Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bygge sykkel med V-bremser

Bygge sykkel med V-bremser #1105228 31/01/2011 07:50
A
amigo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
God morgen godtfolk. Jeg skal ha meg en ny såkalt grusracer og tenkte rett og slett jeg skulle gå for de gode gamle v-bremsene. De to siste birken-årene har jo ikke vært den beste reklamen for skivebrems. Jeg synes ellers at det er lite å hente på skiver hvis en ikke skal drive utstrakt terrengsykling. Hva mener dere?

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105231 31/01/2011 07:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg mener at det er bakstreversk og dumt å bygge en sykkel med felgbremser i år 2011.

...Men det er sikkert de som er uenige med meg.

Tror ikke de med felgbremser hadde all verdens bremseeffekt på birken i 2009 og 2010 heller. Totalt sett vil sykkelen fungere bedre med skivebremser.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105234 31/01/2011 08:02
gare Offline
More than words
More than words
Det var da voldsomt Stein? Det virker da som trådstarter er noenlunde klar over at det er litt ... uvanlig i 2011, men det er da ingen krise med felgbrems. Du får selvsagt bedre modulasjon og bremsekraft, og ikke minst mer forutsigbar bremsekraft i situasjoner med regn/snø/is, men så lenge man vet hva man velger og hvorfor er det ikke noe grunnleggende galt i å velge v-bremser?

Når det er sagt så ville jeg valgt skiver 10 av 10 ganger, på den annen side sykler jeg ikke Birken, og sykler vel strengt tatt ikke offroad heller.

Hilsen Luddite-Gare

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105236 31/01/2011 08:06
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
+1

Du sier ny sykkel, jeg tror valgmulighetene dine blant gafler og rammer er så begrensede at det i seg selv er grunn god nok til å leve i tiden. De billigste felgbremsene er billigere enn de billigste skivebremsene. Det er det eneste argumentet jeg ser som taler for et slikt valg.

pedalistisk !
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: gare] #1105239 31/01/2011 08:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg sa ikke at det var grunnleggende galt, men at jeg mener det er en dum ting å gjøre. Var det så "voldsomt", da?

Jeg antar at siden han skal "bygge" sykkelen, så er han ikke i utgangspunktet ute etter å spare penger ved å velge v-bremser, og dessuten har skivebremser blitt ganske edruelig priset i den senere tid.

De fordelene du lister opp er etter min mening nok til å gjøre hele sykkelopplevelsen så mye bedre at felgbremser ikke er noe alternativ lenger. ...For meg.

Trådstarter spurte hva vi andre mener, og det er dette jeg mener. Jeg kan ikke se en eneste grunn til å velge v-bremser lenger, hvis man er ute etter en sykkel til over 4-5000 kr.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: parkprest] #1105240 31/01/2011 08:11
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Har de siste Birkebeinerrittene vært bedre reklame for v-brems enn skivebrems?

Basert på erfaring synes jeg det er bedre og mer betryggende å slite ut en bremseskive enn felgsidene.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Larsemannen] #1105270 31/01/2011 09:01
A
amigo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Jeg tenker ikke pris, men vekt brukervennlighet

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105272 31/01/2011 09:09
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: amigo
Jeg tenker ikke pris, men vekt brukervennlighet

Muligens noen gram på så spare på vekt men brukervennligheten er betydelig bedre på skiver både i form av funksjon men ikke minst på vedlikehold og slitasje. Når det gjelder birken tror jeg at absolutt alle som hadde v-brems ville foretrukket skiver både i 2010 og 2009.

Lykke til uansett

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105273 31/01/2011 09:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vekt: Tja... V-bremser kan nok gjennomføres litt lettere. Hvor mange gram spørs hvor dyre ting du har tenkt å kjøpe, men IMO er det aldri (aldri, aldri!) så mye å hente at det kommer i nærheten av fordelene skivebremser gir deg.

Brukervennlighet: Skivebremser vinner hver gang!

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105274 31/01/2011 09:10
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Med den forutsetningen vedr bremser vil kanskje utvalget av rammer være noe begrenset, forsåvidt også utvalget av gafler. Men til grusracing er det kanskje tilstrekkelig utvalg av begge deler? Billig og lett kan det bli.

Er du heldig finner du en karbongaffel med V-bremsfester billig.

Selv om mange vil mene at skive- er bedre enn V-bremser trenger det ikke være helt bevisstløs valg. Sjøl synes jeg skivebremser er totalt sett bedre, og jeg har aldri tenkt over tyngden på de.

Bj

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Padman] #1105275 31/01/2011 09:10
A
amigo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
A
Er det ingen fordeler med v-brems?

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105277 31/01/2011 09:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ingen som jeg kan se, egentlig. Ingen som er betydelige, i alle fall, når du ser bort fra prisen. (Og for meg, ikke når man inkluderer prisen i regnestykket heller.)

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105278 31/01/2011 09:22
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville helt klart valgt skive 10 av 10 ganger!!

Jeg stod på servicestasjonen på djuposet under birken 2010, vi gikk tom for v-brems klosser leeeeeenge før eliteklassen kom susende i hvert fall.. Ikke det at vi ikke byttet en del skiveklosser og, men flere av de vi byttet v-brems klosser for fikk vel også beskjed om at de allerede hadde voldtatt felgene sine såpass at de burde byttes FØR målgang...flere av de det gjaldt hadde nye klosser før start. ICON_SMILE

Men, det er som de sier, smaken er som baken....den er delt. skull

Jeg hadde selv en grusracer med felgbremser lenge, men når gaffelen takket for seg var det en utfordring å få tak i en gaffel jeg faktisk ville ha, som faktisk kunne brukes med felgbremser...

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Raymond] #1105291 31/01/2011 09:47
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig tyskeren var mange hakk mer gal enn Manengen, men det var helt rått å se hvordan Manengen ble parkert i ballettbakken av Genze da sistnevnte holdt høyere fart spesielt mot slutten for så å bare klemme til på bremsen mens Manengen gradvis måtte redusere hastigheten mot slutten. Enten var det overmot hos Genze eller så var det forskjell på bremsene.

Forøvrig skal jeg aldri ha v-brems igjen etter at bremsebanene på felgveggene nærmest delte seg på langs pga. slitasje etter ett års bruk (forøvrig helårssykling i all slags vær og rimelige felger, men likevel).

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: amigo] #1105295 31/01/2011 09:56
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
V-brems fungerer fint. Klem på.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: BjornS] #1105300 31/01/2011 10:08
kjetil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva med hjul bygget for V-brems kontra Disc...? Er det ikke så at gode V-brems konkurransehjul kan bli vel så gode som Disc hjul , pluss noe rimeligere?

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Raymond] #1105301 31/01/2011 10:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Raymond
Jeg ville helt klart valgt skive 10 av 10 ganger!!

Jeg stod på servicestasjonen på djuposet under birken 2010, vi gikk tom for v-brems klosser leeeeeenge før eliteklassen kom susende i hvert fall.. Ikke det at vi ikke byttet en del skiveklosser og, men flere av de vi byttet v-brems klosser for fikk vel også beskjed om at de allerede hadde voldtatt felgene sine såpass at de burde byttes FØR målgang...flere av de det gjaldt hadde nye klosser før start. ICON_SMILE

Alltid litt nysgjerrig på hvordan folk får det til. Har i vinter endelig byttet til skivebrems på godsykkelen. Forhjulet har stått på sykkelen i 10 år og det hadde gått lett et par-tre år til (felgen var heller ikke ny da jeg bygde hjulet). Bakhjulet måtte byttes, men det har stått på sykkelen i 6-7 år.

Fordelen med V-brems? Man får slengt billige lette topsett etter seg for en liten penger (trur jeg). Og under noen sjeldne forhold så er V-brems overlegen noen skivebremser.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: dagfink] #1105308 31/01/2011 10:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
V-Bremser har helt klart sin plass i skikkelig grisete forhold. De kan lett justeres så de holder seg vekk fra felgene når man ikke vil ha kontakt. Bare det å slippe den evige svisjen av subbende bremser er en fordel, i alle fall mentalt. Med god klaring vil i tillegg V-bremser ha klosser hele veien hjem. Det var det ikke alle som hadde i Birken i år og i fjor med skiver. Meg selv inkludert. Når vi kjørte Nordic 24 i konstant gjørme for noen år siden var Jørn Almerg den eneste som hadde bremser fordi han kjørte v på reservesykkelen sin.

Det man taper på ikke kunne bremse ned ballettbakken i det hele tatt er mye mer enn det man taper på å klemme til litt tidligere med v-bremser.

I tillegg har jeg kjørt i to sesonger med en kombo som (jeg føler) utnyttet v-bremenes fulle potensiale. Oppsettet var slik:

Nye Mavic felger.
Stiv og solid karbongaffel.
Solid aluramme.
Avid Speed Dial 7 og Single Digit 7
Rosa Kool Stop klosser.
Nokon kabler.
Svært presis justering av klossenes posisjon mot felgen og vaiertrekket.

Jeg våger påstanden om at dette er svært nær det aller beste oppsettet det er mulig å få til på V-bremser.

Kraft og modulasjon på tørt føre var helt på høyde med anerkjente bremser som Magura Martha og XTR. Det var ett sekunds "lag-time" på vått føre, men det kan man kompensere for.

Så om amigo finner at han vil kjøre v-brems på grusracer er det både vekt og penger å spare. I bytte for dette får man kjente svakheter som skitne felger, slitte klosser, mer vedlikehold (men klossebytte er enklere enn stuck stempel) og dårligere respons på vått.

V-bremsen har fortsatt en plass om man er villig til å ta med ulempene de har. På en rein grusracer er de såpass små at det etter mitt syn er en ok løsning fortsatt.

LarsB
neoluditt

Redigert av larsb; 31/01/2011 10:24.
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Larsemannen] #1105349 31/01/2011 11:19
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Genze kjørte vel også med dempegaffel foran som gir noe mer konroll ned ballettbakken, mens Manengen hadde stiv gaffel.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: kjetil] #1105351 31/01/2011 11:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: kjetil
Hva med hjul bygget for V-brems kontra Disc...? Er det ikke så at gode V-brems konkurransehjul kan bli vel så gode som Disc hjul , pluss noe rimeligere?

Kan ikke se noen grunn til at det skulle være tilfelle. (?)

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: larsb] #1105353 31/01/2011 11:32
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i at v-bremser fungerer bra. For meg så fungerer det mye bedre enn skivebrems. Simpelt, lett og billig. Har man gode bremsebelegg(f. eks. xtr) så er modulasjonen og bremsekraften meget god når det er vått og, i motsetning til hvis man har billigbelegg fra g-sport(biketec(da er det livsfarlig når det er vått)).

Og hvis det først skjer noe med skivebremsen under ritt/tur så sliter man litt.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: cvrokka] #1105363 31/01/2011 11:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: cvrokka
Enig i at v-bremser fungerer bra.

For all del. De gjorde jobben i mange år.

Quote:
For meg så fungerer det mye bedre enn skivebrems.

Kan du utbrodere litt om hvordan du synes de fungerer bedre?

Quote:
Simpelt, lett og billig.

Det skal de ha, men skivebremser er ikke så komliserte, de heller, og de har kommet ganske langt ned i pris (og vekt, men ikke sammen med "i pris") ICON_WINK

Quote:
Har man gode bremsebelegg(f. eks. xtr) så er modulasjonen og bremsekraften meget god når det er vått og, i motsetning til hvis man har billigbelegg fra g-sport(biketec(da er det livsfarlig når det er vått)).

Hverken bremsekraften eller modulasjonen i noen v-bremser er i nærheten av moderne skivebremser jeg har vært borti, i alle fall. Men mulig unntak for enkelte dårlige, gamle eller ekstremt billige, skivebremser der modulasjonen er litt for av/på.

Quote:
Og hvis det først skjer noe med skivebremsen under ritt/tur så sliter man litt.

Hvor ofte skjer egentlig dette "noe"? Nye klosser er like lett å ha med som ny wire, og man har gjerne to bremser så man kommer seg hjem likevel.

Jeg kjøper ikke helt dette. Det er for all del korrekt, men ikke så veldig relevant likevel, siden skivebremsene veldig sjelden minster trykket eller havarerer på annen måte helt uten forvarsel. ...Og da kan man dessuten velge mekaniske skivebremser i stedet, så er alt minst like enkelt som med felgbremser.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105376 31/01/2011 12:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har syklet terrengsykkel i snart 20 år. I de 12 første årene brukte jeg felgbrems, og gikk i løpet av ett år over til kun skivebrems på terrengsyklene. Jeg ser meg ikke tilbake.

Min erfaring er at skivebrems krever langt mindre vedlikehold, null justering, overlegen modulasjon og bremsekraft, mulighet for vintersykling. Dessuten har jeg bremset meg gjemmom en god del bakfelger i mitt liv.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: GeirK] #1105380 31/01/2011 12:09
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Dessuten har jeg bremset meg gjemmom en god del bakfelger i mitt liv.

Jeg bruker nesten ikke bakbrems, kanskje det er derfor felgene mine har holdt. ICON_WINK

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105381 31/01/2011 12:10
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Quote:
Har man gode bremsebelegg(f. eks. xtr) så er modulasjonen og bremsekraften meget god når det er vått og, i motsetning til hvis man har billigbelegg fra g-sport(biketec(da er det livsfarlig når det er vått)).

Hverken bremsekraften eller modulasjonen i noen v-bremser er i nærheten av moderne skivebremser jeg har vært borti, i alle fall. Men mulig unntak for enkelte dårlige, gamle eller ekstremt billige, skivebremser der modulasjonen er litt for av/på.

Da har du hatt feil bremsebelegg eller feil justerte bremser.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: cvrokka] #1105384 31/01/2011 12:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jeg kan love deg at det ikke er tilfelle.

Tilbake til spørsmålene du ikke svarte på, hvis du kunne være så snill. ICON_WINK

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: cvrokka] #1105388 31/01/2011 12:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg bruker nesten ikke bakbrems, kanskje det er derfor felgene mine har holdt. ICON_WINK

Hvis jeg skal holde så god fart som mulig, må jeg bremse så sent som mulig, og da må jeg ha all tilgjengelig bremsekraft

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: GeirK] #1105419 31/01/2011 12:56
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis jeg skal holde så god fart som mulig, må jeg bremse så sent som mulig, og da må jeg ha all tilgjengelig bremsekraft

Med mindre du bremser med låst framhjul så er vel bakhjulet såvidt fra bakken når man bremser optimalt, med mindre det er glatt føre.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: cvrokka] #1105423 31/01/2011 13:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Nå er det sjelden du bremser "optimalt", da, og hvis du er i en sving eller på løst underlag er det ikke engang mulig. Bakbremsen bidrar mer enn man skulle tro. ...I terrenget.

Re: Bygge sykkel med V-bremser [Re: Stein] #1105424 31/01/2011 13:04
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein

Jeg kan love deg at det ikke er tilfelle.

Tilbake til spørsmålene du ikke svarte på, hvis du kunne være så snill. ICON_WINK

Jeg kan svare på hvorfor v-brems funker best for meg. Med v-brems har jeg all den bremsekraft og modulasjon jeg har behov for. Første skivebrems jeg hadde var magura julie, satt opp uten å få fett på noe, bremset som kantileverbremser. Så fikk jeg formula k18(180mm+180mm), også montert korrekt, dårligere bremsekraft enn noen av v-bremsene jeg har hatt, og bakbremsen ble skikkelig slapp på skeikampen ifjor etter noen timer når det var 2+ og migregn. Forferdelige bremser, de var det verste på hele den turen. Nå har jeg fått organiske klosser, som ser ut til å være bedre enn de originale, men jeg har bare fått en tur på de.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support