Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kan jeg begynne å trene igjen?

kan jeg begynne å trene igjen? #1109941 07/02/2011 16:23
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

var hos naprapaten min i dag..hun sier at mine kneproblemer er muskulært (korte 'strekk'muskler?) og at jeg må tøye mye osv og at jeg kan sykle men ikke så lang tid om gangen til og begynne med og med lavt gir..jeg er LIVREDD for og forverre min situasjon ved å sykle for tidlig (14 dager siden sist nå) kan jeg 'stole' på naprapaten min tror dere? eller bør jeg ta legetimen min til torsdagen også for og være sikker?

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1109945 07/02/2011 16:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hvordan bakgrunn har naprapaten din? Dersom naprapaten din har peiling på sykkel-relaterte skader ville jeg stolt mer på naprapaten enn fast-legen. Ellers ville jeg oppsøkt naprapat/fysio/kiro eller noe som har skikkelig peiling på sykkel-relaterte skader. Er mange som sykler, så jeg vil anta at det vil være relativt enkelt å finne en i nærmiljøet ditt som har peiling...

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1109946 07/02/2011 16:45
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg følger tommelfingeren:

Smertefri ? Sykle !

Smerter ? Ikke sykle..

pedalistisk !
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: parkprest] #1109955 07/02/2011 17:01
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
takk..tror ikke ho har noe spes peil på direkte sykkel-relaterte skader..men hun påstår at hun kan knær da.
Har time hos legen min til torsdag, tenkte jeg da kunne få en henvisning til en fysioterapaut som kan det med sykkel-relaterte
skader..jeg er ganske sikker på det selv at alt kommer av for høyt gir på rulla i vinter samt at jeg kan ha hatt setet for lavt:(

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1110070 07/02/2011 19:16
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Har du smerter i forkant av kne / knær er lettere gir og riktig høyde på setet en forutsetning. Støtter Parkprest, gjør det vondt å sykle - stå over, kjenner du ikke smerter - kjør på.

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Padman] #1110142 07/02/2011 20:30
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
har smerter fra og til under over og på siden jeg..
føler ikke for å sykle enda sånn som jeg har det nå..får jo ny sykkel til onsdagen og da skal de hjelpe meg med instillingene så det blir perfekt når jeg setter meg på sykkeln og sykler avgårde igjen ICON_SMILE

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1111249 09/02/2011 12:55
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Det finnes naprapater som kan idrettskader og de som ikke kan det, akkurat som leger og fysioterapeuter. Du bør velge behandler basert på hva de er gode på, ikke beliggenhet (eller pris?)Still kritiske spørsmål og forvent konkrete svar, hvis ikke er du feil sted. Og- å sørge for at sykkel er riktig innstilt er veeeldig forebyggende. Lykke til!

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: sailman] #1111261 09/02/2011 13:21
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Litt avhengig av om smertene øker når du sykler?

Lette gir ihvertfall!

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: jan erik] #1111378 09/02/2011 17:37
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er helt sikkert individuelle forskjeller, men hvem tror du har best bakgrunn for å håndtere muskler og ledd?

- Naprapaten med 4års utdannnelse i muskel&ledd, og en arbeidsdag som kun består av å behandle slike skader - eller
- Legen med 6års utdannelse i hjerte, lunge, hud, mage, nyrer, virus, kreft og forkjølelse, medisinering + ørlite muskler og ledd, og en arbeidsdag med astmapasienter, influensa, ryggplager, sykemeldinger, kreft.....

Strekking etter instruks fra naprapat var løsningen for belastningsskaden jeg hadde i kneet for noen år siden.

Den generelle regelen er at en kan gjøre det som ikke gjør vondt (er vel gjerne korte turer i lett gir.) Er svært sjelden en i dag anbefaler full hvile.

Jeg tviler faktisk på at det finnes naprapater (eller fysioterapauter) uten erfaring med idrettsskader - det er nok i stor grad oss gamle "supermosjonister" som holder liv i disse næringene :-)

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: alfred] #1114401 14/02/2011 22:20
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
nå har jeg vært hos fysioterapeut, det er muskulært sier han,.jeg skulle sykle med lette gir til og begynne med sa han...så jeg tok en time på rulla om lørdag med lette gir...klarer jo nesten ikke få opp pulsen da jeg men ;( og så prøvde jeg den nye sykkeln min i går utenfor huset mitt i 5 min..og i dag har jeg fått litt mer smerter i knea igjen ;( men i om med at det er muskulært så bør det vel bli bedre så lenge jeg ikke overanstrenger det noe voldsomt? kanskje de 'smertene' jeg føler ikke er så 'ille' egentlig;)

Redigert av Biky'girl; 14/02/2011 22:46.
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1114551 15/02/2011 10:58
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva med litt alternativ trening? Svømming er som regel utmerket.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1114659 15/02/2011 13:19
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Det er nesten alltid muskulært med slike type knesmerter dersom man ikke har slått seg.

Muskulaturen er for stram sannsynligvis som følge av overbelastning, for tunge gir, for lite hvile og mest sannsynlig en kombinasjon av disse faktorene.

Dersom du forholder deg helt i ro vil det ta lenger tid å bli kvitt disse plagene enn om du beveger deg rolig uten særlig belastning kombinert med mye uttøyning. Poenget er at det er lurt å øke blodgjennomstrømningen til muskulaturen. Da vil den lettere løse seg opp.

Jeg ville også anbefale å gå til massasje eller akupunktur (det er mange fysioterapeute som bruker nåler til muskulære plager) får å få fortgang i prosessen.

Dersom du kjenner mer etter trening har du tatt i for mye, du kjenner selv hvor grensen går. Du kan prøve deg frem med hvilke aktiveteter som er best.

Lykke til.

Så mange stier og så kort liv...
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: yoeddy] #1114669 15/02/2011 13:33
bullet Offline
Besatt
Besatt
Kanskje grunnen til smerte sitter et annet sted? Jeg slet med et vondt kne for noen år siden. Etter mye nålestikking/massasje/tøying for å løse opp muskulatur, tok en osteopat affære og knakk opp i korsryggen min. Etter 3-4 behandlinger var jeg bortimot smertefri. Kan være en idé å undersøke.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: ] #1114868 15/02/2011 19:33
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
tusen takk folkens for tips..!
han skal prøve nåler på meg neste gang.

Jeg må tenke positivt selv om jeg er livredd for at dette tar altfor lang tid og bli bra.

Strekking av låret? du mener da at en hjelper til å presse foten inn til rompa/ryggen når jeg ligger på magen...han gjorde det på meg sist gang og det kjentes bra ut..kanskje det bør gjøres mange ganger om dagen eller?

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1114931 15/02/2011 20:34
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Ja, du kan strekke, bøye og tøye så mye som mulig. Gjerne to ganger om dagen. Du trenger ikke varme opp, men du kan jo starte litt moderat for å se hvordan det går.

Så mange stier og så kort liv...
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: yoeddy] #1114963 15/02/2011 21:17
M
mos Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg hadde problemer med begge knær ifjor, merket det først etter 5-6 mil men med rittene nå om dagen så var det nok til å oppsøke fysio. Fikk et stalltips av en kollega fikk time kjapt. Hun fant ut at støttemuskelaturen ikke var krafig nok og anbefalte balansetrening på en bosu. Som en test fikk jeg teipet knærne ala den typen man ser friidrettsutøvere på tv har, og med den teipen - ingen smerte.

Imidlertid så var jeg uheldig og fikk ikke syklet no særlig mer, men har satt igang med treningen nå.

Kan uansett anbefale min medisin, tror fysion nailet problemet der og da.

The emptiness of those lives shocks me.
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: mos] #1117508 19/02/2011 20:16
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
kjøpte en teip på apoteket i dag som jeg tenkte jeg skulle prøve. Men med en slik teip har man ikke lett for og overbelaste det mer når man ikke kjenner så godt når du får vondt;)?
Syklet ute i dag i 8-(aldri syklet i så lav temp før) tok en pen sykletur med lavt gir. Det var ganske uvant og ta det rolig der jeg som regel står på, ble lusne 14.4 km men jeg må starte pent har jeg fått klar beskjed om...var ikke mye svett etter endt tur men ;(

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1117511 19/02/2011 20:22
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Biky'girl
kjøpte en teip på apoteket i dag som jeg tenkte jeg skulle prøve. Men med en slik teip har man ikke lett for og overbelaste det mer når man ikke kjenner så godt når du får vondt;)?
Syklet ute i dag i 8-(aldri syklet i så lav temp før) tok en pen sykletur med lavt gir. Det var ganske uvant og ta det rolig der jeg som regel står på, ble lusne 14.4 km men jeg må starte pent har jeg fått klar beskjed om...var ikke mye svett etter endt tur men ;(

Men det var vel gøy og deilig å sykle seg en tur? Man skal vel ikke alltid trenge å bli svett og sliten? Noen ganger sykler jeg bare for å sykle og det er utrolig tilfredstillende. ICON_SMILE

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Raskall] #1121107 25/02/2011 23:12
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
ja var deilig..skal sykle i morgen også hvis det ikke snør.
Har begynt med nåler i knea..har ikke hjulpet etter 2 ganger men...noen andre som har prøvd det?

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1121111 25/02/2011 23:34
Spawn Offline
Medlem
Medlem
Har prøvd akupunktur før og det fungerte det...

Men har også prøvd laserbehandling og synes dette virker bedre på meg ved muskulære-betennelses symptomer... virker raskere og bedre!
Så er denne behandlingformen som jeg kommer til å velge ved skade..

Det er nå engang slik at folk er forskjellige, så det er derfor forskjell på hva som fungerer for hver enkelt. Kanskje virker nåler best på deg!?!

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Spawn] #1124541 05/03/2011 02:23
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
syns det går treigt jeg har nå tatt noen behandlinger med akupunktur men det store resultatet lar vente på seg ;(
Laserbehandlinger er det noe fysioterapeuten gjør eller?

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1124979 06/03/2011 11:39
Spawn Offline
Medlem
Medlem
Ja, noen fysioterapauter bruker det, men de har som regel begrenset tilgang på forskjellige lasere...

De som jeg har brukt og som er spesialister på området finner du her:
http://www.laserklinikken.no/

Andre råd: Sørg også for å ikke gjøre aktiviteter som forverrer tilstanden i kneet. Du kan være aktiv, det er bare bra da blodgjennomstrømningen i det skadede området øker.. men ved smerte avbryt aktiviteten umiddelbart!

Noe annet du kan prøve er å trene styrke, for eksempel beinpress. Start nesten helt uten belastning, vær tålmodig og ikke øk med mer enn 2-5 kg per uke. Dette øker blodgjennomstrømingen og virker styrkende på muskler/sener.

Sørg også for å ha en korrekt innstilt sykkel.
Og når du skal begynne å sykle igjen, start da med bare noen minutter sykling og øk gradvis..

Et annet "triks" du kan prøve i tillegg er å smøre på tigerbalsam eller liknende rundt kneet og klippe til plastikk som du surrer rundt kneet og teiper på plass. Kneet vil da bli varmt noe som lindrer smerten, blodgjennomstrømningen vil også øke. Du kan gjerne gå med det hele dagen. Og/eller bruke det under aktivitet.

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Spawn] #1125062 06/03/2011 15:04
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt problemer med knær en hau av ganger pga korte muskler. Tøye mye! Det funker hver hang sammen med nåler, kopping og trykkpunkt massasje.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Spawn] #1125255 06/03/2011 21:44
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg går en del turer med hunden min. Det er så merkelig for smertene er så forskjellig fra dag til dag, den ene dagen verker det ekstra under høyre kne, neste dag så kan det verke ekstra over det venstre kne, sukk. det føles jo litt smerteaktig i løpet av gåturen min også men ikke slik at jeg må stoppe eller har så 'veldig vondt' av det. Har derfor litt vanskeligheter med og vite om jeg skal la være å sykle når jeg kjenner en slik 'svakere' smerte eller skal jeg stoppe når jeg føler dette var 'virkelig vondt'..for jeg kjenner jo ubehaget i knea mer eller mindre når jeg går, blir litt frusturert over dette.fysioterapeuten har jo sagt at jeg skal trene pent, og har gjort det 2-3 ganger men er såå redd det jeg ødlegger for meg selv ved å sykle med disse 'smertene ICON_TONGUE

ps skal jeg surre plastik rundt knea etter jeg har smurt på tigerbalsam? vil det ha en legende effekt for og bli kvitt problemene fortere? er så drittlei får jo ikke trena nok til de rittene jeg for første gang skal være med på i sommer frown

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Biky'girl] #1125649 07/03/2011 16:12
Spawn Offline
Medlem
Medlem
Hvis smertene øker når du trener eller det blir vondere etter trening, så ville jeg trolig latt være å trene...

-Ta først på tigerbalsam og så plastikk utenpå ja. Det vil virke lindrende/varmende og øke blodgjennomstrømningen, noe som KAN føre til at du blir kvitt problemene fortere...
Bruk dette i tillegg til den behandlingen du tar!

Massasje og tøying som andre har nevnt her er også gull.

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Spawn] #1126304 08/03/2011 19:17
Biky'girl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
tusen takk for tips..skal prøve det i morgen jeg :O))

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Spawn] #1126702 09/03/2011 12:57
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Spawn
Hvis smertene øker når du trener eller det blir vondere etter trening, så ville jeg trolig latt være å trene...

-Ta først på tigerbalsam og så plastikk utenpå ja. Det vil virke lindrende/varmende og øke blodgjennomstrømningen, noe som KAN føre til at du blir kvitt problemene fortere...
Bruk dette i tillegg til den behandlingen du tar!

Massasje og tøying som andre har nevnt her er også gull.

Har hørt at ved å smøre på tigerbalsam o.l så vil varmen (blodet) bevege seg fra muskler og vev til huden. Er usikker på om dette egentlig er en fordel når dette kanskje er et muskulært problem. Tror tigerbalsam hjelper på psyken i kaldt vær kanskje, men at det gjør noe forskjell for muskulaturen er jeg skeptisk til. Det kan faktisk gjøre ting verre.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: Frode RJ] #1126844 09/03/2011 17:09
Spawn Offline
Medlem
Medlem
Tanken bak denne behandlingen er at tigerbalsamen er forholdsvis irriterende for hud og underliggende strukturer. Dette vil føre til økt blodsirkulasjon til området. Når man så legger på plast vil den varmen som blir produsert bli holdt igjen av plasten og trenge dypere inn i vevet, kroppen vil da øke blodsirkulasjonen til dette området for å få transportert bort overskuddsvarmen. En effekt av denne økte blodsirkulasjonen er at man også får transportert bort avfallsstoffer som ligger til grunn for betennelsen, samtidig som økt blodsirkulasjon også gir mer oksygen og næring til helingsprosessen i det betente området...

Jeg synes ihvertfall at det hjelper på mine muskler og sener.

Re: kan jeg begynne å trene igjen? [Re: olechr] #1127347 10/03/2011 12:42
A
amigo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: olechr
Jeg har hatt problemer med knær en hau av ganger pga korte muskler. Tøye mye! Det funker hver hang sammen med nåler, kopping og trykkpunkt massasje.

Hvilke tøyeøvelser egner seg best?

Moderator  support