Det enkleste når man skal prestere i en situasjon man egentlig ikke trives i, er å fokusere på det du på _forhånd_ har planlagt du skal gjøre.
Det får du i hvertfall gjort noe med. Det går fint an å ligge på sofaen og tørrtrene på å få bort negative tanker.
Se på det litt som å stake opp en tett dass. Du kan velge å fokusere på hvilke verktøy du skal ha med, hvordan du skal gå fram, vurdere alternative scenarier. Eller du kan stå å brekke deg mens du visualiserer all dritten som er der nede og hvor fælt det lukter.
Du kommer til å møte dritt og det kommer til å stinke, men jeg er sikker på at man løser oppgaven bedre ved bruke krefter på å forberede seg fremfor å grue seg.
Veldig enig med anonymous13. Har ikke helt funnet fasiten selv (jeg sykler utforkonkurranser) men getting there. Det som har gitt meg mye er å finne "mine" sermonier som gjør at jeg er på et "happy place" før konk. Blant annet er det å passe på å ha god tid, vaske sykkelen grundig før konkurranse og gå over hver centimeter, spise serranoskinke før rittet (!), ha med musikk i tilfelle jeg vil stenge verden litt ute, være på plass ved start minimum 20 minutter før....sånne ting. Ritualer jeg kan kontrollere. I tillegg så skal jeg fokusere veldig mye mer på å ikke tenke at jeg skal gjøre noe annerledes enn på trening. Unngå "nå eller aldri"-tankegang. Bare gjøre jobben min som på trening.
Lykke til, vit at hvis du er bevisst dette når du deltar i konkurranse vil du etterhvert blir god på å takle nervene