er vel nesten ingen land som har mer forbruk av melk per innbygger enn Norge. Samtidig har vi en ganske høy prosent med mennesker med benskjørhet.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Vitamintilskudd. [Re: yoeddy] #1116790 18/02/2011 12:37
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Svetter du på deg kalsium-mangel, er du ille ute. Hypokalsemi kan oppstå av ulike årsaker, for eksempel overdrevet magnesiuminntak.

Sink er viktig for blant annet sårtilheling, og kan også tenkes å beskytte mot forkjølelse, ifølge Dagens medisin.

Re: Vitamintilskudd. [Re: Thomasx75] #1116807 18/02/2011 12:48
MadDoc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Thomasx75

Hva betyr det på vanlig lek-språk egentlig? Skjønner litt,men ikke alt hva du mener med det.

När oksygenet omsätts i muskeln vid förbränning av fett och kolhydrater bildas fria radikaler. Dessa är väldigt reaktiva och anses av vissa vara farliga då de kan reagera med DNA mm. Detta är dock en normal process i kroppen. Studier, feks den som Rustad hänvisar till, har visat på sämre resultat av uthåldenhetsträning i samband med intag av stora mängder antioxidanter. Detta tror man kan bero på att dessa hindrar de fria radikalernas nedbrytande effekt på muskelcellen vid träning, och därmed ger det en minskad superkompensation efter träningen.

Re: Vitamintilskudd. [Re: MadDoc] #1116857 18/02/2011 13:37
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Thomasx75

När oksygenet omsätts i muskeln vid förbränning av fett och kolhydrater bildas fria radikaler. Dessa är väldigt reaktiva och anses av vissa vara farliga då de kan reagera med DNA mm. Detta är dock en normal process i kroppen. Studier, feks den som Rustad hänvisar till, har visat på sämre resultat av uthåldenhetsträning i samband med intag av stora mängder antioxidanter. Detta tror man kan bero på att dessa hindrar de fria radikalernas nedbrytande effekt på muskelcellen vid träning, och därmed ger det en minskad superkompensation efter träningen.

Takk for god forklaring :-)

Det skal svi litt.
Re: Vitamintilskudd. [Re: Thomasx75] #1116889 18/02/2011 14:15
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Etter at min kone ble lagt inn med akutt leversvikt i 08.Mest sansynlig pga kosttilskudd med store mengder grønn te,kjøpt i vanlig helsekost og butikker.Velger ihvertfall jeg å holde meg langt unna denslags.Følger heller Bjørgens råd om 3 dager med fisk i uka og 5 om dagen.Uttalelser fra overlegen var "Helsekost har i bestefall ingen virkning,i hverstefall,døden.

Børge

Moderator  support