Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eikespenn Giant IOU 333 hjul.

Eikespenn Giant IOU 333 hjul. #1104361 29/01/2011 10:16
S
Superted Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei og hå:)

Får inn et bakhjul med kast av ovennevnte type (landeveishjul), og tenkte å gå over det i samme slengen da jeg har lest litt her og der at disse hjulene ofte er litt slakke fra fabrikk. Ettersom jeg ikke har vært borti allverdens landeveishjul tenkte jeg å sjekke ut hve slags spenn som er anbefalt i disse hjulene, og tok kontakt med importøren. Han kunne melde om max 260Kgf og anbefalt 220-230. Det slo meg som sinnsvakt høyt, så jeg dobbeltsjekket med han, og han kom da med utsagn om at det var det eikene tålte. Ettersom det er felgen som vanligvis er det svakeste punktet, tenkte jeg å høre med dere her inne hva dere ville strammet det opp til.

Nevnte for han at jeg var mer vant til maxspenn i regionen 100-120, men fikk litt flåsete svar om at han hadde bygget SÅ masse hjul før osv osv... Orket ikke holde mer på med han.

Setter pris på tilbakemeldinger som kan bekrefte/avkrefte det importør kommer med ICON_SMILE Kall meg gal, men jeg syns 220-230 var høy iom at Park Tool sin tabell stopper på rundt 179 ICON_TONGUE

Arne

Arne
Re: Eikespenn Giant IOU 333 hjul. [Re: Superted] #1104551 29/01/2011 17:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det spennet du har fått oppgitt vil nok ende i gråt og tenners gnissel. Det er veldig uvanlig å finne maksimalt tillat eikespenn på felger. Her har nok imporøren tatt ett tall ut av lufta.

The Bicyle Wheel av Jobst Brandt gir en grei metode for å finne maksimalt spenn på felgen. Stram gradvis opp og avstress hjulet underveis. Når du kommer til det punktet at felgen får voldsomme og uforklarlige kast som flytter rundt på hjulet ettersom du prøver å rette opp. Ja da har du overskredet felgens maksimalspenn. Bakk av en kvart omdreining og du bør være i mål.

Har felgen Æroprofil og du bruker alunippler kan det hende du starter å ødelegge dem før felgen bukler. Da stopper du der.

Lykke til
LarsB

Re: Eikespenn Giant IOU 333 hjul. [Re: larsb] #1104655 29/01/2011 20:14
S
Superted Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk skal du ha for flott svar ICON_SMILE Jeg er på langt nær noen erfaren hjulbygger, men har bygget et DT hjul fra bunnen, og prøvd meg ut på litt retting på mine egne og kompisers hjul med hell... Syns det var litt rart at vedkommende som ga meg dette svaret og påsto og ha bygget "en masse" hjul, ikke skjønte at dette var syke tall når en nybegynner som meg rygget når jeg hørte dem.

Syns uansett det var greit å høre litt her, og det viser seg at det var lurt ICON_SMILE Takk igjen for gode tips ICON_SMILE

Arne
Re: Eikespenn Giant IOU 333 hjul. [Re: Superted] #1129281 14/03/2011 05:01
lundsor Offline
Fersking
Fersking
Heisann

Jeg har faktiskt sittet og produsert hundrevis av hjul, men ikke med eikespenn måler. Dette er helt nytt for meg. Jeg ble usikker på telefonen din, så jeg slo opp i tabellen over hva eikene tålte. Her sto det 220-230.

Hverken jeg eller noen av sykkelverkstedene jeg snakker med har noensinne hært om å bygge hjul med en eikespenner. Så beklager mitt unøyakige svar.

MVH

Jørn Lundsør - Horten Sykkelsport AS
http://www.sykkel.com/2010/omoss/

Moderator  support