Jeg har nå fått kjøpt meg et hjulsett som veier ca. 700 gram mindre enn det jeg syklet på i fjor og på rulla nå. Sannsynligvis er de en del stivere også. Er det lurt å reservere disse til ritthjul og fortsette å trene på de gamle?
Jeg har jo lyst til å nyte treningsturene så mye som mulig men likevel er det jo fint å få et lite ekstra kick i ritt?
Trenings/konkurransemessig spiller det ingen rolle, det er i første rekke et spørsmål om hva du liker og økonomi. Vil du slite de dyreste hjulene og de letteste/tynneste&dyreste dekkene på trening (og risikere de blir ødelagt i velt på trening) er det ingen ting i veien for å kun bruke disse.
Jeg har også to hjulsett og det viser seg at jeg sykler rundt på det beste av dem hele tida. Jeg får jo ikke da det lille "kick" du snakker om i konkurranser, men siden jeg ikke konkurrerer så ofte og ellers har som hovedregel at jeg aldri skal forsøke noe i konkurranser som jeg ikke gjør på trening, så bruker jeg gromhjula på trening med beste sammvittighet.
De er først og fremst anskaffet som reservehjul for å unngå uker uten sykkel når jeg må levere inn hjulene til oppretting. 3 ganger i fjor var jeg 1+ uke uten sykkel mens hjulet stod i ventekø hos min LSB.
Jeg var så dum at jeg veide hjulene mine her om dagen. Bakhjulet veide ca. 1500 gram, framhjulet 1200. Så de "nye" hjulene som jeg betalte 500 kroner for brukt er nok fremdeles ikke verdens beste men cirka 700 gram lettere og forhåpentligvis mye stivere. Det gamle hjulsettet er mykt som romstemperert meierismør.
Bruker du de nye hele tiden, forsvinner gromfølelsen, hvis det i det hele tatt er der. Bruk de på ritt og enkeltdager med pent vær.
Husk også å bruke vonde, gjerne litt for små, sko på trening, og klær med sømmer som gnager. Hva ville Luther ha sagt hvis du koset deg på treningstur?
Bruk de nye! Hvis de gamle måtte rettes i hytt og pine så sier vel det at de ikke er særlig godt bygget. Jeg ser ingen grunn til å bruke så tunge hjul hvis de i tillegg er crap.
Det spørs jo også hvor mye gromfølelse du får av hjul på to kilo. Derfor: bruk de nye hjulene og nyt sykkelturene så vel som rittene.
Bruker du de nye hele tiden, forsvinner gromfølelsen, hvis det i det hele tatt er der. Bruk de på ritt og enkeltdager med pent vær.
Husk også å bruke vonde, gjerne litt for små, sko på trening, og klær med sømmer som gnager. Hva ville Luther ha sagt hvis du koset deg på treningstur?
Bruk tingene og kos deg med dem. Man kan godt kose seg de flere tusen kilometrene med trening, og ikke bare den ene rittdagen
Bruk de nye! Hvis de gamle måtte rettes i hytt og pine så sier vel det at de ikke er særlig godt bygget. Jeg ser ingen grunn til å bruke så tunge hjul hvis de i tillegg er crap.
Det at jeg i fjor veide fra 145 til 115 kilo på disse hjulene må nok ta sin del av skylda for opprettingsbehovet. Men hjulene ER crap.
Ser ut til at jeg kommer til å sykle på de "nye" hjulene frem til jeg får råd til de Ultegra-hjulene jeg har lyst på.
Gubbevaremegvel! Man skal vel ikke trene uten protestantisk arbeidsetos!
Det er fare for litt placebo, når vanlige dødelige som oss satser på ritthjul - men det er i seg selv en effekt som kanskje ikke bør undervurderes.
Et sett hjul med dekk og kassett som ligger klar er bra å ha uansett. Det blir til både ritt og som reserve.
Man bør dog ha kjørt noen turer på ritthjul i forkant, slik at man ikke jumper i salaten under sesongens første ritt.
Å trene med hjulsett på nærmere 3kg er vel litt som å løpe med sandsekk. Sikkert bra trening, men ikke veldig morsomt Hvis de i tillegg har meierismør egenskaper er vel saken biff?
Kan sterkt anbefale hjulsett bygd opp med Mavic CXP 33 felger, DT RR 1.2 og feks Ultegra nav av en kompetent hjulbygger ( feks Ole Blokhus/Dogstar). De holder tungvektere så det holder og ruller bra. Vurder det før du tenker noe annet, er mitt forslag.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Kan sterkt anbefale hjulsett bygd opp med Mavic CXP 33 felger, DT RR 1.2 og feks Ultegra nav av en kompetent hjulbygger ( feks Ole Blokhus/Dogstar). De holder tungvektere så det holder og ruller bra. Vurder det før du tenker noe annet, er mitt forslag.
Høres ut som et godt forslag! Kjør på med 36 eiker bak, og du får et ultrastivt hjulsett som vil gi deg litt av snerten alle snakker om, på tross av litt høyere vekt.
Høres ut som et godt forslag! Kjør på med 36 eiker bak, og du får et ultrastivt hjulsett som vil gi deg litt av snerten alle snakker om, på tross av litt høyere vekt.
Felgene koster ca 450 pr stk, 72 DT R eiker, ca 400, Ultegra nav 900 bak + 500 foran + nipler 100= ca. 2.800 i deler + arbeidskostnader.. totalt kanskje ca 5.000 ? Da får du et særs bra hjulsett for en tungvekter.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Felgene koster ca 450 pr stk, 72 DT R eiker, ca 400, Ultegra nav 900 bak + 500 foran + nipler 100= ca. 2.800 i deler + arbeidskostnader.. totalt kanskje ca 5.000 ? Da får du et særs bra hjulsett for en tungvekter.
Helt utenkelig rent prismessig også. I hvertfall på en god stund ennå.
Når april er omme har vi dog, forutsatt at uventede utgifter holder seg borte, klart å kvitte oss med mye av vårt økonomiske etterslep. Da er det håp om å klare å få spart opp noen hundrelapper i måneden. Kan være en fin oppgradering for starten på 2012-sesongen det der. Men da er jeg etter planen ingen tungvekter lenger heller, så kanskje andre hjul vil være aktuelle også.
Jeg sponser byggejobb. Hvor billig kan vi få felger, nav samt en blanding av Revo og Comp for på verdensveven? Eller kanskje noen importører kan overtales til å bidra?
Kan få et Shimano-comp. navsett av meg...Med forbehold har jeg rette lengde på eiker også inne.
Gi med noen dager, så kan jeg supplere hele gildet for 1500, hvis Ole tar byggingen Kjører da på Velocity A23 felger. Hjulsettet blir vel faktisk sub 1600g
Kan få et Shimano-comp. navsett av meg...Med forbehold har jeg rette lengde på eiker også inne.
Gi med noen dager, så kan jeg supplere hele gildet for 1500, hvis Ole tar byggingen Kjører da på Velocity A23 felger. Hjulsettet blir vel faktisk sub 1600g
Så lenge betaling kan skje rundt 15. februar så skal ikke det være noe problem. Den lønna kommer nemlig julevakt-tillegget med tilhørende overtid på.
Dæven.. jeg begynner å skylde dette forumet mye nå. You guys!
Vil bygge radialt med Revo foran, og T 3x Revo på venstresiden bak, og 1x (hvis navet tåler det) eller 2x Comp på drivsiden bak. Messingnipler rund baut. 36h.
Vil bygge radialt med Revo foran, og T 3x Revo på venstresiden bak, og 1x (hvis navet tåler det) eller 2x Comp på drivsiden bak. Messingnipler rund baut. 36h.
Dette var gresk for meg (og jeg snakker ikke gresk). Men jeg skal nok klare å utdanne meg selv vha google til at jeg forstår hva du snakker om i løpet av dagen.
Må springe ut dørene nå..Skal på familiemiddagg + kjøre videospinning.
Tenkte 2 timer med rihanna kanskje
Jeg har en konsert-DVD med Rammstein. "Live aus Berlin 2001" var det vel. Har tråkket meg gjennom den 2-3 ganger. Har aldri vært så utkjørt før som etter en runde med den plata.