Her følger en kort summering av min tur mot toppen!
Greit å gjøre litt research først:
Værmelding for toppen finner du her:
http://www.iac.es/weather/otdata/Siden været varierer voldsomt er det smart å legge den inn på Androiden sin feks!
HøydekurverNoen påstår at Mt. Teide er tøffere en selveste Mont Ventoux! Det er ihvertfall et godt stykke lengre!
Leide meg en ok Scott med trippelkrank fra
www.digasports.com. Ca 20 euros for en dag. Tok med egne pedaler ,sko samt sete/setepinne. Bestill på forhånd i god tid!
IllustrasjonsbildeStartet med friskt mot ut fra Green garden Resort ved golfbanen på Playa de las Americas etter en bedre frokost ca 0815 om morningen. Ingen grunn til å starte før siden det begynte å lysne først ved 8 tiden. Værmeldingen var bra så jeg var kledd i kort/kort med ekstra vindjakke i Camelbackensekken.Den inneholdt 3 ltr drikke samt etpar flapkjacks og etpar energibarer.
Første utfordring var faktisk å tørre å sykle ut i morgentrafikken. Dobble rundkjøringer og steder med 90 km fartsgrenser gjør at du føler deg litt utsatt. Men spanjoler er høflige og oppmerksomme så det gikk greit! Fortsatte oppover TF 28 mot La cammela. Her er det en rundkjøring med ferist hvor det faktisk er mulig å renne hele hjulet nedimellom. OBSOBS!
Ta så Tf 51 mot Arona. Jevn stigning på 6-8 % hele veien. Asfalten er fin bortsett fra på et forholdvis plant strekke rundt ved Trevejos hvor det var ujevnt dekke for å si det mildt! Forholdsvis lite trafikk og ikke noe stress (dette var på en tirsdag)Og nyydelig utsikt! Prøvde å holde meg i sone 3 og det var nok smart..
Villaflor er en liten landsby ca halveis i distanse og høydemetre(Ca 1400)med fin utsikt og siste mulighet for å fylle flasker og ev. ta en kaffekopp. Enten på bensinstasjonen eller tavernaen på oversiden.
Eller hvis du velger å fortsette 500 meter til ca ,kommer det en taverna på venstre siden. Idyllisk!
Heretter kommer de tøffeste stigningene på oppimot 12%. Heldigvis forandrer landskapet seg og du sykler inn i enslags tropisk nålskop med store furutær og skyggen fra de store trærne er velkommen. Samtidig skjedde det noe med pulsen min i denne høyden. Harahjertefølelsen økte med hver meter så jeg slet virkelig med å holde meg i sone 3. Krappe hårnålsvinger og store trær stenger litt for utsikten heldigvis, fordi her spises det høydemetre de neste 1.5 timene!
Illustrasjonsbilde: Skiltet med 2100 metre indikerer topppunktet før det faktisk stuper nedover igjen etpar hundre høydemetre. Det er ganske tøft mentalt å få nedoverbakke faktisk! Du VET at du må jobbe deg opp igjen før du når toppen!
Etter litt undakjøringer runder du en knaus og Mt. Teide er synlig for første gang på 3 timer. Herifra er det ganske flatt med en god og lang stigning på slutten.
Totalt brukte jeg 4 timer og 20 min opp. Inklusive 3 pauser a 5 min. 2 timer og 45 min i sone 3.Strekket var 99.9 km og 2600 høydemetre Temperaturen på høyeste punkt var en 5-6 grader
Og en liten hemlighet:Iflg det jeg kunne se på "Dag Otto på hjul" kom de ikke helt opp til parkeringsplassen men måtte gi seg på et punkt lengre ned!:
Illustrasjonsfoto