Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Seedingsritt til Birken

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116206 17/02/2011 14:39
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp
Jeg ønsker ikke engang være medlem i NCF, men ved tvungen penn må jeg melde meg inn i en klubb, og jeg må også betale for det.
Det er jo verre enn medlemsjukset i AUF. Der var det jo tross alt gratis å være falskt medlem :-)

Du ønsker ikke å være medlem, men masse forventinger om innflytelse har du uansett...? Et under at du holdt ut i debatten så lenge som du gjorde, Øystein ;-)

Men hvordan hadde du tenkt deg at det demokratiet ditt skulle fungere? Internettavstemning hver gang en eller annen tror han/hun har funnet på noe lurt?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116210 17/02/2011 14:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Hvordan mener du da at demokratiet i forbundet bedre kan løses?

Jeg tror punkt 1 må være at medlemmene ikke kan være prisgitt klubbledelsens evne/motivasjon/ork til rute informasjon og tiltak.

Punkt 2 må være at enkeltmedlemmer må kunne fremme forslag til krets og forbund uten å gå via klubb. Dette er tross alt en idrett, ikke politikk. Vi kan jo se så rart det blir, når f.eks olechr ikke kan sende forslag til eller dra på tinget, med mindre klubben hans legger til rette.

Punkt 3. Fjerne pliktmedlemskap i forbundet. Med dyre engangslisenser innfører man i praksis et pliktmedlemskap i NCF for mosjonister som liker å sykle mange turritt. Jeg ønsker ikke engang være medlem i NCF, men ved tvungen penn må jeg melde meg inn i en klubb, og jeg må også betale for det.
Det er jo verre enn medlemsjukset i AUF. Der var det jo tross alt gratis å være falskt medlem :-)

Punkt 1)
Selv om jeg sitter i styret i en av landets største klubber må jeg innrømme at jeg ikke har sett noe regnskap fra forbundet. Så her er jeg enig i at noe kanskje bør gjøres. Dette kan man i hvert fall delvis løse ved å sende e-post om viktige ting direkte til medlemmene. E-postlister har man jo. Noe så banalt som årsmeldingen med regnskaper bør jo kanskje alle få.

Punkt 2)
... er jeg usikker på. Hva om man da får 500 forslag? Jeg er ikke sikker på om det vil være en god løsning. Ansette enda flere i forbundet til å se på et lass med mer eller mindre (og jeg tipper det blir mest "mindre") gjennomtenkte forslag? Årsmøtet = 4 dager med avstemming over forslag ingen gidder å sette seg inn i? Jeg overdriver nok, men jeg ser ikke at noe slikt skal gavne sporten, selv om jeg også helt klart ser det negative i dagens løsning med at fornuftige forslag aldri kommer frem grunnet for eksempel "tilfeldig" klubbledelse.

Punkt 3)
Her er jeg nok grunnleggende uenig med deg, men det har vi vel diskutert tidligere, så den trenger vi ikke ta opp igjen.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1116215 17/02/2011 14:51
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Pkt 1: Er du sikker på at dere ikke har fått tilsendt dette (en integrert del av tingpapirene) forut for forbundstinget?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1116228 17/02/2011 14:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Pkt 1: Er du sikker på at dere ikke har fått tilsendt dette (en integrert del av tingpapirene) forut for forbundstinget?

Klubben har sikkert fått det, men det er nok ikke distribuert (med forbehold om at jeg har misset denne). Dette er noe alle medlemmer egentlig bør få uavhengig av om klubbene sender det ut eller ikke.

Med dagens muligheter teknisk sett burde det ikke være en stor sak å sende ut en del viktig info direkte fra forbund til utøver? Da er man ikke like avhengig av at ting fungerer i klubbene.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1116235 17/02/2011 15:13
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Selvfølgelig. Det skal ligge ute på sykling.no (slik det gjorde før)

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116267 17/02/2011 16:10
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: kao
Du ønsker ikke å være medlem, men masse forventinger om innflytelse har du uansett...? Et under at du holdt ut i debatten så lenge som du gjorde, Øystein ;-)

Jeg har lite ønske om å være med i organisasjonen nettopp på grunn av manglende innflytelse og en opplevd tvangsinnmelding. Dette gjelder spesielt siden denne organisasjonen ikke betyr annet enn utgifter for sykkelentusiaster i mitt lokalmiljø og for min familie.

Det er jo opplest og vedtatt at jeg ikke har påvirkningskraft i forbundet, som konsekvens av at jeg ikke har anledning til å ta på meg verv i klubben. Jeg er også sist på forbundets prioriteringsliste, både som utøver og som gren. Da føler jeg meg rett og slett uønsket i forbundet.

Etter å ha arrangert NC rundbane i fjor synes jeg forbundet gjorde en god jobb med oppsummeringen. Vi deltok på et seminar der alle NC arrangører var invitert og kunne komme med innspill. De viste tydelig at de tok imot innspillene, noen er fulgt opp og noe er på gang. Denne oppfølgingen er noe av grunnen til at jeg blir med og arrangerer i år også.

Jeg synes NCF er på rett vei, og om vi terrengsyklister engasjerer oss litt flere steder enn på forumet her vil fokuset på terrengsykling i NCF fortsetter å bedre seg.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: peroo] #1116579 18/02/2011 08:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: peroo
.

Jeg synes NCF er på rett vei, og om vi terrengsyklister engasjerer oss litt flere steder enn på forumet her vil fokuset på terrengsykling i NCF fortsetter å bedre seg.

Mulig jeg tar feil men jeg syntes folk rundt omkring engasjerer seg masse jeg. Folk i klubbene er dødsflinke. De lager ritt, skaffer sponsorer, har treninger og bruker all sin tid på å gjøre klubbene bra. Slik jeg ser det så gjør klubbene og folkene der en helt konge jobb. NCF har vel blitt litt bedre, men slik jeg opplever det så har ikke forbundet vokst like fort som sporten og klubbene.

Når jeg er på feks giant cup og Scott cup som er små cuper så står folk på å lager de kjempe bra rittene på hverdager. Nissan cup også men de ser jeg på som en litt større aktør.

Så at folk ikke engasjerer seg trur jeg er feil. Det jeg derimot har inntrykket av er at de orker ikke å bruke tid å krefter på å engasjere seg i et litt tungrodd NCF system. Dette kan dere diskutere så MYE dere vil. men det har jeg hørt fra flere. Folk som har vært og er i NCF samt folk som burde ha vært der.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1116599 18/02/2011 08:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvem skal drive dette hvis ingen gidder å engasjere seg?
Også vår klubb har nok flere "terreng"-syklister enn landeveissyklister, men hvor blir disse av når det er årsmøte? Det er det i kveld, og kommer det mer enn 20 (i tillegg til styret) av de totalt 700 medlemmene blir jeg overrasket.

Jeg slapp å bli overrasket. Litt usikker på antallet medlemmer som var der da noen var foreldre til aktive undommer, og andre var der kun for å informere om diverse, men det som er sikkert er at det i tillegg til styret var under 20 oppmøtte.

Enten gidder ikke folk engasjere seg, eller så er de fornøyd med tingenes tilstand og styrets arbeid. Jeg får tro det siste. ICON_WINK

Det positive er at man for første gang på flere år har klart å få nok folk til et fulltallig styre, og det har det blitt jobbet mye med for å klare.

Dette er realitetene og er nok ikke unikt for vår klubb.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116992 18/02/2011 18:08
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Lisensinntekter er vel bare en del av inntektene til forbundet. Hva med sponsor-/reklameinntektene?

Hehe, denne tror jeg ikke skal dras for langt. NCF har hatt notoriske problemer med å skaffe sponsorer, og har også hatt litt frynsete behandling av de sponsorene de har fått tak i.

Vill gjetting: Lisenspenga fra Raumerrittet gir mer inntekter enn sponsorkronene.

Vet jeg skulle forlate debatten, men jeg måtte bare kommentere denne.

En vekst i sponsorinntekter fra 0,- i budsjettet for 2008 til å ha sikret drøyt 4 mill i 2011 er "ganske" bra (så du gjetter nok ganske mye feil).
Uten Thor, Kurt Asle og Edvald hadde ikke dette vært mulig. Gunn Rita og Lene har dessverre forsvinnende liten direkte sponsorverdi, det samme har massene på grusritt (da sett bort i fra at grusrittene har gitt sykkelinteressen et formidabelt løft).

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1117011 18/02/2011 18:38
olechr Offline
More than words
More than words
det samme har massene på grusritt (da sett bort i fra at grusrittene har gitt sykkelinteressen et formidabelt løft).

Grusrittene er nok like god grunn til at man får inn sponsor inntektene. Intersport blant annet hadde nok hatt omtrent null interesse for å sponse noe som helst innen sykling hvis de ikke viste at så mange syklet grusrittene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: olechr] #1117017 18/02/2011 18:49
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er selvfølgelig mye i det, uten mosjonsbølgen på grus og asfalt (de fleste flere asfaltritt har deltakerrekorder så det griner, se f. eks på Styrkeprøven, Bergen-Voss og Enebakk Rundt)hadde oppmerksomheten sikkert ikke rundt TdF ikke vært den samme.

Uansett, uten TV2 og TdF (og dermed Oslo Intersport Grand Prix) og grønne trøyer hadde vi IKKE fått disse avtalene.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1117819 20/02/2011 15:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er selvfølgelig mye i det, uten mosjonsbølgen på grus og asfalt (de fleste flere asfaltritt har deltakerrekorder så det griner, se f. eks på Styrkeprøven, Bergen-Voss og Enebakk Rundt)hadde oppmerksomheten sikkert ikke rundt TdF ikke vært den samme.

Her er det vel litt høna/egget-diskusjon ute og går. Jeg tipper at noe/mye(?) av årsaken til at rittene har så mange deltakere er nettop nordmenns suksess i utlandet (og TV2s fokusering på det).

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1117821 20/02/2011 15:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Selvfølgelig. Det skal ligge ute på sykling.no (slik det gjorde før)

Vel og bra at det er tilgjengelig, men da når man kun de som aktivt søker det, og som da har spesiell interese for det. Dette er likevel utilstrekkelig som markedsføring om man faktisk vil nå ut til folk og engasjere de.

Jeg skulle ønske man i det store og hele dyttet informasjonen på folk. Man har midlene for å gjøre det, og kostnaden og arbeidet vil jeg tro er minimal.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Hekta-MTB] #1129297 14/03/2011 07:07
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Hei

Er det noen som vet hvordan det går med dialogen mellom Raumerrittet og Birkebeinerrittet. Er seeding-løpet kjørt?

Mvh
Harald D

Re: Seedingsritt til Birken [Re: KenR] #1129536 14/03/2011 12:41
T
tbusterud Offline
Fersking
Fersking
T
Så vidt jeg kan se mangler Hedmarksvidda rundt i første posten. Den er hvertfall listet som godkjent seedingsritt på Birkebeinerrittet sine sider : http://birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Seeding/Seedingritt-2011/

Re: Seedingsritt til Birken [Re: tbusterud] #1133370 20/03/2011 17:05
Alltid sliten Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen som vet hvor jeg kan finne en oversikt over hvilke resultater man måtta ha oppnådd i seedingsritt for å komme i ulike puljer i Birken 2010? Det ble en håpløs sentning....;)

Det viktigste for meg er å se starttidene/puljene i birken 2010 for dem som seedet seg med tid i Birken 2009.

Hilsen Alltid Sliten
Re: Seedingsritt til Birken [Re: Alltid sliten] #1133381 20/03/2011 17:19
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Tipper det er lettere å få svar på dette om du skisserer hvilken tid du tenker å sikte mot, så er det sikkert flere som kaster seg frempå med sammenlignbar resultater.....

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: JanM] #1133439 20/03/2011 18:47
Alltid sliten Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: JanM
Tipper det er lettere å få svar på dette om du skisserer hvilken tid du tenker å sikte mot, så er det sikkert flere som kaster seg frempå med sammenlignbar resultater.....

For eksempel 3 timer på grenserittet.

Hilsen Alltid Sliten
Re: Seedingsritt til Birken [Re: Alltid sliten] #1133522 20/03/2011 20:30
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Ca pulje 9 på Birken, tipper jeg.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Tgabriel] #1133563 20/03/2011 21:22
tron Offline
Besatt
Besatt
Har ikke syklet Birkebeinerrittet på 10-12 år, så jeg aner ikke hvilken betydning seeding har for rittet. I rennet i går fikk jeg oppleve at det har alt å si, siden man til tider stanger i rushtidskø hvis man starter litt bak. Er det tilsvarende viktig i rittet?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: tron] #1133737 21/03/2011 09:30
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Seedingsritt til Birken [Re: tron] #1133838 21/03/2011 11:39
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tron
Har ikke syklet Birkebeinerrittet på 10-12 år, så jeg aner ikke hvilken betydning seeding har for rittet. I rennet i går fikk jeg oppleve at det har alt å si, siden man til tider stanger i rushtidskø hvis man starter litt bak. Er det tilsvarende viktig i rittet?
Hei Tron. Gratulerer med vel gjennomført renn!

Seeding betyr mye i rittet også. Poenget i rennet er å komme i passende tidlig pulje for å få gode spor og slippe for mye forbigåing. I rittet er poenget å finne "tog" du kan henge med på grus- og asfaltstrekkene. Inkludert i "riktig pulje" ligger også at du slipper å bruke krefter på forbikjøringer samt at det er mindre saktegående kø i terrengpartiene. I viss grad betyr jo også løypeforholdene noe (men mye mindre enn i rennet), dersom det er gjørmete. Og det har det jo vært et par år nå. Så ut og kjøre seedingritt; i det minste et par stykker. Birken-resultater som er 10 år gamle vil ikke telle.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: front biker] #1150719 13/04/2011 19:30
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Litt off-topic, men en opptur for raumerrittet ICON_SMILE

http://raumerrittet.no/index.php?option=com_content&view=article&id=263:raumerrittet-seedingsritt-for-cykel-vasan&catid=1:siste-nytt&Itemid=123

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: JanM] #1150721 13/04/2011 19:30
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Linken datt ut, men her er teksten:

Raumerrittet seedingsritt for Cykel Vasan!
onsdag 13. april 2011 13:49 .Cykel Vasan 90 km - 13. august 2011

Dette sykkelrittet har allerede rukket å bli en klassiker og er i sterk vekst.
Rittet er allerede fulltegnet og nådde sitt tak på 6000 påmeldte deltakere 24 mars 2011.

Mange nordmenn har valgt å delta, og skryter av svært profesjonell gjennomføring med deltakerne i fokus.

Det er derfor med stor glede vi kan meddele at Raumerrittet har blitt valgt ut som et av seedingsrittene til Cykel Vasan.

Mål 2015:
Re: Seedingsritt til Birken [Re: JanM] #1151608 14/04/2011 21:04
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Syklet Birken på 3.59 i fjor. Hvilken pulje kan en anta at det vil tilsi i Raumerrittet og Birken i år?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1152846 16/04/2011 20:04
N
nlski-sykkel Offline
Fersking
Fersking
N
Ser at Hedmarksvidda Rundt ikke er på listen. Dette er seedingsritt og arrangeres 2. juli. Fikke masse positiv tilbakemelding i fjor, selv under meget våte forhold :-)

Re: Seedingsritt til Birken [Re: bcbc] #1155315 21/04/2011 06:55
H
HøyPuls Offline
Fersking
Fersking
H
Puljene til Birken blir visstnok klare i mai en gang. Tipper 3:59 i 2010 tilsvarer pulje +/- pulje 22??

Re: Seedingsritt til Birken [Re: HøyPuls] #1158787 27/04/2011 10:00
S
Skjeggspir Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg er en av de som meldte seg på Raumerrittet i den tro at det skulle bli seedingsritt til Birken.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan ta hevn?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Skjeggspir] #1158937 27/04/2011 12:18
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har ikke lest hele tråden men det er visstnok politisk korrekt å holde relaterte temaer innenfor én tråd.

Jeg har lenge hatt lyst til å sykle Farrisrunden for å skaffe meg litt bedre startposisjon i Birken. Nå viser det seg at jeg er bortreist den helgen og kan ikke få inn Farrisrunden på noe vis.

Men Farrisrunden, Grenserittet og Birken er betegnende for mine evner i terrenget. Jeg tror ikke jeg har sjanse til å skaffe meg noe bedre posisjon i mer tekniske ritt enn dette.

Så da er ståa slik at jeg ikke får syklet Farrisrunden. Grenserittet er Team Gravity sitt sesongmål og her må jeg sykle sammen med teamet så der har jeg ikke noe stort håp om bedret seeding.

Finnes det andre ritt på Østlandet som er av samme teknisk art som de tre ovennevnte rittene? Må ikke være i tidsrommet 16-28. juni, ei heller 16-24. juli.

Eller er det så lite å tjene i startposisjon på seedingrittene at jeg like gjerne bare kan starte blant ferskingene i Birken?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Raskall] #1158959 27/04/2011 12:36
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg hadde sjekket Trysilrittet 9. juli og / eller CykelVasan som går 13. august. Skal du bruke sistnevnte som seedingsritt, skal du være obs på at det koster penger, da det er etter fristen til Birken-administrasjon mtp seedinger.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support