Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spinningsykkel vs. rulle

Spinningsykkel vs. rulle #1112441 11/02/2011 10:38
sykkelmor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har en spinningsykkel som jeg vurderer å bytte ut med en rulle. Men jeg er så usikker på hva som er beste, og gir mest igjen for treningen sin del. Vil helst få medt mulig ut at treningene siden jeg skal sykle Lillehammer- Oslo, GR og noen flere ritt denne sommeren.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: sykkelmor] #1112442 11/02/2011 10:40
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Med en rulle får du samme sittestilling på sykkelen siden du bruker samme sykkel man bruker ute. Utenom det er det ikke store forskjellen etter min mening ICON_WINK

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: hnastrup] #1112534 11/02/2011 12:24
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg tror at effekten av en times sykling på spinning sykkel eller rulle blir det samme, selv om det er jo to veldig forskjellige måter å sykle på.

Største forskjellen for min del er at det er mye lettere å motivere seg for å sykle på en rulle med rulletour etapper, rlv video, virtuelle verden osv.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: marvin] #1112558 11/02/2011 12:55
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
med rulle så er det enklere å sette bort sykkelen også for å ikke ta opp plass.
Og fordelen, som skriver over, med å bli vant til å sykle på den sykkelen du ellers skal sykle på. Om vinteren har du jo muligheten til å teste ut ulike sittestillinger, justere sete osv til du finner en god stilling.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: thomasengen] #1112667 11/02/2011 16:08
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes det er mye morsommere med rulle enn spinningsykkel fordi det er mye mer likt det jeg faktisk skal bli bedre på. Deilig å sitte på skikkelig sykkel og med Tacx Fortius I-magic på dataen føler jeg at jeg virkelig er på tur. (Lettlurt ? ICON_WINK ) Veldig motiverende å trene med wattmåling og måle egen fremgang. Så jeg vil absolutt anbefale rulle. Har du noen mulighet for å få prøvd hos noen som har, kanskje?

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Stine L] #1112669 11/02/2011 16:11
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde Tacx Fortius i fjor, men ble fort lei av RLV'er, VR, etc. Jeg synes det er vanskelig å stå og tråkke hardt på rulle, og det er stort sett hardøkter jeg tar inne. Langturene tar jeg ute, sommer som vinter.

Dessuten er det godt å ha spinningsykkelen tilgjengelig på sommeren også - på de aller våteste dagene.

Et stemme på spinningsykkel altså, fra en som har hatt begge deler i hus.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: torinb] #1112702 11/02/2011 17:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg satser en ventilhette på at Sykkelmor blir sprekere av å kjøre god kvalitetstrening med en pulsklokke og speedometer på den spinningsykkelen hun har enn av å fikle med PC'er oppsett og ledninger på en rule i ++ klassen. I tillegg får hun råd til en tur til syden for det hun sparer på rulle og ny PC og konsulenthjelp.

En enklere modell rulle vil ha alle fordelene ved å bruke egen sykkel og kunne puttes inn i skapet mellom øktene. Mens spinningykkelen har fordelen av alltid å være klar til bruk (etter at man har ryddet bort tøyet man har tørket på den) og de slites jo nesten ikke i det hele tatt.

En stemme på å spare de pengene.

LarsB

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: larsb] #1112710 11/02/2011 17:42
Immer Offline
Entusiast
Entusiast
Ening med larsb, Kjøpte selv en tacx fortius i november! Har vell 4 turer på den. Det skulle bli ca 1850,- pr tur. Da snakker man kvalitestid framfor kvantitet.

Hvis du ikke sliter med motivasjonen på spinningsyklen,bruk det du har.. Så da er det bare å sette steroanlegget på max og kjøre intervall så kommer formen som et skudd. + penger på bok, som du kan bestille deg en sydentur for, med eller uten badetøy ICON_WINK

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Immer] #1112716 11/02/2011 17:52
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjøpte en brukt spinningsykkel fra Finn, har satt den i kjelleren, lastet ned 3 filmer fra The Sufferfest.com, funker bra for meg det.

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: BananJan] #1112723 11/02/2011 18:10
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Ser ihvertfall at jeg har hatt mye bedre treningsutbytte det siste året hvor jeg har trent på rulle enn året før da jeg trente på spinningsykkel.
Sittestillingen blir riktigere, tråkket blir riktigere og det er lettere å holde jevn og riktig intensititet.

Jeg er ikke så "proff" at jeg har trengt watt-måler så jeg kjører på puls og opplevd intensitet på en Sartori kjøpt brukt på Finn.no for en tusenlapp.
Beste investeringen jeg har gjor og nå gremmes jeg de gangene jeg må ty til spinningsykkelen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: sykkelmor] #1112747 11/02/2011 18:55
L
lurts Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Syns det er lettere med en rulle som automatisk gjør det tyngre eller lettere. Gjør at jeg gidder å trene, men kjempe gøy er det ikke.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: lurts] #1112810 11/02/2011 20:09
sykkelmor Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tilbakemeldingene. Da blir sykkelen stående i stua, så får jeg heller se om jeg finner meg noen spinningprogram og musikk og trø i vei.

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: sykkelmor] #1112817 11/02/2011 20:18
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøp deg ei Tacx Flow rulle og tren etter watt. Bruk sykkelen du bruker til vanlig og sett på et rulledekk. Lær deg å trene etter watt.

Jeg synes kvaliteten på treninga blir langt bedre på ei skikkelig rulle med egen kjent sykkel enn på en spinningsykkel.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: erling] #1113093 12/02/2011 15:08
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Har hatt en gørrkjedelig spinningssykkel tidligere, den fikk meg til å oppsøke spinningssalen. Der fikk jeg aldri nok ut av øktene i salen.

Nå har jeg en Bushido-rulle med PC-update og synes det er best: kan være hjemme og trene samt at øktene er harde nok.

Martin

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: sykkelmor] #1114813 15/02/2011 18:25
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Føler med deg og deler problemstilling...

Har selv en billig spinningsykkel. Den funker helt greit til timesøkter med 3x10 "følt" sone 3intervall eller 6x5 styrketråkk. Kan sette Mac'en på styret og se film, og det gjør det levelig.

Men vurderer å kjøpe ei lowtech-rulle, eks Fluid 2 fra CycleOps. Argumentene er lik de over, sittestilling samt mulighet for å trene med computer (Edge 500). På sikt hadde det vært gildt å kline til med watthjul eller liknende for å trene nøyaktig watt både inne og ute.

I tvil, men tipper jeg om litt bestiller ei rulle fra Oslo Sportslager, har Fluid 2 til 1799,- (tenke, tenke.....tvile, fundere...)

PS. I alle tilfelle har jeg ikke vurdert å gå for sånn techno-rulle, enig med LarsB der - tror det fort blir dyrt og potensielt knotete...

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Immer] #1114974 15/02/2011 21:36
S
Snart 50 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Immer
Ening med larsb, Kjøpte selv en tacx fortius i november! Har vell 4 turer på den. Det skulle bli ca 1850,- pr tur.

Trodde tacx fortius var bra saker og man har mange fine funksjoner man kan leke med .... eller blir det for mye ting&tang å holde styr på?

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: erling] #1114976 15/02/2011 21:41
2
2XU Offline
Avhengig
Avhengig
2
Sitat: erling
Kjøp deg ei Tacx Flow rulle og tren etter watt. Bruk sykkelen du bruker til vanlig og sett på et rulledekk. Lær deg å trene etter watt.

Jeg synes kvaliteten på treninga blir langt bedre på ei skikkelig rulle med egen kjent sykkel enn på en spinningsykkel.

Enig. Har en Satori som brukes til oppvarming på ritt og flowen til treningsøkten som da sykles etter watt.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Snart 50] #1115088 16/02/2011 07:50
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Snart 50
Sitat: Immer
Ening med larsb, Kjøpte selv en tacx fortius i november! Har vell 4 turer på den. Det skulle bli ca 1850,- pr tur.

Trodde tacx fortius var bra saker og man har mange fine funksjoner man kan leke med .... eller blir det for mye ting&tang å holde styr på?

Folk er forskjellige og motiveres på ulike måter. Jeg synes Fortius-rulla er knall og gjør vintertreningen mye mer interessant, spesielt Rulletouren er fin å være med på.

Min rulle står konstant oppkoblet på boden med en utrangert PC som ikke brukes til annet enn rulla. Slipper da alt av softwaretrøbbel som noen erfarer. Jeg har også to racere, hvorav den ene til enhver tid står på rulla.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Kruser] #1115107 16/02/2011 08:13
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Skriver under på det Kruser sier.
Vet nesten ikke om jeg hadde drevet med sykling i dag uten Tacx Fortius. Det gav meg motivasjon med Rulletouren å peise på gjennom den første vinteren jeg hadde sykkel, og gav meg troen på at jeg kunne bli ganske god, da jeg kunne måle meg med andre før jeg hoverhode hadde turt å engang møte noen i fra en sykkelklubb "face to face", og jeg lærte fort at man selv ikke nødvendigvis er så dårlig sammenlignet med andre.
På våren meldte jeg meg inn i en sykkelklubb, og opplevelsen av mestring fra rulla og rulletour viste seg å stemme.

I dag er en av tingene med rulla for eksempel å snappe opp hva bedre syklister enn meg selv kjører intervaller på, og deretter sette seg ned, lage opp økten i Catalyst , kalibrere rulla og kjøre på, holde på helt til man greier det samme som dem. Hvor lang tid tar det ? 1 mnd. 3 mnd ? Spennende :-) Så for meg er det nok ikke spørsmål om Spinningsykkel vs. rulle, men syklist vs. ikke syklist.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Øystein Rustad] #1115125 16/02/2011 08:31
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Kjøper man en vanlig flow rulle får man mulighet til å trene watt basert uten så mye ledninger. Det er også en mer moderat pris på den. vil man senere koble til pc kan man kjøpe vr-upgrade til den.
Den store fordelen ligger i muligheten til å registrere egen fremgang som er veldig motiverende ICON_SMILE

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Horgen] #1115236 16/02/2011 10:09
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Horgen
Den store fordelen ligger i muligheten til å registrere egen fremgang som er veldig motiverende ICON_SMILE

Men trenger man strengt tatt "watt-utstyr" for en halv formue til det?
Bruker som tidligere nevnt en Sartori, og (sammenliknet med tidligere i vinter) sykler jeg nå på samme kadens, samme puls og samme opplevde intensitet, men på tyngre gir. Da vet jeg at jeg trår flere watt med samme "innsats".

Sier ikke at det er noe galt med watt-trening, men at det er noe vanlige dødelige mosjonister må ha for å heve utbyttet av trening tror jeg ærlig talt ikke.(Ikke at du sa det, men det er et argument man møter ofte). Jeg tror den jevne mosjonist vil ha mer utbytte av å ikke gjøre trening så fryktelig komplisert, for "vårt" nivå er ikke trening rakettforskning.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: larsb] #1115247 16/02/2011 10:21
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Jeg satser en ventilhette på at Sykkelmor blir sprekere av å kjøre god kvalitetstrening med en pulsklokke og speedometer på den spinningsykkelen hun har enn av å fikle med PC'er oppsett og ledninger på en rule i ++ klassen. I tillegg får hun råd til en tur til syden for det hun sparer på rulle og ny PC og konsulenthjelp.

En enklere modell rulle vil ha alle fordelene ved å bruke egen sykkel og kunne puttes inn i skapet mellom øktene. Mens spinningykkelen har fordelen av alltid å være klar til bruk (etter at man har ryddet bort tøyet man har tørket på den) og de slites jo nesten ikke i det hele tatt.

En stemme på å spare de pengene.

LarsB

YEAH. Helt enig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: olechr] #1115280 16/02/2011 11:05
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Skal noen som ikke bruker rulla si, selge den? Gjerne en med VR... ICON_SMILE

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Torshov-Simen] #1115288 16/02/2011 11:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Bruker som tidligere nevnt en Sartori, og (sammenliknet med tidligere i vinter) sykler jeg nå på samme kadens, samme puls og samme opplevde intensitet, men på tyngre gir. Da vet jeg at jeg trår flere watt med samme "innsats".[...] Jeg tror den jevne mosjonist vil ha mer utbytte av å ikke gjøre trening så fryktelig komplisert, for "vårt" nivå er ikke trening rakettforskning.

Hvis du vet tråkkfrekvensen og kjenner kroppen så godt at du kan "kalibrere" pulsen riktig ift dagsform, restitusjon, osv, og samtidig som du opplever intensiteten som lik, så høres dette veldig enkelt ut.

Jeg setter meg på rulla, begynner å trå, og ser at jeg produserer mer watt nå enn jeg gjorde i november. Ganske enkelt det også.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Andrehua] #1115290 16/02/2011 11:25
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Litt off topic her, men siden rullesykling og effekt av denne diskuteres så prøver jeg meg på et spørsmål.

Det jeg lurer på er hvorvidt det er noe poeng å variere mellom å sitte og å stå når man trener på rulle. Jeg har en rulle i kjellern, men trener mest spinning på fellestrening. Etter all spinningen føler jeg at jeg har blitt veldig vant til å avlaste med å stå og trå. Dette fungerer dårlig på rulla da jeg ikke har stiv gaffel på sykkelen som er montert på denne.

Skal jeg bare kjøre på sittende, eller montere en stiv gaffel? Blir fort stiv i muskelaturen uten å komme opp i sone4 når jeg bare sitter..

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Øyvind V] #1115300 16/02/2011 11:33
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Øyvind V

Jeg setter meg på rulla, begynner å trå, og ser at jeg produserer mer watt nå enn jeg gjorde i november. Ganske enkelt det også.

Sågar enklere, det er jeg helt enig i, men enn så lenge er utsyret for watt-basert trening ganske dyrt og over-kill for de fleste mosjonister.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Torshov-Simen] #1115312 16/02/2011 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V

Sågar enklere, det er jeg helt enig i, men enn så lenge er utsyret for watt-basert trening ganske dyrt og over-kill for de fleste mosjonister.

Om det är over-kill beror nog från person till person. Klart man kan träna utan men det är ju också möjligt att man får en massa extra motivasion av att träna effekt baserat.

Håller själv nästan bara på med aktiviter där ytre forholadena spelar en väldigt stor roll för hur fort det går och skulle definitivt önska att det gick att mäta prestationen på ett enkelt sätt.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: Torshov-Simen] #1115336 16/02/2011 12:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
men enn så lenge er utsyret for watt-basert trening ganske dyrt og over-kill for de fleste mosjonister.

Du synes det ja.

Re: Spinningsykkel vs. rulle [Re: sykkelmor] #2532065 23/01/2019 12:10
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Gammel tråd, men nå som vi har Zwift og andre virtuelle verktøy der du kan kjøre treningsopplegg med riktig belastning og mengde så er helt klart rulle å foretrekke framfor en spinningsykkel. Det gjelder hjemme. Vil du være sosial så tren på et senter.

Begge deler er selvsagt avhengig av at du følger et opplegg og trener jevnlig for å få resultater. Ser på min Strava nå at formen var betraktelig bedre de månedene jeg hadde rulle (ny sykkel ikke kompatibel med gammel rulle.)

Moderator  support