Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bialetti Brikka, eller...?

Bialetti Brikka, eller...? #1116323 17/02/2011 18:23
MarkusK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei

Min nåværende espressobrygger, en bialetti moka-express har tatt kvelden.
Har kigget litt på modellen Brikka fra samme merke.
Virker som den gir mer "autentisk" espresso med crema. Har dog ikke smakt kaffe fra en slik koker.
Noen som har prøvd Brikka, eller evt. kan gi meg info. om en lignende type koker fra et annet merke?

Re: Bialetti Brikka, eller...? [Re: MarkusK] #1116333 17/02/2011 18:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: MarkusK
Min nåværende espressobrygger, en bialetti moka-express har tatt kvelden.

Hvordan får man en moka-kanne til å ta kvelden? Pakninger og filter får man kjøpt til en billig penge og ellers burde de være umulige å ødelegge hvis ikke man hopper på dem. ICON_SMILE

Quote:
Har kigget litt på modellen Brikka fra samme merke.
Virker som den gir mer "autentisk" espresso med crema. Har dog ikke smakt kaffe fra en slik koker.
Noen som har prøvd Brikka, eller evt. kan gi meg info. om en lignende type koker fra et annet merke?

Har ikke prøvd en slik og vet ikke helt hvordan den funker. Men noe å tenke på er at crema ikke er et mål i seg selv. Crema er kun et symptom på at kaffen er laget med høyt nok trykk og av gode bønner. Men i reklamen for Brikka står det jo faktisk noe om en spesiell trykkventil, så da er det jo godt mulig at de har klart å få opp trykket, og da er det definitivt interessant.

Re: Bialetti Brikka, eller...? [Re: Dan] #1116372 17/02/2011 19:23
MarkusK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Dan

Hvordan får man en moka-kanne til å ta kvelden? Pakninger og filter får man kjøpt til en billig penge og ellers burde de være umulige å ødelegge hvis ikke man hopper på dem. ICON_SMILE

Kannen var på sitt tredje sett med pakninger da den falt ut fra et skap og gikk i gulvet med et brak. Håndtaket, noe man strengt tatt godt kan leve uten, knakk av. Ved nærmere inspeksjon viste deg seg dog at kannen hadde fått en sprekk rett under gjengepartiet.

Sitat: Dan

Har ikke prøvd en slik og vet ikke helt hvordan den funker. Men noe å tenke på er at crema ikke er et mål i seg selv. Crema er kun et symptom på at kaffen er laget med høyt nok trykk og av gode bønner. Men i reklamen for Brikka står det jo faktisk noe om en spesiell trykkventil, så da er det jo godt mulig at de har klart å få opp trykket, og da er det definitivt interessant.

Det var nettopp denne trykkventil som fanget min interesse.
Denne video viser hvordan kaffen ekstraherer i løpet av få sekunder.
Brikka

Har aldri fått til slikt trykk med min "vanlige" mokakoker.

Re: Bialetti Brikka, eller...? [Re: MarkusK] #1116381 17/02/2011 19:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: MarkusK
Kannen var på sitt tredje sett med pakninger da den falt ut fra et skap og gikk i gulvet med et brak. Håndtaket, noe man strengt tatt godt kan leve uten, knakk av. Ved nærmere inspeksjon viste deg seg dog at kannen hadde fått en sprekk rett under gjengepartiet.

Det er godkjent. Du trenger ny.

/Innkjøpspolitiet

Moderator  support