Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mt Teide

Mt Teide #1101336 24/01/2011 14:43
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Skal på en ukes ferietur med familien og lurte på om jeg skulle kunne greie å stikke meg unna en dag for å sykle opp(Og ned nødvendigvis!)

Noen her som har prøvd? Hardt ? Hvor lang tid ca? Og hva med leiesykkel? Bor rund Los Americas

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1101339 24/01/2011 14:51
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I

Re: Mt Teide [Re: imag] #1101345 24/01/2011 15:05
frodebo Offline
Entusiast
Entusiast
Fin tur - ca. 2140 høydemeter i ett strekk smaker godt forutsatt at du ikke legger avgårde som om det var ei lita kneik. Kunsten er å finne et tempo som er tilpasset en slik bakke. Den er ikke særlig bratt, men tilsvarende lang naturligvis.

Har du fint vær, er det fantastisk vakkert på toppen/platået, som egentlig er vulkankrateret. Utrolig natur, med underlige formasjoner. Og da er det bare ca. 1.500 høydemeter til toppen av Pico del Teide på 3710 moh. Imidlertid ikke pr. sykkel....

Ikke la deg skremme av evt. uggent vær - sjekk ut forholdene da det er fullt mulig at du kommer over skydekket på vei opp.

Ta også en god kaffestopp i Vilaflor på veien opp.

Frode

Redigert av frodebo; 24/01/2011 15:06.
Re: Mt Teide [Re: frodebo] #1101481 24/01/2011 20:05
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvor langt er det? og hva bør jeg beregne av tid?

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1101528 24/01/2011 21:49
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: jan erik
Hvor langt er det? og hva bør jeg beregne av tid?

I programmet På hjul med Dag Otto på TV2 syklet de opp Teide, kanskje det går an å finne det på Sumo eller noe slikt?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Mt Teide [Re: gare] #1101567 24/01/2011 22:45
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
I følge På Hjul med Dag Otto er det 54 km opp, og Kristian Ødegaard bruker 4 timer og 17 min ICON_SMILE

Re: Mt Teide [Re: Neko] #1101642 25/01/2011 08:34
perano Offline
Ivrig
Ivrig
Søk på Teide på http://www.climbbybike.com/climbs_selection.asp

Fem forskjellige utganspunkter for veien opp fra 45 til 64 km ser det ut til. Litt varierende høydeprofil.

1000 høydemeter pr. time, eller er det kanskje for slakt til det?

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1101649 25/01/2011 08:43
progres Offline
Besatt
Besatt
uansett vei - ta med ekstra klær. det kan være ganske kaldt helt oppe på platået.

Re: Mt Teide [Re: progres] #1102011 25/01/2011 20:25
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Masse tips;Takk!

Hva er det vanlig å ta med selv? Jeg tenker pedaler/sko osvosv

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1102172 26/01/2011 07:45
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Mener å huske at det er sykkelutleie i Playa De los Americas, turen opp til Teide er flott, har kjørt den flere ganger men det er lenge siden. Synes tiden til Ødegård på 4.17 høres svært drøy ut om de syklet rett opp fra Los Americas.

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1102173 26/01/2011 07:47
Padman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jan erik
Masse tips;Takk!

Hva er det vanlig å ta med selv? Jeg tenker pedaler/sko osvosv

Pedaler, sko, hjelm og bukse / trøye. Gjerne en ovetrekkstrøye også for nedfarten.

Re: Mt Teide [Re: Padman] #1102483 26/01/2011 13:45
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Padman
Mener å huske at det er sykkelutleie i Playa De los Americas, turen opp til Teide er flott, har kjørt den flere ganger men det er lenge siden. Synes tiden til Ødegård på 4.17 høres svært drøy ut om de syklet rett opp fra Los Americas.

Diga sports heter den. Tror det lønner seg å ta kontakt med de på forhånd for å sikre seg en ok sykkel.

Re: Mt Teide [Re: Padman] #1114665 15/02/2011 13:27
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Drøy som i for lang tid ? iflg kartet er det 46 km.

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1130206 15/03/2011 10:45
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Her følger en kort summering av min tur mot toppen!

Greit å gjøre litt research først:

Værmelding for toppen finner du her:

http://www.iac.es/weather/otdata/

Siden været varierer voldsomt er det smart å legge den inn på Androiden sin feks!

Høydekurver

Noen påstår at Mt. Teide er tøffere en selveste Mont Ventoux! Det er ihvertfall et godt stykke lengre!

Leide meg en ok Scott med trippelkrank fra www.digasports.com. Ca 20 euros for en dag. Tok med egne pedaler ,sko samt sete/setepinne. Bestill på forhånd i god tid!

Illustrasjonsbilde

Startet med friskt mot ut fra Green garden Resort ved golfbanen på Playa de las Americas etter en bedre frokost ca 0815 om morningen. Ingen grunn til å starte før siden det begynte å lysne først ved 8 tiden. Værmeldingen var bra så jeg var kledd i kort/kort med ekstra vindjakke i Camelbackensekken.Den inneholdt 3 ltr drikke samt etpar flapkjacks og etpar energibarer.

Første utfordring var faktisk å tørre å sykle ut i morgentrafikken. Dobble rundkjøringer og steder med 90 km fartsgrenser gjør at du føler deg litt utsatt. Men spanjoler er høflige og oppmerksomme så det gikk greit! Fortsatte oppover TF 28 mot La cammela. Her er det en rundkjøring med ferist hvor det faktisk er mulig å renne hele hjulet nedimellom. OBSOBS!

Ta så Tf 51 mot Arona. Jevn stigning på 6-8 % hele veien. Asfalten er fin bortsett fra på et forholdvis plant strekke rundt ved Trevejos hvor det var ujevnt dekke for å si det mildt! Forholdsvis lite trafikk og ikke noe stress (dette var på en tirsdag)Og nyydelig utsikt! Prøvde å holde meg i sone 3 og det var nok smart..

Villaflor er en liten landsby ca halveis i distanse og høydemetre(Ca 1400)med fin utsikt og siste mulighet for å fylle flasker og ev. ta en kaffekopp. Enten på bensinstasjonen eller tavernaen på oversiden.

Eller hvis du velger å fortsette 500 meter til ca ,kommer det en taverna på venstre siden. Idyllisk!

Heretter kommer de tøffeste stigningene på oppimot 12%. Heldigvis forandrer landskapet seg og du sykler inn i enslags tropisk nålskop med store furutær og skyggen fra de store trærne er velkommen. Samtidig skjedde det noe med pulsen min i denne høyden. Harahjertefølelsen økte med hver meter så jeg slet virkelig med å holde meg i sone 3. Krappe hårnålsvinger og store trær stenger litt for utsikten heldigvis, fordi her spises det høydemetre de neste 1.5 timene!

Illustrasjonsbilde:

Skiltet med 2100 metre indikerer topppunktet før det faktisk stuper nedover igjen etpar hundre høydemetre. Det er ganske tøft mentalt å få nedoverbakke faktisk! Du VET at du må jobbe deg opp igjen før du når toppen!

Etter litt undakjøringer runder du en knaus og Mt. Teide er synlig for første gang på 3 timer. Herifra er det ganske flatt med en god og lang stigning på slutten.

Totalt brukte jeg 4 timer og 20 min opp. Inklusive 3 pauser a 5 min. 2 timer og 45 min i sone 3.Strekket var 99.9 km og 2600 høydemetre Temperaturen på høyeste punkt var en 5-6 grader

Og en liten hemlighet:Iflg det jeg kunne se på "Dag Otto på hjul" kom de ikke helt opp til parkeringsplassen men måtte gi seg på et punkt lengre ned!:

Illustrasjonsfoto

Redigert av jan erik; 15/03/2011 11:19.
Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1148412 10/04/2011 19:49
FrankHH Offline
Ringrev
Ringrev
Det må jeg si, - veldig veldig bra.
Italia neste... ICON_WINK

Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1557199 12/02/2013 19:40
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Teidet på søndag, som dessert på ei uke på La Gomera med medbragt bakstyver (halvdemper). Ble selvsagt parkert av alle jeg så, proffe som dillettanter, men uansett én rar ting til å krysse av i "har gjort-lista". Må dog innrømme at jeg ikke så noe poeng i å sykle ned fra hotellet til stranda for å få med alle høydemeterne. Det ble tungt nok til slutt likevel...

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1922508 11/02/2015 15:50
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Her er en fersk rapport fra El Teide. Ser at det er noen år siden forrige...

Jeg har akkurat vært på familieferie i Las Americas/Costa Adeje, og jeg fikk innvilget en dag for å klatre El Teide.

Mulighetene for leie av sykkel er mange, men kvaliteten varierende. Jeg bestilte sykkel på forhånd fra Bike Point Tenerife. Anbefales på det varmeste! Butikken drives av tyskere, og her var det kvalitet og orden på alt:-) Hadde bestilt en sykkel med mekanisk Ultegra, men fikk gratis oppgradering til en med Ultegra Di2. Endte da med en Focus med karbonramme. Ingen klatrehjul og ikke spesielt lett, men god å sykle på. Se for øvrig omtaler av Bike Point Tenerife på Trip Advisor.

Sykkelen var satt opp med 50/34 kompaktkrank og 11-28 kassett. Dette føltes helt greit. Savnet ikke lettere utveksling.

Her er turen min på Strava.

Dette er "hovedveien" opp til Teide, som beskrevet tidligere i tråden. Det er tydelig skiltet mot Teide hele veien og enkelt å finne veien uten kart eller GPS-rute. Jeg startet klatringen ved havna i Los Christianos. Brukte da rundt 3,5 time opp til høyeste punkt med jevnt trykk i sone 2 og uten pauser. Hadde fortsatt influensa i kroppen, så jeg ønsket ikke å presse hardere, og det er lurt å ha litt respekt for en såpass lang klatring. Selv om det ikke er enormt bratt og man holder seg godt under terskel, er man ganske råtten i beina når man når toppen;-)

Jeg synes ikke selve klatringen er veldig spektakulær i forhold til natur og utsikt, men når man kommer opp den første toppen og plutselig befinner seg midt i et vulkanlandskap, er det ganske rått! Om man ønsker en mer landlig vei opp med litt mer natur, ville jeg vurdert å starte klatringen fra Los Gigantes. Kjørte ned fra Teide til Los Gigantes med familien et par dager etter sykkelturen. Her er det et parti som minner om en norsk fjellovergang, men hvor brøytekantene har byttet plass med lavastein. Veikvaliteten er dog vesentlig dårligere fra Los Gigantes, og den passer nok best for noe lettere utveksling/terrengsykkel. Ikke velg denne veien ned fra Teide, med mindre du har sykkel med demping! Veien ned fra Teide er, på samme måte som klatringen, utfordrende ved at den er lang. 50 km nedoverbakke blir veldig lang tid uten å tråkke. Det blir fort kaldt, det rister og det er lett å bli sliten og nummen i anspente bremsefingre. Anbefaler å ta en pause eller to nedover! Det er forresten et tydelig tegn på mange høydemetere når flaskene er fullstendig flatklemte av trykkforskjellen når man kommer ned:-)

Været er veldig varierende. Stol ikke på yr! Det var 20 grader forskjell på yr og lokal værmelding da jeg skulle sykle. Syklet med kort/kort og undertrøye med windstopper opp, og løse ermer og vest i tillegg nedover. Savnet løse knær og en skikkelig vindjakke! Da jeg syklet, var det forholdsvis varmt over skyene, men var også oppe to ganger med familien i dagene etter i håp om å kunne ta taubanen til toppen av Teide. Været var da helt annerledes. Temperatur rundt null, tett skydekke rundt selve toppen og snø. Dagen etter var det islagte veier over 2000 meter på morgenen. Taubanen ble stengt begge dager, så den fikk vi aldri tatt:-(

Anbefaler å ta turen opp til Teide om man først er på Tenerife. Det er absolutt et flott fjell og en tur man vil huske:-)

Re: Mt Teide [Re: Mastodon] #1922518 11/02/2015 16:18
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Herlig.. Benyttet du sjansen til å ta gondolen helt opp til toppen? Gondolturen er en fantastisk opplevelse i seg selv og det var en veldig spesiell opplevelse å være på toppen. Spesielt å reise fra 26 varmegrader i Las Americas til 8 kuldegrader på toppen.

Jeg prøvde meg på Teide da jeg var der for et drøyt år siden. Men med 140 kilo kropp, skyhøyt blodsukker og en betennelse fra helvete i kjeven ble det ikke lystbetont i det hele tatt. Jeg kom meg omtrent midtveis mellom Arona og Vilaflor før jeg ga opp og snudde.

Prøvde på nytt et par dager senere med samme resultat. En dag skal jeg tilbake og komme meg til toppen.

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1922642 11/02/2015 21:08
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Får håpe at du får anledning til å tråkke opp en dag:-) Kjørte opp to ganger i håp om å få tatt gondolen, men den gikk ikke noen av dagene på grunn av dårlig sikt og is. Satser på å få tatt den om vi drar tilbake til Tenerife en gang.

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1922660 11/02/2015 21:49
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Kjørte opp og fikk tatt gondolen i sist uke. To minusgrader når vi kjørte opp... Lurer på om syklistene i kort/kort var klar for det...

Har nå stilt inn leiesykkelen og er klar for en tur opp i morgen. Håper været blir samme som i dag med sol hele veien til topps :-)

Re: Mt Teide [Re: jan erik] #1923010 12/02/2015 17:35
T
Teletori Offline
Ringrev
Ringrev
T
Været holdt ikke... 20 grader ved hotellet. Skyene kom tidlig og var skyet til godt over 2000m. Minusgrader i skogen, så var glad jeg hadde relativt greitt med klær. Siden jeg hadde vært på gondolen så nøya eg meg med første toppen. Vanvittig kald å renne ned igjen, så måtte ha et par kaffistopp å prøve å få litt varme igjen. Men gøy tur :-)

Moderator  support, Valentino