Å til stadighet bli pirket _på_ fordrer vel at man er et offer?
Forøvrig er jeg selvsagt enig med deg.
Men jeg har et lite tankekors her likevel. En av mine elever for noen år siden sa det slik: "Jeg går i en klasse med 40 elever. Hver av dem sier en stygg ting til meg hver 40-ende dag. En gang hver. Aldri mer enn det. Vil de føle seg som mobbere? Jeg får en stygg kommentar hver dag. Det kommer hver dag fra forskjellige elever, men jeg får det hver dag. Ville du si at jeg blir mobbet?"
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Hæ?]
#110528831/01/201109:41
Jeg har heller ikke sett noe mobbing på dette forum, og jeg synes tonen generelt er hyggelig, passe saklig og bare litt opphetet innimellom. Slik det bør være. At enkelte kan være mer kverulatne enn andre, er vel også nokså åpenbart, men sånn er nå engang verden.
Enkelte tråder, f.eks. de nærmest endeløse debattene om hunder/gående/ syklister i skiløper, ble holdt i live av at folk ikke ville uttrykke i klartekst hva de mente, og dermed åpnes det for spekulasjon om andres synspunkter. Og DET skal man ha seg frabedt, selv om det for en kverulant også gir en kjærkommen anledning til å skrive den den deiligste setningen i vårt språk: "Du må forholde det NØYAKTIG til hva jeg har skrevet, ikke til hva du tror jeg mener".
Når det gjelder dette med å pirke på rettskriving -- Det er klart at det kan utarte til mobbing, men dette må vurderes fra "offerets" side, ikke "mobberens".
Altså:
- Hvis jeg i løpet av en måned i 100 innlegg påpeker skrivefeil hos 100 forskjellige forumdeltagere, er det ikke mobbing.
- Hvis jeg i løpet av en måned i 100 innlegg påpeker skrivefeil hos EN forumdeltager, er det mobbing (i hvert fall hvis offeret ikke har vist at han setter pris på å bli korrigert til stadighet).
EDIT: Men det Hæ? sier i innlegget over, er også verd å merke seg. For offeret er det den samlede virkning som oppleves som mobbing. Den kan være like stor enten det kommer 100 ganger fra en person eller en gang fra 100 personer. Noe å tenke på ....
Redigert av Tex; 31/01/201109:45. Rediger grunn: La til litt
[Re: Tex]
#110529331/01/201109:52
- Hvis jeg i løpet av en måned i 100 innlegg påpeker skrivefeil hos 100 forskjellige forumdeltagere, er det ikke mobbing.
- Hvis jeg i løpet av en måned i 100 innlegg påpeker skrivefeil hos EN forumdeltager, er det mobbing (i hvert fall hvis offeret ikke har vist at han setter pris på å bli korrigert til stadighet).
EDIT: Men det Hæ? sier i innlegget over, er også verd å merke seg. For offeret er det den samlede virkning som oppleves som mobbing. Den kan være like stor enten det kommer 100 ganger fra en person eller en gang fra 100 personer. Noe å tenke på ....
Her på forumet kan jeg ikke se at man er i nærheten av noen av delene.
Ikke jeg heller.
Og det var kanskje et dumt eksempel. Poenget mitt var at også overdrevet korrigering av rettskrving kan oppleves som mobbing, men at jeg ikke har observert at dette skjer her på forumet.
For min egen del prøver jeg å begrense meg til å kun korrigere vanilje-ninjaen. Han har "Grammar Police" i sin avatar, hvilket for meg er en åpen ivitasjon til pirking når anledingen (en sjelden gang) byr seg. Men han ber jo om det selv.
Ikke jeg heller.
Og det var kanskje et dumt eksempel. Poenget mitt var at også overdrevet korrigering av rettskrving kan oppleves som mobbing, men at jeg ikke har observert at dette skjer her på forumet.
For at det skal være mobbing må noen forutsetninger være tilstede: - Det må være gjentagende mot noen få. Det som skjer på forumet er at noen få noen ganger korrigerer mot veldig mange. Å bli korrigert 2 ganger kvalifiserer ikke til mobbing! - Det må være med "vond vilje". I utgangspunktet for denne diskusjonen var nok heller "god vilje" motivet, men det ble klomsete utført.
Hadde en diskusjon med Baronkanon her for en stund siden angående best måte å vaske kjede og drivverk på. Da kommer Geirk med sin subjektive oppfattelse av at det å bruke mye tid på å gjøre rent slikt er borkaset med tid... Det var ikke det jeg var interessert i.
Stakkars deg som fikk et råd du ikke var interessert i. Jeg fikk det rådet en gang for ti år siden eller så og er glad for all tid, søl og gris det har spart meg for. Neste gang du får et råd du ikke synes du trenger, kunne du prøve å overse det i stedet for å bære nag til den som kommer med rådet. [/quote]
Sitat: Amou
Jeg oppfater ikke Geirk som en mobber, men en som elsker å kverulere og provosere. Det er for meg nesten like ille.
Har du noen gang tenkt over hvilken makt du ved å innta den holdningen, gir meg til å påvirke din sinnsstemning?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Nå føler jeg at jeg må si det nevøen min sier når barna krangler.
"Her trengs en voksen!"
Egentlig litt skremmende å lese diskusjonen. For meg som er litt utenforstående så er det relativt klart at det en gjeng med gjengangere som kjenner hverandre, som støtter hverandre i kampen mot de "andre". Tildels kommer det relativt klart frem at det er relasjoner i denne grupperingen, og at det viktigste for grupperingen er å vise at de har rett, ikke det å kanskje tenke over at de som gruppe skaper en latterlig stemning over et relativt alvorlig tema. At endel andre slenger seg på bølgen er også tildels skremmende, og virker nesten å være rett utifra en artikkel om mobbing.
Er det blitt sånn at "gutteklubben grei" skal få lov til å skape en uggen stemning på forumet fordi de er en markant aktør? Som ofte støtter seg bak en nesten profesjonalisert hersketeknikk?!
Andreas - er her for konstruktive sykkeldrømmer og postiv adferd mot andre. Og klarer fint å holde kjeft om han ikke har noe positivt å si.
Kan du peke på det positive du nettopp sa - og når du har gjort det, peke på det negative du påstod at jeg sa?
Jeg vil gjerne vite hvorfor min egen dømmekraft eventuelt svikter meg så til de grader.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Min påstand er at før eller siden råker man inn i et sitasjon der upresis språkføring får negative konsekvenser for en selv, og da hjelper det lite å sutre over at det ikke burde være slik.
Samen satt på isen og fisket da en skigåer kom forbi " unnskyld, vet du hvor Aslak bor?" Samen pekte på ei lita gul hytte langt oppi fjellsida : "der oppe bor han"
Skigåeren takket og starten en lang og strabasiøs tur opp lia og vel oppe - søkke peise utslitt - banker han på døra. Ei lita kone kommer i åpninga " unnskyld, men er Aslak å treffe ?" "ja" svarte kjerringa "han sitt der nede på isen og fisker "
Min påstand er at før eller siden råker man inn i et sitasjon der upresis språkføring får negative konsekvenser for en selv, og da hjelper det lite å sutre over at det ikke burde være slik.
Samen satt på isen og fisket da en skigåer kom forbi " unnskyld, vet du hvor Aslak bor?" Samen pekte på ei lita gul hytte langt oppi fjellsida : "der oppe bor han"
Skigåeren takket og starten en lang og strabasiøs tur opp lia og vel oppe - søkke peise utslitt - banker han på døra. Ei lita kone kommer i åpninga " unnskyld, men er Aslak å treffe ?" "ja" svarte kjerringa "han sitt der nede på isen og fisker "
Herrlig. I den tiden Eriks venner fremdeles ringte fasttelefonen, var jo ofte åpningsspørsmålet: "Er Erik hjemme?". Særlig til de som ikke pleide å presentere seg, svarte jeg kun "Ja" - på spøk. Det var noen som stusset litt før de fikk seg til å spørre videre.
#110538231/01/201112:11
En mann går tur med hund. En annen kommer bort til ham: "Kan jeg klappe hunden din? Biter den?" "Neida, den er så snill, den biter aldri." GLEFS! AU! "Men du sa jo at hunden din ikke biter?!!" "Ja, men dette er ikke min hund."
Det betyr ikke at andre aldri har følt seg mobbet.
Sitat: Raskall
Jeg har ved et par anledninger følt meg mobbet her på forumet
Det har du rett i, men at man føler seg mobbet er ikke det samme som at man blir mobbet. Man må ikke glemme at mottaker og avsender kan oppfatte dette helt forskjellig.
I "vårt" eksempel kan det være at avsender følte at han hjalp mottaker ved å si at "du måda søren meg skjønne at en bedre skriftlig fremstilling er en forutsetning og at rablet som står der nå ikke var til mye hjelp". Samtidig virker det for at mottaker tenker "nå blir jeg mobbet enda en gang fordi jeg er dyslektiker". På grunn av en unødvendig krass språkbruk ender man opp med at begge to tar feil.
Herrlig. I den tiden Eriks venner fremdeles ringte fasttelefonen, var jo ofte åpningsspørsmålet: "Er Erik hjemme?". Særlig til de som ikke pleide å presentere seg, svarte jeg kun "Ja" - på spøk. Det var noen som stusset litt før de fikk seg til å spørre videre.
men at man føler seg mobbet er ikke det samme som at man blir mobbet.
Der tror jeg det hersker en del uenighet rundt omkring.
Jeg nekter å godta at enhver formulering eller handling kan oppfattes som mobbing bare mottaker "synes det er slik". I motsatt fall vil begrepet være verdiløst.
Eller er det at "mobbing" har blitt et samlebegrep for all mulig slags oppførsel og adferd som den enkelte rent subjektivt kan oppfatte som uønsket / plagsom / irriterende? Jeg heller mot det siste.
Og det er litt synd. Når alt blir mobbing, blir ingen ting mobbing. Begrepet mister sin mening.
#110540331/01/201112:32
Eller er det at "mobbing" har blitt et samlebegrep for all mulig slags oppførsel og adferd som den enkelte rent subjektivt kan oppfatte som uønsket / plagsom / irriterende? Jeg heller mot det siste.
Jeg også.
Sitat: Tex
Og det er litt synd. Når alt blir mobbing, blir ingen ting mobbing. Begrepet mister sin mening.
Nå føler jeg at jeg må si det nevøen min sier når barna krangler.
"Her trengs en voksen!"
Egentlig litt skremmende å lese diskusjonen. For meg som er litt utenforstående så er det relativt klart at det en gjeng med gjengangere som kjenner hverandre, som støtter hverandre i kampen mot de "andre". Tildels kommer det relativt klart frem at det er relasjoner i denne grupperingen, og at det viktigste for grupperingen er å vise at de har rett, ikke det å kanskje tenke over at de som gruppe skaper en latterlig stemning over et relativt alvorlig tema. At endel andre slenger seg på bølgen er også tildels skremmende, og virker nesten å være rett utifra en artikkel om mobbing.
Er det blitt sånn at "gutteklubben grei" skal få lov til å skape en uggen stemning på forumet fordi de er en markant aktør? Som ofte støtter seg bak en nesten profesjonalisert hersketeknikk?!
Andreas - er her for konstruktive sykkeldrømmer og postiv adferd mot andre. Og klarer fint å holde kjeft om han ikke har noe positivt å si.
Kan du peke på det positive du nettopp sa - og når du har gjort det, peke på det negative du påstod at jeg sa?
Jeg vil gjerne vite hvorfor min egen dømmekraft eventuelt svikter meg så til de grader.
Her må du ikke glemme at dette er en diskusjon som nettopp går på mobbing osv, så i denne sammenhengen kan man derfor være negativ uten at man allikevel er en person som generelt er negativ. Jeg vet ikke hvordan dere er til vanlig både her og i det virkelige liv, men ville bare påpeke at eksempelet ikke egner seg så godt til å diskutere hvem som er negativ eller positiv. Vil også påpeke at jeg har stor glede av å lese innleggene til dere begge og de fleste andre på forumet her nettopp pga meget høyt nivå på diskusjonene. Allikevel sier jeg meg enig i at det noen ganger er mest voksent å la være å si noe selv om man kanskje mener man vet bedre.
Jeg også.
Sitat: Tex
Enig.
En gang i tiden ble det å "korigere" hverandre sett på som en viktig del av sosialiseringsprosessen. I dag ser vi stadig vekk eksempler på at gode og velmenende råd og korigeringer blir oppfattet som mobbing og hersketeknikker. Jeg har ofte lurt på hvorfor det er blitt slik?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
En gang i tiden ble det å "korigere" hverandre sett på som en viktig del av sosialiseringsprosessen. I dag ser vi stadig vekk eksempler på at gode og velmenende råd og korigeringer blir oppfattet som mobbing og hersketeknikker. Jeg har ofte lurt på hvorfor det er blitt slik?
Samtidig snakkes det om en "fordumming" av sammfunnet.
#110541531/01/201112:51
En mann går tur med hund. En annen kommer bort til ham: "Kan jeg klappe hunden din? Biter den?" "Neida, den er så snill, den biter aldri." GLEFS! AU! "Men du sa jo at hunden din ikke biter?!!" "Ja, men dette er ikke min hund."