Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gjennomsnittspuls

Gjennomsnittspuls #1102566 26/01/2011 16:04
F
frohalvor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei

Lurer på hva som gjelder når en skal trene rolig i sone 1 og 2.

Har hørt fra flere at når det skal være rolig i nevnte soner så skal en ikke være innom andre soner i det hele tatt. Men litt utenfor trur jeg ikke skader på noen måte.

MEN andre igjen sier at så lenge du er innenfor sonen med gjennomsnittspulsen så spiller det ikke noen rolle om en har vært flere ganger oppe i sone 4 og kanskje 5 i kortere perioder.

Skjønner dere spørsmålet !

Rett og slett hva gjelder, hele tiden innenfor sonen eller kan man variere litt og kanskje kjøre noen intervaller men bare sørge for å være innenfor pulssonen i gjennomsnitt når treningsøkten er over ??

Ønsker en seriøs tilbakemelding fra flere og helst ikke noen krangling om hva som er det eneste riktige. Og gjerne henvisning til forskning på området.

vh

klatremus !

Re: Gjennomsnittspuls [Re: frohalvor] #1102569 26/01/2011 16:17
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Spørs på hensikten med økten.
-Hvis du er ute etter rolig restitusjonstur er det viktig å holde seg mest mulig i sone 1.
-Hvis du kjører masse mengde en periode er det nok også riktig å ligge i sonen pga holde belastningen nede- for å klare flest mulig timer altså.
- Hvis du derimot oftest trener med overskudd (det vil si forholdsvis få treningstimer i uken) er det etter min erfaring bare bra å være litt innom de litt høyere sonene. Kort sagt blir belastningen større og restitusjonstiden lenger hvis du trener
slik du beskriver.
Jeg bruker en del fartslek/naturlig intervall utover sesongen - og det er både god og artig trening. Men man bør være klar over restitusjonstiden øker selv om snittpulsen er forholdsvis lav.

De som sier det er bare å være innenfor sonen med snitt
puls må presisere hva de mener. Jeg har intervalløkter der snittet er i sone 1 eller lav sone 2. Slik blir det hvis intervalltiden blir liten i forhold til totallengden på turen. Men treningsutbytte er et helt annet etter en slik tur enn etter en rolig langtur.

Redigert av Bris; 26/01/2011 16:19.
Re: Gjennomsnittspuls [Re: Bris] #1103324 27/01/2011 16:39
F
frohalvor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for raskt og godt svar !

Moderator  support