Interessant værmelding nå. Minusgrader hele uka, også på dagtid, snøvær på fredag og plussgrader og sol lørdag. Slår dette til er det større grunn til å diskutere feste enn glid....
Her er det vel tørrvoks som gjelder av forskjellige typer ettersom når man starter? Eller blir det så glassert utover i puljene at man må ha klister med dekning også dagen etter snøfall?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Til alle som var desperate etter at rennet ble utsolgt:
"Panikk-salg" av startnummer nå mot slutten (omreg-frist går ut i morgen). Over 10 plasser ligger for salg på finn.no nå. Her tilbys plass ned til 500 kr. Tipper du kan få dem billigere i løpet av kvelden... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?WT.synd_type=agent&finnkode=27310102. De blir alltid masse ledige plasser på slutten - dette slår ALDRI feil.
Skal til fysioterapeut i ettermiddag og tar da endelig beslutning om jeg skal gå eller ei. Ser dårlig ut. Men har ikke kjøpt plass ennå, så om jeg skal gå, så sparer jeg penger. Og om jeg ikke skal gå, sparer jeg også penger.....
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg skal faktisk ikke være med Haha. Men det er mange på jobb som skal så vi prata om det til morgenkaffen i dag. Også synes jeg det er spennende med smøring. Tror de starter 1030-1100 de fleste.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg starter i pulje 13, og slår siste værmelding til så blir det nok tørrsnø i hvert fall helt til Sjusjøen. Med -10 om natta, så tar det uansett litt tid utover dagen før snøen når nullpunktet og glasseringen setter igang. Men uansett, det er litt tidlig å stole på værmeldingene.
Da har VG lagt ut full løypevideo med Erling Jevne, i hvert 6 minutters film av skoene/skituppene til Erling Jevne mens han går igjennom løypa.
Blir det første skirennet jeg går, som avslutning på den første skisesongen på 8 år, også den første sesongen ski er brukt som treningsform. Mest spent på hvordan farten i de useeda puljene vil ligge på(starter i pulje 20, kl. 10). Håpet er å fullføre på et sted mellom 4.30 og 5 timer, dersom dagen er der. Vil jeg ta bli nødt til å passere de fleste andre eller er det "nok av" andre med samme målsetning i puljene rundt meg? Regnestykket på de puljene foran meg som jeg kan ta igjen, dersom jeg kommer i mål på 5 timer og de kommer i mål på estimert tid, viser at etterpåklokskap som vanlig er gjeldende. Burde prioritert å bare kommet meg i mål i et seedingsrenn gitt
flott med video Jeg startet i pulje 23 i fjor og det var mye sporskifte for å passere en del folk. Men det var ikke kjempetrafikkert synes jeg - evt at jeg hadde sett det for meg mye værre og var positivt overrasket. Men brukte altfor mye krefter opp til skramstad og gikk på en skikkelig smell.
Noen som har peiling på HF vs Cera Pulver? Har hørt at "besparelsen" i tid er mellom 1-2% ?? Noen som veit? Evt. tips til pulver til Birken i år? FC8X eller FC78?
Skal du ha så gode ski som praktisk mulig under typiske birkenforhold, (relativt mildt og etterhvert mye skitt i sporene) så bruker du både HF og pulver. Forskjellen mellom FC78, 8X eller 7 er neppe stor men anbefalt temperatursone er jo angitt på boksene.
Gitt at du treffer godt med festesmurningen slik at den ikke subber og at forholdene er som de pleier med solid temperaturstigning utover dagen så er min subjektive mening at besparelsen er langt større enn 1-2% Og jo senere du starter jo mer vil forholdene favorisere bruk av dette mye omtalte stoffet.
Det vil også normalt sett være endel tid å spare på å sette en manuell struktur i skiene med et rillejern etter at skiene er ferdig glidet.
Veldig vanskelig å synse om prosentvis besparelse på HF/cera, spesielt siden det er svært føreavhengig. Jo varmere snøen er jo større er besparelsen. Samme gjelder for hvor ren snøen er. Besparelse på 5% i glidstrekkene kan nok være mulig gitt varmt føre og skitten snø.
Når det er sagt er det en rekke faktorer som har mye større innvirkning, både i forhold til ski og annet. Riktig spenn, struktur og bra løpsopplegg er noen av de.
Har vurdert FC8X vs FC78 selv, men går nok for FC8X. Har større tro på temperaturområdet til FC8X, men forskjellen mellom de to pulverene er nok mye mindre enn Cera vs HF. Jeg spleiser med kompiser og går for Cera, som vi legger selv. Blir ikke store kostnaden. HF plukker nok opp mer skit enn Cera F, og særlig etter Midtfjellet går løypa i et enormt mye brukt skiområde der snøen gjerne er litt skitten fra før. I tillegg er det jo nettopp her man trenger glid. Ergo har Cera F mye for seg.
Lurer på hvorfor de bytter ski når de går løp i WC. Kan det være pga at pulveret ikke varer særlig lenger enn ca 5 km?
Dette har nok like mye med kvaliteten på snøen og gjøre. I Holmenkollen var snøen skitten etter mye forurensing, noe som tetter igjen porene i skiene. Dette gjorde sitt til at det ble stor forskjell på nypreppede ski og ski som en hadde brukt i flere runder. Men såklart, pulver er ikke evigvarende
Lurer på hvorfor de bytter ski når de går løp i WC. Kan det være pga at pulveret ikke varer særlig lenger enn ca 5 km?
Hovedgrunnen til at de bytter så ofte er at forurensinger i snøen ødelegger (tetter igjen) strukturen i skiene. Etter en stund er vel ikke pulveret så smussavvisende som når skiene er nypreppa.
Ser at de advarer på FC78 med at det er høy smeltetemp (bør bare gjøres av erfarne...) FC78
...men ikke på FCX8, der smeltetempen er høyere FCX8
Begynner å lure på om det kanskje holder med HF8 for meg. Det er vel heller på festesmøringen det er potensiale for å tape tid når man ligger rundt 4 timer, eller hva sier folket?
Er det verdt å risikere å svi skia, eller er det bare å drite i Ceraen? Har testet HF8, og de virka nå som jeg hadde ganske så bra ski med det i hvert fall.
Et ganske godt tips er å ikke prøve ut nye ting rett før renn/ritt. Dersom du ikke har lagt cera før ville jeg ikke gjort det for første gang kvelden før birken. Dette er også en fin ting å tenke på når man går rundt på Rena kvelden før og hører om alle mulige fantastiske smørninger og smøringsteknikker som man bare mååååå ha før birken.
He he... hva hvis jeg legger det på 3 dager før da
Enig i at ting ikke skal testes første gang i konkurranse. På sykkel vet jeg å skille ut hva som er viktig å tenke på og hva man kan drite i når det gjelder dekk og vekt og bla bla bla.
Når det gjelder langrenn er jeg mer novise. Tenker jeg holder meg til HF, og følger KISS-prinsippet.
Tror nok HF og en riktig struktur holder i massevis. Struktur har mye mer å si enn om man bruker pulver. Jeg skjønner ikke at noen gidder å bruke tid og penger på pulver hvis man ikke har ambisjoner om å gå på tider langt ned på 3-tallet eller under.
dersom du har to par ski kan du jo prøve deg med cera på det du anser som det dårligste, og se om du får bedre glid enn på ditt beste. Boksen holder jo uansett til 4 par.
KISS forutsetter dessverre kun ett par ski, så det bør bli kaldføre i år . Får se om jeg utvider parken til neste år, dersom merket ser ut til å kunne være innen rekkevidde (les: kommer inn under 4 timer i år)
Tror nok HF og en riktig struktur holder i massevis. Struktur har mye mer å si enn om man bruker pulver. Jeg skjønner ikke at noen gidder å bruke tid og penger på pulver hvis man ikke har ambisjoner om å gå på tider langt ned på 3-tallet eller under.
Enig i det. Dersom valget står mellom å kjøpe en boks Cera eller å kjøpe et rillejern, bør man nok gå for rillejernet. Evt. kan man kjøre spleiselag på Cera og låne et rillejern, en løsning som er billigere enn en boks HF ;-)
Enig i det. Dersom valget står mellom å kjøpe en boks Cera eller å kjøpe et rillejern, bør man nok gå for rillejernet. Evt. kan man kjøre spleiselag på Cera og låne et rillejern, en løsning som er billigere enn en boks HF ;-)
Eller man kan sammen om å kjøpe et struktursett som man har i år etter år, så kan de som ønsker det å kjøpe pulver i tillegg Det skal sies at jeg aldri har prøvd verken HF eller Cera. Jeg føler at jeg ikke er "rask" nok til å bruke det Men jeg har investert i strukturverktøy med traktor og rette riller.
ref siste nyhetsbrev: "Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring."
Hvis jeg stiller til start i såkalt vindtøy, MÅ jeg da ha med ett ekstra sett vindtøy i sekken?
Erling kunne med fordel vippa hodekameraet opp 45 grader til - ble litt rotete og lite interessant å se på skotuppene..
Sitat: hols
Mest spent på hvordan farten i de useeda puljene vil ligge på(starter i pulje 20, kl. 10). Vil jeg ta bli nødt til å passere de fleste andre eller er det "nok av" andre med samme målsetning i puljene rundt meg?
Min erfaring fra useedet pulje er at det er en del stress og kø de første 2-4 km, men etter det blir det normalt så stor strekk i feltet at det går problemfritt. Problemet i denne delen av løypa er (som thomasengen nevner) at det koster en del krefter hvis en bestemmer seg for å prøve å passere løpere i starten. Det var generelt ikke nevnverdige problemer å ta igjen løpere fra tidligere puljer før jeg kom til Sjusjøen. I nedkjøringene fra Sjusjøen vil du muligens oppleve at løperne du tar igjen her er de som tar det litt ekstra forsiktig i nedoverbakkene. Det kan gi deg noe køproblemer om du er av den mer vågale typen.