Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Powertap - Hvilken "computer" er best?

Powertap - Hvilken "computer" er best? #1114986 15/02/2011 21:51
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Jeg har nylig investert i Powertap..

Jeg har ikke kjøpt den gule powertap computeren, men tenkte heller bruke Garmin sin 310xt.

Hva er den "optimale" enhet å bruke opp mot PT?

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: wessel] #1114993 15/02/2011 21:56
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Skal du ha GPS er det Garmin.
- er du gira på kart = edge 800
- Synes ikke kart er så stas = edge 500
- Ønsker å bruke samme greia til løping/ski i tillegg til syklinga = 310xt

Skal du ikke ha Garmin synes jeg Joule computeren til Cycleops er bra og mye bedre enn den standard steinaldersaken.

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: Kriss] #1115008 15/02/2011 22:13
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, Kriss oppsumerer greit, bruker selv 310XT og det fungerer brillefint.
Ingen vits å gjøre det mer komplisert enn det, det enkle er ofte det beste.

Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: Alpers] #1115062 15/02/2011 23:32
W
wessel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Det er sant.. Jeg er dødsfornøyd med min 310XT så det blir nok den ja. Jeg tror faktisk 310XT er den beste duppeditten jeg har kjøpt de siste årene.. ICON_SMILE

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: wessel] #1116062 17/02/2011 11:25
F
FeitSyklist Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Hm, må man ikke ha cycleops sin for å gjøre kalibrering osv? ANT+ er vel read-only.

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: FeitSyklist] #1116558 18/02/2011 07:47
olechr Offline
More than words
More than words
Det er kalibrering på garmin også. Det er vel ikke navet du kalibrerer, men klokka mot navet.

Jeg bruker også 310xt og den funker som fjell.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: olechr] #1116617 18/02/2011 09:01
lassis Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
Det er kalibrering på garmin også. Det er vel ikke navet du kalibrerer, men klokka mot navet.

Det stemmer. Med LYC eller Joule kan ein imidlertid sjå verdien på signalet frå navet. Det ser ein ikkje med Garmin utan vidare. Dersom denne verdien ligg utanfor eit bestemt område må navet sendast til ein CycleOps serviceverkstad for kalibrering. Skal ein greie å finne ut av dette med Garmin må ein bla opp skjermbiletet der ein gjer kalibrering, her kan ein også sjå moment. Dersom du legg på ei kjend last på pedalane er det lett og rekne ut kva momentet bør vera. Dermed kan ein sjå om navet treng kalibrering eller ikkje. Det er ikkje så vanskeleg som det kanskje høyrest ut som. Google "powertap torque test" så kjem det opp mykje relevant informasjon; spesielt eit par postar på bloggen til Dan Connelly som jobber i MetriGear/Garmin.

Sivert

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: lassis] #1116698 18/02/2011 10:31
F
FeitSyklist Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Flott, tusen takk for info, fant også en god del her i manualen for powertap sl+ http://www.saris.com/pdfManuals/360.pdf

Om kalibrering:

IMPORTANT: ZERO TORQUE Frequently the torque must be zeroed to ensure the most accurate power information is displayed. If the current power display is positive or negative while coasting the the torque must be zeroed. This operation must be done while stopped with no tension on the chain, no tension placed on the pedals, and the transmission icon must be illuminated. To zero torque:
1) Press [MODE] to scroll the cursor to the top line of the main display. 2) Press [SELECT] until current power function is displayed.
3) Hold [SELECT] until the word “WATTS” begins to flash to enter the torque function.
4) Hold [SELECT ] again until “0” is shown.
5) Press [SELECT] to return to current power.The current power function will now read zero while coasting.

Om ant+

Data transmitted on the Ant Sport network: Power Only Message - Power - Cadence Torque at Wheel Message - Torque - Speed - Distance

Fant også denne blogposten http://djconnel.blogspot.com/2010/03/powertap-torque-test-revisited.html

Så da får jeg sette meg grundigere inn i dette - tusen takk igjen for pekere og info.

Re: Powertap - Hvilken "computer" er best? [Re: FeitSyklist] #1120857 25/02/2011 16:38
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Da jeg skulle hente hjulet mitt i dag, etter noe ventetid, hadde jeg med sykkelen, for å teste at alt funket. Jeg har Powertap SL+ for mtb, og hadde tenkt meg å bruke Edge 705 som computer.

Vi sliter litt med å få Edge'n til å finne Powertap'en i butikken, så hjulbyggeren åpner opp, skifter batteri og nå finner enheten Powertap, og jeg får kalibrert strømmen på Garmin-enheten.

Jeg tenker at alt er ok, og tar med meg sykkelen hjem. Når jeg da skal ut for å teste dette, finner ikke Garmin-enheten Powertap lenger. Ei heller den gule computeren som fulgte med. Var ute i 40 min hvor jeg gjentatte ganger prøvde å scanne, uten resultat. Og nå begynner jeg få lavt blodsukker her...

Er det noen som kan hjelpe meg ved å forklare hva jeg eventuelt har gjort feil her ?

Moderator  support