Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner trenger råd om trening

Nybegynner trenger råd om trening #1103575 27/01/2011 22:43
Ulyd Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei.

Som ganske "nyfrelst" terrengsyklist trenger jeg litt råd og tips til trening, som jeg håper noen kan bidra med. Jeg har ingen ambisjoner om å delta i noe sykkelritt, jeg ønsker bare å ha mer å gi på kommende toppturer og ellers i skog og mark.

Kort om meg:
31 år, aldri drevet med organisert idrett (hvis du ser bort i fra en 1 års fotballkarrière i 8 års alderen) men vært mye aktiv i skog og fjell sommer som vinter. Ble i fjor hekta på terrengsykkel takket være Tomas (elgskremmer'n) her på forumet etter innkjøp av en GT Force. Det har blitt mange turer alene og i selskap med flere her inne (blant annet SSSIT2010) og jeg har vel oppdaget at den fysiske formen har et visst forbedringspotensiale :-)

Jeg har trent "regelmessig sporadisk" styrke og pulsspinning tidligere, men ikke hatt noen rutine og langsiktig regelmessighet over treningen. Har nå begynt med fast trening 3 ganger i uken, nå snart 4. Trener som følger (på 3T treningssenter i Trondheim):
Mandag: 45min Pulsspinn
Onsdag: 60min Funtional Moves (gruppetrening på kjernemusklatur og balanse med instruktør)
Fredag: 45min Pulsspinn
Søndag: 60min Styrketrening kjernemusklatur samt armer og lår (ny denne uken).

Er dette for mye trening for en som ikke er vant til å trene regelmessig?
Jeg har kjørt dette programmet fast nå i 4 uker, og kjenner at jeg gleder meg til neste trening. Jeg har aldri opplevd "treningsglede" på denne måten før (selv om jeg liker å trene) og er redd for at den skal forsvinne.

Burde jeg variere treningen mer?
Tidligere løp jeg en fast runde i området hvor jeg bor (5,5km runde) en gang i uka i snitt, og jeg liker å løpe. Var til og med oppe før jobb flere dager og løp runden. Men jeg er redd det kan bli litt mye hvis jeg løper i tillegg til de treningene jeg har i dag. Bør jeg heller variere mellom løping og pulsspinn?

Jeg har et ønske om å gå ned 6-7 kg (veier i dag 86kg , er 187 høy.) Men dette har jeg ikke hatt noe stort fokus på da jeg regner med dette går av seg selv med dagens aktivitetsnivå og et litt mer riktig kosthold.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Nybegynner trenger råd om trening [Re: Ulyd] #1103737 28/01/2011 10:04
I
IngridG Offline
Medlem
Medlem
I
Jeg tenker at det er viktig at du får inn en treningsvane. Uansett hva slags trening du utfører,så skal det trenes. Det er som du nevner at du er redd for at du kan bli lei, derfor tenker jeg det er lurt å starte med trening 3 ganger i uken, få inn en vane på den, for deretter å øke til 4 og gjøre det til en vane. Videre tenker jeg det er viktig å variere trening før du blir lei. Dørstokkmila kan nok være at den dukker opp i ny og ne, og det kan være små trasig å trene noen ganger, særlig før det har blitt til en vane å dra ut å trene. Men viktig er at man drar ut på trening, trenger ikke å vare lenge, og at det skal i det store løp værra morro.

Jeg har selv begynt å starte litt mer spesefikt trening (takk arbeidsplassen for skritt-teller konkurangse). Mitt ønske er å få bedre kondisjon samt mer muskler på kroppen min. Derfor så blir det en del langrennski på vinterstid, sykle på trilla på de kaldeste dagene, og pga begrensede muligheter, så kjører jeg styrke 4 dager annenhver uke. Det er 9 dager siden start, og jeg merker store forandringer ALLEREDE. Gått ned 3 kg, snart går jeg opp igjen håper jeg, vil ha mer muskler! Livet føles generelt lettere etter at jeg begynte å trene! Så det blir spennende å se hvordan formen min er ifh til i fjor, tror jeg kommer til å sykle fortere, mindre slitsomt og enn del mer utholdene ICON_LAUGH

Ingrid:)
Re: Nybegynner trenger råd om trening [Re: IngridG] #1103768 28/01/2011 10:58
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Virker som du har startet på en grei måte. Siden det er såpass variert OG du trives med det er det bare å kjøre på. Kjenn etter selv om det blir for mye.

Siden det er på sykkelen du vil bli god, ville jeg ikke gått under 2 sykkeløkter i uken. Får du etter en tid lyst til å trene mer, kan du gjerne legge på en løpeøkt - og mer sykkel når våren kommer.

Moderator  support