Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Viljestyrt ventilasjon - tull ?

Viljestyrt ventilasjon - tull ? #1112933 12/02/2011 07:16
S
snebyge Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Jeg har i alle år fra tid til annen brukt teknikken "puste litt ekstra": før bakker, under hard belastning, eller når jeg tar meg inn i igjen etter motbakker. Jeg synes at det har gitt et lite løft i prestasjon. Morsomt å lese artikkel i birkebeiner'n som tar opp temaet.
Deltok i birken for første gang i høst og brukte "trikset" fra Kvarstaddammen til Storåsen. Presset max og tok ut alt jeg hadde på denne strekningen. Pustet dypt og rolig men litt raskere enn det som strengt tatt føltes nødvendig. Puste frekvensen var nesten like rask i nedover og på flatene som i oppoverbakkene. Jeg anslår at pustefrekvens ble økt med 10%? fra ca 32 til 35 ? Følte at det ga meg et kick, og jeg ser i etterkant at jeg relativt sett syklet raskest på denne strekningen.
-Noen andre som har har prøvd dette? er det waste of energy eller gir det en reell effekt?

Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: snebyge] #1113204 12/02/2011 19:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det finnes en hovedfagsoppgave fra NIH om dette temaet skrevet av Øistein Sylta m.fl. De så på effekten av viljestyrt ventilasjon under hypobare forhold (altså i høyden) og husker jeg ikke helt feil var konklusjonen at funnene fra undersøkelsen tydet på at det kunne ha en positiv effekt på yteevnen.

Vet forøvrig at Olaf Tufte bruker viljestyrt ventilasjon fra start i alle løpene han ror.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: Torshov-Simen] #1113325 13/02/2011 07:11
N
Nelg Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg leste en artikkel om pusting for et par år siden .
Jeg testet det som sto , å begynte å puste litt ekstra ca 30 min før start på et 10 km løp.
Jeg satt da personlig rekeord i den løypa .
Vis du føler teknikken funker , så bruk den .
Det funker på meg ,hvertfall psykisk , slik at jeg orker/gidder å
presse litt ekstra .

Hviledagen er TØFF
Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: Nelg] #1113353 13/02/2011 09:34
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Ikke for at det er direkte sammenlignbart, men ved vekløfting/styrketrening er riktig pusteteknikk VELDIG viktig. Puste dypt inn ved avlastning (dårlig ord, returbevegelen?) og puste kraftig ut ved belastningsbevegelsen.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: Nelg] #1113379 13/02/2011 10:27
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Nelg
Jeg testet det som sto , å begynte å puste litt ekstra ca 30 min før start på et 10 km løp.
Jeg satt da personlig rekeord i den løypa .
Vis du føler teknikken funker , så bruk den .
Det funker på meg ,hvertfall psykisk , slik at jeg orker/gidder å
presse litt ekstra .

Ved løping gir riktig pustefrekvens seg selv etter stegfrekvensen. Riktig rytme gir et pust (inn og ut) per andre steg.

Det er derfor man skal justere steglengden ved justering av intensitet og ikke stegfrekvensen.

Redigert av maxminus; 13/02/2011 10:29. Rediger grunn: Steglengde.
Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: KenR] #1113429 13/02/2011 12:04
S
snebyge Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Sitat: maxminus
[quote=Nelg]Jeg leste en artikkel om pusting Ved løping gir riktig pustefrekvens seg selv etter stegfrekvensen. Riktig rytme gir et pust (inn og ut) per andre steg.
Det er derfor man skal justere steglengden ved justering av intensitet og ikke stegfrekvensen.

Det er 2 måter å løpe fortere på økt Skrittfrekvens og økt skrittlengde. At respirasjonen skal styre skrittfrekvens har jeg aldri hørt om før. Ellers er jeg helt enig i at det krever litt tilvenning å puste usynkront med skrittene.
Å puste annet hvert skritt er for lite ved max belastning.
(hvis du med skrittfrekvens mener antall ganger du setter det ene benet i bakken i løpet av et minutt. ) Hvis jeg løper på max er det pusting hvert skritt dvs ca. 85 ganger i minuttet.

Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: snebyge] #1113430 13/02/2011 12:07
S
snebyge Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
tilbake til sykling.
Pustefrekvense som jeg antok jeg hadde på birken er nok helt feil.
Jeg trente 4x4 idag, hvor jeg belaster nær max. Pustefrekvensen på slutten av de 2 siste dragene var ca 80 pr minutt.

Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: Nelg] #1113435 13/02/2011 12:16
S
snebyge Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Sitat: Nelg

Dette du omtaler er kun en psykisk effekt. Det finnes ingen fysiologisk forklaring på at du skulle ha mer O2 tilgjengelig ved å puste ekstra i 30 minutter før du løper. En analog kan være å svømme under vann, du utsetter oksygen gjelden du får under vann ved å puste noen dype drag før du dykker, ikke i 30 minutter før dykket.

Hvis du leser siste nummer av birkebeiner'n. er det snakk om kortvarig økt respirasjon kanskje 10-30 sekunder før du kommer til en bakke, for derved å utsette oksygen gjelden du får midt i bakken under max belastning.

Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: snebyge] #1113544 13/02/2011 16:52
S
smokejumper Offline
Entusiast
Entusiast
S
Skulle dette ha nokon effekt er det jo fordi du med aa puste oftere i ein kort periode gjer kroppen bittelitt meir basisk slik at du kan binde bittelitt meir H+ fra melkesyra tidligere, og dermed gaa bittelitt lenger foer du blir for sur.. Om det faktisk funke veit eg ikkje, men det er jo ein veldig interesant tanke

Re: Viljestyrt ventilasjon - tull ? [Re: smokejumper] #1113607 13/02/2011 18:58
E
Eivind92 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Men det er vel ikke for lite luft i innåndingen som hindrer folk i å ta opp nok oksygen? "Problemet" er vel å få tatt opp oksygenet og få fraktet nok ut til musklene?

Moderator  support