Hei og hå:)
Får inn et bakhjul med kast av ovennevnte type (landeveishjul), og tenkte å gå over det i samme slengen da jeg har lest litt her og der at disse hjulene ofte er litt slakke fra fabrikk. Ettersom jeg ikke har vært borti allverdens landeveishjul tenkte jeg å sjekke ut hve slags spenn som er anbefalt i disse hjulene, og tok kontakt med importøren. Han kunne melde om max 260Kgf og anbefalt 220-230. Det slo meg som sinnsvakt høyt, så jeg dobbeltsjekket med han, og han kom da med utsagn om at det var det eikene tålte. Ettersom det er felgen som vanligvis er det svakeste punktet, tenkte jeg å høre med dere her inne hva dere ville strammet det opp til.
Nevnte for han at jeg var mer vant til maxspenn i regionen 100-120, men fikk litt flåsete svar om at han hadde bygget SÅ masse hjul før osv osv... Orket ikke holde mer på med han.
Setter pris på tilbakemeldinger som kan bekrefte/avkrefte det importør kommer med

Kall meg gal, men jeg syns 220-230 var høy iom at Park Tool sin tabell stopper på rundt 179

Arne