Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mobiltelefonbruk og kreft

Mobiltelefonbruk og kreft #1107914 04/02/2011 07:59
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg hørte på radioen i dag at en hjernekirurg ville ha et forbud mot barns bruk av mobiltelefonbruk fordi han mente at det kunne føre til økt kreftfare. Selv om dette ikke er bevist så mene han at man skal bruke føre var prinsippet. En stund tilbake skrev Michael Shermer om dette i spalten sin i Scientific American:

Quote:
Their suggestion follows the precautionary principle, which holds that if something has any potential for great harm to a large number of people, then even in the absence of evidence of harm, the burden of proof is on the unworried to demonstrate that the danger is not real. The precautionary principle is a weak argument for two reasons: (1) it is difficult to prove a negative — that there is no effect; (2) it raises unnecessary public alarm and personal anxiety. Cell phones and cancer is a case study in the precautionary principle misapplied, because not only is there no epidemiological evidence of a causal connection, but physics shows that it is virtually impossible for cell phones to cause cancer.

Quote:
Cell phones cannot cause cancer, because they do not emit enough energy to break the molecular bonds inside cells

Quote:
According to physicist Bernard Leikind in a technical article in Skeptic magazine (Vol. 15, No. 4), known carcinogens such as x-rays, gamma rays and UV rays have energies greater than 480 kilojoules per mole (kJ/mole), which is enough to break chemical bonds. Greenlight photons hold 240 kJ/mole of energy, which is enough to bend (but not break) the rhodopsin molecules in our retinas that trigger our photosensitive rod cells to fire. A cell phone generates radiation of less than 0.001 kJ/mole. That is 480,000 times weaker than UV rays and 240,000 times weaker than green light!

Link til hele artikkelen.

Jeg har hittil ikke hørt noen i Norge argumentere med at det faktisk ikke er fysisk mulig for en mobiltelefon å bryte de kjemiske båndene slik at en kreftsvulst kan oppstå.

En annen ting er at det fokuseres veldig på hjernesvulst, men stråling er jo i kontakt med mange andre deler av kroppen før den når hjernen, men hudkreft fra mobiltelefon er det ingen som er redde for. Utdrag fra Bernard Leikind sin artikkel:

Sitat: Bernard Leikind
A cell phone emits about 1 Watt of electromagnetic radiation. Most of that zooms away to find a cell phone tower. The tissues of the user will absorb a part of this radiation. These tissues include the caller’s hand, ear, scalp, skull, and brain. The closer a tissue is to the cell phone’s antenna, the more of the radiation the tissue absorbs. For some reason, however, none of those raising fears about cell phones causing cancer are concerned about skin cancers on palms, fingers, or ears.

Link til artikkel.

Ikke vær redde for å bruke mobiltelefonen med andre ord.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1107928 04/02/2011 08:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Problemer med statistisk basert forskning er at man finner gjerne indikasjoner på det man leter etter og drar konklusjoner basert på dette. Hadde vært morsomt å se om forskere med motstridende utgangspunkter hadde samlet inn data/anbefalt type data som blir samlet inn til en 3.-parts nøytral, for så å trekke sine konklusjoner basert på det kombinerte datagrunnlaget... Da kan man se om man får noen overraskelser ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: baronKanon] #1107938 04/02/2011 08:19
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
På jakt etter korrelasjoner kan man finne uventede ting. Nok et sitat fra Bernard Leikind:
Quote:
Data from the IARC study showed that overall, mobile telephone users in fact had a lower risk of brain cancer than people who had never used one, but the 21 scientists … said this finding suggested problems with the method, or inaccurate information from those who took part.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1107954 04/02/2011 08:33
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Legen argumenterer blant annet med at barns hjerne er mindre motstandsdyktig mot stråling. Derfor mener han man bør utvise forsiktighet. Uten at jeg skal ta noe for gitt, må man kunne se mobilbruk i en større sammenheng med større eksponering for strålekilder enn tidligere.

Uansett er føre var-prinsippet undervurdert, uansett hvor empirisk svakt det måtte være.

Redigert av anonymous5; 04/02/2011 08:34.

Anonym5
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: anonym5] #1107967 04/02/2011 08:43
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Stråling fra en mobiltelefon er 240 000 ganger svakere enn grønt lys. Hvor lite motstandsdyktige er egentlige barns hjerner?

Bruken av føre-var-prinsippet synes jeg har tatt helt av i samfunnet. Det fører til unødvendig ressursbruk og forsinkelse av innføring av ny teknologi.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1107976 04/02/2011 08:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
240000 ganger svakere enn hvor sterkt grønt lys? Hvor mye energi er det i grønt lys? Hvor varm er en sten?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: baronKanon] #1107980 04/02/2011 08:53
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon
240000 ganger svakere enn hvor sterkt grønt lys? Hvor mye energi er det i grønt lys? Hvor varm er en sten?

Sitat i mitt første innlegg:
Greenlight photons hold 240 kJ/mole of energy, which is enough to bend (but not break) the rhodopsin molecules in our retinas that trigger our photosensitive rod cells to fire. A cell phone generates radiation of less than 0.001 kJ/mole. That is 480,000 times weaker than UV rays and 240,000 times weaker than green light!

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1107989 04/02/2011 09:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Per mol, ja! Men det er ikke på partikkelnivå man skal måle dette heller. Hvor mange høy effekt på hvor stort område som genereres er mer interessant. Mobiltelefoner ligger i mikrobølgebåndet, og skal i teorien kunne få vannmolekyler til å vibrere (hydrogenmolekylene trekkes ut og inn), noe som genererer noe varme. Mikrobølgeovner har såpass stor effekt per areal at de klarer å få vannmolekylene til å rotere, som skaper MYE varme.

Grønt lys trenger heller ikke gjennom lystette barrierer som f.eks. hud og skalle. Det gjør mer kortbølgede stråler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1107996 04/02/2011 09:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Lapavoni
Bruken av føre-var-prinsippet synes jeg har tatt helt av i samfunnet. Det fører til unødvendig ressursbruk og forsinkelse av innføring av ny teknologi.

Selve fysikken bak mobiltelefonstråling skal dere få diskutere, og jeg følger interessert med.

Når det gjelder føre var-prinsippet er det helt feil at dette har tatt helt av. Spesielt når det gjelder mat, hvor jeg praktiserer en stor del føre var, er det nok av eksempler at ting introduseres over en lav sko uten at det er undersøkt nøye nok.

At det i etterkant viser å inneholde en helserisiko kommer neppe som noen overraskelse.

Anonym5
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: baronKanon] #1108010 04/02/2011 09:18
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dette er forklart i avhandlingen til Bernard Leikind.

Strålingen fra en mobiltelefon vil gjøre at molekyler begynner å riste og skaper varme. Denne varmen vil bli avledet ut i blodet og vil varme opp kroppen ørlite granne. Men, effekten fra en mobiltelefon er i underkant av én watt. Så det er ikke rare greiene. Langt under noen naturlige energikilder som noen mistenker å kunne fremkalle kreft.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1108013 04/02/2011 09:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Greenlight photons hold 240 kJ/mole of energy,

For oss uinformerte; hva slags grønt lys er det snakk om her?

LarsB

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: anonym5] #1108014 04/02/2011 09:19
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: pontiff

Selve fysikken bak mobiltelefonstråling skal dere få diskutere, og jeg følger interessert med.

Når det gjelder føre var-prinsippet er det helt feil at dette har tatt helt av. Spesielt når det gjelder mat, hvor jeg praktiserer en stor del føre var, er det nok av eksempler at ting introduseres over en lav sko uten at det er undersøkt nøye nok.

At det i etterkant viser å inneholde en helserisiko kommer neppe som noen overraskelse.

Har du noen eksempler? Det har jo aldri vært så trygt å kjøpe mat i butikken som nå.

Redigert av Lapavoni; 04/02/2011 09:24.
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: larsb] #1108018 04/02/2011 09:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

Slikt du skal vente på, din rødlysbølle.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: larsb] #1108026 04/02/2011 09:29
Lapavoni Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Greenlight photons hold 240 kJ/mole of energy,

LarsB

Lys som er begrenset til den grønne delen av fargespekteret .

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Lapavoni] #1108029 04/02/2011 09:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg ønsker helst ikke å bli oppfattet som dommedagsprofet eller paranoidalarmerende på noen som helst måte. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har førstehåndskunnskap om dette.

Bisfenol-A og nitritt er vel to som har vært mest omtalt i det siste og muligens fortsatt diskuteres.

Begge har vist seg å være skadelig i dyreforsøk, den ene hormonell og den andre kreftfremkallende.

Førstnevnte finnes såvidt jeg har skjønt ikke i mat, men jeg tok den med som eksempel om et omdiskutert stoff. Sistnevte er svært utbredd i kjøttpålegg. At man ennå ikke har påvist en direkte forbindelse mellom stoffene og kreft i mennesker betyr ikke at man ikke kan utvise litt føre var-holdning.

Man har også ftalater, parabener, E-21X benzoatene, E22X-sulfittene, E23X-phenylene, osv.

Med det datagrunnlaget som etter hvert legges til grunn, er det egentlig merkelig at norske helsemyndigheter fortsatt og udiskutabelt tillater tilnærmet fritt bruk av slike stoffer.

Edit: ser at norske myndigheter faktisk er ganske restriktive i forhold til f.eks. EU. Trekker derfor tilbake siste påstand.

Redigert av anonymous5; 04/02/2011 09:40.

Anonym5
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: Dan] #1108067 04/02/2011 10:01
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Slikt du skal vente på, din rødlysbølle.

Så om man ikke venter; slipper man da også å bli utsatt for stråling?
I så fall en god nyhet for Trondheims studenter. ICON_LAUGH

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: baronKanon] #1108392 04/02/2011 16:21
sverreb Offline
Besatt
Besatt

I denne sammenhengen (evne til å bryte forbindelser/danne nye kjemikalier via stråling) er det stort sett to ting man er interessert i: Termisk hvor stråletettheten og absorpsjon er mest interessant. Når man så utelukker det som kilde (for lite effekt til å skape betydelig oppvarming) står man igjen med den andre: Ionisering.

Fotoner kan bryte forbindelser og gjøre ellers stabile stoffer reaktive ved å tilføre de nok energi til å kaste ut elektroner fra atomet (eksitasjon). Ved ionisering er stråletetthet kun interessant for å vurdere en ioniseringsrate når det kan skje i utgangspunktet.
Har imidlertid fotonene for lav energi (som er gitt av bølgelengden) kan de simpelten ikke ionisere noe og ingen økning av stråletettheten vil endre på dette. Grunnen er at lys opptrer som diskrete enheter (fotoner). Elektroner vil bare interaktere med ett foton, og er ikke energien høy nok kan det ikke interaktere, og atomet forblir som før.
Grensen for ionisering går ved UV lys. Lengre bølgelengder (som radio er) har ikke nok energi pr. foton til å ionisere.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: sverreb] #1108478 04/02/2011 18:25
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Såvidt jeg husker fra noen år tilbake var det i sverige på samme grunnlag (føre-var) forbud mot trådløse nettverk i barnehager og skoler. Kan dessverre bare referere til et radioprogram på p2, og i dag har tilogmed jeg krøpet til patriark-korset og tillatt wlan hjemme.. men SAR-målingene og den anbefalte grenseverdien til mobiler er altså bare en reklamegimmick i følge seriøs forskning?

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: ingeplinge] #1108524 04/02/2011 19:54
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Har hatt forelesninger om dette med erfaren nevrokirurg på Ullevål, og iflg ham er det flere studier som tyder på en sammenheng mellom hyppig mobilbruk og hjernekreft hos barn.

Det er altså ikke påvist noe sikkert kausalitetsforhold, men jeg ville nå vært litt føre var om jeg hadde barn iallefall...

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: ihokstad] #1108532 04/02/2011 20:19
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Jeg har barn, og de har ikke mobiltelefon. Når de får det blir det med kontantkort, det skulle vel hindre de små hjernene å koke over.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: ihokstad] #1108559 04/02/2011 20:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ihokstad
Har hatt forelesninger om dette med erfaren nevrokirurg på Ullevål, og iflg ham er det flere studier som tyder på en sammenheng mellom hyppig mobilbruk og hjernekreft hos barn.

Det er altså ikke påvist noe sikkert kausalitetsforhold, men jeg ville nå vært litt føre var om jeg hadde barn iallefall...

Jeg er av naturlige årsaker mer interessert i emnet hjernekreft enn andre.

Hvis mobilbruk er en vesentlig årsak, hvorfor ser man ikke en dramatisk økning i antall tilfeller rundt ca. år 2000?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: GeirK] #1108589 04/02/2011 21:14
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Sitat: ihokstad

Hvis mobilbruk er en vesentlig årsak, hvorfor ser man ikke en dramatisk økning i antall tilfeller rundt ca. år 2000?
Må først understreke at dette er noe jeg ikke har greie på i det hele tatt. Men hvis dette er noe som barn er mest utsatt for, så kan det ha en sammenheng med at rundt år 2000 ikke var så mange barn som hadde mobiltelefon? Mitt inntrykk er ihvertfall at det er først de siste årene at mobilbrukerne har blitt yngre og yngre.

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: satyv] #1108599 04/02/2011 21:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Godt poeng. Jeg bodde i et land der mobilbruk lå fem år bak Norge på den tiden. Når var det mobilbruk bak barn eksploderte her til lands?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: GeirK] #1108626 04/02/2011 21:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Det blir kanskje feil å si "eksploderte"? Jeg oppfatter det som at det har kommet gradvis lenger og lenger ned på aldrestrinnene?

Om de tre noe i de vil det sikkert ta en del år før de gir seg utslag i noen statistikk.

En annen ting er at det for mange barn med mobil virker på meg som at det ikke er bruken som er viktig, men det å ha den.

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: EgilS] #1108772 05/02/2011 09:54
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Tror EgilS har rett i at det har gått gradvis nedover. Bruken har muligens gått opp, i takt med at prisene har gått ned?

Det gikk vel stort sett i kontantkort for noen få år siden, med priser som gjorde at det ikke var mange unge som tok seg råd til annet enn SMS kommunikasjon.

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Mobiltelefonbruk og kreft [Re: baronKanon] #1109015 05/02/2011 17:52
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Problemer med statistisk basert forskning er at man finner gjerne indikasjoner på det man leter etter og drar konklusjoner basert på dette. Hadde vært morsomt å se om forskere med motstridende utgangspunkter hadde samlet inn data/anbefalt type data som blir samlet inn til en 3.-parts nøytral, for så å trekke sine konklusjoner basert på det kombinerte datagrunnlaget... Da kan man se om man får noen overraskelser ICON_SMILE

Kristian, det der er bare vås... Mener du virkelig at alle forskere som ikke gjennomfører kontrollerte eksperimenter i en lab samler inn data på en måte som støtter deres egen hypotese?

Til din informasjon blir det meste av det jeg tror du refererer til som "statistisk forskning" samlet inn av en tredjepart, nemlig gjennom offentlige registre. De som bruker spørreundersøkelser er jo friere til å gestalte dem selv og dermed lede svarene, men dette er totalt useriøst og ikke normen. Det blir like teit som å si at alle byggentreprenører driver prissamarbeid bare fordi to selskaper har blitt tatt i dette.

Det som derimot er et problem er at forskere er alt for dårlige til å skille korrelasjon og kausalitet når de analyserer data. Noen ganger lar det seg ikke gjøre, men da må man behandle resultatene deretter. Jeg er med på at dette kan være et problem, men det skyldes hverken dårlig datainnsamling eller bevisst juks fra forskernes side.

Det var dagens utblåsning, Kristian... Si fra når du har fått på plass hjul, så sier jeg fra når ammetåka har lagt seg. Vettakollen venter...

Moderator  support