Jeg kjørte vel en 10-12 timer statisk, med føtter montert rett på u-profilene. Det fungerte etterhvert veldig bra ( jeg måtte bare disiplinere meg ift. rundt, jevnt tråkk.) Men dette er uansett mye bedre, jeg vandrer i høyden 15 cm hver vei, ( hvis jeg reiser meg ) og det er mye mer komfy for knær og rumpe/ sete som slipper å ta opp alle de små rykkene.
Jotakk, det er så enkelt som overhodet mulig, men det krever ofte litt tankegang å få det slik. F.eks var det å få det hele til å bygge så lavt som mulig en del av målsetningen.
Neste trinn blir å kappe ned overlengden på skinnene, og å pønske ut en regulerbar motstand.
Neste trinn blir å kappe ned overlengden på skinnene, og å pønske ut en regulerbar motstand.
Siden rullene er av aluminium så er jo den enkle, lydløse og uslitelige måten å lage motstand på å montere en skinne med kraftige permanentmagneter ved den bakerste rullen. Ha så en justeringsmekanisme som lar deg stille på avstanden (her bør du ha ganske fin kontroll siden magnetfeltet avtar raskt).
Det hadde vært gøy å få til noe sånt, men aluminium kan vel ikke magnetiseres, så litt omveier må jeg uansett gå.
Poenget er ikke å magnetisere aluminiumet. Det som skjer er at når du har et kraftig magnetfelt hvor aluminiumsrulla passerer igjennom når den roterer, så vil det oppstå sirkelstrømmer i aluminiumet, disse strømmene setter i sin tur opp et magnetfelt som bremser rulla.
Cycle-ops bruker denne typen bremse på sine aluruller.
Så du mener at den svarte "bjelken" med skruene på er magnetisk og at trommelen er av alu, men det bremser likevel ? Fascinerende enkelt, RE-magnetene var overraskende billige også, det spørs om ikke dette må prøves ja.....
Selve bjelken er sannsynligvis av et ikke-magnetiserbart matriale slik at den ikke roter med magnetfeltet. Hvis du kikker nøye etter så ser du 5 bolter på baksiden. Disse holder fast 5 magneter på innsiden av skinnen.
Obs. for god effekt trenger du at den magnetiske orienteringen går langs sylyndeaksen. det vil være åpenbart om de har denne orienteringen av å forsøke å rotere magnetene når de er stacket. Går det greit er de riktige, hvis de flipper rundt er de feil.
En alternativ måte å lage en magnetisk bremse kan være å kople en dynamo til rullen som driver en elektromagnet. Mye mer komplekst, men kan fjernstyres ved å lage en variabel shunt i kretsen.
Obs. for god effekt trenger du at den magnetiske orienteringen går langs sylyndeaksen. det vil være åpenbart om de har denne orienteringen av å forsøke å rotere magnetene når de er stacket. Går det greit er de riktige, hvis de flipper rundt er de feil.
Her faller jeg av, kam du reformulere ?
Sitat: sverreb
En alternativ måte å lage en magnetisk bremse kan være å kople en dynamo til rullen som driver en elektromagnet. Mye mer komplekst, men kan fjernstyres ved å lage en variabel shunt i kretsen.
Jeg kunne vel bare strømsatt elektromagneten fra en trafo for å gjøre det enklere, poenget ville uansett være fjernstyring.
Ville en dynamo i seg selv representere noe særlig til belastning ?
Du vil at nord og sørpolen er på hver sin flate side slik at feltet følger sylynderaksen, i motsetning til at de er på hver sin kurvede side slik at feltet følger en diameter.
Sitat: parkprest
Jeg kunne vel bare strømsatt elektromagneten fra en trafo for å gjøre det enklere, poenget ville uansett være fjernstyring.
Ville en dynamo i seg selv representere noe særlig til belastning ?
Ja, og Ja. Strengt tatt med en dynamo kunne du ha droppet hele magneten og bare justert belastningen med en variabel resistor som kortslutter dynamoen. (Det blir litt varme her dog...)
Flotte greier. Er det mulig å få ut en komponentliste og målsatte tegninger av mesterverket? - eller er det å dra det litt langt? Har virkelig lyst til å bygge selv, men det kommer kanskje noe patentrettigheter og copyright her? :-)
Re: DIY balanserulle, på skinner.
[Re: Guran]
#110300627/01/201110:00
I (for meg) kjent stil har jeg kun tegnet en "serviettskisse" av dette før jeg satte igang. Målene kom til etterhvert. Nå har det seg slik at vesla har vannkopper, og jeg står litt fast i andre prosjekter..så ok..
Søk på ebay på "kreitler drums", det finnes flere dimensjoner, men man må kanskje opp i 4,5" for å kunne sitte og tråkke med høy kadens og lav puls. U-profilene hadde jeg liggende, men tilsvarende dimensjoner er å få tak i på Maxbo (( i hvertfall Vækerø ) i 2m. lengder.Også L-profilet.
Disse målene er slik jag hadde bygget hvis jeg hadde begynt fra scratch nå.
Detaljsnittet:
Aluminium kapper og borrer du med motorisert treverktøy, cruxet er den 26x32(x50)klossen som sitter i u-profilet og er hold for M8-akslingen for skateboardhjulet. Jeg laget den i akryl og kappet den så presist at jeg kunne banke den fast med en hammer, men her finnes det selvsagt alternativer.
Hva gjelder patentrettigheter så vet jeg ikke hva som ville skjedd hvis jeg tok penger for dette, Inside ride har patent i USA, "foreign patents are pending" men jeg vet ikke akkurat hva de har patent på. Jeg vet at du spøkte, men såpass har jeg jobbet med industridesign at jeg vet at arbeidet jeg har gjort har en verdi, men dette har verdi som "selvbyggerdesign" og ikke for masseproduksjon. I sum er jeg er bare glad for å være en av de tusener av DIYere som gjør WWW til en ressurs, og ikke bare et torg.
Takker og bukker. Papirlapp-skisser har jeg mye av på egne prosjekter, skal jeg 'kopiere' andres prosjekter syntes jeg det er greit med en tegning ja. Har en gammel balanserulle jeg tenkte å bygge om.
Re: DIY balanserulle, på skinner.
[Re: Guran]
#110309627/01/201112:04
Du vil at nord og sørpolen er på hver sin flate side slik at feltet følger sylynderaksen, i motsetning til at de er på hver sin kurvede side slik at feltet følger en diameter.
Har du noen synspunkter på plast kontra metall i rullene? Jeg har en Taxc med plastruller og har aldri testet noe annet. Jeg antar at det ikke er noen særlig svinghjulseffekt å snakke om på en 10-12 cm diameter. I alle fall ikke i forhold til sykkelhjulets effekt.
Kan ikke si noe helt konklusivt, men det ser mest ut som om de er aksiale. Det ville vært en sjangse for at de ville flippet rundt når han drar de av stacken hvis ikke. (Men det er ikke gitt siden det er avhengig av vinkelen)
God tid til å tenke over hvordan de skal monteres og justeres i forhold til trommelen.
For maks effekt vil du ha de så nært som mulig uten subbing. Festeanordningen må imidlertid være god og stiv siden det vil virke en del krefter på skinnen.
Hvis du synes kreitler er bling så har du ikke lyst til å kikke på disse:
Nå synes jeg vel egentlig at de er så bling, rammene og "headwind"-enheten er litt blikk-aktige.
Trutrainer ser absolutt bedre ut, og jeg lurer på hvorfor jeg ikke justerte for høydeavviket når jeg ser dette.
Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke har hyret en dyktig fotograf i stedet for illustrere med dac-visualisering. Det inngir ikke tillit til faktisk byggekvalitet.