Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening og søvn

Trening og søvn #1109869 07/02/2011 13:28
sissel l Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg prøver å finne artikler/lesestoff om trening og søvn, har noen noe å anbefale? Eller artikler generelt om (dårlig) søvn..

Trening gjør mening:o)
Re: Trening og søvn [Re: sissel l] #1109906 07/02/2011 14:46
stosu Offline
Besatt
Besatt
Har du sett på olympiatoppens hjemmesider? Finnes sikkert noe der...

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trening og søvn [Re: stosu] #1109925 07/02/2011 15:33
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Tormod Nilsen (dr. stipendiat på NIH, foreleser) sa at det viktigste er å ha jevn døgnrytme. Derfor mente han at det er bedre med 7 timer hver natt og legge seg til samme tidspunkt (f.eks. 23-06.00) hver dag, enn å sove kanskje 6 timer på ukedagene og 10 timer i helgene.

Jeg bruker å havne på 8 timers søvn (19 år), og legger meg stort sett 23.00 hver dag (sovner da). Fordelen ved dette er at jeg kan trene tidlig i helgene, og få gjort mye annet dumt utover dagen. Lemond sov visstnok bare 5-6 timer om natten i Tour de France, men tviler på om kroppen greier dette i lang tid.

EDIT: å sove ut hadde visstnok ingen effekt, med mindre du hadde vært helt om natten dagen i forveien.

Redigert av Rask; 07/02/2011 15:37.
Re: Trening og søvn [Re: Rask] #1109991 07/02/2011 18:00
bullet Offline
Besatt
Besatt
Enig med Rask her. Søvn er veldig individuelt. Noen kan legge seg 22 og sove som en stein til 8.

Jeg hadde en periode hvor jeg prøvde å legge meg 22, fordi jeg trodde jeg måtte ha 8 timers søvn (klokka ringer kl 6). Det er hvertfall ingen idé å tvinge seg i seng, jeg sov hvertfall svært dårlig når jeg prøvde. Nå legger jeg meg når jeg er trøtt, jeg får 6-7 timers søvn og det holder, selv når treningsdosene er temmelig store.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Trening og søvn [Re: bullet] #1110009 07/02/2011 18:12
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Overtrening kan være en årsak til dårlig nattesøvn.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Trening og søvn [Re: Birkebeinern] #1110067 07/02/2011 19:14
sissel l Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
År med nattjobbing med høy aktivitet, samt en dose adrenalin på jobb har nok gjort til at jeg har kjørt meg inn i et mønster med at kroppen er vant med å være i aktivitet om natten. Jeg har god søvnhygiene (seinest i seng 23-07), men våkner (og kan ligge lenge våken) mange ganger (6-7 ganger) iløpet av natta. Søvnkvaliteten er heller ikke noe å skryte av.
Jeg har gode perioder som nærmest virker som en dvale/komatilstand hvor jeg får hentet meg inn, og så kommer den dårlige perioden igjen og tapper alt av søvn.

Dette er forferdelig slitsomt! I perioder har jeg ikke sjangs til å holde meg våken og må ta en aldri så liten power nap for å klare resten av dagen.
Dårlig søvn går utover hverdagen, men også treningen. Av og til er jeg nødt til å slække litt før jeg trener ellers er jeg helt kake. Jeg får ikke gitt maks og merker at energien rett og slett ikke er der. Dette er forferdelig frustrerende!

Jeg skulle gjerne funnet nøkkelen til god søvn. Søvn er viktig generelt og det føles helt j... å alltid føle seg på etterskudd...

Re: Trening og søvn [Re: sissel l] #1110118 07/02/2011 20:15
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Du er blitt overtrent.

Re: Trening og søvn [Re: femte_gir] #1110621 08/02/2011 13:39
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det er vel en kjent sak at skiftarbeid ikke er direkte sunt i lengden.
Som det sies her er en jevn døgnrytme viktig, og utfordringen er nok å holden den jevn i helgene også.
Om man i ukene sover 7,5 eller 8 timer spiller kanskje mindre rolle.
Jeg mener at søvn er pkt 3 på listen over de viktige tingene mhp trening og framgang.
1. Trening
2. Næring
3. Søvn

Det er ofte enkelt å presse inn en time trening på en dag, men mange vil nok ha problemer med å legge seg en time tidligere. Selv om kroppen er sliten og trøtt.

Ett tips for å starte med å komme inn i en rytme er å holde seg våken en natt pluss dagen derpå. Kanskje er det vanskelig i praksis med jobb og barn og sånt, men jeg kjenner ei som gjør det slik når hun må komme i rett døgnrytme.
Da sovner man gjerne tidlig på kvelden og sover godt. Pass bare på å stå opp i riktig tid dagen derpå.

Lykke til.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Trening og søvn [Re: sissel l] #1110636 08/02/2011 14:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sissel l
Jeg skulle gjerne funnet nøkkelen til god søvn. Søvn er viktig generelt og det føles helt j... å alltid føle seg på etterskudd...

Hvis du finner den nøkkelen blir du rik ICON_SMILE

Å konkludere med "overtrening" som det blir gjort her er ganske bastant. Overtrening KAN selvsagt være årsaken, eller en del av den, men det kan være så mye annet også. Tenker du på (for) mye? Stresser du mye? Er du nervøs for noe? Bekymrer du deg for de underligste ting? Det finnes sikkert tusen slike spørsmål man kan stille. Og alle svarene kan representere en bit av det store bildet: Hvorfor du ikke får sove.

Det er mye praktisk man kan gjøre for å legge til rette for god søvn. Jevn døgnrytme er allerede nevnt. I tillegg tror jeg at mye kan gjøres på det mentale planet. En liten opprydning i hodet kan også fungere. Vet også at noen har hatt god erfaring med avslapningsøvelser/yoga rett før leggetid.

Re: Trening og søvn [Re: Øyvind V] #1112893 11/02/2011 22:39
sissel l Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Øyvind V

Hvis du finner den nøkkelen blir du rik ICON_SMILE

Rik på søvn hvertfall ICON_SMILE

Overtrening er det ingen fare for at jeg er, hadde jeg bare vært det..

Nå har jeg vært inne i to døgn med dyp søvn og dårlig treningsutbytte, tror kroppen må hente seg inn.. Iløpet av 365 dager har jeg kanskje 20 dager med søvn hele natten gjennom. I lengden blir dette slitsomt ICON_TONGUE

Jeg tror Øyvind V er inne på noe! Jeg er nok en litt stressa person og til tider distre. Jeg kan nok roe litt ned og lære avslappningsøvelser/yoga. La det få en sjangse og se om det kan hjelpe litt + litt opprydding/ommøblering på det mentale planet. Jeg gjør nesten hva som helst, bortsett fra medikamenter. Yoga er helt nytt for meg, men det er absolutt verdt å prøve.
Takk for innspill ICON_SMILE

Re: Trening og søvn [Re: sissel l] #1112929 12/02/2011 06:45
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M
Trener du hardt om kvelden? Trener jeg med puls over terskel, trenger jeg mange timer på å roe ned kroppen før leggetid for å få sove. Kan også våkne etter 2-3 timer søvn, og det blir umulig å sove resten av natta. Synes at rolig trening har motsatt effekt. Den beste søvnen har jeg etter en rolig langtur. Ellers så kan det være lurt å ikke spise de siste 2-3 timene før leggetid. Bedre å gå til sengs litt sulten enn litt mett. En annen ting som er negativt for søvnen er å sitte foran PC'en rett før leggetid. Såg en artikkel om dette et sted, og har erfart det samme selv.

Re: Trening og søvn [Re: Max Power] #1112932 12/02/2011 07:08
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kan skrive under på at skiftarbeid, nattevakter, sliter fryktelig på kropp og sinn, mer og mer for jo lenger man har holdt på med det. De siste 3 - 4 årene har jeg unngått fulle turer, 2 - 3 uker(offshore), på natt. Men sist tur var det ikke til å unngå, det ble 2 uker på natt. Nå er det snart gått 2 uker siden jeg kom hjem, og jeg sliter fremdeles. Får ikke mer enn 4 - 5 timer pr natt mot normalt 6 -7.
Så om trådstarter har drevet skiftarbeid i lang tid, og fremdeles holder på med det, er ikke søvnproblemer uvanlig.
Personlig vil jeg gå til lege og få papirer på at jeg i fremtiden ikke er i stand til mer enn en uke på natt. Jeg blir rett og slett syk av det.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Trening og søvn [Re: ruteress] #1112939 12/02/2011 08:13
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/685983/

Kanskje det er noe nyttig her...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå