|
|
Mobbing på terrengsykkel.no
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
28/01/2011 18:26
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Selv har jeg vel det inntrykket at det finnes ganske mange moralister her inne. Og at de liker å klappe hverandre på skulderen. Da vet vi at du har det inntrykket. Synd for deg, men opplysningen er rimelig verdiløs for andre med mindre du orker å fortelle oss HVORFOR du ser det slik. Det er helt greit at du synes det er en verdiløs opplysning. Men hvordan kan du påstå at dette er en verdiløs opplysning for alle andre enn deg selv. Hva er rasjonalet bak en slik påstand og vet du hvordan alle andre som leser her reflekterer?
Jens
|
|
|
[Re: bjerkseth]
28/01/2011 18:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
En liten diskret PM hvor det blir påpeket at brukeren enten ikke ordlegger seg på en tilfredsstillende måte eller at han/hun ved gjentatte ganger har begått den samme språkfeilen vil ikke bare hindre potensiell mobbing, men også spare de forumdeltakerne som er mer opptatt av andre ting enn rettskrivning for en del innlegg de ikke vil lese.
Enig - men her var det å fikse språket den mest opplagte komponenten i den løsningen trådstarter etterspurte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: polkaDOT]
28/01/2011 18:33
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Hva handler denne tråden egentlig om? At månen ikke er en gul ost. Det kom som et sjokk på meg. Hva blir det neste? At julenissen ikke fins?
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: jeth]
28/01/2011 18:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er helt greit at du synes det er en verdiløs opplysning.
Men hvordan kan du påstå at dette er en verdiløs opplysning for alle andre enn deg selv. Hva er rasjonalet bak en slik påstand og vet du hvordan alle andre som leser her reflekterer?
Det er selvsagt en verdifull opplysning for dem som har en genuin interesse for hva du tenker om ting. Jeg har imidlertid en gnagende følelse av at det ikke gjelder majoriteten av forumet. Dersom du forklarer HVA det konkret er som gir deg det inntrykket at det er mange moralister her inne, vil jo "moralistene" forstå hva det er i deres adferd som gir deg det inntrykket og så kunne gjøre noe med det. Man kan ikke løse et problem man ikke er bevisst på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: bjerkseth]
28/01/2011 18:34
|
Dan
More than words
|
More than words
En liten diskret PM hvor det blir påpeket at brukeren enten ikke ordlegger seg på en tilfredsstillende måte eller at han/hun ved gjentatte ganger har begått den samme språkfeilen vil ikke bare hindre potensiell mobbing, men også spare de forumdeltakerne som er mer opptatt av andre ting enn rettskrivning for en del innlegg de ikke vil lese. Se for deg at du kommer til kontoret en dag i noen klær du har funnet frem som du synes er fine. Dine kollegaer synes derimot de er plagsomt stygge. Hvilken reaksjon ville du ha foretrukket? 1. Dine kollegaer ler av deg og sier rått men hjertelig "det var det styggeste vi noensinne har sett! Høhø!" 2. En av dine kollegaer tar deg avsides og sier "i dag var du ikke helt heldig med klesvalget. Jeg vil nødig gjøre en stor affære av det, men tenkte bare at det kunne være greit å vite at folk synes du klær deg plagsomt stygt." En "uthenging" på nett har vesentlig mindre tyngde enn en seriøs "bekymringsmelding" på PM. En irettesettelse på PM ville være det samme som å si at "det her er et så stort problem så jeg sier det på denne måten isteden, så du får muligheten til å redde ansiktet, isteden for å måtte skamme deg foran allesammen".
|
|
|
28/01/2011 18:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Selv har jeg vel det inntrykket at det finnes ganske mange moralister her inne. Og at de liker å klappe hverandre på skulderen. Da vet vi at du har det inntrykket. Synd for deg, men opplysningen er rimelig verdiløs for andre med mindre du orker å fortelle oss HVORFOR du ser det slik. Uhm... Jeg tolket ham som at moralistene er de som klager på din "hersketeknikk", men det er mulig jeg misforsto altsammen. 
|
|
|
[Re: bullet]
28/01/2011 18:36
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva handler denne tråden egentlig om? At månen ikke er en gul ost. Det kom som et sjokk på meg. Hva blir det neste? At julenissen ikke fins? Jeg var sikker på at jeg så at det var en gul ost forleden!
|
|
|
28/01/2011 18:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Og i relasjon til det som diskuteres her så er det vel kanskje sånn at fokuset på rettskriving burde vært luket ut siden det forstyrrer for både #1 og #2, eller har jeg misforstått? Politiet må bryte fartsgrensen innimellom, for å ta fortkjørere. Slik er det bare. Kanskje gutteklubben skal gå litt i seg selv? Det gjør vi da hele tiden. Hvordan får man ellers ut navleloen?
|
|
|
28/01/2011 18:42
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Diskusjonen er ikke kjedelig. Jeg skjønner langt på vei hva du mener Geir, men hva slags sted jobber du? Hvis ikke personalavdelingen hvor du jobber evner å si "vi føler/hører/tror du er deprimert/drikker for mye/har det vanskelig", så har dere ting å forbedre. For ikke å snakke om "...blir du mobbet?" Vår personalavdeling på jobb er soleklare på at f.eks medarbeidersamtaler MÅ være basert på fakta og IKKE på konklusjoner. Hvis ikke blir ikke kritikken konstruktiv og man oppnår absolutt ingen ting.
|
|
|
[Re: Dan]
28/01/2011 18:43
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Ho-ho nå ler jeg meg virkelig i hjel eller for å si det på godt norsk: ROFLEW Denne tråden bør snarest nullstilles 
Jens
|
|
|
[Re: HM1100]
28/01/2011 18:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Diskusjonen er ikke kjedelig. Jeg skjønner langt på vei hva du mener Geir, men hva slags sted jobber du? Hvis ikke personalavdelingen hvor du jobber evner å si "vi føler/hører/tror du er deprimert/drikker for mye/har det vanskelig", så har dere ting å forbedre. For ikke å snakke om "...blir du mobbet?"
Jeg vil ikke si til en medarbeider "Jeg tror du er deprimert" eller spørre "Er du deprimert?" uten å fortelle hva som får meg til å tro det. Jeg ville faktisk sagt - "Enkelte episoder i det siste, blant annet den presentasjonen som du strevde sånn med til tross for at dette er hvor du vanligvis skinner, gjør at jeg må spørre: Har du det bra på jobb? Funker alt hjemme som det skal?"
|
|
|
28/01/2011 18:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og i relasjon til det som diskuteres her så er det vel kanskje sånn at fokuset på rettskriving burde vært luket ut siden det forstyrrer for både #1 og #2, eller har jeg misforstått? Politiet må bryte fartsgrensen innimellom, for å ta fortkjørere. Slik er det bare. Dessuten tror jeg at "fokuset på rettskrivning" er en illusjon skapt av toalettpapiret
|
|
|
28/01/2011 18:54
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det er helt greit at du synes det er en verdiløs opplysning.
Men hvordan kan du påstå at dette er en verdiløs opplysning for alle andre enn deg selv. Hva er rasjonalet bak en slik påstand og vet du hvordan alle andre som leser her reflekterer?
Det er selvsagt en verdifull opplysning for dem som har en genuin interesse for hva du tenker om ting. Jeg har imidlertid en gnagende følelse av at det ikke gjelder majoriteten av forumet. Jeg lurte vel egentlig på hva rasjonalet bak din slutning var, men for meg er det i og for seg greit at det faktisk viser seg å være en "gnagende følelse". Personlig synes jeg det er et svar som holder, andre stiller nok større krav til vitenskaplighet enn meg 
Jens
|
|
|
28/01/2011 18:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg lurte vel egentlig på hva rasjonalet bak din slutning var, men for meg er det i og for seg greit at det faktisk viser seg å være en "gnagende følelse". Personlig synes jeg det er et svar som holder, andre stiller nok større krav til vitenskaplighet enn meg Når en ikke har tilgang til fakta, må en gjette ja. Når en derimot HAR det, bør en være så høflig og så voksen at en lar det ledsage utsagnet.
|
|
|
28/01/2011 18:57
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
GeirK, jeg skjønner hva du vil. Men jeg er ikke så lysten på å gå en evig dobbeldans med deg i denne tråden, fordi jeg får faktisk svært lite ut av det. Du er en flink fyr med det du driver med, men personlig så liker jeg deg aller best(så godt man kan like en forumbruker) når du bringer fram din eminente kunnskap om øl og mat. Totaltsett så husker jeg nå hvorfor jeg holdt meg unna Snikksnakk forumet, og vil gå tilbake til å kun følge med på Deler og Ymse forumet. God helg folkens, tror jaggumeg at jeg skal avslutte uten puntum og med skrivefeil så folk erge seg over det 
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
28/01/2011 19:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den er grei - og skulle du i fremtiden ha lyst til å komme med kritikk av min oppførsel og hekte på litt fakta og begrunnelser i samme slengen, er du hjertelig velkommen.
|
|
|
28/01/2011 19:12
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Når en ikke har tilgang til fakta, må en gjette ja. Når en derimot HAR det, bør en være så høflig og så voksen at en lar det ledsage utsagnet. Gnagende følelser og gjetting er altså tillatt uten å nødvendigvis bli underbygget av fakta. Greit å vite. God helg.
|
|
|
[Re: bullet]
28/01/2011 19:16
|
progres
Besatt
|
Besatt
At månen ikke er en gul ost. Det kom som et sjokk på meg. Hva blir det neste? At julenissen ikke fins? ta det med ro, månen er en gul ost den ser dog ut til å være litt muggen. Og når du ser alle kraterene etter teppebombingen der oppe så tro jeg sannelig at serverne til terrengsykkelforumet må ha vært plassert der et sted
|
|
|
28/01/2011 19:31
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Trist at en tråd om mulig mobbing på forumet skulle utvikle seg til nettopp mobbing.
Dersom du ser denne meningsutvekslingen som mobbing, har du en annen virkeligsoppfatning enn meg. Jeg foreslår at du prøver å finne frem et par eksempler på mobbing. Hvis du ikke finner det, kan det jo hende at brillene du ser virkeligheten gjennom, trenger en liten puss. Hvis du derimot finner det, legger du enten noe annet i mobbing enn det jeg gjør eller så har du en virkeligsoppfatning som kanskje er inkompatibel med diskusjon på nettet. Jeg vet ikke hva forventningene dine til terrengsykkel.no er, men dersom du forventer et en kontinuerlig gruppeklem av et paradisisk cyber-utopia der alle er enig med alle til en hver tid, er det ikke rart du blir skuffet. Jeg glemte et "om" i setningen min. Paradoksalt OM en tråd om evt mobbing på forumet skulle utvikle seg til mobbing. Jeg mente ikke at den hadde det. Enda et eksempel på hvor viktig det er å uttrykke seg presist. My bad.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
28/01/2011 19:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg glemte et "om" i setningen min. Paradoksalt OM en tråd om evt mobbing på forumet skulle utvikle seg til mobbing. Jeg mente ikke at den hadde det. Enda et eksempel på hvor viktig det er å uttrykke seg presist. My bad.
Nå ble jeg veldig lettet.
|
|
|
28/01/2011 19:38
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Godt å høre. Nå ser jeg "Ullared" på TVNorge. Og mobber svensker.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
28/01/2011 19:43
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ha ha. Morgan og Ola-Conny! Hva blir det neste, en svenske som heter Dan?
|
|
|
28/01/2011 19:48
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Akkurat nå ser det ut som at GeirK og resten av den mafiaen der setter reglene for forumet..trist Kanskje gutteklubben skal gå litt i seg selv? Mitt første innlegg i denne tråden var rettet direkte til trådstarteren med det jeg anså til å være konkrete og velmenende råd. Dette ble også fulgt opp i et senere innlegg. Utover dette har jeg ikke ytret meg om hvorvidt skrivefeil skal rettes eller ikke. Ikke desto mindre plasserer rimelig middelmådig hersketeknikk meg i både mafiaen og gutteklubber. Jeg vet sannelig ikke om det er meg som er problemet her. Martin
|
|
|
[Re: Espen J]
28/01/2011 20:03
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvis du leser over sponsortråden, kom det 3 friske utvilsomt mobbende kommentarer på rekke og rad ... Jeg har lest tråden og jeg kaller ikke dette mobbing. At det er unødvendig krast og følelseskaldt (i mangel av bedre begrep) skrevet kan jeg si meg enig i. Jeg tolker det likevel ikke som skrevet i vond mening.
|
|
|
[Re: M@rtin]
28/01/2011 20:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ikke desto mindre plasserer rimelig middelmådig hersketeknikk meg i både mafiaen og gutteklubber. På tross av at jeg er dårlig på hersketeknikk, kan jeg få være med i klubben deres?
|
|
|
28/01/2011 20:10
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Huff, lurer på om min enighet med Geir for noen poster siden gjør meg til - stråmann - wannabe, eller - medlem i en obskur herreforening. Kan noen lage visittkort til meg? 
|
|
|
28/01/2011 20:11
|
progres
Besatt
|
Besatt
Hvis ikke det var for "gutteklubben grei" så ville ikke dette forumet ha eksistert i det hele tatt. Det eksisterer og har snart eksistert i ti år, takket være hard selvjustis. Denne selvjustisen kan til tider oppleves som litt "tough love" men uten den ville forumet ha vært enten helt dødt eller på VGNett-nivå allerede i 2005.
Et forum trenger tre ting for å overleve: 1. God fagkunnskap i det som forumet omhandler. 2. God humor og diskusjon av alle mulige emner, som gjør at mange kunnige mennesker gidder å frekventere forumet. 3. En selvjustis som luker ut adferd som forstyrrer for punkt 1 og 2.
Et forum dør temmelig raskt hvis det kun skal holde seg til punkt 1 og være on-topic til en hver tid, fordi de som kan noe ikke gidder å svare på de samme spørsmålene gang på gang hvis ikke det finnes en sosial gulrot i å være på forumet. Men punkt 2, med litt frie tøyler, funker ikke uten punkt 3 som strammer inn tøylene igjen.
Suksessen til Arena, som bevises av hvor ofte du får relevante googletreff herfra på alt mulig som ikke har med sykling å gjøre, kommer av en god balanse mellom disse tre punktene. Her og i andre vellykkede fora kommer det med jevne mellomrom krav om at man skal styrke punkt 1, helst på bekostning av punkt 2. Disse kravene ser ofte ut til å komme fra nye deltakere, mens gamle deltakere er fortrolige med formen og synes den funker fint.
Jeg vet ikke hvorfor Dan - men dette får meg til å tenke litt på Håkon Lie. Litt.
|
|
|
28/01/2011 20:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Suksessen til Arena, som bevises av hvor ofte du får relevante googletreff herfra på alt mulig som ikke har med sykling å gjøre, kommer av en god balanse mellom disse tre punktene. Her og i andre vellykkede fora kommer det med jevne mellomrom krav om at man skal styrke punkt 1, helst på bekostning av punkt 2. Disse kravene ser ofte ut til å komme fra nye deltakere, mens gamle deltakere er fortrolige med formen og synes den funker fint. Litt mye av det samme Dan skrev, men: Det som nye deltakere dessverre ikke ser er at hadde det ikke vært for et sterkt innslag av punkt 2 ville de heller ikke selv sett den samme nytten av forumet. Årsaken til at man på forumet kan få gode, og mange, svar på alt mulig sykkelrelatert er at dette forumet er så mye mer enn et diskusjonsforum for sykkelrelaterte ting. Arena er mer et sosial nettverk på linje med Facebook (for min del faktisk en erstatning). Derfor henger folk her inne støtt og stadig, og kan svare på spørsmål om kranker og hjul fire minutter etter at de er postet. Hvor mange hadde giddet å sitte like mye på forumet om det eneste som ble postet var stadig gjentagende spørsmål om eikelengde på hjul med XTR-nav og NoTubes-felg, eller hvilken sykkel man skal velge av Trek og Nakamura? Ikke jeg i hvert fall, og det tror jeg gjelder svært mange av de mest aktive og kunnskapsrike (hold meg utenfor her). OBS! Dette er min subjektive mening, men jeg tror enkelte som kritiserer forumformen kan tenke litt over dette.
|
|
|
[Re: kjerts]
28/01/2011 20:25
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
[..]overser mer av disse livsfarlige skrivefeilene.. Hvis det står om liv, synes jeg skrivefeil bør kunne påpekes. hehe. hehe he jeg gir meg med lesingen i denne tråden etter dette svaret som jeg ikke kan se at kan toppes. Fantastisk svar. 
|
|
|
28/01/2011 20:46
|
sissel l
Entusiast
|
Entusiast
Denne tråden er egentlig litt slitsom å lese... Hvis dette vært et forum for norsk rettskriving hadde jeg forstått alle rettelser. Jeg tror de aller fleste tilstreber å skrive riktig og rett, men om det skulle dukke opp en feil, hvorfor ikke la det passere? Litt takt og tone mot de som er ferske synes jeg man også kan utøve. Det er sykkelinteressen vi deler, eller? 
Trening gjør mening:o)
|
|
|
|
|