Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan?

Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? #1098371 18/01/2011 11:12
M
MiaAdele Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Skal siste helgen i Januar være med på mitt første Norgescupstevne i kickboxing på lenge, og gruer meg som grisen. Trenger virkelig tips til hvordan å psyke meg opp/forberede meg mentalt til dette. Grunnen til at jeg gruer meg så fælt er at de siste tre stevnene før dette, resulterte i 3xnesebrudd og 2 hjernerystelser. Vil virkelig ikke at dette skal skje igjen, men føler at jeg må ut på matta igjen.

Vet at det sikkert ikke er så mange som driver med kampsport her, men tror at det er overføringsverdi fra mange forskjellige idretter, og at mange av dere sitter inne med kunnskap og tips om hvordan psyke seg opp til å tenke: "Det her kommer til å gå greit".

Har dere noen tips og råd? ICON_SMILE

Med fart går det meste bra ICON_SMILE
Re: Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? [Re: MiaAdele] #1098376 18/01/2011 11:16
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Slutt å tenke så mye. Dette er sporten din, det er det du trener for. Just do it! ICON_WINK

I fjor gjennomførte jeg Lillehammer-Oslo ved å ikke tenke så mye. Jeg bare levde i nuet og taklet smerter og plager etter hvert som de kom.

Når Kråketråkken senere på sommeren gikk i dass pga tekniske problemer bestemte jeg meg for å sykle Femsjøen rundt i slutten av september. Når ritt-dagen kom tok de negative tankene over. Det var kaldt og uggent og jeg klarte å overbevise meg selv om at jeg skulle droppe rittet.

Smertene fra Lillehammer-Oslo er glemt og jeg har utelukkende positive minner derfra. "Smertene" fra Femsjøen rundt sitter fremdeles i og kommer til å være der i evigheter.

Re: Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? [Re: Raskall] #1098410 18/01/2011 12:21
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Du må sette fokuset bort fra det som har skjedd. Du må bare si til deg selv att dette klarer du, nå er det din tur til gi ut smerte.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? [Re: ] #1098577 18/01/2011 16:18
T
TEW Offline
Fersking
Fersking
T
Du tør, du vil, du kan!! De hjelpeordene, samt stenge ut negative tanker om hvor vondt det gjør, hjelper ofte. Om du lar de negative tankene få komme, følger de dårlige følelsene på, og prestasjonen går i dass. Enkel kognitiv terapi.

Re: Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? [Re: ] #1098591 18/01/2011 16:47
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: pedaIglipp
Det enkleste når man skal prestere i en situasjon man egentlig ikke trives i, er å fokusere på det du på _forhånd_ har planlagt du skal gjøre.

Det får du i hvertfall gjort noe med. Det går fint an å ligge på sofaen og tørrtrene på å få bort negative tanker.

Se på det litt som å stake opp en tett dass. Du kan velge å fokusere på hvilke verktøy du skal ha med, hvordan du skal gå fram, vurdere alternative scenarier. Eller du kan stå å brekke deg mens du visualiserer all dritten som er der nede og hvor fælt det lukter.

Du kommer til å møte dritt og det kommer til å stinke, men jeg er sikker på at man løser oppgaven bedre ved bruke krefter på å forberede seg fremfor å grue seg.

Veldig enig med anonymous13. Har ikke helt funnet fasiten selv (jeg sykler utforkonkurranser) men getting there. Det som har gitt meg mye er å finne "mine" sermonier som gjør at jeg er på et "happy place" før konk. Blant annet er det å passe på å ha god tid, vaske sykkelen grundig før konkurranse og gå over hver centimeter, spise serranoskinke før rittet (!), ha med musikk i tilfelle jeg vil stenge verden litt ute, være på plass ved start minimum 20 minutter før....sånne ting. Ritualer jeg kan kontrollere. I tillegg så skal jeg fokusere veldig mye mer på å ikke tenke at jeg skal gjøre noe annerledes enn på trening. Unngå "nå eller aldri"-tankegang. Bare gjøre jobben min som på trening.

Lykke til, vit at hvis du er bevisst dette når du deltar i konkurranse vil du etterhvert blir god på å takle nervene ICON_SMILE

Re: Mental forberedelse/Psyke seg opp... Hvordan? [Re: MiaAdele] #1098756 18/01/2011 22:17
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MiaAdele
Skal siste helgen i Januar være med på mitt første Norgescupstevne i kickboxing på lenge, og gruer meg som grisen. Trenger virkelig tips til hvordan å psyke meg opp/forberede meg mentalt til dette. Grunnen til at jeg gruer meg så fælt er at de siste tre stevnene før dette, resulterte i 3xnesebrudd og 2 hjernerystelser. Vil virkelig ikke at dette skal skje igjen, men føler at jeg må ut på matta igjen.

Vet at det sikkert ikke er så mange som driver med kampsport her, men tror at det er overføringsverdi fra mange forskjellige idretter, og at mange av dere sitter inne med kunnskap og tips om hvordan psyke seg opp til å tenke: "Det her kommer til å gå greit".

Har dere noen tips og råd? ICON_SMILE

Du må stille deg spørsmål hvorfor du føler du må ut på matten. Du må veie glede som konkurranse gir mot fare for å skade seg på nytt.

Moderator  support