Tenker litt på de selv, har Elixir R på den ene sykkelen min, og har fungert knirkefritt. Avid er enkle å lufte også, selv om det ikke har vært nødvendig på Elixir bremsene mine enda.
Tenker litt på de selv, har Elixir R på den ene sykkelen min, og har fungert knirkefritt. Avid er enkle å lufte også, selv om det ikke har vært nødvendig på Elixir bremsene mine enda.
Neste utgave av tyske bike skal ha en bremsetest, de pleier å være bra. Bladet kommer ut på tirsdag 8. februar. Det skal også inneholde en girtest, en blindtest mellom Shimano og SRAM. Den gamle girtesten har to-års jubileum.
Om du ikke blir grønn på knærne i løpet av dagen, må du alvorlig revurdere din livsførsel.
Neste utgave av tyske bike skal ha en bremsetest, de pleier å være bra. Bladet kommer ut på tirsdag 8. februar. Det skal også inneholde en girtest, en blindtest mellom Shimano og SRAM. Den gamle girtesten har to-års jubileum.
What????? Har du en link til testen eller noe?? Jeg leste et par reviews på nettet og de fikk kanongode tilbakemeldinger... Men bremser som smelter, det høres ikke ut som en god plan!!! Hehehehe...
Kort fortalt så smeltet aluminiumsbelegget i sandwichskivene både i labtesten og i vanlig bruk. Hvis man kaster skivene så langt man klarer, og heller kjøper noen skikkelige (=100% stål), så er muligens XTR et ok valg.
Redigert av j-aa; 05/02/201111:56. Rediger grunn: litt mindre bilde...
Vedrørende smeltende bremseskiver fra Shimano: SickLines priser disse bremseskivene opp i skyende, og hevder at de er supergode. Legg særlig merke til hvordan bremsen er blottet for fading.
Så den også, veldig interessant. Men spørsmålet er jo om "Brand X" og "Brand Y" er noe kjent (Avid/Formula/etc) eller noe tilfeldig fra en Biltema klon.
Ser forøvrigt ut som de samme som er testet i den tyske artikeln over? Hva er konklusjonen der?
Shimano introduced a revolutionary cooling technology for disc brakes in 2010 named ICE TECHNOLOGIES. Since in any brake system there is a direct relation in between the generated kinetic energy (for brake power) and thermal energy (generated heat), Shimano has focused on the management of the system temperature. Lowering the temperature contributes to avoid negative effects on braking performance, as a result ICE TECHNOLOGIES brake systems have practically zero brake fading in normal usage, it increases the pad-durability up to 100% and reduces noise substantially. This technology basically consists of two elements. First of all, the rotors have a 3-layer sandwich structure of an aluminum core and two stainless steel outer layers; due to the higher heat dissipation of aluminum it reduces the rotor surface temperature with around 100 degrees. Secondly, the ICE TECHNOLOGIES brake pads that are recommended for trail riding feature aluminum cooling fins that can further improve the heat dissipation and reduce the brake-pad surface temperature by another 50 degrees. The renowned German test institute “Velotech.de” has tested all SHIMANO XTR disc brakes in the previous weeks with striking results. They have tested the Cross-Country as well as the Trail version of the new XTR with different rotor-sizes and compared them to the famous SAINT brakes as well as with other high-end brands that are included in the usual magazine- tests regularly as well. You can check the details of the test results for the tested brake-models in the attached PDF’s of the original “Velotech.de” certificates and test reports at the right side of this web page. The result in short: • All tested new SHIMANO XTR disc brake models/rotor sizes/pad combinations have exceeded Velotech's firm disc brake standards, as well as the DIN EN 14766 and GS standards. See the attached reports for the detailed data. • The Ice-Tech brakes do withstand testing even under conditions that are 3 times as hard as required by DIN+.