Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til Temposykkel

Hjelp til Temposykkel #1113554 13/02/2011 17:15
Ørnen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg skal for første gang sykle temporitt om noen måneder og jeg har ingen temposykkel. Jeg har syklet mange år på landeveien med en temmelig aggressiv sittestilling, så regner med at med noen ukers tilvenning skal jeg klare å stige ned av sykkelen etter temporittet, uten å trenge akutt kiropraktorhjelp.
[For ordens skyld: Jeg kan allerede snitte OK på flatene, så jeg regner faktisk med at aerodynamikk vil ha innvirkning på sluttiden min.]

Jeg trenger imidlertid noen råd angående temposykkkel. ENTEN så kjøper jeg meg en brukt temposykkel i prisklassen 10 til 15 tusen. ELLER: Jeg kjøper tempobøyle. Da er sannsynligheten stor for at jeg også kjøper et sett med mellomprofilshjul, som jeg også kan bruke til vanlig fellesstart, og kanskje en aerogaffel (à la 3T Funda). Kjøper jeg brukt temposykkel følger det sannsynligvis noen OK hjul også... Dette var vanskelig.

Det jeg egentlig vil frem til er: Hvor stor forskjell blir det med tempobøyle, aerogaffel og 50mm hjul ift å kjøpe en temposykkel? Hvor mye har rammen å si på et tempooppsett?

Og til slutt: Noen som kan anbefale en OK tempobøyle?

Takknemlig for svar!

Re: Hjelp til Temposykkel [Re: Ørnen] #1113810 14/02/2011 07:57
2
2XU Offline
Avhengig
Avhengig
2
1. Tempobøyle (sittestilling)
2. Hjulsett ( Plathjul bak og høy profil eller 3 spoke carbon)
3. Ramme. Ja det kommer vel på sisteplass på hva du sparer på.

Det som er kjekt når du har Temposykkel er at du kan gire uten å forandre på go possisjonen.

Her har du egentlig svar på problemstillingen din:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=935672

Ser det ligger mange godbiter på finn.no og syklingensverden for tiden.

Her har du 1:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26559811

Redigert av 2XU; 14/02/2011 08:03.
Re: Hjelp til Temposykkel [Re: 2XU] #1113823 14/02/2011 08:21
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sittestilling er definitivt det viktigste. Det som er bra med temposykkel er at den er laget for at rytteren skal være i tempostilling. Hvis du skal oppnå den ideelle sittestillingen med en landeveissykkel med clip-on tempobøyle må man i mange tilfeller gjøre mange modifikasjoner (hvis det i det hele tatt går!). Med clip-on styre blir det veldig ofte noe midt i mellom ordentlig tempostilling på temposykkel og sittestilling når man er i bukken på vanlig racer.

Om du klarer å få en god sittestilling på raceren vil det være mer enn godt nok, hvis ikke bør du kjøpe deg dedikert temposykkel om du mener det er verdt det ICON_WINK

Re: Hjelp til Temposykkel [Re: hnastrup] #1117347 19/02/2011 12:12
Ørnen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for tipsene!

Moderator  support, Valentino